گران شدن قیمت لپ تاپ باعث شده بسیاری از کاربران به فکر ارتقا قطعات لپ تاپ فعلی خود بیفتند. اگر لپ تاپی دارید که به آن علاقه مندید و یا می خواهید در هزینه هایتان صرفه جویی کنید، این کار کاملاً منطقی به نظر می رسد. البته نباید بعد از ارتقا CPU لپ تاپ شما انتظار معجزه داشته باشید؛ زیرا مادربرد شما همان مادربرد است و فقط تا حدودی سیستم شما سریع تر خواهد شد. اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که آیا امکان ارتقا سی پی یو لپ تاپ برای تمام مدل ها وجود دارد؟ یا آنکه فقط در مدل های خاصی قابلیت ارتقا سی پی یو لپ تاپ وجود دارد. اگر این سوال در ذهن شما شکل گرفته و در مورد ارتقا CPU لپ تاپ خود دو به شک هستید، ادامه این مقاله را دنبال کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک

آیا ارتقا سی پی یو لپ تاپ امکان پذیر است ؟

ارتقا سی پی یو لپ تاپ فرآیند پیچیده ای دارد. پیش از هر چیزی شما باید مطمئن شوید آیا پردازندی لپ تاپ شما قابل ارتقا هست ؟ همچنین باید پردازنده درستی را برای لپ تاپ خود انتخاب کنید. این که کدام سی پی یو مناسب لپ تاپ شماست، کاملاً به مادربرد لپ تاپ بستگی خواهد داشت. توجه داشته باشید که هر چه CPU پرقدرت تر باشد، گرمای بیشتری را هم تولید می کند؛ بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که سینی حرارتی (هیت سینک) و فن لپ تاپ شما توانایی کنترل این پردازنده جدید را دارند یا خیر. و در انتها باید معماری آن پردازنده را در نظر بگیرید. اگر معماری سیستم لپ تاپ شما AMD است، حتماً باید از یک پردازنده AMD و اگر Intel است، حتماً باید از یک پردازنده Intel استفاده کنید.

ارتقا سی پی یو لپ تاپ

انتخاب پردازنده مناسب برای ارتقا سی پی یو لپ تاپ

در انتخاب پردازنده جدید جهت ارتقا سی پی یو لپ تاپ، نوع نیازهای شما از لپ تاپتان مهم است. اگر کاربر عادی هستید و به امکانات زیادی به جز وب گردی فکر هم نمی کنید، یک پردازنده دو هسته ای می تواند از پس نیازهای شما برآید. اما اگر سرعت بالاتری مد نظر شماست و می خواهید از نرم افزارهای آفیس و گرافیکی هم استفاده کنید، حتماً باید از یک پردازنده چهار هسته ای استفاده کنید. برای انتخاب یک پردازنده مناسب لپ تاپ شما، بهترین راه مطالعه دفترچه راهنمای داخل جعبه آن و یا جستجو در وب سایت سازنده لپ تاپ است. شما همچنین می توانید از یک متخصص برای پیدا کردن جواب این سوال کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: تعمیر لپ تاپ ، تعمیرات تخصصی و حرفه ای در زودکمک

دردسرهای تعویض CPU لپ تاپ

یکی از سخت ترین کارها در ارتقا سیستم، ارتقا سی پی یو لپ تاپ است. از آنجا که CPU قطعه ;ای مقاوم با طول عمر بالا است، کمتر شاهد نیاز به تعویض این قطعه هستیم و به همین خاطر سخت می توان سی پی یو مناسب لپ تاپ ها را در بازار پیدا کرد. در بسیاری از موارد شما ناچار به تهیه یک CPU رده پایین تر یا مدل های کارکرده دسته دوم در بازار هستید. اما دومین دردسر همانطور که گفته شد، امکان تولید گرمای بیشتر پردازنده جدید نسبت به مدل قدیمی تر است. در واقع اگر سیستم شما توانایی مهار گرمای اضافه تر را نداشته باشد، به مرور زمان سایر قطعات آن با مشکل مواجه شده و گرما باعث از بین رفته آن ها شده و عملکرد سیستم را حتی از گذشته هم کندتر می کند.

دردسرهای تعویض CPU لپ تاپ

سی پی یو چه تأثیری در سرعت لپ تاپ دارد؟

توجه داشته باشید که سی پی یو نمی تواند به خودی خود تغییر شگفت انگیزی در سرعت و عملکرد لپ تاپ شما ایجاد کند. عوامل مختلفی در این دو مورد دخیل هستند که سی پی یو تنها یکی از آن ها است. زمانی می توانید یک تغییر اساسی در عملکرد سیستم خود ایجاد کنید که بخش های سخت افزاری دیگر سیستم را هم ارتقا دهید. به طور مثال از حافظه SSD به جای هارد درایو HDD استفاده کنید، رم های لپ تاپ خود را ارتقا دهید و یک سیستم عامل متناسب با سخت افزار خود را روی آن نصب کنید.

سخن آخر

ارتقا سی پی یو لپ تاپ در اکثر مدل ها امکان پذیر نیست. اگر تنها راه حل موجود، ارتقا سی پی یو لپ تاپ شما باشد، توصیه می کنیم برای این کار حتماً به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید و این کار را به مهندسان کاربلد بسپارید تا دیگر هیچ نگرانی بابت پشتیبانی نکردن دستگاه و یا مشکلات دیگری از جمله تولید گرمای زیاد و کند شدن سیستم وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، اگر خودتان دانش و امکانات کافی برای تعویض پردازنده لپ تاپ را ندارید، هرگز اقدام به انجام این کار نکنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/11/17-11:25

درود بر شما امیرعلی اریان عزیز

دوست عزیز شما میتوانید با شماره 1662 تماس بگیرید کارشناسان زود کمک آماده ارائه خدمات به شما هستند.

امیرعلی اریان
1402/04/08-12:34

روز بخیر لبتاب من مدل دل N4030 هست و پردازنده اینتل نسل ۱ هست قابل ارتقا هست