تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی، زمانی که کار شستن ظرف ها به پایان رسیده است، یکی از آزاردهنده ترین اتفاق ممکن است. چون همین اتفاق باعث بروز مشکلات بیشتری می شود و برای جلوگیری از هرگونه آسیب و خسارت، آب جمع شده در داخل دستگاه باید فورا تخلیه شود. دلایل مختلفی باعث تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می شوند که باید توسط یه تعمیرکار متخصص تعمیر ظرفشویی، به دقت بررسی و عیب یابی شود. به همین دلیل ما در این مطلب، درباره دلایل عدم تخلیه آب از ماشین ظرفشویی توضیح داده ایم و روش های برطرف کردن آنها را معرفی کرده ایم.

مشاوره آنلاین زودکمک

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

پس از پایان یافتن شستشوی ظرف ها، نباید با ظرف ‌های کثیف و جمع شدن آب در کف ماشین ظرفشویی مواجه شوید. اما در صورت مواجه شدن با این اتفاق، قبل از هر کاری، اول باید فیلتر ماشین را بررسی کنید و اگر دچار گرفتگی شده باشد، آن را تمیز کنید. همچنین، اگر دوست ندارید این اتفاق دوباره در آینده تکرار شود، بهتر است با عواملی که باعث ایجاد این مشکل می شوند، آشنا باشید. گرفتگی مسیر لوله تخلیه یا فاضلاب ماشین ظرفشویی، ایراد فنی و معیوب بودن برخی از قطعات مهم، اشکال در شیلنگ تخلیه آب، مسدود شدن و گرفتگی فیلتر تخلیه ظرفشویی، خراب شدن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی و ایراد در برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی، از جمله دلایل عدم تخلیه آب از ماشین ظرفشویی هستند که در این مطلب به آنها می پردازیم. همچنین در ادامه مطلب، نحوه تخلیه کردن آب ماشین ظرفشویی را نیز برای شما شرح می دهیم تا در مواقع ضروری، بتوانید از ان استفاده کنید.

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی


گرفتگی مسیر لوله تخلیه یا فاضلاب ماشین ظرفشویی

گرفتگی مسیر لوله تخلیه یا فاضلاب، یکی از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی است. چون اگر لوله فاضلاب مسدود شده باشد، آب و بقیه اشیا ریز و درشت، نمی توانند از داخل آن عبور کنند. بنابراین، برای حل این مشکل، باید از یک لوله کش متخصص کمک بگیرید.


اشکال در شیلنگ تخلیه آب

یکی از عوامل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی که ممکن است نادیده گرفته شود، صدمه دیدن شلنگ تخلیه دستگاه است. شیلنگ یا همان لوله تخلیه ماشین ظرفشویی، در پشت دستگاه قرار دارد و از یک طرف به پمپ تخلیه و از طرف دیگر به سینک ظرفشویی و لوله فاضلاب خانه متصل است. برای حل مشکل تخلیه آب ماشین ظرفشویی، باید لوله تخلیه را بررسی کنید. اگر شلنگ ماشین ظرفشویی شما هرگونه پیچ و خمی دارد، باید آن را درست کنید و اگر مهارت کافی برای این کار ندارید، باید به یک کارشناس کاربلد مراجعه کنید. در هنگام تعمیر شلنگ تخلیه آب، حتما شلنگ را از دستگاه باز کنید و از مسدود نبودن و جمع نشدن جریان آب در داخل آن مطمئن شوید. در صورت شدت آسیب شلنگ تخلیه آب، این قطعه باید با یک شلنگ جدید تعویض شود.

اشکال در شیلنگ تخلیه آب


مسدود شدن و گرفتگی فیلتر تخلیه ظرفشویی

وظیفه فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی، جلوگیری از ورود قطعات غذا و خرده ریزه ها به داخل پمپ و شیلنگ تخلیه است و نقش مهمی در جلوگیری از مسدود شدن و آسیب رسیدن به آنها می شود. اما به مرور زمان با ورود آشغال های کوچک و باقیمانده های غذا به داخل این فیلتر، در کف ماشین ظرفشویی آب جمع می شود و دستگاه، تخلیه نمی شود. فیلتر تخلیه ظرفشویی، در کف دستگاه و زیر بازوی آبپاش قرار گرفته است. برخی مدل ها در زیر فیلتر استوانه ای، یک فیلتر صفحه ای درشت نیز دارند تا قطعات مواد غذایی درشت تر را بتوانند بگیرند. برای تمیز کردن این فیلتر، آن را بر خلاف عقربه های ساعت بچرخانید و سپس به سمت بالا بکشید تا خارج شود. سپس فیلتر را به خوبی بشورید. همچنین منفذی که فیلتر در آن قرار می گیرد و به شیلنگ یا لوله تخلیه منتهی می شود را تمیز کنید.

مسدود شدن و گرفتگی فیلتر تخلیه ظرفشویی

بیشتر بخوانیم : تعمیر ظرفشویی در تهران

خراب شدن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از عوامل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی، خراب بودن پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی است. این قطعه در زیر ماشین ظرفشویی و در پشت پنل آن قرار گرفته است. این قطعه به همراه یک بازو و یک قطعه الکترومغناطیسی، باعث تخلیه آب از دستگاه می شوند.

اگر مسیر تخلیه آب از دستگاه به سینک فاضلاب باز باشد، مشکل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی ناشی از خرابی پمپ تخلیه است. کارشناسان متخصص با باز کردن پنل و خارج کردن این قطعه از ماشین ظرفشویی، به دقت آن را بررسی می کنند و به تعمیر یا تعویض آن می پردازند.


ایراد در برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی

برد الکترونیکی ظرفشویی، مهم ترین قطعه این دستگاه و هر دستگاه دیگری است. این قطعه دستورات مراحل کار را به قطعات مختلف ظرفشویی ارسال می کند. سپس با برقرار کردن جریان الکتریکی در قطعات مکانیکی و فرمان های دیگر، باعث عملکرد آنان در زمان های خاص می شود. به همین دلیل، در صورت وجود ایراد در برد الکترونیکی و آسیب دیدن یا خرابی آن، مشکل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی اتفاق می افتد. در این شرایط، ماشین ظرفشویی باید توسط کارشناسان حرفه ای بررسی شود تا در صورت لازم، برد الکترونیکی آن تعویض شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران