نگهداری صحیح از دستگاه فتوکپی کار بسیار مهمی است و در افزایش طول عمر و کیفیت دستگاه نقش به سزایی دارد، بنابراین همه کاربران این دستگاه باید اطلاع کافی در این مورد داشته باشند. دستگاه های کپی با توجه به قیمت بالایی که دارند به مراقبت زیادی نیاز دارند تا بتوانند همیشه مثل روز اول کارایی بالایی داشته باشند. برای نگهداری از دستگاه فتوکپی رعایت کردن چند نکته به شما کمک می کند تا بتوانید سالیان زیاد از این دستگاه استفاده کنید. در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا روش های سالم نگه داشتن دستگاه کپی را به طور کامل بیان کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید. کاربر گرامی می توانید در صورت نیاز به تعمیر دستگاه کپی در محل با گارانتی معتبر با زودکمک تماس بگیرید.

نگهداری از دستگاه فتوکپی

مهم ترین نکات در نگهداری از دستگاه فتوکپی

رعایت کردن کردن نکات زیر می تواند در سالم نگه داشتن دستگاه کپی تاثیر زیادی داشته باشد.

مشاوره آنلاین زود کمک

خواندن دفترچه راهنما

خواندن دفترچه راهنما به شما کمک می‌کند تا درباره‌ی اصول نگهداری از دستگاه فتوکپی، اطلاعات بیشتری کسب کنید، علاوه‌براین می‌توانید با رعایت نکاتی که در دفترچه به آن‌ها اشاره شده، بدون هیچ مشکلی از خدمات دستگاه استفاده کنید.

تمیز نگه داشتن شیشه

یکی از قسمت‌هایی که در دستگاه فتوکپی و کپی گرفتن بسیار مهم هست، شیشه‌ آن است. بهتر است  با توجه به موقعیت حساس شیشه دستگاه کپی، در روز حداقل یک‌بار شیشه را تمیز کنید تا در زمان کپی گرفتن روی برگه‌ها خطوط عمودی یا افقی دیده نشود. می توانید برای نظافت شیشه، از شیشه‌شور استفاده کنید.

گردگیری بخش های داخلی دستگاه کپی

از روش های دیگر نگهداری از دستگاه فتوکپی توجه داشتن به نظافت دستگاه و تمیز کردن بخش های داخلی و بدنه دستگاه از هر گونه گردو غبار است. حداقل سالی یک بار دستگاه را از برق بکشید و با استفاده از یک پارچه نرم، مرطوب و بدون پرز بخش های داخلی و خارجی  دستگاه و حتی سیم های رابط را نیز تمیز کنید.

استفاده از کاغذ و قطعات مناسب

سالم نگه داشتن دستگاه کپی

استفاده از قطعات و کاغذ مناسب؛ نیز یکی دیگر از شیوه‌های مراقبت از دستگاه فتوکپی است که از خرابی آن جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از گیر کردن کاغذ داخل دستگاه

علت اصلی گیرکردن کاغذ در دستگاه به غلتک‌های کاغذ بر می‌گردد. زمانی‌که غلتک‌ها خراب شوند، برگه‌ی کاغذ؛ به‌راحتی، در آن‌ها نمی‌تواند حرکت کند و در نتیجه کاغذ در دستگاه گیر می‌کند. برای نگهداری از دستگاه فتوکپی. باید غلتک های دستگاه را به طور مرتب با یک پارچه بدون پرز تمیز کنید.

پاک سازی درام

درام یکی از قطعات اصل در دستگاه کپی است که پودر تونر را روی کاغذ منتقل می‌کند. یکی از مهم‌ترین روش‌های نگهداری از دستگاه کپی، پاک‌سازی درام این دستگاه است. با نظافت و پاک کردن مرتب درام تونری که روی این قطعه مانده، به راحتی پاک خواهد شد. پاک‌سازی درام، روی کیفیت کپی تاثیر زیادی دارد.

توجه به کارتریح دستگاه

توجه به کارتریج در نگهداری از دستگاه فتوکپی. نقش زیادی دارد. روی کارتریج گرد و غبار می‌نشیند و باعث مشکلات متعدد در دستگاه و کاهش کیفیت کپی می‌شود. بنابراین؛ پیشنهاد می‌شود، با یک پارچه مرطوب دستگاه را تمیز کنید و از شر هرگونه گرد و غبار روی آن خلاص شوید.

توجه به قطعات و اندازه مناسب کاغذ

توجه داشتن به قطعاتی که در دستگاه کپی استفاده شده است؛ به همراه کیفیت و اندازه‌ مطلوب کاغذها برای کپی، یکی دیگر از اصول مراقبت از دستگاه فتوکپی است. در صورتی‌که قطعه اشتباه در دستگاه گذاشته شود، نه تنها ممکن است، دستگاه کار نکند، بلکه ممکن است، کیفیت کپی نیز کاهش یابد. لازم است از برگه‌های A4 ، A5 و A3 در سه سایز استاندارد برای کپی استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم، از برگه‌های رنگی به جز موارد خاص؛ برای کپی استفاده نکنید.

این مقاله کاربردی رو از دست نده: 5 ترفند ساده و کاربردی برای رفع مشکل گیر کردن برگه در دستگاه کپی

توجه و نگهداری از بلید

اولین و  مهم‌ترین نکته‌ای که درباره بلید دستگاه کپی باید به آن توجه کنید این است که مخزن‌های آن باید هر چند وقت یکبار تخلیه شود. لبه بلید، از پلاستیک بسیار حساسی تشکیل شده است که خراش و یا دفرمه شدن آن، افت کیفیت چاپ را در پی خواهد داشت. معمولاً آنچه که سبب خرابی و اختلال در عملکرد بلید دستگاه فتوکپی می‌گردد استهلاک آن است. کار کردن بیش از حد این قطعه و عدم تعویض آن، حتی ممکن است به شکستگی این قطعه نیز منجر شود. اگر قصد تعویض بلید دستگاه فتوکپی را دارید، دقت کنید که حتما لبه بلید را به مقدار کمی پودر بچه آغشته کنید تا موقع تماس گرفتن با درام اصطلاحاً قفل نکند.

کارشناسان تعمیر دستگاه فتوکپی توصیه می‌کنند پاکسازی و تمیز کردن بلید دستگاه فتوکپی بدون استفاده از هر گونه محلولی انجام شود. برای تمیز کردن بلید بهتر است از محلولی استفاده نکنید و نیازی نیست با محلول خاصی بلید را تمیز کنید.

روش های نگهداری از دستگاه فتوکپی

تعدادی از راه کار های مهم در سالم نگه داشتن دستگاه کپی عبارتند از:

نگهداری از دستگاه فتوکپی

  • بهتر است دستگاه را نزدیک پریز برق نصب کنید.

  • دستگاه را به نحوی نصب کنید که پشت آن ۱۰ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد .

  • پریزی را استفاده کنید که دارای قدرت کافی باشد .

  • نسبت به استفاده از ترانس استاپلایزر در سر راه فتوکپی به برق اقدام نمایید .

  • جهت جلوگیری از خطر برق گرفتگی لازم است سیم اتصال زمین را وصل کنید .

  • سرویس به هنگام موجب طول عمر درام و دولوپر و کنترل قطعات دیگر می گردد .

  • دستگاه فتوکپی باید در محلی نصب شود که تغییر دمای هوا نداشته باشد. دستگاه نباید نزدیک کولر یا بخاری نصب گردد

  • دستگاه کپی را بصورت افقی نصب نمایید. .

  • برای نگهداری از دستگاه فتوکپی از تابش مستقیم نور خورشید به دستگاه جلوگیری کنید . علاوه براین نباید فتوکپی کنار پنجره نصب شود . چنانچه پنجره دارای شیشه تیره باشد مشکلی بروز نمی کند . اگر دستگاه کپی تحت تابش مستقیم نور خورشید قراربگیرد بدنه آن با تغییر شکل مواجه می گردد .

  • بهترین شرایط کار دستگاه کپی ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد و ۵ مثبت/منفی ۶۵ درصد رطوبت می باشد .

  • نباید دستگاه فتوکپی را روی مکانهایی که پایداری ندارند نصب کرد و لازم است تا از گردوغبار و لرزش جلوگیری شود.

  • دستگاه کپی باید در مکانی که هوای آن تهویه میگردد نصب شود .

  • دستگاه فتوکپی نباید در محلی که گازهای قابل اشتعال وجود دارد نصب شود .

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال لپ تاپ به دستگاه کپی با 2 روش

کاربر گرامی جهت دریافت خدمات در خصوص انواع مشکلات در دستگاه های کپی  و سؤالات مربوط به آن‌ها می توانید با شماره 1662 تماس گرفته، و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زود کمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران