بهترین پردازنده برای لپ تاپ

پردازنده مرکزی یا CPU از مهم‌ ترین بخش‌ های هر کامپیوتر یا لپ تاپی است. وظیفه اصلی پردازش داده ها به عهده CPU می باشد. بنابراین مهم ترین ویژگی که برای خرید لپ تاپ باید مدنظر داشت نوع پردازنده لپ تاپ است. در حال حاظر سه شرکت معتبر و مطرح در ساخت CPU عبارتند از Apple، Intel و AMD. در این مقاله به بررسی انتخاب بهترین CPU لپ تاپ می پردازیم.

بهترین CPU برای لپ تاپ

انتخاب بهترین CPU لپ تاپ

CPU یا همان پردازنده مرکزی، تمام اطلاعات نرم ‌افزار و سخت افزاری که در حال اجرا هستند را دریافت و پردازش می کند. در انتخاب بهترین پردازنده لپ تاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • حافظه داخلی (Cache)

  • تعداد پین های روی CPU

  • فرآیند پردازش

مشاوره آنلاین زودکمک

حافظه داخلی (Cache)

هر چه حافظه کش CPU بزرگتر باشد، داده های بیشتری برای پردازش دریافت و ذخیره می شوند که در نتیجه سرعت پردازش CPU افزایش می یابد.

تعداد پین های روی CPU

تعداد پین های روی CPU به عنوان گوجی برای آن CPU در نظر گرفته می شود، هنگام خرید و انتخاب بهترین پردازنده برای لپ تاپ باید با سوکت Slot, Socket روی مین برد (Mainboard) سازگار باشد.

تبدیل تاریخ میلادی به شمسی در اکسل رو بلدی؟

فرآیند پردازش

هنگام خرید یک لپ تاپ یا یک CPU اولین چیزی که ذهن شما را به خودش مشغول می کند سرعت پردازش CPU است که فرکانس ساعت پردازش داده ها است. این پارامتر مستقیماً بر روی محصول بر حسب گیگاهرتز تبلیغ یا نوشته می شود. بنابراین، یک CPU با سرعت سریع یا آهسته توسط پارامتر Ghz تنظیم می شود. علاوه بر این، یک CPU پایین رده با گیگاهرتز بالا نمی تواند با یک CPU سطح بالا با گیگاهرتز پایین برابر باشد.

در ادامه مقاله به بررسی چند مورد از بهترین پردازنده های لپ تاپ شرکت های Intel، AMD و Apple می پردازیم.

بررسی و تعمیر CPU لپ تاپ شما با مجموعه زودکمک

بهترین پردازنده های Intel

Core i7 و Core i9 دو نمومه از بهترین پردازنده های ساخته شده توسط شرکت Intel در سال 2022 هستند. پردازنده Core i7  پردازنده اختصاصی اینتل است که بر اساس معماری چارچوب چند پردازنده (Multi Core CPU) ساخته شده است. این پردازنده در معماری ‌های دو هسته‌ ای، چهار هسته‌ ای و شش هسته ‌ای موجود است. این پردازنده را می‌ توان در موبایل و دسکتاپ نصب کرد. همانند پردازنده  Core i5، در پردازنده Core i7 نیز از فناوری Intel Turbo Boost استفاده شده است. این پردازنده قادر است تا 12 رشته مختلف را به طور همزمان پشتیبانی کند پردازنده Core i7 در نسل ‌های متفاوتی تولید شده که نسل دوازدهم آن از همه قدرتمندتر است.

پردازنده Core i9 یکی دیگر از پردازنده های اینتل است که در سال 2017 برای اولین بار تولید شد. این پردازنده ها بین 6 تا 18 هسته دارند. فرکانس آنها از 9 تا 3.6GHz و تا 5.0 GHz در زمان استفاده از توربو بوست متغیر است.از آنجا که این پردازنده‌ها بسیار قدرتمند هستند، هم در زمان استفاده در رایانه و هم لپ تاپ باید دستگاه را به خوبی خنک کرد تا در عملکرد پردازنده اختلالی ایجاد نشود. این نوع پردازنده نیز در نسل‌ های متفاوت تولید شده که نسل آخر آن یعنی نسل دوازدهم آن از بقیه قدرتمندتر است.

بهترین پردازنده Intel

✅ همچنین بخوانید: آیا پایه کج شده یا شکسته شده CPU قابل تعمیر است؟ 

بهترین پردازنده های AMD

شرکت AMD نیز از تولیدکنندگان مطرح و معتبر در زمینه تولید CPU است. پردازنده های AMD به دلیل موفقیت نسل Ryzen 5000 در صدر لیست بهترین پردازنده ها قرار دارند. پردازنده های Ryzen 7 و Ryzen 9 جزء بهترین CPU های لپ تاپ این شرکت به شمار می‌ آیند. پردازنده Ryzen 7 پاسخ AMD به لپ تاپ مبتنی بر عملکرد است. این پردازنده برای بازی ‌ها و برنامه‌ های کاربردی فشرده طراحی شده است. پردازنده های رایزن 7 جدید اکثراً دارای 8 هسته هستند؛ این در حالی است که پردازنده های قدیمی‌تر رایزن 7 از 4 هسته در ساختار خود بهره می‌برند. اگر نیاز به قدرت زیادی ندارید، پردازنده های 4 هسته‌ای نیز برای شما مناسب‌ هستند. سرعت کلاک از 7GHz تا 4.4GHz متغیر است. همچنین در این پردازنده هر هسته دقیقاً دو رشته دارد و از فناوری «hyperthreading» در ساخت آن استفاده شده است.

پردازنده Ryzen 9 که مبتنی بر فناوری 7nm Zen 2 ساخته شده، دارای 16هسته و 32 رشته است که برای کار های کامپیوتری با رشته ‌های سنگین مناسب است. این پردازنده یکی از بهترین پردازنده های AMD است و برای افرادی است که از سیستم خود برای وظایف پردازشی سنگین و بازی‌ های پیشرفته استفاده می کنند.

بهترین پردازنده AMD

بررسی و تعمیر سوکت آسیب دیده CPU

بهترین پردازنده های Apple

کمپانی اپل در سال 2022 از تراشه سیلیکونی نسل جدید خود یعنی M2 رونمایی کرد. اپل این تراشه را برای استفاده در آی پد و مک توسعه داده است. این پردازنده در واقع همانند عنوان «سیستم روی یک تراشه» چندین مؤلفه مختلف از جمله GPU، CPU، معماری حافظه یکپارچه (RAM)، موتور عصبی، کنترلر SSD، پردازنده سیگنال تصویر، موتور های رمزگذاری، کنترلر تاندربولت با پشتیبانی از USB 4 و موارد دیگر را دارد که برای سیستم مک مناسب است. پردازنده های سیلیکونی اپل علاوه بر اینکه از اکثر تراشه‌ های اینتل سریعتر هستند، باتری بسیار کارآمدی نیز دارند. با تراشه M2 باتری مک بوک ایر تا 18 ساعت دوام می‌آورد. عمر باتری در M2 Mac تا دو برابر از نسل قبلی مک‌ های اینتل بیشتر است. به طور کلی این CPU از بهترین تراشه ‌های موجود در لپ تاپ به شمار می رود و عملکردی بسیار عالی دارد.

بهترین پردازنده APPLE

 

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران