در اکثر ویدئو پروژکتور های موجود در بازار قابلیت Aspect Ratio یا همان نسبت تصویر در ویدئو پروژکتور وجود دارد. به نسبت بین طول و عرض تصویر تولید شده توسط ویدئو پروژکتور نسبت تصویر یا همان Aspect Ratio می گویند. برای مثال یک پرده نمایش به اندازه 4.3 تصویری را تولید می کند که تقریباً شبیه به مربع است. ای در حالی است که تصاویر دارای نسبت 16.6 بیشتر به مستطیل شباهت دارند.

Aspect Ratio در ویدئو پروژکتور

رایج ترین نسبت تصویر در ویدئو پروژکتور

  • · 4:3 (XGA و SXGA)؛

  • · 16:10 (WXGA و WUXGA)؛

  • · و 16:9 (HDTV استاندارد یا 1080p).

این که کدام یک از اینها برای شما مناسب هستند بستگی به تصویری که می خواهید آن را پخش کنید دارد. همیشه بهتر است که نسبت تصویر در ویدئو پروژکتور با نسبت تصویر منبع تولید آن مطابقت داشته باشد.

مشاوره آنلان زودکمک

بیشتر بخوانید: برای تعمبر ویدئو پروژکتور در محل با گارانتی معتبر با زود کمک تماس بگیرید.

نسبت تصویر در ویدئو پروژکتور های تجاری

معمولاً نسبت تصویر 4.3 برای کاربرانی که از ویدئو پروژکتور برای نمایش اسلاید های دیتا استفاده می کنند کفایت می کند. اما صنعت طراحی و تولید صفحات نمایش در سال های جدید از فرمت 4.3 فاصله گرفته است. بنابراین در صورتی که صفحه نمایش شما عریض است ویدئو پروژکتورهایی که وضوح آن نسبت 16:9 یا 16:10 باشد گزینه های بهتری هستند. لازم به یاد آوری است که اکثر ویدئو پروژکتورهای دارای نسبت تصویر 16:9 یا 16:10 بدون هیچ مشکلی قادر به نمایش نسبت های تصویر 4:3 نیز هستند.

نسبت تصویر در ویدئو پروژکتور های سینمای خانگی

نسبت تصویر استاندارد در دیسک های بلورِی و سیگنال های HDTV، 16:9 است. این Aspect Ratio در ویدئو پروژکتور تنها نسبت تصویر عریضی است که به صورت پیش فرض توسط DVD از آن پشتیبانی می شود. در اکثر موارد ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی از همین نسبت تصویر استفاده می کنند.

آیا امکان تماشای محتوی 4:3 در صفحه نمایش 16:9 وجود دارد؟

بله قطعا این امکان وجود دارد اما زمانی که محتوایی را مشاهده می کنید که با وضوح تصویر پیش فرض ویدئو پروژکتور هم خوانی ندارد، نوار های سیاهی را در بالا و پایین یا در کنار تصویر مشاهده خواهید کرد.

تنظیم نسبت تصویر در ویدئو پروژکتور

  1. پروژکتور را روشن کنید و یک تصویر نمایش دهید.

  2. برای بزرگتر کردن اندازه تصویر، دکمه Wide را در صفحه کنترل پروژکتور فشار دهید.

  3. برای کاهش اندازه تصویر، دکمه Tele را فشار دهید.

  4. اگر پروژکتور دور از دسترس نصب شده است، می توانید اندازه تصویر را نیز با استفاده از تنظیمات Zoom در منوی پروژکتور تنظیم کنید.

چرا Aspect Ratio در ویدئو پروژکتور تغییر داده نمی شود؟

 زمانی که ویدئو پروژکتور را به یک منبع نمایش وصل می کنیم، ویدئو پروژکتور نمی تواند به صورت خودکار به منبع متصل شود و این اتصال باید به صورت دستی تنظیم شود. امکان تنظیم Aspect Ratio از روی خود پروژکتور وجود ندارد و تنظیمات مربوط به نسبت تصویر باید از روی دستگاهی که ویدئو پروژکتور  را به آن متصل کرده ایم انجام شود. به طور مثال برای اتصال لپ تاپ به ویدئو پروژکتور باید از روی لپ تاپ تنظیمات مربوط را انجام دهیم.

کاربر گرامی جهت دریافت خدمات در خصوص انواع مشکلات در ویدئو پروژکتور و سؤالات مربوط به آن‌ها می توانید با شماره 1662 تماس گرفته، و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زود کمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران