تعمیر تیونر تلویزیون یکی از خدماتی است که در مرکز زودکمک ارائه می شود. تمامی تلویزیون هایی که دارای گیرنده دیجیتال هستند تیونر نیز دارند. بنابراین می توان متوجه شد که تنها این نوع دستگاه ها ممکن است به تعمیر تیونر تلویزیون نیاز پیدا کنند. البته بهتر است بدانید که تیونر تنها مختص تلویزیون نبوده و گیرنده های دیجیتال نیز تیونرهای مخصوص خود را دارند. به دلیل ظرافت بالا و حساسیت فوق العاده ای که این قطعه دارد، تعمیر تیونر در تلویزیون صرفا باید توسط تکنسین های بسیار ماهر انجام شود تا این قطعه در حین تعمیر دچار آسیب های دیگری نشود.  در این مقاله به بررسی نشانه های خرابی تیونر تلویزیون و سایر اقداماتی که باید در هنگام مواجهه با ایراد در این قطعه انجام شود توضیح داده ایم.

تعمیر تیونر تلویزیون

ثبت سفارش آنلاین تعمیر تیونر تلویزیون

برای تعمیر تیونر تلویزیون به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست تعمیر تیونر تلویزیون را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، تیونر تلویزیون خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات تلویزیون، تعمیر کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

تعمیر تیونر تلویزیون با زودکمک

در صورتی که هریک از بخش های سخت افزاری یا نرم افزاری تلویزیون شما دچار ایراد شد می توانید با تماس با مرکز زودکمک، درخواست اعزام تکنسین به محل جهت تعمیر تلویزیون خود را ثبت نمایید.

تعمیر تیونر تلویزیون چه زمانی باید انجام شود؟

تیونر در واقع بخشی است که در تبدیل فرکانس های دریافت شده به صدا و تصویر نقش دارد، در نتیجه خرابی تیونر تلویزیون موجب اختلال در صدا و تصویر نمایشی دستگاه خواهد شد. عملکرد تیونر در تلویزیون به این صورت است که با استفاده از کابل و مدار تطبیق امپدانس، امواج آنتن را دریافت کرده، یکی از فرکانس ها را به دلخواه انتخاب کرده و آن را به صوت و تصویر تبدیل می کند. بدین صورت کاربران قادر به تماشای محتوای مورد نظر خود در تلویزیون خواهند بود. در تلویزیون هایی که دارای تیونر هستند، این قطعه به صورت برد روی شاسی کادر قرار دارد و آنتن نیز به صورت مستقیم به آن متصل می شود.

تشخیص قطعی خرابی و زمان تعمیر تیونر تلویزیون امری تخصصی بوده و به دست تعمیرکاران خبره انجام می شود، اما مشاهده نشانه هایی مانند قطع و وصل شدن طولانی مدت تلویزیون می تواند به عنوان زنگ خطر خرابی تیونر در تلویزیون عمل کند. چنانچه متوجه قطع و وصل شدن مکرر تلویزیون شدید لازم است برای جلوگیری از وارد شدن آسیب های بیشتر به دستگاه، آن را خاموش کرده و سریعا با یکی از مراکز معتبر جهت تعمیر تیونر در تلویزیون تماس بگیرید.

مشکلاتی که خرابی تیونر تلویزیون ایجاد می کند

همانطور که اشاره کردیم تیونر تلویزیون در صحیح بودن صدا و تصویر نمایشی نقش موثری دارد. خراب شدن تیونر باعث می شود که سیگنال توسط دستگاه دریافت نشود، به همین علت کاربران قادر به مشاهده شبکه های مورد علاقه خود نخواهند بود. گاهی اوقات نیز ممکن است مشاهده کنید که تصویر تلویزیون به رنگ سبز درآمده است. این مشکل نیز ناشی از خرابی تیونر بوده و باید سریعا برای تعمیر تیونر در تلویزیون اقدام کرد. در تلویزیون های هوشمند خرابی تیونر تلویزیون می تواند منجر به عدم دسترسی به برخی اپلیکیشن ها و سرویس های تلویزیون هوشمند نیز شود.

گاهی اوقات نیز خرابی تیونر باعث می شود تصویر غیرشفاف و برفکی باشد. مشکلاتی نظیر پیکسلی شدن تصویر در کانال های دیجیتال نیز از دیگر مواردی است که در اثر خراب شدن تیونر تلویزیون رخ می دهد. خبر خوب این است که چنین مشکلاتی با تعمیر تیونر تلویزیون برطرف شده و پس از آن کیفیت تصویر نمایشی تلویزیون نیز به حالت عادی بازخواهد گشت.

بیشتر بخوانید: علت قاطی شدن رنگ های تصویر تلویزیون

هزینه تعمیر تیونر در تلویزیون

یکی از مسائل مهمی که اغلب کاربران درباره آن سوال دارند هزینه تعمیر تیونر تلویزیون است. همان طور که پیشتر اشاره کردیم تیونر قطعه ای حساس و آسیب پذیر است از همین رو برای تعمیر تیونر در تلویزیون نیاز به افراد ماهر و باتجربه است. در صورت خرابی تیونر، تعمیر آن به دست افراد بی تجربه می تواند باعث آسیب دیدن بیشتر این قطعه یا سایر قطعات شده و در نتیجه هزینه های بیشتری بابت تعمیر دستگاه به کاربر اعمال کند.

یکی از عوامل مهم در تعیین هزینه تعمیرات دستگاه های الکترونیکی مهارت و تجربه تکنسین است و طبیعتا تعمیر توسط تکنسین های حرفه ای هزینه بالاتری نسبت به خدمات ارائه شده توسط افراد کم تجربه در مراکز نامعتبر خواهد داشت. مورد بعدی که در تعیین هزینه تعمیرات تیونر نقش دارد برند تلویزیون است. علاوه بر آن سطح کیفی بازیابی فعالیت ترانزیستورها و آی سی های تیونر نیز در تعیین هزینه تعمیرات آن نقش دارد. برای مشخص شدن هزینه دقیق تعمیر این قطعه لازم است دستگاه توسط تکنسین بررسی شود تا بتوان تخمین دقیقی از هزینه خدمات ارائه کرد.

تعویض تیونر تلویزیون

تیونر تلویزیون عموما از بخش هایی نظیر دوال گیت، آی سی TDA5331، سه عدد ترانزیستور MOSFET، آی سی SDA 3202، فیلترهای جداکننده و فیلتر میان گذر خروجی تشکیل شده است که خرابی در هر یک از این بخش ها باعث بروز اختلال در عملکرد تیونر و در نتیجه ایراد در تصویر تلویزیون خواهد شد. در مرکز زودکمک تعمیر تیونر تلویزیون اولویت اصلی تکنسین های تعمیرات است.

البته این مساله تنها محدود به تعمیر تیونر در تلویزیون نیست و این مساله خط مشی همکاران مرکز زودکمک در تمامی بخش های تعمیرات لوازم خانگی است. در پاره ای موارد اما ممکن است خرابی تیونر تلویزیون به حدی باشد که امکان تعمیر آن وجود نداشته یا تعمیر آن از بابت هزینه به صرفه نباشد. در اینگونه موارد تکنسین ناچار به تعویض تیونر خواهد بود. در صورت نیاز به تعویض قطعه اما اصل بودن و بالا بودن کیفیت قطعه تعویضی با گارانتی تضمین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت سیاه شدن صفحه تلویزیون

تعمیر تیونر تلویزیون

مشکلات رایج تیونر تلویزیون

به طور کلی خرابی تیونر تلویزیون به دو صورت تاثیر خود را روی عملکرد دستگاه خواهد گذاشت. دسته اول با ضعیف شدن سیگنال ها و دسته دوم با قطع شدن کامل سیگنال ها. ضعیف شدن سیگنال ها در صورتی رخ می دهد که آنتن و شبکه ارسال سیگنال سالم است اما اشکال در تیونر مانع از نمایش تصاویر تلویزیون می شود. البته ایراد در هریک از بخش های تشکیل دهنده تیونر نیز می تواند موجب ضعیف شدن سیگنال شود. در چنین مواردی برای تعمیر تیونر تلویزیون لازم است ابتدا قطعه آسیب دیده شناسایی شده و پس از مشخص شدن میزان آسیب وارده، روش تعمیراتی مناسب برای رفع ایراد اتخاذ شود.

اما قطع شدن کامل سیگنال ها در زمانی رخ می دهد که آنتن کاملا سالم بوده و اتصالات آن نیز به صورت صحیح هستند، اما تصویر قطع شده و پیغام عدم دریافت سیگنال روی صفحه تلویزیون ظاهر می شود. برای رفع ایراد در اینگونه شرایط باید از یک فرد متخصص برای تعمیر تیونر در تلویزیون کمک گرفت.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران