جت پرینتر در واقع نوعی از پرینترهای جوهرافشان است که عمده کاربرد آن مربوط به صنعت می شود. از جت پرینترها برای چاپ باکیفیت و سریع اطلاعات محصول مانند تاریخ تولید، تاریخ انقضا، بارکد و سایر موارد روی بسته بندی محصول یا سطوح مختلف استفاده می شود. عملکرد این نوع پرینترها بدین صورت است که بدون تماس داشتن با سطح، ذرات جوهر را با دقت بالا روی سطح پرتاب کرده و در نتیجه نوشته های مورد نظر روی بسته بندی محصول چاپ می شوند. بازار هدف اصلی این مدل پرینترها صنایع آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، محصولات دارویی، صنایع لوله سازی، صنایع چوب، دام و طیور، صنایع شیشه و آینه، صنایع نظامی و مواردی از این دست است. به طور کلی پرینترهای جت در دو نوع دستی و اتوماتیک در بازار موجود هستند که هریک ویژگی های عملکردی مخصوص به خود را دارد. در این مقاله به بررسی انواع مختلف پرینتر جت خواهیم پرداخت.

ثبت پذیرش در محل پرینتر

جت پرینتر دستی

جت پرینتر دستی یا پرتابل به انواعی گفته می شود که اندازه نسبتا کوچکی داشته و وزن کمی نیز دارند. این ویژگی ها سبب شده که پرینترهای جت قابل حمل باشند و به همین علت به آنها پرتابل گفته می شود. در تولید این پرینترها سنسور به کار نرفته است و از همین رو عملیات چاپ در آنها باید به صورت دستی و توسط تکنسین انجام شود. عملکرد کلی پرینتر جت دستی به این صورت است که اپراتور اهرم چاپ را فشار داده و بدین ترتیب اطلاعات مورد نظر روی بسته بندی چاپ می شود. اصلی ترین کاربرد پرینترهای جت دستی برای درج اطلاعات روی محصولات سنگینی است که حمل و نقل دشواری دارند، از جمله این محصولات می توان به بشکه، گالن، کارتن های بزرگ و مواردی از این دست اشاره کرد. در مدل های قدیمی تر اپراتور باید اعداد و حروف را در کنار یکدیگر و در قسمت مخصوص قرار می داد اما در نمونه های جدیدتر این کار بسیار ساده تر شده است. در نمونه های مدل جدید تنظیم متن ها و اعداد مورد نظر با استفاده از صفحه و سیستم ورودی که در دستگاه تعبیه شده صورت می گیرد.

بیشتر بخوانیم: بررسی و رفع مشکلات پرینتر

پرینتر جت ثابت

همانطور که از اسم این مدل مشخص است جت پرینتر ثابت در یک محل مستقر شده و محصولات از زیر قسمت مربوط به پرتاب جوهر آن رد می شوند. عملکرد این نوع پرینتر به صورت اتوماتیک بوده و بیشتر در کارخانه ها و صنایعی که تیراژ محصول بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. در این کارخانه ها برای عبور محصولات از زیر پرینتر جت از یک نوار نقاله کمک می گیرند، بدین صورت که محصول روی نوار نقاله قرار گرفته و به سمت پرینتر حرکت می کند، پس از قرارگیری در زیر پرینتر کمی ثابت می شود تا دستگاه فرصت چاپ اطلاعات روی آن را داشته باشد. پس از انجام مراحل چاپ نوار نقاله مجددا حرکت کرده و محصول بعدی برای چاپ زیر پرینتر قرار می گیرد. برخلاف نمونه های دستی این مدل ها سنسور دارند و بنابراین زمانی که محصول در زیر قسمت مشخص شده قرار می گیرد آن را تشخیص داده و اقدام به پرتاب جوهر و ثبت اطلاعات روی محصول می کنند.

پرینتر جت

ویژگی های مهم پرینتر جت

جت پرینترها نیز مانند سایر دستگاه ها ویژگی هایی دارند که پیش از خرید باید به آنها توجه کرده و با توجه به نیاز خود و عملکرد دستگاه، پرینتر مناسب خود را خریداری نمایید. علاوه بر آن لازم است در هنگام استفاده نیز ویژگی های پرینتر خود را مدنظر داشته باشید تا بتوانید حداکثر بهره وری را از دستگاه داشته باشید.

مصرف جوهر:

تمامی پرینترهای جت قادرند میزان مصرف جوهر برای هر پیغام را محاسبه کنند. توجه داشته باشید که به دلیل ماهیت عملکردی این پرینترها و همچنین محل مورد استفاده آنها، بهتر است از جوهرهایی استفاده کنید که روغنی بوده و برای محیط غبارآلود مناسب هستند. علاوه بر این بهتر است در هنگام خرید زود خشک شدن جوهر را نیز مدنظر قرار دهید.

هد مناسب:

یکی از مواردی که می تواند موجب افزایش هزینه ها شود استفاده دائم از انواع حلال ها است. چنانچه هد مناسبی برای دستگاه استفاده شود، نیاز به حلال نیز کاهش پیدا کرده و در نتیجه هزینه های نهایی کاربر نیز کمتر خواهد شد.

استفاده از حافظه های جانبی:

یکی از مواردی که کار با جت پرینتر را ساده کرده قابلیت اتصال به حافظه های جانبی است. بدین ترتیب کاربر قادر خواهد بود پیغام های مورد نظر خود را با استفاده از نرم افزارهای مخصوص تنظیم کرده و سپس آنها را به فلش منتقل کند. در نهایت با اتصال فلش به پرینتر جت به راحتی می تواند پیغام مورد نظر خود را روی محصول چاپ کند.

پشتیبانی از زبان فارسی:

یکی از بزرگ ترین مزیت های پرینترهای جت این است که منوی آنها به زبان فارسی مجهز است. این مساله کار با دستگاه را برای تمام کاربران ساده تر کرده و آنها می توانند بدون نیاز به دوره های آموزشی با دستگاه کار کنند. در اکثر پرینترهای جت زبان فارسی و فونت های مختلف پشتیبانی می شود.

انتقال ساده:

انتقال دادن محل استفاده پرینترهای جت بسیار راحت است. این مساله هم در پرینترهای ثابت و هم پرتابل صادق است و برای انتقال پرینتر از یک لاین به لاین دیگر نیازی به طی فرآیندهای پیچیده نیست. علاوه بر آن انواع پرتابل قدرت مانور بالایی دارند و به راحتی می توان از آنها استفاده کرد.

امکان چاپ روی سطوح ناهموار:

بسیاری از محصولات صنعتی سطوح ناصافی دارند، از همین رو جت پرینترها برای این شرایط هماهنگ شده اند و می توانند روی سطوح ناهموار از جنس های مختلف نیز چاپ انجام دهند.

حجم مناسب حافظه داخلی:

بالا بودن حجم حافظه داخلی در این دستگاه ها به کاربر کمک می کند تا بتواند پیغام های مختلفی را صورت پیشفرض در حافظه ذخیره کرده و در زمان مناسب از آن استفاده نماید.

بیشتر بخوانیم: تعمیر پرینتر سه بعدی

تکنولوژی مورد استفاده در پرینترهای جت

تکنولوژی پیزو

تکنولوژی پیزو یکی از تکنولوژی های خروج جوهر است که در جت پرینترها مورد استفاده قرار می گیرد. در این تکنولوژی یک لایه مخصوص در مقابل شارژ الکتریکی قرار می گیرد که با لرزش خود به مخزن جوهر فشار وارد کرده و موجب خروج جوهر می شود.

تکنولوژی ترمال

همانطور که از نام این تکنولوژی مشخص است، عملکرد آن بر پایه افزایش دما است. روند خروج جوهر در پرینتر جت با تکنولوژی ترمال بدین صورت است که یک مقاومت در کنار مخزن جوهر تعبیه شده که در هنگام ورود جریان گرم می شود. در نتیجه این گرما جوهر به جوش آمده و برای خارج شدن از نازل بخار می شود.

انواع پرینترهای جت صنعتی موجود در بازار

جت پرینترهای CIJ

این نوع جت پرینتر به دلیل اینکه سرعت عمل بسیاری بالایی دارند برای کارهای در حجم بالا و زمان های طولانی (معمولا بالای 15 ساعت در روز) مناسب هستند. اما یکی از معایب بسیار مهم این دستگاه این است که به روز رسانی و سرویس آنها هزینه های زیادی در بر دارد و طبق گفته کارشناسان، کیفیت چاپ نیز در این مدل پرینترها در حد متوسط است. 

پرینتر جت Drop on Demand

 این پرینتر دو مدل اصلی دارد که لارج کاراکتر و های رزولوشن است. انواع لارج کاراکتر برای چاپ های بزرگ که دارای تکنولوژی قدیمی هستند مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که سیستم های های رزولوشن با استفاده از هدهای زار جت عملیات چاپ را انجام می دهند.

پرینترهای جت دارای سیستم HR

 این نوع پرینتر جت مزایا و معایبی دارد که باعث شده این پرینترها بیشتر برای کارگاه های با تولیدات محدود مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال این دستگاه قیمت پایینی داشته و کیفیت چاپ مناسبی را نیز ارائه می دهد، اما قیمت جوهر آن بسیار بالا بوده و هر لیتر جوهر تقریبا دو برابر خود دستگاه قیمت دارد.

جت پرینتر دستی

 پرینترهای دستی نسبت به انواع ثابت سرعت عمل کمتری دارند اما به دلیل اینکه به راحتی توسط اپراتور جا به جا می شوند برای چاپ بر روی محصولاتی که روی نوار نقاله قرار نمی گیرند بسیار مناسب هستند.

چگونه می توانیم عملکرد پرینتر جت را بالا ببریم؟

یکی از مواردی که موجب بالا رفتن عملکرد جت پرینترها می شود  این است که به صورت منظم از دستگاه استفاده کنید. این مساله باعث می شود که جوهر در هد پرینتر جت خشک نشود و بنابراین استفاده از دستگاه راحت تر باشد. جوهر نیز یکی دیگر از مواردی است که بر روی کیفیت چاپ تاثیر می گذارد، بنابراین با انتخاب جوهر مناسب می توانید کیفیت چاپ پرینتر را بالا ببرید. فیلتر در پرینترهای جت باید هر چند مدت یک بار تعویض شود تا دستگاه دچار افت عملکرد نشود. برای تصمیم گیری بهتر راجع به زمان مناسب برای تعویض فیلتر می توانید با تکنسین های مرکز زودکمک مشورت کنید. در تمام دستگاه های الکترونیکی نوسان برق می تواند موجب آسیب زدن به دستگاه شود و پرینترهای جت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل بهتر است از یک محافظ برق برای دستگاه استفاده نمایید.

کاربرد پرینترهای جت در صنایع مختلف

صنایع دارویی و پزشکی

از این مدل جت پرینترها در خط تولید صنایع پزشکی و دارویی برای درج اطلاعات مختلف مربوط به تولید و مصرف محصولات پزشکی استفاده می شود. از جمله محصولاتی که اطلاعات روی آنها با استفاده از پرینتر جت چاپ می شود می توان به گاز استریل، محلول های ضدعفونی کننده، قرص ها و شربت ها و مواردی از این دست اشاره کرد.

صنایع بهداشتی و شوینده

 صنایع شوینده و بهداشتی از بخش هایی هستند که با سلامت مردم در ارتباطند و از همین رو چاپ اطلاعات مورد نیاز روی بسته بندی محصولات در آنها اهمیت فراوانی دارد. پرینترهای جت در این صنایع جهت چاپ اطلاعات محصول روی بسته بندی انواع عطر، شامپو، نرم کننده مو، صابون، رژلب، پودرهای شوینده و نرم کننده، مایع دستشویی و غیره استفاده می شود. علاوه بر این با استفاده از جوهر نامرئی می توان اصالت و کیفیت محصول را به مشتری اعلام کرد.

پرینتر جت

صنایع خودروسازی

جت پرینتر در صنایع خودروسازی نیز برای چاپ روی محصولاتی نظیر لنت، فیلتر و دیگر قطعات خودرویی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از چالش های چاپ با پرینتر جت در صنایع خودروسازی این است که به دلیل تیره رنگ بودن محصولات، اطلاعات محصول باید با رنگی به جز سیاه روی بسته بندی چاپ شود.

صنایع غذایی و نوشیدنی

صنایع غذایی و نوشیدنی یکی از اصلی ترین بازارهای هدف پرینترهای جت هستند زیرا هیچ محصول غذایی بدون درج شدن اطلاعات تولید و مصرف نمی تواند به بازار عرضه شود. بنابراین پرینترهای جت یکی از دستگاه هایی هستند که جزو موارد ضروری در کارخانه های تولیدات مواد غذایی و نوشیدنی محسوب می شوند.

صنایع لوله سازی

لوله های پی وی سی، پروپیلن، پوش فیت و انواع دیگر لوله ها از جمله محصولاتی هستند که در صنایع لوله سازی تولید شده و اطلاعات محصولات با استفاده از پرینترهای جت روی آنها درج می شود. چاپ در این صنعت نیز مانند صنعت خودروسازی کمی چالش برانگیز است زیرا جوهر مورد استفاده باید سفید باشد.

در صورتی که پرینتر شما دچار هر نوع ایراد عملکردی شد می توانید با تماس با مرکز زودکمک درخواست اعزام تکنسین به محل برای تعمیر پرینتر ثبت نمایید. تمامی خدمات این مرکز دارای گارانتی بوده و کاربران می توانند با اطمینان از کیفیت بالای خدمات، تعمیر دستگاه های خود را به این مرکز بسپارند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران