ویروسی شدن هارد اکسترنال یکی از مشکلات بزرگ و جدی است که کاربران با آن مواجه می شوند. هاردهای اکسترنال عموما حاوی حجم زیادی از اطلاعات مهم برای کاربر هستند و ویروسی شدن هارد اکسترنال می تواند موجب از بین رفتن این اطلاعات شده یا دسترسی به آنها را برای کاربر مسدود کند. بروز این مساله عملا موجب بی استفاده شدن هارد می شود.  از همین رو ویروسی شدن هارد را باید جدی گرفته و در صورت مواجهه به ویروس کشی هارد اکسترنال بپردازید. در این مقاله به نکات پیرامون ویروسی شدن هارد می پردازیم تا در صورت لزوم بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. در صورتی که برای رفع مشکل هارد اکسترنال خود نیاز به کمک تخصصی داشتید می توانید به مرکز زودکمک مراجعه نمایید. تکنسین های حاضر در این مرکز به صورت دوره ای در کلاس های آموزشی شرکت می کنند تا به بروزترین تکنیک های تعمیر هارد اکسترنال آگاه باشند و بتوانند خدمات باکیفیتی به کاربران عزیز ارائه دهند.

ویروس کشی هارد اکسترنال

جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در زمینه امنیت هارد اکسترنال نیز جلوگیری از ویروسی شدن هارد بسیار بهتر از ویروس کشی هارد اکسترنال است. در ادامه روش های مختلفی که می توان برای محافظت از هارد در مقابل نفوذ بدافزارها به کار برد را توضیح داده ایم:

مشاوره آنلاین زود کمک

  • یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال فعال کردن Write Protection است. این قابلیت هارد متصل شده به سیستم را از آلودگی های احتمالی محافظت کرده و از ویروسی شدن آن نیز جلوگیری می کند. در صورتی که این قابلیت را فعال کنید هاردی که به سیستم متصل است در حالت read only قرار می گیرد که در این حالت نفوذ بدافزارها به درون آن امکان پذیر نخواهد بود.

  • یکی دیگر از روش هایی که می تواند از ویروسی شدن هارد جلوگیری کند استفاده از نرم افزار Ntfs drive protection است. عملکرد این نرم افزار بدین صورت است که با ایجاد یک مانع در برابر نفوذ بدافزارها، هارد را در مقابل آنها محافظت کرده و از ویروسی شدن آن جلوگیری می کند. عملکرد این نرم افزار نیز مانند قابلیت write protection است و با استفاده از آن هارد در حالت read only قرار می گیرد.

  • کاربرانی که از سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس در لپ تاپ یا کامپیوتر خود استفاده می کنند می توانند با استفاده از فرمت کردن درایوها به صورت دستی از ویروسی شدن هارد اکسترنال خود جلوگیری کنند.

  • به صورت کلی توصیه می شود که برای حفظ هارد خود در مقابل نفوذ بدافزارها هرگز هارد را به سیستم های مشکوک وصل نکنید و تا حد امکان آنتی ویروس روی سیستم خود را آپدیت نگه دارید.

  • هرگز روی لینک های مشکوک کلیک نکنید.

  • از یک آنتی ویروس معتبر برای اسکن دائمی فایل ها و از بین بردن بدافزارها استفاده کنید. توجه داشته باشید که آنتی ویروی مورد استفاده شما حتما باید آپدیت باشد.

مشکلاتی که در اثر ویروسی شدن هارد اکسترنال به وجود می آید

ویروس های کامپیوتری از بسیاری جهات همانند ویروس های انسانی هستند. این بدافزارها برنامه هایی هستند که می توانند کدگذاری خود را روی اطلاعات ذخیره شده در لپ تاپ و هارد اکسترنال تحمیل کرده و در ادامه به صورت مکرر خود را تکثیر کنند. ورود یک فایل آلوده به ویروس به یک لپ تاپ یا هارد اکسترنال سالم می تواند موجب آلوده شدن تمامی فایل های موجود در آن سیستم شود. ویروس ها در سیستم عملکردهای مختلفی دارند. به عنوان مثال برخی از ویروس ها سرعت تکثیر بسیار بالایی داشته و به شدت تکثیر می شوند. این مساله باعث مختل شدن عملکرد سیستم می شود. اگر لپ تاپی به ویروس آلوده باشد این ویروس می تواند به راحتی به هارد اکسترنال متصل به آن نیز انتقال پیدا کرده و دسترسی کاربر به اطلاعات را مختل کند. اولین ضرری که ویروسی شدن هارد اکسترنال به کاربر می زند از بین رفتن فایل ها و اطلاعات ذخیره شده روی هارد است. این مساله از طرفی موجب به خطر افتادن حریم شخصی کاربر نیز خواهد شد. با استفاده از آنتی ویروس های قوی و ویروس کشی هارد اکسترنال می توان اثرات مخرب این بدافزارها را تا حد ممکن کم کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش نرم افزار بازیابی اطلاعات Recover My Files

ویروس کشی هارد اکسترنال با استفاده از USB Disk Security

یکی از بهترین برنامه ها در زمینه رفع مشکل ویروسی شدن هارد اکسترنال نرم افزار USB Disk Security است. این نرم افزار قابلیت های فراوانی دارد که آن را به یکی از محبوب ترین برنامه ها در زمینه ویروس کشی هارد اکسترنال در میان کاربران تبدیل کرده است. این نرم افزار در واقع یک آنتی ویروس مخصوص است که برای لوازم جانبی که با یو اس بی به لپ تاپ متصل می شوند وارد عمل می شود. محیط این نرم افزار بسیار ساده طراحی شده و همین امر باعث شده که کار با آن برای تمامی کاربران راحت باشد. عملکرد این برنامه بدین صورت است که درجات مختلفی از محافظت را برای هارد اکسترنال ارائه می دهد. به عنوان مثال قابلیت USB Scan و USB Shield هریک کاربرد متفاوتی داشته و از هارد در مقابل حملات تروجان ها و ویروس ها محافظت می کند. این نرم افزار تمامی سیستم را رصد می کند و به محض مشاهده هرگونه تغییرات مشکوک در سیستم، آن را سریعا به کاربر اطلاع می دهد. یکی از نقاط قوت این نرم افزار این است که حتی در حالت آفلاین هم فعال بوده و عملکرد محافظتی خود را دارد.

ویروس کشی با USB Disk Security

ویروس کشی هارد اکسترنال با استفاده از آنتی ویروس ها

از قدیم الایام نرم افزارهای بسیار زیادی تحت عنوان آنتی ویروس برای مقابله با ورود و تاثیر بدافزارها روی سیستم به بازار عرضه شده اند. استفاده از این آنتی ویروس ها موجب جلوگیری از ویروسی شدن هارد اکسترنال شده و خیال کاربر را از بابت امنیت داده ها و اطلاعات ذخیره شده در آن راحت می کند. علاوه بر آن این آنتی ویروس ها لایه های مختلفی از ویروس کشی هارد اکسترنال را نیز ارائه می دهند که می توان برای پاک کردن هارد از بدافزارها از آن استفاده کرد. نکته بسیار مهمی که درباره استفاده از آنتی ویروس ها وجود دارد این است که آنها را از منابع معتبر تهیه کرده و همواره آپدیت نگه داریم. تعدادی از بهترین آنتی ویروس های موجود در بازار عبارتند از Kaspersky، Norton و Avast. اگر به هر دلیلی به این آنتی ویروس ها دسترسی ندارید می توانید هر آنتی ویروس قوی دیگری را روی سیستم نصب کرده و از ان استفاده کنید. توجه داشته باشید که منبعی که آنتی ویروس را از آن تهیه می کنید اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا در پاره ای موارد اگر از محلی مطمئن دانلود نشود ممکن است همین آنتی ویروس خود حاوی بدافزار بوده و موجب آلوده شدن سیستم شود.

مشاوره آنلاین زودکمکاین مقاله جذاب را از دست ندهید: بررسی تخصصی انواع هارد M2

ویروس کشی هارد اکسترنال با استفاده از cmd

Cmd بدون شک یکی از تواناترین و پرقابلیت ترین بخش ها در ویندوز است. این بخش قادر است بسیاری از مشکلات به وجود آمده در ویندوز را برطرف کند. برای ویروس کشی هارد اکسترنال نیز می توان از همین قابلیت در ویندوز استفاده کرده و بدافزارها را به طور موثری از روی هارد پاک می کند. cmd همان command windows است که یک راه میانبر برای از بین بردن ویروس ها است. بدین منظور تنها کافی است به شیوه زیر اقدام نمایید:

  • در کادر مربوط به جست و جو که در نوار پایین صفحه اصلی ویندوز قرار دارد عبارت cmd را تایپ نمایید.

  • در مرحله بعد روی آن راست کلیک کرده و گزینه run as administrator را انتخاب کنید.

  • حال در پنجره باز شده نام هارد اکسترنال مورد نظر خود را تایپ کرده و دکمه enter را بزنید.

  • عبارت del*.Ink را تایپ کرده و مجددا دکمه enter را بزنید.

  • در ادامه عبارت attrib -s – r -x*.* /s /d /l را وارد نمایید. توجه داشته باشیدکه در این قسمت به جای حرف x باید نام هارد مورد نظر خود را وارد کنید.

  • دکمه enter را بزنید.

  • در آخرین مرحله ویروس کشی هارد اکسترنال کافی است exit را تایپ کرده و مجددا دکمه enter را بزنید.

  • در این مرحله بدافزارها حذف شده و مشکل ویروسی شدن هارد اکسترنال نیز برطرف خواهد شد.

پیشنهاد سایت: معرفی چند نرم افزار محافظت از هارد اکسترنال

ویروش کشی با cmd

ویروس کشی هارد اکسترنال با استفاده از registry

گاهی اوقات ممکن است روش های گفته شده برای رفع مشکل ویروسی شدن هارد اکسترنال کارآمد نباشد و کاربر ناگزیر به استفاده از روش های پیچیده تر برای از بین بردن بدافزارهای هارد شود. این روش نسبت به سایر روش ها تا حدودی پیچیده تر است اما در ادامه سعی کرده ایم که تا حد امکان آن را به شیوه ای ساده بیان کنیم تا افراد بتوانند از این روش برای ویروس کشی هارد اکسترنال خود استفاده نمایند. مراحل انجام این روش به شکل زیر است:

  • در منوی جست و جوی ویندوز که در پایین صفحه قرار دارد عبارت regedit را تایپ کنید.

ویروس کشی هارد با registry

  • در ادامه روی آن راست کلیک کرده و گزینه run as administrator را انتخاب کنید.

ویروس کشی هارد

  • در منوی سمت چپ پنجره ای که روی صفحه باز می شود روی گزینه HKEY_CURRENT_USER کلیک کنید.

  • در ادامه از میان گزینه هایی که در این مرحله نمایش داده می شوند گزینه Software را انتحاب کرده و آن را باز کنید.

  • پس از آن به سراغ گزینه Microsoft بروید.

  • حال گزینه windows را انتخاب نمایید.

ویروس کشی هارد از طریق registry

  • در مرحله بعدی روی گزینه current vision کلیک کنید.

  • حال گزینه run را انتخاب نمایید.

  • در ادامه باید یکی از گزینه های  WXCKYz، ZGFYszaas، OUzzckky یا odwcamszas را روی صفحه مشاهده نمایید.

  • روی آن راست کلیک کرده و گزینه delete را انتخاب کنید.

  • دقت داشته باشید که هرگز نباید در این بخش فایل دیگری را حذف کنید.  

حال مشکل ویروسی شدن هارد اکسترنال شما برطرف شده و می توانید با خیال راحت از آن برای ذخیره فایل های مهم خود استفاده نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران