تفاوت تلویزیون و مانیتور

تفاوت تلویزیون و مانیتور چیست؟ شاید شما هم به دنبال پاسخ کامل و جامعی برای این سوال باشید. پس در این مقاله با زودکمک همراه باشید تا به بررسی تفاوت مانیتور و تلویزیون بپردازیم. فرق تلویزیون و مانیتور با هم، به اندازه و طراحی ظاهری محدود نمی شود. با این که امروزه این دو محصول شباهت های ساختاری بسیاری دارند اما نمی توان تفاوت های آنها را نیز نادیده گرفت. شاید تصور کنید که با خرید یک مانیتور، می توانید از آن به عنوان تلویزیون استفاده کنید یا این که تلویزیون جای مانیتور کامپیوتر را برای شما بگیرد.

شما می توانید با آگاه شدن از فرق مانیتور و تلویزیون و آشنایی با مزایا و محدودیت های هر کدام از آن ها، با توجه به نیاز کاربری خود، خریدی آگاهانه داشته باشید. در ادامه، به بررسی بیشتر و مقایسه تلویزیون و مانیتور خواهیم پرداخت.

تفاوت تلویزیون و مانیتور

موارد مهم تفاوت تلویزیون و مانیتور

در این بخش از مقاله، به موارد مهمی که فرق بین تلویزیون و مانیتور را موجب می شوند اشاره می کنیم. این موارد عبارتند از:

  • تفاوت اندازه تلویزیون و مانیتور

  • تفاوت در نوع و تعداد پورت ها

  • رزولوشن تصویر در مانیتور و تلویزیون

  • تفاوت در زاویه دید تلویزیون و مانیتور

  • نرخ نوسازی تصویر تلویزیون و مانیتور

  • فرق زمان پاسخگویی در مانیتور و تلویزیون

  • فرق بین مانیتور و تلویزیون در تکنولوژی HDR

در ادامه، هر یک از این موارد را شرح می دهیم. با ما بمانید.

مشاوره آنلاین زودکمک

مشاوره آنلاین زودکمک  تعمیرات تخصصی تلویزیون در محل شما در سریع ترین زمان ممکن

تفاوت اندازه تلویزیون و مانیتور

یکی از موارد مهمی که باعث فرق تلویزیون با مانیتور می شود، تفاوت در ابعاد و اندازه آن ها است. مانیتورها به عنوان قسمتی از یک رایانه طراحی شده اند، لذا در مقایسه با تلویزیون ها معمولا کوچک تر هستند. به علاوه، مانیتور برای فاصله نزدیک ساخته شده و برای قرار گرفتن روی میز بهینه شده است و کوچک تر بودن آن، تمرکز بیشتر به ویژه در کارهای ویرایش ویدئو، برنامه نویسی و طراحی گرافیک ایجاد می کند.

صفحه تلویزیون بزرگ تر است، زیرا معمولا از فاصله بیشتری دیده می شود. همچنین، تلویزیون بیشتر برای تفریح مانند تماشای فیلم یا بازی ساخته شده است. از این رو، نیاز است که محیطی بزرگ تر را پوشش دهد و میدان دید وسیع تری را ایجاد می کند. تلویزیون ها معمولا دارای سایز بیشتر از 40 اینچ هستند اما اندازه مانیتورها معمولا بین 24 تا 27 اینچ است که برای استفاده در فاصله نزدیک مناسب است و وسعت دید کمتری لازم دارد.

تفاوت در نوع و تعداد پورت ها

تفاوت در نوع و تعداد پورت ها هم از دیگر موارد تفاوت تلویزیون و مانیتور است. اگرچه تلویزیون ها روز به روز به پورت ها و خروجی های جدیدتر و پیشرفته تری مجهز می شوند، اما می توان گفت که تنوع پورت در مانیتورها بیشتر است. علاوه بر خروجی HDMI که تقریبا در همه تلویزیون ها وجود دارد، مانیتورها اتصالات دیگری همچون پورت Display هم دارند. خروجی Display، می تواند تصاویر با رزولوشن های بالاتر را پشتیبانی کند.

دیگر فرق بین مانیتور و تلویزیون، مربوط به تعداد پورت ها می شود. به عنوان مثال، بسیاری از تلویزیون ها دارای چند پورت HDMI هستند، در حالی که مانیتورها معمولا تنها یک خروجی HDMI دارند و به همین دلیل، نمی توان چند دستگاه را به آنها وصل کرد.

رزولوشن تصویر در مانیتور و تلویزیون

یکی دیگر از موارد مهم فرق مانیتور با تلویزیون، تفاوت در رزولوشن آن ها است. در تلویزیون ها، رزولوشن های full HD و  UHDوجود دارد. در حالیکه در مانیتورها حتی رزولوشن 1440*2560 هم وجود دارد. نسبت رزولوشن صفحه نمایش به اندازه صفحه، تراکم پیکسل نام دارد. تراکم پیکسل، تعداد پیکسل ها در هر اینچ را مشخص می کند.

به عنوان مثال، اگر رزولوشن تلویزیون 32 اینچی، 1920*1080 باشد، تصویری خوبی را می توان از این تلویزیون تماشا کرد. اما چنین رزولوشنی برای مانیتوری در این اندازه مناسب نیست. کم بودن تراکم پیکسل در مانیتور موجب تار شدن متن ها و عدم وضوح می شود. همچنین، چون معمولا فاصله ما از تلویزیون زیاد است، احتیاجی به تراکم پیکسلی بالا در آن نداریم و از فاصله دور تصویر کاملا واضح خواهد بود.

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر مانیتور به صورت تخصصی با زودکمک 

زاویه دید در تفاوت تلویزیون و مانیتور

زاویه دید به معنی حداکثر فاصله ای است که با چرخش نسبت به تلویزیون و مانیتور، می توان تصاویر را با کیفیت مناسب دید. این مورد در خصوص تلویزیون ها بسیار مهم است و در مدل های مختلف تلویزیون، زاویه دید، متفاوت است. هر چه زاویه دید تلویزیون بیشتر باشد بهتر است، چرا که موجب می شود که با انحراف از تلویزیون، تصاویر بی کیفیت و کدر نمایش داده نشوند. .

در مانیتورها، زاویه دید چندان مهم و قابل توجه نیست، چون معمولا کاربر در مقابل مانیتور می نشیند. اما اگر می خواهید از مانیتور برای فاصله های دور یا کاربردهای مختلف دیگر استفاده کنید، بهتر است به زاویه دید آن را در نظر بگیرید.

نرخ نوسازی تصویر تلویزیون و مانیتور

نرخ نو سازی یا Refresh Rate هم از جمله موارد مهم تفاوت تلویزیون و مانیتور است. نرخ نوسازی، تعداد دفعاتی است که تصویر در هر ثانیه روی صفحه نمایش به روز رسانی می شود. برای مثال وقتی می گوییم نرخ نوسازی یک نمایشگر 60 هرتز است، به این معنی است که نو سازی تصویر در هر دقیقه 60 مرتبه انجام می شود. Refresh Rate در مانیتورها معمولا بیشتر از تلویزیون ها است و حتی می تواند به 240 هرتز هم برسد. البته لازم به ذکر است که در تلویزیون های OLED استثنا وجود دارد و نرخ نو سازی آن ها بالا است.

نرخ نوسازی در مانیتورها، اهمیت ویژه ای دارد، زیرا به صورت عمده مانیتورها برای کارهایی مانند طراحی گرافیکی طراحی شده اند.به طور کلی تمرکز مانیتورها بیشتر روی وضوح و نرخ نوسازی تصویر است. اما در تلویزیون ها، اندازه صفحه و ویژگی های چند رسانه ای اولویت دارد که این مورد یک فرق تلویزیون و مانیتور را سبب می شود که لازم است به آن دقت کرد. بالاتر بودن نرخ نو سازی در مانیتورها موجب می شود که تصاویر با سرعت بیشتری نمایش داده شوند و در نتیجه حرکت ها نرم تر و شفاف تر مشاهده می شوند.  بنابراین، مانیتورها برای گیمینگ و ویرایش ویدئو ایده آل هستند.

فرق زمان پاسخگویی در مانیتور و تلویزیون

زمان پاسخگویی که به آن latency یا Response time می گویند، مدت زمانی است که طول می کشد تا محتوا از کامپیوتر یا کنسول بازی و ... روی صفحه، نمایش داده شود. مثلا وقتی می گوییم زمان پاسخگویی 2 میلی ثانیه است، یعنی 2 میلی ثانیه طول می کشد تا محتوا از منبع به صفحه نمایش برسد. مانیتورها به دلیل این که برای هدف های خاصی مانند کارهای گرافیکی طراحی شده اند، زمان پاسخ گویی کمتری در مقایسه با تلویزیون ها دارند. مانیتورهایی در بازار وجود دارند که زمان پاسخ گویی آن ها 1 میلی ثانیه است.

اتین مورد هم یک تفاوت تلویزیون و مانیتور است. البته تلویزیون های مدرن هم زمان پاسخ گویی بالایی دارند. این زمان پاسخ گویی بالا مخصوصا در بازی های آنلاین بسیار اهمیت پیدا می کند. در مجموع اگر می خواهید از تلویزیون برای بازی کردن استفاده کنید، مطمئن شوید که زمان پاسخ گویی کمی داشته باشد. همچنین، از بین پنل های IPS و VA بهتر است از پنل های IPS که پاسخگویی سریع تری دارند، استفاده کنید.

مشاوره آنلاین زودکمک تعمیر اسپیکر تلویزیون در محل، فقط با زودکمک. 

فرق بین مانیتور و تلویزیون در تکنولوژی HDR

 HDR مخفف High Dynamic Range است. این فناوری، باعث می شود که تصاویر رنگ های بهتر و جذاب تری داشته باشند. فناوری HDR در تلویزیون ها بیشتر از مانیتورها استفاده می شود. با این که در حال حاضر، مانیتورهای جدیدی که از HDR پشتیبانی می کنند، وارد بازار شده اند اما مانیتورهای با HDR واقعی در بازار کمتر است. به هر حال، اگر قصد خرید تلویزیونی پیشرفته با تصویری باکیفیت و شاداب را دارید، توصیه می شود که به این ویژگی دقت کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران