بررسی علت صدای فن در کنسول بازی

صدای فن کنسول بازی چنانچه از حد معمول فراتر رود می تواند برای بسیاری از کاربران آزاردهنده باشد. البته در هنگام اجرای برخی بازی ها صدای فن در کنسول بازی به طور طبیعی بالاتر از سایر مواقع خواهد بود، اما در سایر موارد صدای فن کنسول بازی نگران کننده بوده و باید به دنبال راهکارهایی برای رفع آن باشید. اجزای داخلی کنسول های بازی مانند رم، GPU، پردازنده و سایر موارد در هنگام کار تولید گرما می کنند و این گرما از طریق لوله های حرارتی به هیت سینک منتقل می شود. در ادامه یک فن یا دمنده وظیفه خارج کردن این هوای گرم از محفظه کنسول بازی را بر عهده دارد.

در بسیاری از موارد به دلیل گیر کردن گرد و غبار در فن یا مواردی از این دست صدای فن PS4 بیشتر از حالت عادی خواهد بود. این مساله نگران کننده بوده و باید با بررسی دستگاه علت این صدای غیرعادی مشخص شده و رفع شود. در این مقاله به بررسی علت صدای فن در کنسول و راهکارهای رفع آن خواهیم پرداخت. چنانچه دستگاه PS4 شما دچار ایراد شده است می توانید با مراجعه به مرکز زودکمک از تکنسین های متخصص حاضر در این مرکز برای تعمیر پلی استیشن خود کمک بگیرید.

مهمترین دلایل صدای فن کنسول بازی

همانطور که پیشتر گفته شد عملکرد فن در اصل برای خنک نگه داشتن محفظه PS4 است و به همین علت طبیعی است که در برخی اوقات بیشتر از حد معمول باشد. در حالت عادی صدای فن PS4 باید در حدود 30 الی 40 دسی بل باشد. این صدا در اکثر موارد توسط صدای تلویزیون پوشانده می شود و حتی ممکن است کاربر متوجه صدای کار کردن فن در کنسول بازی نشود. اما در سایر مواردی که صدای فن کنسول بازی طبیعی نیست باید برای رفع آن از تکنسین های متخصص کمک بگیرید. از جمله مواردی که می توانند موجب صدای فن در کنسول بازی شوند می توان به اجرای بازی های سنگین، عدم امکان تهویه مناسب، از بین رفتن خمیر حرارتی، خراب شدن فن و در نهایت هارد PS4 اشاره کرد.

صدای فن در کنسول بازی به دلیل اجرای بازی های سنگین

اولین دلیلی که می تواند منجر به صدای فن کنسول بازی باشد اجرای بازی های سنگین است. بازی هایی که بر مبنای GPU باشند گرافیک، وضوح و فریم ریت بالایی دارند، در حالی که در بازی های مبتنی بر CPU گرافیک پایین تر است اما پردازنده بیشتر درگیر می شود. برای تشخیص اینکه بازی مبتنی بر GPU است یا CPU می توان از Task Manager کمک گرفت. بیشتر بازی هایی که GPU محور هستند عموما در هنگام اجرا موجب بروز صدای فن در کنسول بازی می شوند هرچند تعدادی از بازی های مبتنی بر CPU نیز موجب بروز صدای فن PS4 می شوند.

به عنوان مثال بازی هایی مانند the Witcher 3، horizon Zero Dawn، Assassin’s Creed Odyssey and Origins، FF7 Remake و uncharted 4 از جمله بازی های سنگینی هستند که در هنگام اجرای آنها فن کنسول بازی صدای زیادی ایجاد می کند. به عنوان مثال بازی مثل No Man’s Sky می تواند موجب شود که صدای فن کنسول تا حدود 62.2 دسی بل بالا رود. در صورتی که صدای فن در کنسول ناشی از اجرای بازی های سنگین باشد نیازی به نگرانی نیست زیرا این مساله امری طبیعی بوده و نیاز به تعمیر PS4 ندارید.

صدای فن PS4 به دلیل عدم وجود فضای کافی برای گردش هوا

بسیاری از افراد ممکن است فضایی که برای قرار دادن PS4 در میز تلویزیون در اختیار دارند کوچک باشد. در فضاهای کوچک امکان تهویه مناسب هوا وجود ندارد و همین امر باعث می شود که فن نتواند عملکرد خود برای تهویه هوای داخل محفظه کنسول بازی را به درستی انجام دهد.

در چنین مواردی صدای فن کنسول بازی به طور قابل توجهی زیاد می شود زیرا فن مجبور است برای خنک کردن فضای داخل دستگاه با قدرت و فشار بیشتری چرخش کند. برای جلوگیری از بروز صدای فن در کنسول بازی بهتر است آن را در هنگام اجرای بازی ها در محلی قرار دهید که امکان گردش هوا در آن فراهم باشد.

هارد کنسول بازی

یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به صدای فن PS4 شود چرخش پلاترهای داخل هارد دیسک در هنگام جست و جوی داده و اطلاعات است. در اینجا به شما پیشنهاد می کنیم بازیابی اطلاعات هارد پلی استیشن4 را مطالعه نمایید.

صدای فن در کنسول بازی به دلیل از بین رفتن خمیر حرارتی

خمیر حرارتی وظیفه انتقال گرما را بر عهده دارد. چنانچه این خمیر از بین رفته باشد انتقال گرما به درستی انجام نمی شود و در نتیجه فشار زیادی به فن برای پایین آوردن دمای کنسول وارد می شود. این فشار زیاد و کار کردن بیش از حد می تواند منجر به صدای فن کنسول بازی شود. برای از بین بردن صدای فن PS4 باید خمیر حرارتی از بین رفته را کاملا تمیز کرده و آن را با یک خمیر حرارتی تازه جایگزین کنید. توجه داشته باشید که سی پی یو بیش از سایر قطعات در معرض خطرات ناشی از افزایش دمای کنسول است، و بنابراین بالا رفتن دمای سی پی یو می تواند منجر به سوختن آن شده و هزینه های فراوان تعمیرات را به کاربر تحمیل کند.

خرابی، آلودگی یا لرزش فن

گاهی اوقات صدای فن در کنسول بازی ناشی از اشکال در یکی از قطعات فن خنک کننده است. این اشکال می تواند شل شدن یکی از قطعات یا گرد و غبار گرفتن آنها باشد. اگر سیستم بیش از حد داغ شود به گونه ای که فن قادر به خنک کردن آن نباشد، فن ها از کار می افتند و در این شرایط باید کنسول بازی را به سرعت خاموش نمایید.

 

راهکارهای کم کردن صدای فن PS4

تا این بخش در مورد علل بروز صدای فن کنسول بازی صحبت کردیم، اما حال این سوال پیش می آید که چطور می توان صدای فن در کنسول بازی را کم کرد؟ تکنسین های تعمیرات کنسول های بازی توصیه هایی در این مورد دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

قرار دادن کنسول بازی در جای مناسب

اگر کنسول شما در یک محوطه بسته یا مکانی قرار دارد که امکان تهویه هوا در آن به راحتی فراهم نیست برای از بین بردن صدای فن PS4 باید به تغییر محل قرارگیری کنسول فکر کنید. گاهی اوقات کنسول بیش از حد به دیواره های میز تلویزیون نزدیک است و به همین علت تهویه هوا به درستی صورت نمی گیرد. برای اینکه هوا بتواند به درستی درون و بیرون کنسول بازی جریان داشته باشد لازم است که کنسول از دیواره های اطرافش 12 اینچ فاصله داشته باشد. یکی دیگر از روش های از بین بردن صدای فن کنسول بازی استفاده از پایه های خنک کننده است. علاوه بر آن سعی کنید هیچ پوششی روی کنسول قرار نگرفته باشد تا مسیر جریان هوا کاملا باز باشد.

عمودی قرار ندادن دستگاه

 اگرچه کنسول بازی مخصوصا PS5 را می توان به صورت عمودی نیز استفاده کرد، گیمرها معمولا در هنگام بازی آن را به صورت افقی استفاده می کنند. قرار دادن کنسول بازی به صورت افقی باعث می شود فشار کمتری به دستگاه وارد شود و در نتیجه سرعت بالا رفتن دمای کنسول نیز پایین می آید. بنابراین برای کم کردن صدای فن PS4 بهتر است آن را به صورت افقی قرار دهید.

تمیز کردن دریچه های فن

نشستن گرد و غبار روی بدنه کنسول بازی می تواند باعث بسته شدن دریچه های هوا و در نتیجه صدای فن کنسول بازی شود. با تمیز کردن این دریچه ها و باز کردن مسیر جریان هوا می توان صدای فن در کنسول بازی را تا حد زیادی کم کرد. بدین منظور می توانید بدون باز کردن دستگاه، و تنها با استفاده از یک اسپری هوا که فشار بالایی دارد این گرد و غبار را پاک کنید. توجه کنید که برای استفاده از این روش لازم است که ابتدا کنسول را خاموش کرده و تمامی کابل های متصل به آن را نیز جدا کنید. پس از آن با استفاده از اسپری هوا دریچه های جانبی کنسول را تمیز کنید. پس از آن کابل ها را مجددا به دستگاه متصل کرده و آن را روشن نمایید.

کم کردن صدای فن در کنسول بازی با تمیز کردن آن

 گاهی اوقات ممکن است گرد و غبار روی خود فن نشسته باشد و همین امر مانع از چرخش و عملکرد صحیح آن شود. در چنین مواردی برای کم کردن صدای فن کنسول بازی باید دستگاه را باز کنید تا بتوانید به فن دسترسی داشته و آن را تمیز کنید. برای باز کردن کنسول پیچ های زیر کنسول را با استفاده از یک پیچ گوشتی مناسب باز کنید. فن را با استفاده از چند تکه پنبه در محل خود ثابت نگه دارید. در ادامه فن را با استفاده از یک اسپری هوا تمیز نمایید. این فرآیند نیاز به تجربه دارد و توصیه می کنیم که در صورتی که در تعمیر کنسول بازی تبحر کافی ندارید از انجام این کار در منزل خودداری کرده و آن را به تکنسین های مرکز زودکمک بسپارید.

تمیز کردن هیت سینک برای کم کردن صدای فن PS4

 هیت سینک در درون دستگاه کاملا مشخص بوده و به راحتی قابل شناسایی است. این قطعه درون یک محفظه مشکی فن قرار داشته و مجموعه ای از میله های فلزی نیز دارد. هیت سینک را هم می توان به وسیله پنبه و هم به وسیله اسپری هوا تمیز کرد.

تعویض خمیر سیلیکون سی پی یو

همانطور که پیشتر اشاره کردیم یکی از عواملی که می تواند منجر به صدای فن کنسول بازی شود از بین رفتن خمیر حرارتی است. خمیر حرارتی در اثر مرور زمان و استفاده از دستگاه به مرور از بین رفته و نیاز به تعویض پیدا می کند. توجه کنید که خمیر سیلیکونی جدیدی که تهیه می کنید حتما باید کیفیت بالایی داشته باشد تا مجددا با مشکل صدای فن در کنسول بازی مواجه نشوید.

تعویض یا تعمیر فن

ایراد در فن نیز می تواند منجر به صدای فن در کنسول بازی شود. گاهی اوقات مشکل صدای فن کنسول بازی ناشی از خوب نچرخیدن آن است. بنابراین در چنین مواردی باید به فکر تعمیر یا تعویض فن کنسول بازی خود باشید.

تهیه پدهای ضد لرزش برای کم کردن صدای فن PS4

 اینکه کنسول بازی در هنگام بازی ویبره داشته یا بلرزد چندان غیرطبیعی نیست، اما مشکل آنجاست که این لرزش ها می تواند موجب تکان خوردن قطعات داخلی کنسول شده و در ادامه سر و صدای زیادی ایجاد کند. برای رفع این مشکل کافی است پدهای ضدلرزش تهیه کرده و آن ها را زیر دستگاه خود قرار دهید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

agh95
1402/07/08-15:38

عالی