در زندگی مدرن امروز نیاز به ارتباط سریع و گسترده بین تمام انسان‌ها امری طبیعی است و افراد نابینا نیز از این موضوع خارج نیستند. با پیشرفت در علم و فناوری ، تمام بخش های زندگی ما تحت پوشش قرار می گیرند. بنابراین، امروزه تولید کنندگان تلفن‌های هوشمند تصمیم به طراحی و ارائه گوشی‌هایی گرفتند که بتواند پاسخگو نیازهای مختلف افراد با اختلالات بینایی باشد و زندگی را برای آن‌ها راحت ‌تر کند. افراد نابینا و کم بینا می توانند از طریق اعمال فرمان های صوتی گوشی ‌های هوشمند را مورد استفاده قرار دهند. در ادامه این مقاله با تیم تعمیر تخصصی موبایل زود کمک سعی بر آن داشتیم تا ویژگی ‌های بهترین گوشی برای نابینایان را بیان نماییم.

بهترین گوشی برای نابینایان

ویژگی های بهترین گوشی برای نابینایان

تلفن همراهی که برای افراد کم بینا یا نابینا انتخاب میشود باید دارای یک سری ویژگی های خاص و متفاوت از سایر گوشی های هوشمند باشد تا این عزیزان هنگام کار با گوشی دچار مشکل نشوند. در زیر به بررسی برخی از این ویژگی ها می پردازیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

اندازه نمایشگر

اگر فرد دچار کم بینایی باشد، اولین گزینه ای که برای خرید تلفن همراه باید به آن توجه کند صفحه نمایش بزرگ می باشد. البته برخی از گوشی‌ها قابلیت تنظیم فونت دارند و به سبب آن می‌توانید اندازه نوشته‌ها و آیکون‌ها را تا جایی که برای شما مناسب باشد بزرگ یا کوچک کنید.

فرمان صوتی

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن هوش مصنوعی نرم‌ افزارهای ویژه ‌ای تحت عنوان دست یاران صوتی ارائه شده است که به وسیله آن می‌توان بدون ارتباط مستقیم با گوشی فرمان‌هایی صادر و شاهد انجام بی عیب و نقص آن باشند. از جمله ویژگی‌ های بهترین گوشی برای نابینایان بهره‌ مندی از این برنامه کاربردی است.

دکمه‌های بزرگ

برای افرادی که توانایی استفاده از صفحه لمسی را ندارند، حتماً در انتخاب موبایل باید به ابعاد و برجستگی‌های مورد نیاز روی دکمه گوشی برای نابینایان توجه داشته باشید. چرا که، اگر این دکمه ها بسیار کوچک بوده یا فاقد برجستگی باشند امکان استفاده از آن برای این عزیزان وجود ندارد.

طراحی ساده

محصولاتی که برای نابینایان به بازار عرضه می‌شوند باید ظاهری ساده داشته باشند تا کار با آن‌ها سخت و پیچیده نباش. چون هرگونه پیچیدگی باعث می ‌شود کار با دستگاه برای کاربر غیر ممکن گردد.

معرفی و بررسی چند گوشی مخصوص نابینایان

با توجه به ویژگی‌هایی که عنوان شد چندین مدل از بهترین گوشی برای نابینایان را معرفی و به بررسی مزایا و معایب آن می پردازیم.

گوشی Ray S7

گوشی Ray S7 به دلیل داشتن قابلیت‌ های منحصر به فرد توانسته جایگاه خود را به عنوان بهترین موبایل برای نابینایان تثبیت کند‌. در این گوشی به دلیل اینکه حرکات به سادگی انجام می‌شود نابینایان به تنهایی می توانند از این گوشی استفاده کنند. این تلفن همراه بر اساس سامسونگ J7 ساخته شده که دارای یک دکمه اضافی در پشت گوشی هستش. در ادامه به بررسی ویژگی‌های این تلفن همراه می‌پردازم. این دستگاه مجهز به یک صفحه لمسی قدرتمند است، از این رو برای اشخاص کم بینا هم کاربرد دارد.

  • شخص معلول می تواند با استفاده از قابلیت تبدیل گفتار به متن، پیام مورد نظر خود را به سرعت ارسال نماید. زیرا این ویژگی قدرت مطلوبی در تشخیص صدای انسان و تبدیل آن به متن دارد.

  • یک پردازنده سریع و قدرتمند به همراه حافظه خارجی 16 گیگابایت برای دستگاه در نظر گرفته شده است.

  • کاربر در اوقات فراغت خود با امکانات جذاب این گوشی نظیر موسیقی، کتاب ‌های صوتی، رادیو اینترنت و همچنین سرور پادکست سرگرم می شود.

  • به لطف قابلیت صدای فعال نابینا به راحتی با نرم‌ افزارهای مختلف کار می کند.

 گوشی Jitterbug Flip

اگر به دنبال یک گوشی با قابلیت ارتباط بی سیم برای نابینایان و سالمندان می ‌گردید، Jitterbug Flip را به شما پیشنهاد می ‌دهیم. این گوشی همون‌طور که از اسمش پیداست،flip phone هستش و سودمندی خودش رو در حداکثر با یک صفحه کلید حفظ می‌کند. طراحی این تلفن همراه بادوام به گونه ‌ای انجام گرفته که شماره گیری را برای کاربر آسان می‌ کند.

علاوه بر آن از امکاناتی همچون بلندگو، ذره بین، شماره گیری صوتی و همچنین چراغ قوه بهره می برد. مجموع این خصوصیات باعث شده کهJitterbug Flip جزء بهترین گوشی برای نابینایان به شمار آید. دیگر ویژگی‌ های محصول به شرح ذیل هستند:

  • برخورداری از قابلیت Voice Dial که باعث می‌ شود برقراری تماس تنها از طریق صوت امکان ‌پذیر باشد.

  • مجهز بودن به بلندگو موجب می شود کاربر هنگام مکالمه به راحتی با هندزفری صحبت نماید.

  • به دلیل دارا بودن قلم بزرگ افراد کم بینا یا نابینا به سرعت تماس‌ های مورد نیاز خود را برقرار می کنند.

این مطلب کاربردی را از دست ندهید: فعال و غیر فعال کردن voice over

گوشی مناسب نابینا

گوشی Lucia Cell Phone

این گوشی موبایل به دلیل دارا بودن دکمه‌ های لمسی بزرگ انتخاب مناسبی برای افراد با اختلالات متفاوت بینایی محسوب می‌ شود. طراحی Lucia Cell Phone به گونه‌ ای انجام شده که علاوه بر نابینایان برای کسانی که سطح شنوایی پایینی دارند، نیز کاربردی باشد.

یکی از خصوصیات بارز این گوشی این است که دکمه‌ های آن اشکال متنوعی دارند. بنابراین کاربر به راحتی می تواند آن ها را مکان‌ یابی کرده و مورد استفاده قرار دهد. سایر ویژگی ‌های Lucia Cell Phone که در حال حاضر به عنوان بهترین گوشی برای نابینایان شناخته می‌ شود، به صورت زیر است:

  • گوشی Lucia Cell Phone ساخت کشور سوئیس است و از زبان‌ های مختلفی نظیر فرانسوی، انگلیسی، هلندی، ایتالیایی و…. پشتیبانی می ‌کند.

  • برای محصول مورد نظر صفحه نمایش بزرگی لحاظ شده تا نابینا به سهولت قادر به برقراری تماس یا ارسال پیام باشد.

  • یکی دیگر از ویژگی ‌های این دستگاه مجهز بودن به دکمه SOS اضطراری است.

  • دستگاه از راهنمای صوتی بهره می‌ برد، لذا فرد معلول قادر خواهد بود بدون نیاز به کمک دیگران از تلفن هوشمند استفاده کند.

گوشی لوسیا برای نابینایان

گوشی Google Pixel

از جمله بهترین گوشی برای نابینایان می توان از  Google Pixel نام برد.این تلفن هوشمند دارای امکانات جذابی در زمینه مکالمه را ارائه می‌ دهد. آخرین محصولات این برند گوگل پیکسل ۴ و پیکسل ۴ پلاس هستند که برای اشخاص کم بینا به عنوان تلفن همراه اندرویدی مورد استفاده قرار می گیرد. از خصوصیات مهم Google Pixel می‌‌ توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • برخورداری از امکاناتی نظیر سنسورهای حرکتی و دستیار جدید گوگل، این تلفن هوشمند را به یک محصول تمام عیار برای نابینایان تبدیل کرده است.

  • این مدل به ویژگی سفارشی سازی حرکات مجهز شده، لذا فرد معلول قادر است تماس های شخصی خود را به راحتی برقرار کند.

  • وجود قابلیت Talkback و دستورات صوتی موجب شده که نابینا به سهولت هرچه تمام از آن استفاده نماید.

 گوشی BlindShell Classic

گوشی هوشمند BlindShell Classic دستگاهی کاملا کاربردی و کلاسیک برای نابینایان به شمار می رود. به طوری که کاربر قادر است دستورات مورد نظر جهت برقراری تماس را به صورت فرمان صوتی اعمال نماید. تلفن BlindShell Classic در نگاه اول ساده به نظر می‌ رسد. اما به خاطر دارا بودن قابلیت‌ های متنوع توانسته در رده بهترین گوشی برای نابینایان قرار گیرد. از جمله ویژگی‌ های این مدل پر طرفدار می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به لطف GPS موجود در موبایل، امکان پیگیری آدرس یا اطلاع از مکان وجود دارد.

  • این امکان برای شخص معلول فراهم است که یادداشت ‌های صوتی خود را جهت افزودن به دستگاه دیکته کند.

  • از طریق برچسب زدن Object کاربر می ‌تواند اشیای پیرامون خود را برچسب گذاری نماید تا در آینده توسط تلفن همراه شناخته شوند.

  • دکمه اضطراری SOS موجود در آن هنگام نیاز به شخص معلول کمک می ‌کند.

  • از دیگر خصوصیات دستگاه می ‌توان کتابخوان، رادیو اینترنت، پخش کننده صوتی و… را نام برد.

گوشی های آیفون

موبایل های آیفون‌ یکی از بی ‌نظیرترین و بهترین تلفن‌ های هوشمندی هستند که قادرند بخش اعظمی از نیازهای نابینایان را رفع نمایند. هرچند که موبایل ‌های اپل قیمت گرانی دارند، اما مجهز به قابلیت ‌های متنوعی همچون صدای فعال هستند. سایر ویژگی ‌های این گوشی‌ های پرطرفدار عبارتند از:

  • شخص نابینا این امکان را خواهد داشت که سرعت و دقت تایپ متون را به منظور ارسال پیامک مطابق با نیاز خود تغییر دهد.

  • آیفون‌ ها عمر باتری و همچنین نرم‌ افزاری را که کاربر روی آن ضربه می ‌زند، اعلام می ‌کنند.

  • قابلیت صدای صوتی دستگاه با همه نرم افزارهای داخلی و حتی برخی از برنامه‌ های ثالث سازگار است.

بیشتر بخوانید: آپدیت نشدن گوشی آیفون

گوشی آیفون مخصوص نابینایان

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران