در مقاله پیش رو تصمیم داریم که نحوه نصب درایور ویندوز 10 را آموزش دهیم. با توجه به این که درایورها بین سخت افزار و نرم افزار رایانه ارتباط برقرار می کنند، پس از نصب ویندوز نیاز دارید که آن ها را نیز نصب نمایید.

البته در بیشتر موارد هنگامی که کامپیوتر تازه خریداری شده را راه اندازی می کنید؛ ویندوز ۱۰ به طور کاملا اتوماتیک درایورهای مورد نیاز را دانلود و نصب می کند. اما احتمال دارد که بعضی مواقع درایورها دچار مشکل شوند و چاره ای نداشته باشید جز این که آن ها را به طور دستی نصب نمایید.اگر از pc یا لپ تاپ استفاده می کنید وقصد نصب درایور دارید می توانید از کارشناسان ما در نمایندگی تعمیرات لپ تاپ کمک بخواهید.

مشاوره آنلاین زودکمک

آموزش نصب درایور ویندوز 10

در ویندوز ۱۰ درایورهای مختلفی برای صفحه کیبورد، پرینتر، مانیتور، تراشه ‌ها، کارت های گرافیکی، صدا و سایر بخش ها طراحی شده است. حتی اگر بخواهید دستگاهی را به رایانه خود اتصال دهید که از قبل درایور آن روی ویندوز ۱۰ وجود نداشته باشد؛ می توانید این کار را با نصب دستی انجام دهید. روش های مختلفی برای نصب درایور ویندوز 10وجود دارد که در ادامه بحث بیان می شوند.

نصب درایور ویندوز 10

استفاده از دیسک درایور رایانه

هنگامی که کامپیوتر خود را خریداری می کنید، به همراه آن دیسکی ارائه می شود که دربردارنده تمام درایورهای مورد نیاز شماست. اگر دیسک مربوطه را توسط رایانه باز کنید، از طریق قسمت This PC می توانید به درایورها دسترسی داشته باشید. برای مثال در لپ تاپ های برند ایسوس کافیست درایو مورد نظر را برگزیده و با زدن روی گزینه Install آن را نصب کنید. طی این فرآیند ممکن است که کامپیوتر شما چندین مرتبه ریستارت شود.

استفاده از نرم افزارهای نصب خودکار

از جمله نرم افزارهایی که برای نصب خودکار درایور طراحی شده،Pack Driver ،Driver Easy است. به دلیل این که این قبیل برنامه ها گاهی جدیدترین آپدیت درایورها را ارائه نمی دهند، استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

نصب از طریقSystem Update ویندوز

روش دیگری که برای نصب درایور ویندوز 10 مورد استفاده قرار می گیرد، به کار بردن System Update ویندوز است. به این منظور کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا وارد منوی start رایانه شوید و در کادر جستجوی آن عبارت Update را سرچ نمایید.
  • سپس در لیست نشان داده شده، گزینه Windows Update settings را انتخاب کنید.
  • اکنون باید روی گزینه Check for Update کلیک نمایید و بعد download and install را برگزینید، تا ویندوز برنامه های مورد نیاز را نصب کند. بعد از پایان یافتن این فرآیند لازم است که کامپیوتر خود را ریستارت نمایید.

استفاده از Device Manager

یکی از روش هایی که برای نصب دستی درایور به شما کمک می کند، استفاده از Device Manager است. برای نصب لازم است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا دکمه های ترکیبی Win+x را از روی صفحه کیبورد رایانه خود فشار دهید.
  • پس از آن گزینه Device manager را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد باید دستگاه مورد نظر را پیدا کرده و روی آن راست کلیک نمایید. از منوی نشان داده شده گزینه Update Driver software را انتخاب کنید. اکنون سیستم تلاش می‌کند که درایور را جستجو و دانلود کند.

نصب درایورها از طریق سایت سازنده دستگاه

در این روش باید به سایت تولید کننده رایانه مراجعه کرده و پس از جستجوی مدل دستگاه خود درایورهای آن را دانلود و نصب کنید. در اینجا روش نصب درایور ویندوز 10 در برندهای مختلف لپ تاپ بررسی می شود.

بیشتر بخوانیم : ترفندهای مخفی ویندوز 10

لپ تاپ Lenovo

بعد از این که به وب سایت سازنده لپ تاپ لنوو مراجعه کردید، مدل رایانه را وارد نموده و در بالای صفحه روی گزینه‌ Drivers & Software کلیک نمایید. اکنون درایورهای مختلف نشان داده می شود که در کنار هر یک علامت فلش دیده می شود. کافیست روی آن کلیک کنید، تا درایور مربوطه دانلود گردد.

لپ تاپ Acer

اگر لپ تاپ شما از نوع ایسر است، پس از ورود به سایت اصلی سازنده آن، مدل دستگاه را جستجو کرده، تا لیست درایورها ظاهر شود. اکنون روی دکمه Download کلیک کنید، تا درایور لپ تاپ Acer دانلود شود.

لپ تاپ Asus

وارد سایت سازنده لپ تاپ ایسوس شوید و در کادر جستجوی آن مدل کامپیوتر خود را وارد کنید، سپس روی گزینه Driver & Tools کلیک نمایید. اکنون باید در بخشPlease select OS نوع سیستم عامل لپ تاپ را برگزینید، تا به درایورهای آن دسترسی پیدا کنید. در نهایت نیز گزینه Download را انتخاب کنید، تا فرآیند بارگیری آغاز گردد.

لپ تاپ Dell

بعد از مراجعه به سایت سازنده لپ تاپ دل، باید برای نصب درایور ویندوز 10 کد Service Tag را که از پنج کاراکتر تشکیل شده وارد نمایید. این کد را می توانید از روی بدنه دستگاه بیابید. سپس لیستی از درایورها در اختیار شما قرار می گیرد که با کلیک روی آن ها می توانید هر کدام را که خواستید، دانلود کنید.

لپ تاپ HP

برای نصب درایور لپ تاپ اچ پی نیز مانند موارد قبلی وارد صفحه درایورها در سایت تولید کننده اصلی شوید و بعد سیستم ‌عامل آن را انتخاب کنید. اکنون تمام درایورهای لپ تاپ HP نشان داده می شود که با زدن روی دکمه Download می توانید آن ها را بارگیری و نصب نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1401/09/08-15:23

سلام دوست عزیز. هنگامی که لپ‌تاپ به اصطلاح در حال بالا آمدن است، می‌توان با فشار دادن کلیدی خاص به منوی بوت وارد شد. معمولاً دکمه‌ای که سازنده لپ‌تاپ برای این کار در نظر گرفته است در صفحه راه‌اندازی اولیه قابل مشاهده است. برای این منظور کافی‌ است بسته به مدل لپ تاپ یکی از دکمه‌های Esc ،F2 ،F10 یا F12 را فشار دهید. در صورت رفع نشدن مشکل و جهت دریافت خدمات با شماره درج شده در سایت تماس گرفته و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

امیر صفری
1401/08/29-16:38

با عرض سلام و خسته نباشید...من واسه رفتن به حالت بوت لپ تاپ ایسر به مشکل خوردم و تمامی شورت کاتهای معمولی ک استفاده میشه رو زدم،چه کنم؟