سیستم عامل کروم (Chrome OS) چیست؟

حتما تاکنون اسم سیستم عامل کروم نیز به گوش شما هم رسیده است. Chrome OS، بر کروم بوک ها (لپ تاپ های کروم) سوار بوده که دسته ای از لپ تاپ های سبک، مقرون به صرفه و کاربردی شرکت گوگل (Google) هستند که در سال 2013 وارد بازار شدند. سیستم عامل کروم او اس، بر اساس مرورگر کروم طراحی و ساخته شده است. در ادامه این مقاله، به بررسی بیشتر سیستم عامل Chrome OS و ویژگی های آن می پردازیم. با ما بمانید.

سیستم عامل کروم (Chrome OS) چیست؟

💻 تعمیر لپ تاپ در محل با زودکمک. 

سیستم عامل کروم بر چه مبنایی طراحی شده است؟

ایده طراحی این سیستم عامل بر اساس مرورگر کروم بوده است. با این حال کدنویسی های Chrome OS بیشتر به کدنویسی های سیستم عامل لینوکس نزدیک است و البته که کدهای آن قسمتی از پروژه کرومیوم است. این سیستم عامل بسیار سبک بوده و در نتیجه سرعت بالا آمدن آن بسیار بالا است. از این رو، کروم او اس کاربری روان و راحتی دارد.

با وجود طراحی ساده سیستم عامل کروم، این سیستم عامل به خوبی می تواند از پس نیازهای کاربران برآید. درست است که طراحی آن بیشتر بر اساس سیستم لینوکس بوده، اما در سادگی و روان بودن از کروم ایده گرفته تا به این ترتیب بر خلاف لینوکس، در طراحی این سیستم عامل اکثر نرم افزارها و برنامه هایی که اضافی هستند و کاربرد چندانی ندارند حذف شوند. در نتیجه، با حذف این نرم افزارهای اضافی و غیر ضروری، Chrome OS سبک تر شده و کار با آن نیز راحت تر می شود.

همچنین، گوگل در بحث امنیتی این سیستم عامل بسیار دقیق است و به محض بروز کوچکترین مشکل امنیتی در این سیستم عامل، یک نسخه آپدیت جدید توسط گوگل برای آن ارائه می شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

تفاوت سیستم عامل Chrome OS با دیگر سیستم عامل ها

سیستم عامل کروم تفاوت هایی با سایر سیستم عامل های دیگر دارد که به قرار زیر هستند:

  • کروم او اس بر خلاف سایر سیستم عامل ها به صورت دائمی به فضای ابری متصل است.

  • امنیت کاربری سیستم عامل کروم توسط شرکت گوگل و بر اساس پروتکل های SSL ارائه شده است. در نتیجه تمامی به روز رسانی ها مستقیما توسط Google انجام می شود.

  • طراحی و کاربری سیستم عامل کروم او اس، نسبت به سایر سیستم عامل ها بسیار ساده تر است و بسیاری از برنامه های اضافی از آن حذف شده تا به این ترتیب سریع تر شود.

  • جذابیت بصری این سیستم عامل نسبت به دیگر سیستم عامل ها کمتر است.

💻 آموزش بکاپ گرفتن از گوگل کروم

مزایا و معایب سیستم عامل کروم

در این بخش، به مهمترین مزایا و معایب سیستم عامل Chrome OS اشاره می کنیم.

مزایای سیستم عامل کروم

  • اصلی ترین مزیتی که می توان در خصوص این سیستم عامل به آن اشاره کرد، سرعت بالای آن به علت سبک و ساده بودن این سیستم عامل است. این سادگی موجب تجربه کاربری بسیار راحتی برای کاربران آن شده است.

  • پشتیبانی امنیتی این سیستم عامل تماما توسط گوگل ارائه شده و پشتیبانی می شود. از این رو، می توان کاملا از امنیت سیستم عامل کروم او اس مطمئن بود.

  • اتصال دائمی به فضای ابری نیز از دیگر مزایای سیستم عامل کروم محسوب می شود. بدین ترتیب، اصلا جای نگرانی در خصوص از دست دادن اطلاعات در این سیستم عامل وجود ندارد و خطری اطلاعات شما را تهدید نخواهد کرد.

  • در Chrome OS، بخشی برای ارائه مسائل آموزشی در نظر گرفته شده که امکاناتی ویژه را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار داده است.

سیستم عامل Chrome OS چیست؟

معایب Chrome OS

  • به دلیل ساده بودن زیاد این سیستم عامل، برخی از قابلیت ها در آن وجود ندارند. در نتیجه، می توان نقطه ضعف های زیادی در آن به نسبت سیستم عامل کاملی مانند ویندوز دید.

  • گوگل در سیستم عامل کروم، تمرکز زیادی روی نرم افزارهای تخصصی نداشته و نمی توان بسیاری از نرم افزارهای تخصصی را روی کروم نصب کرد. تنها ممکن است بتوان از نسخه های تحت وب برخی از آن ها روی این سیستم عامل استفاده کرد.

  • کروم او اس، یک سیستم عامل سبک و ساده است و به همین خاطر، از پس پردازش های سنگین و اجرای برنامه هایی که به گرافیک بالایی نیاز دارند برنخواهد آمد. به همین دلیل است که در تعریف کاربری کروم بوک ها بیشتر وب گردی یا انجام کارهای معمول دانشجویی در نظر گرفته شده است.

  • این سیستم عامل نیاز دائمی به اتصال اینترنت دارد. در صورت متصل نبودن به اینترنت، برای استفاده از نسخه آفلاین سیستم عامل کروم، لازم است که به صورت دستی آن را تنظیم کرد که این امر هم مشکلات خود را دارد.

💻 ویژگی های مخفی گوگل کروم رو اینجا ببین. 

سیستم عامل کروم او اس برای چه کسانی مناسب است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت افرادی که با فضای مرورگر کروم و نحوه استفاده از آن احساس راحتی دارند، می توانند Chrome OS را به عنوان یک سیستم عامل مطلوب در نظر بگیرند. این سیستم عامل برای کارهای سبک و روتین، خصوصا وب گردی مناسب است.

همچنین، افرادی که بوت شدن سریع لپ تاپ و سرعت عمل بالا را برای خود بسیار حائز اهمیت می دانند، می توانند سیستم عامل کروم را انتخاب مناسبی برای خود بدانند. اما افرادی که به دنبال اجرای برنامه های تخصصی و پردازش های گرافیکی سنگین هستند، بهتر است از دیگر سیستم عامل ها برای کارهای خود استفاده نمایند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران