بسیاری این اشتباه را مرتکب می شوند و مایعاتی مثل آب و شیشه پاک کن را برای تمیز کردن کنسول خود مستقیم روی آن می ریزند. غافل از اینکه با این کار ممکن است باعث آب خوردگی کنسول بازی خود شوند. اما حالا که کار از کار گذشته، بعد از آب خوردگی کنسول بازی چه باید کرد؟ آیا آب خوردگی باعث خرابی کنسول بازی ما می شود؟

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

روی کاغذ کنسول های بازی ایکس باکس و پلی استیشن در برابر آب مقاوم هستند؛ البته اگر خیلی سریع دست به کار شوید. در واقع مشکل از خود آب نیست، بلکه مشکل تداخل آب با الکتریسیته در بخش هایی است که به روشن ماندن کنسول مرتبط است. مواد شیمیایی در آب وجود دارد که برای وسایل الکترونیکی مضر هستند. بنابراین این خود آب نیست که باعث آسیب رساندن به دستگاه می شود، بلکه مواد شیمیایی درون آن است که باعث تشدید الکتریسیته می شود. آب خوردگی کنسول بازی می تواند باعث آتش سوزی اجزا شده یا اتصال آن ها را کوتاه کند. این قطعات پردازنده مرکزی یا مادربرد هستند.

 

آب خوردگی کنسول بازی

 

بعد از آب خوردگی کنسول بازی چه باید کرد؟

وقتی با آب خوردگی کنسول بازی مواجه می شوید، اولین کاری که باید انجام دهید جدا کردن پریز برق آن است. جلوگیری از ورود مایعات به قطعاتی که برق از طریق آن ها رد و بدل می شود، باعث جلوگیری از خرابی کنسول بازی به طور کامل خواهد شد. زمانی که دستگاه را از پریز برق جدا می کنید، سپس باید کنسول بازی را به صورت وارونه یا به پهلو برگردانید تا به خارج شدن مایعات از همان نقاطی که وارد شده، کمک کنید. وقتی مطمئن شوید که تمام مایعات از دستگاه خارج شده، در صورت امکان کنسول را باز کنید و به مدت چند روز منتظر خشک شدن دستگاه بمانید. تمام این مراحل را باید در صورتی انجام دهید که کنسول بازی را از پریز برق کشیده اید و تا زمانی که کاملاً خشک نشود، نباید آن را مجدداً به پریز برق بزنید.

1. فوراً کنسول بازی را از برق بکشید.

2. قاب بیرونی آن را با یک حوله یا پارچه خشک کنید.

3. تمام وسایل جانبی متصل به کنسول را خشک کنید.

4. قاب کنسول بازی را دربیاورید.

5. قطعات داخل کنسول را با یک حوله خشک کنید.

6. چند روز زمان بدهید تا کنسول به خوبی خشک شود.

7. وقتی مطمئن شدید کنسول خشک شده، آن را به برق بزنید.

8. اگر متوجه هیچ صدا یا بوی عجیبی نشدید، دستگاه شما سالم است.

 

بیشتر بخوانیم : تعمیر پورت HDMI کنسول بازی

از کجا بفهمم دستگاه من سالم است؟

علت باز کردن کنسول هم سریع تر خشک شدن آن است. شما همچنین می توانید با کمک یک حوله یا پارچه فرآیند خشک کردن کنسول را سرعت ببخشید. بعد از خشک شدن کامل کنسول، شما باید آن را مجدداً به برق وصل کنید. در صورتی که هر صدای غیرمعمولی شنیدید یا بوی سوختگی به مشام شما رسید، دیگر آن را وصل نکنید و فوراً به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید. اما اگر هیچ صدا یا بوی عجیب و غریبی وجود نداشت و وقتی دستگاه را به تلویزیون خود وصل کردید تصویر به درستی پخش می شد، به نظر می رسد سیستم شما سالم است. بررسی کنید و مطمئن شوید که بازی ها اجرا می شوند و دسته ها نیز هیچ اشکالی ندارند.

بیشتر بخوانیم : تعمیر کنسول های بازی Xbox و Playstation

آیا پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس ضد آب هستند؟

خیر، هیچ یک از کنسول های بازی ضد آب طراحی نشده اند. شیارهایی که روی تمام بخش های بدنه آن ها تعبیه شده نیز برای مقابله با گرما و خارج کردن حرارت از داخل دستگاه است و فقط به همین منظور طراحی شده اند. به همین خاطر است که سازندگان کنسول ها نهایت دقت را در محافظت هر چه بیشتر دستگاه خود به عمل می آورند، اما هرگز نمی توانند عایق بندی کاملاً ضد آبی را برای آن ها در نظر بگیرند. آب به راحتی می تواند از داخل شیارهای روی کنسول به داخل آن نفوذ کند و همانطور که در بالاتر توضیح دادیم، مواد شیمیایی داخل آب باعث تشدید الکتریسیته می شود که همین امر منجر به افزایش ولتاژ بیش از حد شده و قطعات کنسول را از بین می برد یا اتصال کوتاه ایجاد می کند.

 

نظرات و پرسش های خود را در مورد این مطلب برای ما بنویسید. کارشناسان تعمیر کنسول بازی در زودکمک پاسخ شما را خواهند داد!!

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1403/01/05-16:20

درود بر شما علی فریمن عزیز

امکان سولفاته شدن قسمت های مختلف دستگاه وجود دارد. تا زمانی که به یک تعمیر کار مجاز مراجعه نکرده اید دستگاه خود را روشن نفرمایید.

علی فریمن
1403/01/05-00:07

سسلام من یه کنسول ps5 دارم که اندازه ی نصف لیوانی شایدم بیشتر تقریبا زیرش آب ریخت و اگه روشن بشه و بازی اجرا کنه دیگه هیچ مشکلی دیگه نداره مثلا اب باعت لگ، کندی، باگو... بشه؟

زودکمک÷
1402/11/16-16:30

درود بر شما محمد ناصری عزیز

شعبات ما در حال حاضر در تهران، کرج و مشهد دایر است اگر خارج از این سه شهر هستید میتوانید دستگاه خود را برای ما ارسال فرمایید.

زودکمک
1402/11/16-16:29

درود بر شما Yasin عزیز

خیر دوست عزیز دستگاه شما باید توسط تکنسین از نزدیک بررسی شود.

زودکمک
1402/11/16-16:27

درود بر شما وحید بزی عزیز

به هیچ عنوان دستگاه خود را روشن نکنید و به اولین تعمیرگاه مجاز مراجعه فرمایید.

محمد ناصری
1402/05/23-23:43

سلام کنسول من ۲ سال پیش روش آب ریخت دیگه روشن نشد

چون قشم هستم نتونستم تعمیرش کنم تعمیرکار psنداریم الان میشه کاریش کرد

شهرستان تعمیرات انجام میدین

Yasin
1402/03/17-03:28

سلام و درود، من یک ایکس باکس وان است دارم و روی آن آب ریخته من آن را بعد از یک ثانیه از برق در آوردم و آن را خشک کردم. حالا پنج روزی هست که آن را صاف گذاشتم تا اجزای آن خشک شود، می‌خوام ببینم پنج روز برای خشک شدن اجزای آن بس است یا نه. ممنون میشم جواب بدین. با تشکر

 

 

وحید بزی
1402/03/14-00:49

سلام دستگاه من روش آب ریخته الان 2روز میگذره وقتی روشن میکنم خاموش میشه لطفاً راهنمایی کنید

وحید بزی
1402/03/14-00:48

سلام دستگاه من روش آب ریخته الان 2روز میگذره وقتی روشن میکنم خاموش میشه لطفاً راهنمایی کنید

زودکمک
1402/01/30-10:46

درود بر شما dostkan عزیز

ممکن است باز کردن ردیف بالای دستگاه و خشک کردن آن باعث حل مشکل شود، اما نمی‌شود تضمین کرد که این روش به همه موارد کاملاً مناسب باشد. در بعضی موارد، آب ممکن است به قطعات داخلی دستگاه نفوذ کند و باعث سوختن قطعات و یا دستگاه شود.در اینصورت باز کردن ردیف بالای دستگاه نمی‌تواند مشکل را برطرف کند. توصیه می شود در این مورد حتما دستگاه خود را به یک تکنسین خبره بسپارید. همچنین می توانید برای آگاهی از نحوه دریافت خدمات تعمیرات با شماره های اعلام شده در سایت تماس بگیرید.

dostkan
1401/12/15-16:29

روی دستگاه پی اس4من آب ریخته وزیرش هم خیس بود آیا با باز کردن ردب بالای پی اس4 و روشن نکردن آن بعد از یه هفته مشکلش حل میشود ممنون میشم جواب بدین

زودکمک
1401/09/27-15:56

سلام دوست عزیز، دستگاه شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره درج شده در سایت تماس گرفته و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

محمد
1401/09/22-12:16

سلام بنده یه سوال دارم. اگر داخل. ایکس باکس فقط چند قطره آب رفته باشه باز این موضوع پیش میاد یا خیر

زودکمک
1401/06/21-13:41

سلام دوست عزیز. دستگاه شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

سید محمدرضا حسینی مقدم
1401/06/20-03:43

سلام وقت بخیر من خواهر کوچیکم روی ps4 اب ریخت و توش نرفت روش ریخت بعد من با حوله خشک کردم از پریز برق جداش کردم اون شب من چقدر زجه زدم و گریه کردم حالا که روشنش کردم توی جا های شلوغ افت فریم خیلی بدی داره و لگ بدی داره که قبلا نداشت در زمن من تا حالا توی جا های شلوغ قبل از آب کشی شدن کنسول بازی نکردم بینم داره یا نه تلوزیون هم ۶۰ هرتز هست توی فورتنایت بازی تیک می زنه اساسین جا های شلوغ افت فریم بدی داره کلا رید به ps4بنده بد جور ممنون می شم جواب بدین آیا مشکل از هارد هست و خیلیا هم می گن بخاط

زودکمک
1401/05/15-17:01

سلام دوست عزیز. اگر دستگاه شما روشن نمیشود باید توسط تکنسین بررسی و عیب یابی شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شده و آب احتمالی داخل دستگاه کاملا خالی گردد.

ارش بازدار
1401/05/14-01:50

روی ایکس باکس ۳۶۰ آب ریخت برعکسش کردم و آبش خالی شد بعدش سشوار گرفتم آیا درست میشه خراب نمیشه