آشنایی با انواع سیم کشی ساختمان یکی از اصلی ترین مراحل در ساخت و ساز انواع ساختمان ها است. چه ساختمان مورد نظر شما یک خانه ویلایی باشد چه یک مجتمع چند واحدی، اطلاع داشتن از انواع سیم کشی ساختمان و انتخاب بهترین و مناسب ترین روش اهمیت فراوانی در کیفیت ساختمان ساخته شده دارد. در واقع انواع روش های سیم کشی ساختمان است که مشخص می کند عبور سیم های الکتریکی، لوله گذاری و در نهایت ایجاد انشعاب برای هدایت جریان در ساختمان چگونه باشد. انواع سیم کشی در ساختمان بر طبق استانداردهای جهانی برق ساختمان تنظیم شده است و طبق یک سری نقشه از پیش تعیین شده انجام می شود. این روش ها با آئین نامه های اجرایی و قوانین کشور ایران نیز تطابق دارند و به همین دلیل پیروی از آنها یکی از ملزومات ساخت و ساز است.

عدم سیم کشی صحیح در ساختمان می تواند موجب بروز مشکلات ثانویه زیادی در آن شده یا حتی منجر به برق گرفتگی ساکنین نیز شود. در این مقاله قصد داریم با انواع مختلف سیم کشی ساختمان آشنا شویم. در صورتی که درباره سیم کشی ساختمان خود سوالی داشتید می توانید با مرکز زودکمک واحد تعمیر تاسیسات ساختمان تماس گرفته و مشکلات خود را با تکنسین های این مرکز مطرح نمایید.

انواع سیم کشی ساختمان

به طور کلی می توان گفت که انواع سیم کشی ساختمان به دو دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از سیم کشی روکار و سیم کشی توکار که این انواع سیم کشی در ساختمان خود مجددا به دسته های مجزایی تقسیم می شوند. در ادامه این مقاله با هریک از این انواع روش های سیم کشی ساختمان آشنا خواهیم شد و مزایای استفاده از هر یک را بیان خواهیم کرد.

انواع سیم کشی ساختمان

سیم کشی روکار یکی از انواع سیم کشی در ساختمان

همانطور که از اسم این مدل از انواع سیم کشی ساختمان مشخص است، در این روش تمامی سیم ها و اتصالات از روی سطح دیوار عبور می کنند. اگر شما نیز نگران از بین رفتن زیبایی فضای درونی ساختمان هستید باید عنوان کنیم که در این مدل از انواع روش های سیم کشی ساختمان، تمامی سیم ها و اتصالات درون داکت های مخصوص قرار می گیرد و در نتیجه سیم کشی روکار تاثیر زیادی بر جذابیت بصری فضا ندارد. در میان انواع روش های سیم کشی در ساختمان باید بدانید که هزینه انجام سیم کشی توکار بیشتر از سیم کشی روکار است.

سیم کشی روکار در ساختمان این امکان را به تکنسین ها می دهد که در صورت بروز مشکل به راحتی و به سرعت به سیم مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. معمولا در ساختمان هایی که قدمت زیادی داشته و قدیمی هستند یا محیط های صنعتی و اداری که جذابیت ظاهری محل درجه اهمیت بالایی ندارد از سیم کشی روکار استفاده می شود. در سیم کشی روکار می توان سیم ها را به صورت مستقل یا از داخل لوله عبور داد. زمان اجرای لوله کشی روکار در ساختمان در هنگام نازک کاری است.

💡 بهترین مارک سیم برق ساختمان

سیم کشی توکار یکی دیگر از انواع روش های سیم کشی ساختمان

سیم کشی توکار یکی از متداول ترین و رایج ترین روش ها در میان انواع سیم کشی ساختمان است. از بین انواع روش های سیم کشی ساختمان، می توان گفت که سیم کشی توکار گستردگی بیشتری داشته و می توان آن را برای تمامی ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، تفریحی و غیره استفاده کرد. از نظر زیبایی کار نیز می توان گفت در میان انواع سیم کشی در ساختمان، سیم کشی توکار به دلیل عدم تغییر ظاهری محیط، هیچگونه تاثیری بر زیبایی فضا نخواهد داشت. علاوه بر آن سیم کشی توکار امنیت بیشتری داشته و به دلیل عبور داده شدن سیم ها از زیر گچ، سیمان و دیگر مواد ساختمانی، احتمال برق گرفتگی ساکنین ساختمان در صورت استفاده از این روش بسیار نادر است.

سیم هایی که می توان از آنها در سیم کشی توکار استفاده کرد متفاوت بوده و در این روش سیم کشی ساختمان می توان بدون محدودیت از سیم های معمولی یا اتصالات مقاوم چند لایه استفاده کرد. بنابراین هر برقکار ساختمان می تواند با توجه به ساختمان، بنای آن و ترجیحات شخصی یکی از سیم های مناسب را انتخاب کند. سیم کشی توکار به انواع مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

سیم کشی توکار به وسیله جعبه تقسیم

این روش یکی از انواع سیم کشی ساختمان به صورت توکار است که در گذشته بسیار متداول بود. در این مدل از انواع سیم کشی در ساختمان، عموما یک جعبه تقسیم در یک مکان مشخص از دیوار قرار می دادند و تمام سیم ها و اتصالات به صورت افقی از درون این جعبه تقسیم خارج می شد. معمولا محل نصب جعبه تقسیم در فاصله 30 سانتی متری نقاط معین شده بود. این روش ضریب ایمنی بسیار پایینی داشت و به همین دلیل نیز استفاده از آن منسوخ شده و در حال حاضر نیز غیرقانونی است.

انواع سیم کشی در ساختمان توکار با استفاده از پریز و جعبه کلید

در این مورد از انواع روش های سیم کشی ساختمان یک فضای مناسب در داخل دیوار برای قرارگیری جعبه کلید و پریز مشخص می شود. برای دسترسی به سیم های داخل جعبه کلید و پریز تنها کافی است پیچ های آن را باز کرده و بخش بیرونی کلید و پریز را خارج کنید. در انواع سیم کشی ساختمان به صورت پریز و جعبه کلید، سیم های روشنایی از سیم های پریز جدا قرار داده می شوند. یکی از مزایای این نوع از انواع سیم کشی در ساختمان این است که زیبایی بصری محیط در این روش بهم نمی ریزد.

سیم کشی توکار یه روش جعبه فیوز

در این مدل از انواع سیم کشی ساختمان از یک جعبه فیوز برای توزیع متوازن جریان الکتریکی استفاده می شود. جریان الکتریکی مورد نیاز در تمام بخش های یک ساختمان یکسان نیست و جعبه فیوز این امکان را می دهد که برق متناسب و مورد نیاز هر بخش در آن توزیع شود. در استفاده از این مدل انواع روش های سیم کشی ساختمان، سیم ها ابتدا از درون جعبه فیوز عبور می کنند و در ادامه به نسبت نوع و مقدار جریان مورد نیاز در هر قسمت، نصب و پیاده سازی می شوند.

مزایای استفاده از انواع روش های سیم کشی ساختمان به صورت توکار

سیم کشی توکار یکی از امن ترین انواع سیم کشی ساختمان است به این دلیل که تحت تاثیر عوامل بیرونی و همچنین رطوبت محیط قرار نمی گیرد. همچنین خطر برق گرفتگی یا آتش سوزی در این روش نیز بسیار کم است. علاوه بر آن برای محیط هایی که زیبایی بصری در آنها از اهمیت بالایی برخوردار است نیز انواع سیم کشی در ساختمان از نوع توکار بهترین گزینه هستند زیرا هیچ اثری از داکت یا سیم در فضا دیده نخواهد شد.

معایب سیم کشی توکار در ساختمان

یکی از اولین و اصلی ترین معایبی که در مورد انواع روش های سیم کشی ساختمان به صورت توکار مطرح می شود دسترسی سخت به سیم ها و سایر اتصالات است. این مساله سبب می شود تا در صورت بروز مشکل عیب یابی و رفع ایراد سخت باشد زیرا برای عیب یابی لازم است که قسمتی از دیوارها شکافته شود و پس از رفع ایراد مجددا گچکاری شود. دومین عیب استفاده از سیم کشی توکار در ساختمان این است که هزینه های انواع سیم کشی در ساختمان به صورت توکار بیش از انواع روکار است.

معایب سیم کشی ساختمان

مقایسه انواع روش های سیم کشی ساختمان

هریک از انواع سیم کشی ساختمان مزایا و معایبی دارند که باید در هنگام انتخاب سیم کشی ساختمان آنها را در نظر گرفت. انتخاب هریک از انواع روش های سیم کشی ساختمان به شرایط آن ساختمان و همچنین بودجه فرد بستگی دارد. حتی گاهی این امکان وجود دارد که برای صرفه جویی در هزینه ها بخشی از ساختمان به صورت روکار و بخشی دیگر به صورت توکار سیم کشی شود. برای انتخاب بین انواع سیم کشی در ساختمان لازم است تمام جوانب از جمله زیبایی، ایمنی، کاربری و مواردی از این دست بررسی شود تا بتوان بهترین و مناسب ترین نوع سیم کشی را برای ساختمان انجام داد. به عنوان مثال در شهرهای جنوبی و شمالی کشور که رطوبت محیط بالا است سیم کشی توکار موجب می شود که امنیت ساختمان بالاتر رود.

 

برق کشی ساختمان یکی از خدمات زودکمک هستش که توسط کارشناسان و متخصصین برق انجام می شود.

اصول مهم در انواع سیم کشی در ساختمان

فارغ از اینکه کدام روش از انواع سیم کشی ساختمان را انتخاب می کنید، در هنگام سیم کشی اصول اولیه ای وجود دارد که در هر صورت باید به آن توجه کرده و از آنها پیروی کنید. اولین اصل در انواع سیم کشی در ساختمان استفاده از تجهیزات و سیم های با کیفیت بالا است. این مساله اگرچه ممکن است هزینه بالاتری در پی داشته باشد اما خطرات مرتبط با فرسودگی، اتصالی، برق گرفتگی، آتش سوزی و مواردی از این دست در آن کمتر است. استفاده از تجهیزات با کیفیت همچنین موجب صرفه جویی در مصرف برق ساختمان نیز می شود. نکته دیگری که باید در هنگام اجرای انواع روش های سیم کشی ساختمان مدنظر داشته باشید صحیح بودن تمامی اتصالات است. محکم بودن اتصالات موجب عبور جریان به شکل صحیح و پیوسته از سیم کشی شده و خطرات ایمنی و خرابی کمتری نیز در پی خواهد داشت.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران