برق کشی ساختمان حائز اهمیت بسیار زیادی است؛ زیرا هر گونه سهل انگاری در این رابطه می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. لذا برق کاری که برای این کار انتخاب می کنید، باید با تجربه و کاربلد باشد، تا علاوه بر افزایش عمر تاسیسات، مجبور نشوید مدام برای تعمیر  تاسیسات ساختمان هزینه صرف نمایید. برق کشی ساختمان توسط تیم زودکمک به صورت تخصصی و اصولی انجام می شود.

ثبت سفارش آنلاین برق کشی ساختمان

برای برق کشی ساختمان به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست برق کشی ساختمان را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. ارائه خدمات در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون درد سر و با خیالی آسوده، برق کشی ساختمان خود را به مجرب ترین تکنسین های حوزه برق بسپارید.

ثبت درخواست برق کشی ساختمان

 

برق کشی ساختمان چیست؟

برق کشی ساختمان مواردی نظیر تعویض کلید و پریزها، نوسازی یا سیم کشی برق، نصب جعبه فیوز، تابلو برق، نور مخفی و به طور کلی هر چیزی که در رابطه با برق باشد را شامل می شود. این کار باید طبق یک سری  ضوابط انجام شود، تا کاربر بعداً دچار مشکل نشود.

برای مثال ضروری است که در آشپزخانه هر کدام از پریزها در جای مخصوص خود قرار گیرند. چنانچه برق کار ناشی باشد و پریز دستگاه هایی مانند مایکروفر و لباسشویی را نزدیک هم قرار دهد، ممکن است که با روشن کردن همزمان این دو دستگاه، فشار وارد شده بر سیستم برق موجب ذوب شدن روکش سیم ها گردد.

برق کشی ساختمان

مهم ترین اصول برق کشی ساختمان

برق کشی باید مطابق با اصول خاصی انجام گیرد، تا از رسیدن خسارت مالی و جانی به ساکنین ساختمان پیشگیری شود. مهم ترین این اصول عبارتند از:

  • برق کار نباید تحت هیچ شرایطی از لوله بر استفاده کند.
  • لوله هایی که سیم برق از درون آن ها عبور می کند، باید موقع نصب کردن خالی باشند.‌
  • نباید سیم های برق به منظور اﻳﺠﺎد اﺗﺼﺎل اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ به دور هم پیچیده شوند.
  • چنانچه برق کشی ساختمان از نوع روکار باشد، به کار بردن سیم‌های ﭼﻨـﺪ ﻻیه ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ.
  • لازم است سیم ها تا ۱۰ میلی متری حتما تک مفتولی باشند و برای عایق آن ها از روکش pvc استفاده شده باشد.
بیشتر خوانیم: تعمیر لوله کشی ساختمان

انواع سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان عمدتا به دو صورت روکار و توکار انجام می شود.‌ در روش روکار همان طور که از نام آن پیداست، سیم ها از روی دیوار ساختمان عبور می کنند. در این روش چنانچه سیم کشی ایراد پیدا کند، تعمیر آن به سهولت انجام می گیرد.‌

در روش توکار سیم های برق از داخل یک سری لوله هایی که درون دیوار یا کف ساختمان تعبیه شده‌اند، عبور  می کنند. سیم کشی توکار مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به ایمنی بالا و حفظ زیبایی نمای ساختمان اشاره کرد. اما اگر این نوع سیم کشی ایراد پیدا کند؛ دسترسی به سیم ها مشکل است؛ زیرا لازم است که گچ کاری روی دیوار خراب شود، تا بتوان قسمت های آسیب دیده را ترمیم نمود.

مراحل برق کشی به صورت توکار

برای انجام برق کشی ساختمان به صورت توکار لازم است که مراحل زیر انجام شود:

آماده کردن ابزار و تجهیزات

به دلیل حساس بودن سیم کشی برق باید حتما از ابزارآلات حرفه ای استفاده شود. بنابراین قبل از شروع کار لازم است که تجهیزات ذکر شده در زیر را آماده کنید:

  • فاز متر: برای تشخیص دادن سیم های فاز از ‌نول کاربرد دارد، همچنین برق کاران این ابزار را برای باز و بسته کردن پیچ ها مورد استفاده قرار می دهند.
  • سیم لخت کن: یکی از ابزارهای پرکاربرد در سیم کشی است که به کمک آن روکش عایق روی سیم را برمی دارند.‌
  • مولتی متر: توسط این ابزار شدت جریان و ولتاژ اندازه گیری می شود.
  • فنر سیم کشی: به منظور انتقال سیم ها در لوله ها به کار می رود.
  • انبردست: این ابزار برای بریدن سیم های برق مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تستر ولتاژ القایی: تسترهای ولتاژ به دو صورت اتوماتیک یا دکمه ای تولید می شوند و برای اندازه گیری ولتاژ کاربرد دارند.

تهیه نقشه

در گام بعدی از برق کشی ساختمان لازم است که با توجه به نقشه کلی سازه، جای لوله ها، کلید و پریزها، جعبه فیوز، تقسیم و سایر اجزا تعیین شود.

بهترین مارک سیم و کابل برق ساختمان

 جای گذاری اجزای مختلف برق ساختمان

پس از تهیه نقشه باید لامپ ها، قوطی ها و لوله هایی که سیم های برق از درون آن ها عبور می کنند، در محل مخصوص به خود جای گذاری شوند. محل دقیق هر کدام از این اجزا توسط پیکور کنده می شود و پس از قرار دادن قطعات مورد نظر، روی آن ها سفید کاری انجام می گیرد.

 تمیزکاری جای پریزها و قوطی ها

در این مرحله باید جای لوله ها، پریزها و قوطی ها با مصالح ساختمانی پر شود؛ اما باید دقت کنید که مصالح این بخش ها را مسدود نکنند.

انجام سیم کشی

اکنون باید سیم های برق از درون لوله ها عبور داده شده و سر سیم های داخل قوطی ها محکم شوند. بعضی از برق کاران نیز برای محکم کاری، اقدام به قلع اندود کردن سر سیم ها می کنند.

نصب پریز، کلید و سایر قطعات

در آخرین مرحله برق کشی ساختمان قطعاتی همچون لامپ ها، کلید و پریزها، جعبه فیوز و مواردی از این قبیل در جای خود به دقت نصب می شوند. این مرحله حساسیت بالایی دارد؛ زیرا در صورتی که اتصالات محکم نشوند، امکان اتصالی وجود دارد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران