وسایل الکترونیکی گاهی اوقات می‌توانند مدارهای کوتاه برق را هدایت کنند که به‌عنوان برق گرفتگی یا شوک الکتریکی شناخته می‌شوند. شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که هنگام استفاده از یخچال متوجه شده‌ باشید که بدنه‌ی یخچال برق دارد. این برق ‌گرفتگی بسیار خفیف است، اما دلیل نمی‌شود که شما نسبت به آن بی ‌توجه باشید. حتی گاهی این برق گرفتگی و دادن شوک الکتریکی از جانب هر یک از وسایل برقی موجود در خانه یا محل کار شما می تواند کشنده باشد. بنابراین، اگر این وضعیت را تجربه می کنید، با تکنسین های تعمیر یخچال تماس بگیرید، آنها مشکل را تشخیص داده و برطرف می کنند. به هر حال، امروز ما در این مقاله به بررسی چند دلیل می پردازیم که چرا از یخچال خود شوک می گیرید. و پس از گذر از این نکات باید فوراً کارهای لازم را انجام دهید. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله با دلایل برق بدنه یخچال آشنا شویم تا بتوانید درصورت مواجه با این مشکل بهترین عملکرد را داشته باشید.

برق داشتن یخچال ساید

مهم ترین دلایل برق گرفتگی بدنه یخچال

برق بدنه یخچال می‌تواند قوی یا ضعیف باشد که با توجه به این شدت و ضعف می‌توان میزان جدی بودن مشکل را حدس زد. برقی که احساس می‌کنید می‌تواند ناشی از یک اتفاق کوچک, مثل پوشیدن لباس پشمی در زمستان و لمس کردن یخچال تا اتفاقات جدی تر و بزرگتر مثل معیوب بودن موتور یخچال باشد.

به هر حال با توجه به گستردگی سیم‌های یخچال و اینکه این سیم‌ها در داخل بدنه بوده و گاهی امکان بررسی تمامی آن‌ها به دلیل پلمپ بودن بدنه یخچال ممکن نیست, در اغلب موارد نمیتوان به طور قطع گفت که مشکل از کجاست. ولی ما در ادامه سعی کرده‌ایم تمامی احتمالات برق بدنه یخچال, از کوچک تا بزرگ را بررسی ‌کنیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

فرسودگی سیم‌ کشی داخلی

بعضی مواقع مشکل برق دار بودن بدنه یخچال به علت خرابی عایق سیم کشی داخلی اتفاق می ‌افتد. چنین مسئله ‌ای علی الخصوص در مدل های مجهز به مدار یخ زدایی بسیار نگران کننده است و یک مسپله ایمنی ست. زیرا اگر دستگاه را روی یک سطح رسانای الکتریکی قرار دهید و محیط آشپزخانه نیز مرطوب باشد، خطرات جانی افراد را تهدید می‌ کند.

ایرادات دوشاخه، کابل برق و پریز

ممکن است مشکل برق بدنه یخچال به معیوب بودن دوشاخه، کابل یا پریز برق مربوط باشد. به همین دلیل باید همه این بخش ها را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که متوجه شدید عایق کابل برق از بین رفته یا پریز خراب است، برای برطرف کردن ایرادات از یک متخصص فنی کمک بگیرید.

سیم کشی معیوب یخچال

نشت آب از یخچال

چنانچه دستگاه شما دچار نشتی آب باشد، ‌احتمال بروز اتصال افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث برق گرفتگی بدنه یخچال می گردد، حتی ممکن است پیش از این که بدنه را لمس کنید دچار شوک الکتریکی شوید. در چنین شرایطی لازم است بلافاصله دو شاخه را از برق بکشید و نواحی مرطوب را خشک کنید. نشتی آب معمولا به علت ذوب شدن برفک، آسیب دیدن مخزن آبسرد کن یا ترک خوردگی ظروف آب اتفاق می‌ افتد.

فقدان رطوبت کافی

عدم وجود رطوبت کافی در یخچال نیز منجر به برق بدنه یخچال می شود. دستگاه‌ هایی که دارای سیستم یخ زدایی هستند، نسبت به الکتریسیته ساکن حساسیت بالایی دارند. بنابراین اگر شهر محل زندگی شما دارای آب و هوای خشکی باشد، با دست زدن به بدنه دستگاه احساس برق گرفتگی خفیفی خواهید داشت. چنانچه در مناطق خشک زندگی می‌ کنید، برای جلوگیری از این مشکل می ‌توانید اقدام به خریداری مرطوب کننده‌ های آشپزخانه نمایید.

نفوذ آب به قطعات داخلی یخچال

چنانچه آب به قطعات و اجزای داخلی یخچال نفوذ کند، موجب ایجاد اتصالی موقت می‌ شود. در نتیجه‌ی اتصال، نیروی الکتریسیته نه تنها در سراسر دستگاه بلکه روی کف زمین هم جریان می‌ یابد. بنابراین اگر به بدنه وسیله دست بزنید، به علت برق بدنه یخچال ممکن است به احتمال زیاد دچار برق گرفتگی شوید.

پیشنهاد سایت: علت داغ کردن یخچال

عدم وجود سیم ارت در پریز

برقکاران برای پریز‌های آشپزخانه رشته سیم هایی مانند فاز، نول و همچنین ارت را در نظر می ‌گیرند. اگر در پریز مورد نظر سیم ارت وجود نداشته باشد، جریان برق به زمین منتقل نمی ‌شود. لذا با لمس بدنه یخچال برق گرفتگی خفیفی را احساس خواهید کرد.

سوختن موتور

چنانچه سیم پیچ داخلی دچار سوختگی گردد، موتور نیز می‌ سوزد. از آنجا که موتور به بدنه یخچال متصل می‌ شود، جریان برق به بدنه دستگاه انتقال می ‌یابد.

برق گرفتگی از طریق یخچال

آسیب دیدن ترموستات

وظیفه ترموستات این است که دمای یخچال را با توجه به نیاز شما تنظیم کند. دلایل مختلفی مانند فرسودگی سیم کشی داخلی یا استهلاک عایق ‌های درونی ترموستات باعث انتقال الکتریسیته به بدنه دستگاه می‌ شوند. قطع شدن سیم اتصال به زمین ترموستات یا وجود نویز در سر کنتاکت ‌های این قطعه هم برق گرفتگی بدنه یخچال را به دنبال دارند.

اتصالی سرپیچ لامپ روشنایی

بسیاری مواقع در اثر اتصالی لامپ روشنایی، بخش سرپیچ آن می ‌سوزد. همچنین امکان دارد به علت نوسانات جریان برق و سوختن سرپیچ، رشته سیم‌ های آن با بدنه دچار اتصالی شود. این امر نهایتا منجر به برق گرفتگی بدنه یخچال خواهد شد.

اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، باید بلافاصله دوشاخه دستگاه را از برق بکشید. سپس لامپ روشنایی را جدا کرده و پیچ‌ های بخش سرپیچ را باز کنید. پس از آن سرپیچ سوخته را عوض نموده و سیم‌ های آن را با لنت برق عایق نمایید. در مرحله آخر هم سرپیچ و لامپ جدید را در جایگاه مخصوص آن قرار دهید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران