حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید دسته بازی را به گوشی خود متصل کنید. متصل کردن دسته بازی به موبایل می تواند تجربه لذت بخش و متفاوتی از بازی کردن با موبایل باشد. از طریق متصل کردن دسته بازی به گوشی می توانید با دکمه های فیزیکی و جوی‌ استیک آن بازی کنید. با این اقدام لذت شما از تجربه بازی با گوشی دو چندان می شود. انواع مختلفی از دسته‌ های بازی وجود دارد که می ‌توانید از آن‌ ها برای اتصال به موبایل استفاده کنید، از جمله کنترلرهای USB سیمی، کنترلرهای بلوتوثی بی ‌سیم و کنترلرهای مخصوص کنسول مثل Xbox One ،PS4 ،PS5 یا Nintendo Switch.

در این مقاله با زودکمک همراه باشید تا به نحوه اتصال دسته بازی به موبایل بپردازیم.

متصل کردن دسته بازی به گوشی

روش های متصل کردن دسته بازی به گوشی

اتصال دسته بازی به گوشی، به دو روش بی سیم و با سیم امکان پذیر است. در ادامه به بررسی هر یک از این روش ها می پردازیم.

متصل کردن دسته بازی به موبایل به روش بی سیم

متصل کردن دسته بازی به گوشی به روش بی سیم از طریق بلوتوث انجام می شود. برای وصل کردن دسته بازی به موبایل طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا بلوتوث گوشی خود را روشن و آن را برای سایر دستگاه ‌های بلوتوثی قابل مشاهده کنید.

  • دسته بازی را روشن و آن را در حالت جفت شدن قرار دهید. این کار ممکن است بسته به مدل دسته شما متفاوت باشد، اما معمولاً شامل نگه داشتن دکمه یا ترکیبی از دکمه‌ ها برای چند ثانیه است تا زمانی که چراغ مشخصی شروع به چشمک زدن کند.

  • در این مرحله از متصل کردن دسته بازی به گوشی، دسته بازی را از لیست دستگاه ‌های موجود انتخاب و درخواست جفت شدن را تایید کنید.

  • پس از شناسایی و جفت شدن دو دستگاه با هم، به راحتی می‌ توانید بازی موبایلی خود را اجرا کرده و با دسته بازی مراحل آن را ادامه دهید.

لازم به ذکر است که ممکن است تمام بازی ‌ها به صورت پیش‌ فرض از این فرآیند پیروی نکنند و برای اتصال دسته بازی به موبایل، نیاز به نصب برنامه خاصی برای شناساندن دسته بازی به گوشی شما باشد. در ادامه به معرفی برخی از این برنامه ها خواهیم پرداخت.

مشاوره آنلاین زودکمک

برنامه های وصل کردن دسته بازی به موبایل

برنامه Octopus Gamepad

این برنامه اندرویدی توسط Octopus Gaming Studio توسعه یافته است. با استفاده از این برنامه، می توانید بازی‌ های اندرویدی را با ابزارهای جانبی مختلفی مانند گیم پد (دسته)، صفحه‌کلید و ماوس انجام دهید. برنامه Octopus Gamepad با ایجاد پوششی مجازی بر روی صفحه ‌نمایش شما که با دکمه‌ ها و کلیدهای دستگاه جانبی شما مطابقت دارد، کار می‌کند. می‌توانید اجزای کنترل را تنظیم کرده تا با رابط ‌های بازی مطابقت داشته باشند و شفافیت و اندازه را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید. همچنین می‌توانید حالت ‌های مختلفی را برای انواع بازی‌ ها انتخاب کنید.

Octopus Gamepad از اکثر بازی‌ ها و بسیاری از گیم پدها، کیبوردها و ماوس ‌های محبوب برندهایی مانند Xbox، PS، IPEGA، Gamesir، Razer و Logitech پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان شخصی ‌سازی کلیدها و تعیین هر دکمه برای عملکرد خاصی در این برنامه فراهم شده است.

برنامه Mantis Gamepad Pro Beta

از برنامه Mantis Gamepad Pro Beta، برای اتصال صفحه‌ کلید و گیم‌ پد به گوشی استفاده می شود. این برنامه تقریباً از تمام گیم ‌پدهای ساخته‌ شده برای دستگاه‌ های اندرویدی مانند Xbox، Playstation، Razer، iPega، GameSir، Logitech و... پشتیبانی می‌کند. همچنین با صدها هزار بازی از Google Play از جمله عناوین محبوبی مانند Apex Legends، Genshin Impact، PUBG Mobile، Call of Duty Mobile، Wild Rift، Mobile Legends و... همخوانی کامل دارد.

برنامه Panda Gamepad Pro (BETA)

از دیگر برنامه های متصل کردن دسته بازی به موبایل، Panda Gamepad Pro است. این برنامه از انواع دسته‌ های بازی پشتیبانی کرده و اتصال مناسبی را بین دسته و گوشی برقرار می‌کند. از مهم ‌ترین ویژگی‌ های این برنامه توانایی اجرای بازی‌ های شوتر مانند PUBG و Call Of Duty Mobile است. Panda Gamepad Pro قبل از استفاده نیاز به روت کردن یا استفاده از رایانه شخصی دارد. باید تلفن خود را به کامپیوتر متصل و Panda Gamepad Pro Activator را اجرا کنید که می توانید آن را از وب سایت رسمی این شرکت دانلود کنید. پس از فعال‌سازی، می‌توانید گوشی خود را به دسته وصل کرده و به صورت بی ‌سیم از آن استفاده کنید.

✅ علت قفل شدن کنسول در حین بازی و روش رفع آن 

متصل کردن دسته بازی به گوشی به صورت با سیم

برای اتصال دسته بازی به موبایل به صورت با سیم، می توانید از یک کنترلر USB استفاده کنید. برای وصل کردن دسته بازی به موبایل با کنترلر USB، به آداپتوری مخصوص به نام کابل USB OTG نیاز دارید. این آداپتور دستگاه کوچکی است که به شما امکان اتصال کانکتورهای USB استاندارد را به گوشی می دهد. این کابل‌ ها را می توانید به راحتی از فروشگاه ‌های آنلاین و محلی تهیه کنید.

برای وصل کردن دسته بازی سیمی به گوشی خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا مطمئن شوید که یک کابل USB OTG متناسب با نوع پورت گوشی خود دارید.

  • در مرحله بعد برای وصل کردن دسته بازی به موبایل، تبدیل OTG را به پورت شارژ گوشی خود وصل کنید. سپس دسته بازی را به سمت دیگر تبدیل OTG وصل کرده و منتظر بمانید که کنترلر توسط سیستم ‌عامل گوشی شناسایی شود.

  • پس از اتمام عملیات شناسایی، می توانید بازی مورد نظر خود را اجرا کنید.

لازم به ذکر است که برخی از بازی ‌ها ممکن است به‌ صورت پیش‌ فرض از کنترلرهای USB پشتیبانی نکنند. در نتیجه ممکن است لازم باشد تنظیماتی را تغییر دهید یا از برنامه ‌هایی که پیشتر معرفی کردیم برای متصل کردن دسته بازی به موبایل استفاده کنید.

اتصال دسته بازی به گوشی

✅ علت وصل نشدن OTG به گوشی موبایل چیست؟ 

عدم اتصال دسته بازی به موبایل

در این بخش به شرح مشکل عدم اتصال دسته بازی به گوشی می پردازیم.

اگر در حین متصل کردن دسته بازی به گوشی با مشکل کار نکردن دکمه‌ های دسته مواجه شدید، برای رفع این مشکل اقدامات زیر را انجام دهید:

  • وارد تنظیمات گوشی شوید.

  • به بخش Accessibility و سپس Installed Services بروید.

  • در این بخش هر سرویسی را که مشاهده می‌کنید خاموش کرده و بعد از آن دکمه‌ های دسته بازی خود را امتحان کنید.

  • سرویس‌ها را یکی یکی روشن کنید تا مشخص شود که کدام سرویس باعث ایجاد مشکل در کارکرد دسته بازی شده است. در نهایت فقط آن سرویس خاص را خاموش کنید. با این اقدام مشکل کار نکردن دکمه‌های دسته بازی برطرف خواهد شد.

✅ علت بالا نیامدن بازی در PS4 چیست؟ 

مشکلات اتصال دسته بازی به گوشی

در برخی مواقع وصل کردن دسته بازی به موبایل می تواند مشکلاتی را به وجود آورد که در ادامه به شرح برخی از آن ها می پردازیم. از جمله این مشکلات عبارتند از:

  • تداخل اتصال با سایر دستگاه ‌ها

  • کاهش عمر باتری دسته بازی

  • از دست رفتن اعلان‌ های گوشی

  • خطرات امنیتی

تداخل اتصال با سایر دستگاه ‌ها

اگر از بلوتوث برای متصل کردن دسته بازی به موبایل استفاده می کنید، ممکن است با سایر دستگاه‌های بلوتوثی اطراف مانند هدفون، بلندگو یا صفحه کلید تداخل ایجاد شود. این تداخل سبب مشکلاتی از قبیل تاخیر یا مشکلات قطع ارتباط یا اشکالات صوتی شود. برای جلوگیری از این ایرادات، کنترلر بازی خود را زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید جدا کرده یا در صورت امکان از اتصال سیمی استفاده کنید.

کاهش عمر باتری دسته بازی

در صورتی که دسته بازی را در حالی که از آن استفاده نمی‌کنید روشن بگذارید، باتری آن سریع ‌تر از حالت‌ های خاموش کردن یا جدا کردن آن خالی می‌ شود. اگر می ‌خواهید برای مدت طولانی با دسته بازی کنید یا می خواهید از گوشی برای کارهای دیگری هم استفاده کنید، این اتصال مداوم می‌ تواند مشکل ساز باشد.

از دست رفتن اعلان‌ های گوشی

وقتی که کنترلر بازی شما از طریق سیم USB به گوشی متصل باشد، ممکن است از دریافت اعلان ‌ها از سایر برنامه‌ ها یا سرویس‌ ها جلوگیری شود. این امر می‌تواند باعث از دست دادن تماس‌ها، پیام‌ها، ایمیل‌ها یا یادآوری‌های مهم شود. برای حل این مشکل، صداها یا لرزش ‌های اعلان را در گوشی خود فعال یا در حین بازی کردن گوشی خود را چک کنید تا اعلانی را از دست ندهید.

خطرات امنیتی

از دیگر مشکلات وصل کردن دسته بازی به موبایل، آسیب پذیر شدن گوشی در برابر حملات هک یا بدافزاری از سمت سایر دستگاه‌ ها است. این امر تهدیدی برای اطلاعات شخصی مانند مخاطبین، پیام ‌ها، عکس‌ ها یا گذرواژه‌ های شما است. برای جلوگیری از این خطر، دسته بازی خود را تنها با دستگاه های قابل اعتماد جفت کرده و از اتصال بلوتوثی ایمن استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران