فارسی سازی موبایل یکی از روش هایی است که کار کردن با گوشی را برای افراد راحت تر می کند. زبان بسیاری از گوشی های موبایل به صورت پیشفرض انگلیسی است و این مساله ممکن است برای افرادی که آشنایی زیادی با کلمات انگلیسی ندارند چالش برانگیز باشد. بسیاری از شرکت های تولیدکننده موبایل قابلیت فارسی سازی موبایل را نیز در تولیدات خود اضافه کرده اند تا محصولات آنها در بازار ایران هم سهم خود را داشته باشد. فارسی کردن گوشی موبایل اندرویدی به چند روش قابل انجام است که در این مقاله به آنها پرداخته ایم. تغییر زبان گوشی فرآیند پیچیده ای نبوده و با استفاده از دستورالعمل های گفته شده در ادامه این مقاله به راحتی خواهید توانست که زبان گوشی خود را تغییر دهید. نکته ای که در مورد فارسی کردن موبایل باید بدانید این است که حتی پس از فارسی کردن گوشی نیز ممکن است زبان تمام برنامه های روی گوشی تغییر نکند. این مساله ارتباطی به گوشی نداشته و زبان بسیاری از برنامه ها صرفا از طریق تنظیمات خود اپلیکیشن تغییر می کند. چنانچه موفق به فارسی کردن گوشی نشدید می توانید به مرکز زودکمک مراجعه کرده و از تکنسین های این مرکز برای تغییر زبان موبایل کمک بگیرید.

ثبت پذیرش در محل تعمیرات

فارسی سازی موبایل با استفاده از منوی تنظیمات گوشی

در صورتی که گوشی شما برای بازار ایران طراحی شده باشد می توانید با استفاده از منوی تنظیمات به راحتی به فارسی کردن موبایل خود بپردازید زیرا زبان فارسی در این محصولات در مرحله نصب نرم افزار در کارخانه به سیستم گوشی اضافه شده است. در چنین مواردی تنها با انتخاب چند گزینه ساده فارسی کردن گوشی موبایل انجام خواهد شد. اگر با این روش موفق به تغییر زبان گوشی نشدید احتمالا زبان فارسی به صورت پیشفرض در گوشی وجود ندارد و می توانید از روش هایی که در ادامه گفته شده است برای فارسی سازی موبایل خود استفاده نمایید. برای استفاده از این روش کافی است مراحل گفته شده را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا از منوی گوشی قسمت تنظیمات یا همان settings را پیدا کرده و آن را باز کنید.
  • در لیست تنظیمات جست و جو کنید تا گزینه language را پیدا کرده و در ادامه این گزینه را انتخاب نمایید. ممکن است در کنار این کلمه، کلمات دیگری نیز نوشته شده باشد. به عنوان مثال ممکن است در گوشی شما گزینه language and input وجود داشته باشد که باید همان را انتخاب کنید. در هر صورت شما باید به دنبال گزینه language بگردید و هر گزینه ای که این کلمه را شامل می شد انتخاب نمایید.

فارسی سازی موبایل

  • چنانچه این کلمه را در منوی تنظیمات گوشی خود پیدا نکردید کافی است در بخش تنظیمات روی علامت ذره بین کلیک کنید تا کادر مربوط به جست و جو به شما نشان داده شود. در این کادر کلمه language را تایپ کرده و آن را جست و جو کنید تا گزینه مورد نظر را بیابید.
  • لیست زبان ها را به سمت پایین بروید و گزینه Persian یا فارسی را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانیم: تعمیر تخصصی موبایل

پیش نیازهای فارسی کردن گوشی موبایل با استفاده از فارسی ساز اندروید

یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای فارسی سازی موبایل به کار برید استفاده از اپلیکیشن های اختصاصی است که برای این منظور به بازار عرضه شده اند. یکی از بهترین و قدرتمندترین این برنامه ها MoreLocale نام دارد. این روش کمی نسبت به روش قبل پیچیده تر است و به همین علت باید دقت کنید که دستورالعمل داده شده را به درستی اجرا کنید تا موفق به تغییر زبان گوشی خود به فارسی شوید. پیش از اجرای روش فارسی کردن گوشی موبایل با استفاده از این نرم افزار لازم است یک سری پیش نیازهایی را روی لپ تاپ و همچنین گوشی خود فراهم کنید. برای فراهم کردن این موارد به شکل زیر عمل کنید:

  • ابتدا درایور مخصوص گوشی خود را دانلود کرده و آن را روی سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ نصب نمایید. برای پیدا کردن درایور کافی است عبارت ADB for … را در موتور جست و جوی گوگل تایپ کرده و به جای سه نقطه مدل گوشی خود را بنویسید. در وبسایت رسمی تولیدکننده گوشی نیز می توانید این درایورها را پیدا کنید.
  • در ادامه فارسی کردن موبایل نوبت به دانلود اپلیکیشن فارسی ساز می رسد. بدین منظور تنها کافی است اسم برنامه را در موتور جست و جوی گوگل در مرورگر اینترنتی گوشی خود تایپ کرده و آن را جست و جو کنید. فایل فشرده برنامه حجمی در حدود 256 کیلوبایت دارد.
  • برای تغییر زبان گوشی به فارسی لازم است این برنامه را دانلود کرده و در گوشی ذخیره نمایید.
  • حال برای فارسی سازی موبایل باید قابلیت USB Debugging را در گوشی فعال نمایید. بدین منظور می توانید به روش زیر عمل کنید:
  • وارد منوی Settings گوشی شوید.
  • گزینه About phone را در انتهای لیست پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید.
  • به پایین صفحه رفته و گزینه Build Number را پیدا کنید.

فارسی کردن موبایل

  • چندین مرتبه پشت سر هم روی آن ضربه بزنید.
  • در این مرحله باید عبارت you are now a developer به منوی تنظیمات گوشی اضافه شود.

فارسی کردن گوشی موبایل

  • در انتهای منو گزینه developer options را انتخاب نمایید.
  • به دنبال گزینه USB Debugging گشته و آن را فعال کنید.
  • در نهایت روی گزینه ok ضربه بزنید.

تغییر زبان گوشی

  • حال باید ورژن نرم افزار moreLocale مخصوص لپ تاپ را دانلود کرده و آن را روی لپ تاپ یا کامپیوتر نصب نمایید. حجم ورژن مخصوص لپ تاپ در حدود 385 کیلوبایت است.

بیشتربخوانیم: تقویت آنتن دهی گوشی

فارسی کردن گوشی موبایل با استفاده از برنامه MoreLocale

پس از اینکه مراحل بالا را به صورت کامل طی کردید و پیش نیازهای مورد نظر برای اجرای این برنامه فراهم شد، برای فارسی سازی موبایل به شکل زیر پیش بروید:

  • با استفاده از یک کابل یو اس بی گوشی موبایل خود را به لپ تاپ یا کامپیوتری که برنامه MoreLocale روی آن نصب شده وصل کنید.
  • از روی لپ تاپ فایل MoreLocale مخصوص کامپیوتر را باز کرده و آن را از حالت فشرده خارج نمایید.
  • روی فایل MoreLocale-PC راست کلیک کرده و گزینه run as administrator را انتخاب کنید.
  • از روی گوشی برنامه MoreLocale مخصوص اندروید را اجرا کرده و در ادامه گزینه Custom Locale را انتخاب نمایید.
  • در کادر مربوط به language حروف fa و در کادر روبه روی کلمه country حروف IR را بنویسید. به بزرگی و کوچکی حروف دقت کنید.
  • در نهایت روی گزینه set ضربه بزنید.
  • حال برنامه را ببندید و به منوی تنظیمات گوشی بروید.
  • در ادامه می توانید از روشی که در قسمت ابتدایی این مقاله و تحت عنوان "فارسی سازی موبایل از طریق منوی تنظیمات گوشی" گفته شده عمل کنید و برای تغییر زبان گوشی خود اقدام نمایید.

فارسی سازی موبایل

فارسی کردن موبایل با استفاده از رام مخصوص

در صورتی که هیچ یک از روش هایی که پیشتر گفته شد برای فارسی سازی موبایل شما نتیجه نداد باید رام گوشی خود را تغییر دهید. این مساله در گوشی هایی رخ می دهد که برای بازار خاورمیانه طراحی نشده باشند. در این مدل گوشی ها به دلیل بازار مصرف متفاوت، عموما زبان فارسی در رام تعبیه نشده و تنها راه برای فارسی کردن گوشی موبایل این است که رام گوشی را تغییر داده و یک رام مخصوص گوشی های خاورمیانه روی آن نصب شود. از آنجایی که تغییر رام کمی پیچیده است توصیه می شود در صورتی که تجربه لازم در این زمینه ندارید، این کار را به تکنسین های مرکز زودکمک بسپارید زیرا اشتباه در تعویض رام می تواند منجر به از دست دادن اطلاعات روی گوشی شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1403/02/01-17:32

درود بر شما وحید رودینی عزیز

ممنون از شما که با ما در ارتباط بودید.

وحید رودینی
1403/01/28-23:25

خیلی راضیم تزشما دستنک تا رهی محترم وب