پمپ درین یکی از قطعات جانبی است که در تجهیزات سرمایشی نظیر اسپلیت دیواری، فن کویل و ... وجود دارد و وظیفه آن این است که آبی که از لوله تخلیه جمع شده را جمع آوری کرده و آن را به خارج از دستگاه پمپاژ کند. عملکرد پمپ درین در کولر گازی و سایر تجهیزات سرمایشی موجب جلوگیری از زنگ زدگی دستگاه در اثر انباشته شدن آب، نشت آب و در نهایت خرابی دستگاه می شود. پمپ drain یکی از قطعات پرکاربرد کولرهای گازی است زیرا در این دستگاه ها در طی فرآیند خنک سازی محیط، آب چگالیده شده و در دستگاه جمع می شود. 
این آب عموما به روش سقلی از کولر گازی خارج می شود، اما گاهی اوقات نیز نمی توان این آب را به روش شیب دادن تخلیه کرد. در چنین مواردی از پمپ تخلیه آب در کولر گازی استفاده می شود. خراب شدن این پمپ موجب وارد شدن آسیب به دستگاه می شود، از همین رو در صورت خرابی باید سریعا نسبت به تعمیر کولرگازی اقدام کرد. در صورتی که پمپ تخلیه آب یا همان درین کولر گازی شما خراب شده است می توانید جهت تعمیر آن با مرکز زودکمک تماس بگیرید. 

پمپ درین

انواع مختلف پمپ درین در کولر گازی

پمپ drain از سه بخش اصلی مخزن آب، پمپ و شناور تشکیل شده است. عملکرد آن بدین صورت است که آب از لوله درین در کولر گازی به وسیله یک شلنگ به این پمپ وارد شده و در مخزن آن جمع می شود. پس از اینکه میزان آب تجمع یافته در مخزن به حد مشخصی رسید، شناور موجود در مخزن پمپ را فعال می کند و پمپ تخلیه آب در کولر گازی با فعالیت خود آب را به لوله خروجی پمپ می کند. پمپ ها دارای توان های متفاوتی هستند که بسته به نوع کولر گازی و محیط مورد استفاده باید نوع مناسب آن را برای کولر گازی انتخاب کرد. برخی از انواع پمپ های درین می توانند آب را تا چند متر بالاتر از پنل کولر گازی نیز منتقل کنند. برای اینکه پمپ های درین بتوانند عملکرد خود را به صورت صحیح انجام دهند باید آنها را در زیر قسمت پنل کولر گازی نصب کرد. انواع مختلفی از پمپ درین برای تخلیه آب چگالیده در تجهیزات سرمایشی به کار می روند که در ادامه به معرفی هریک به صورت جداگانه می پردازیم:

 پمپ درین تانک

این پمپ تخلیه آب در کولر گازی به کار می رود، اگرچه استفاده از آن در یونیت ها نیز امکان پذیر است. این پمپ توانی برابر با 50 تا 100 واحد دارد و می تواند حجم آبی معادل 400 لیتر در ثانیه را تخلیه کند. 

پمپ drain دیواری

 این نوع از پمپ های درین کاربردهای گسترده ای دارد و در کولرهای گازی، فن کویل و حتی یونیت های دندان پزشکی از آن استفاده می شود. 

پمپ درین دو تکه

این نوع از پمپ های درین از دو تکه تشکیل شده و برای تخلیه آب تشتک به کار می رود. این نوع پمپ دارای یک مخزن است که می تواند تا 50 میلی لیتر آب را در خود ذخیره کند. از دیگر قابلیت های این پمپ می توان به امکان مکش آب از فاصله دو متری اشاره کرد. از این نوع پمپ می توان در کولرهای گازی کانالی و فن کویل های سقفی استفاده کرد.

پمپ درین یک تکه سقفی

از پمپ drain یک تکه سقفی در فن کویل های سقفی و کاستی و همچنین اسپلیت های کالی استفاده می شود. این نوع پمپ عموما داخل یک تشتک از جنس استنلس استیل قرار گرفته و به بدنه متصل می شود. جنس خاص این تشتک موجب جلوگیری از زنگ زدگی این پمپ می شود. توان و موتور این پمپ نیز در حدود 15 وات است.

✅ ویژگی های کولر گازی مناسب مناطق سردسیر

نکات مربوط به نصب پمپ drain در کولرهای گازی

در ادامه این بخش به نکات مهمی می پردازیم که لازم است هنگام نصب پمپ های درین در کولر گازی مدنظر داشته باشید:
-    پیش از هرگونه اقدام جهت نصب پمپ درین در تجهیزات سرمایشی ابتدا لازم است که اتصالات آن را بررسی کنید تا متوجه نحوه قرارگیری آنها شوید. توجه داشته باشید که عدم نصب پمپ تخلیه آب در کولر گازی موجب تجمع آب درون آن و در نتیجه بروز اشکال در عملکرد کولر گازی خواهد شد. بنابراین اطلاع از نحوه صحیح نصب این پمپ اهمیت بسیار بالایی دارد. 
-    پس از آگاهی از نحوه نصب باید محل قرارگیری آن و همچنین فاصله بین پمپ و کف دستگاه را مشخص کنید. فاصله استاندارد بین پمپ تا کف دستگاه 5 الی 10 سانتی متر است. توجه داشته باشید که هیچ قطعه ای نباید در فاصله کمتر از 10 سانتی متری از پمپ قرار داشته باشد. 
-    در مرحله بعد نوبت به نصب لوله تخلیه می رسد. برای اینکه پمپ بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد لازم است که لوله تخلیه از کیفیت بالایی برخوردار باشد. یکی از بهترین لوله های تخلیه برای نصب در کنار پمپ های درین لوله های از جنس پی وی سی هستند که دوام بالایی نیز دارند. در هنگام وصل کردن لوله توجه کنید که لوله نباید درون محفظه پر از آب کف دستگاه قرار گیرد زیرا این مساله عمر آن را به شدت کوتاه می کند. 
-    برای اینکه پمپ در جای خود ثابت نگهداشته شود زائده هایی در اطراف آن قرار گرفته که به تناسب موقعیت بدنه دستگاه، در حالت های مختلفی قرار دارد. نحوه قرارگیری و نصب پمپ عموما به صورت عمودی است.
-    در آخرین مرحله نصب پمپ درین نیز باید دقت کنید که فاز و نول آن به صورت صحیح نصب شده باشد تا پمپ بتواند برق مورد نیاز خود را تامین کرده و شروع به کار کند. 

برای رفع مشکل کمپرسور اسپلیت چه باید کرد؟ برای دونستن این سوال با مطالعه این مقاله همراهم باش

نحوه نصب پمپ drain در کولر گازی

برای اینکه بتوانید پمپ درین را به درستی وصل کنید ابتدا باید یک سری اتصال های پلاستیکی فراهم کنید تا بتوانید به وسیله آنها قطر ورودی را با قطر خروجی متناسب کنید. پس از اینکه اتصالات نصب شدند باید به سراغ تخلیه هوای موجود در آنها بروید. بدین منظور کافی است یک لوله پلاستیکی درون اتصالات قرار دهید. سپس با استفاده از بست های پلاستیکی اتصالات را کاملا محکم یا به اصطلاح آب بندی کنید. در ادامه می توانید با استفاده از پایه های تعبیه شده روی پمپ تخلیه آب در کولر گازی، آن را در جهت های متفاوت نصب نمایید. در مرحله بعدی به سراغ سیم های فاز و نول برق پمپ drain رفته و آنها را نیز به یونیت داخلی نصب کنید. در نهایت تنها کافی است که لوله پمپ را در مکانی مناسب برای تخلیه قرار دهید.
پمپ تخلیه آب در کولر گازی 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران