نصب چیلر در ساختمان ها شرایط ویژه ای دارد که باید پیش از اقدام به خرید و نصب چیلر آنها را به صورت کامل بررسی کرد. چنانچه قصد خرید و راه اندازی چیلر برای ساختمان را دارید باید مواردی مانند شرایط اقلیمی، کاربری ویژه، محل نصب دستگاه، ظرفیت مورد نیاز برای تامین بار کل سرمایشی، بودجه مورد نیاز و همچنین مقررات و استانداردهای جهانی را به صورت کامل بررسی کرده و در صورت فراهم بودن تمامی شرایط اقدام به نصب کردن چیلر کنید. چیلرها در دو نوع تراکمی و جذبی در بازار موجود هستند که هر یک از آنها برای برخی ساختمان ها مناسب است. چنانچه چیلر به صورت اصولی نصب نشود نه تنها عملکرد آن در ایجاد سرمایش دچار اختلال می شود، بلکه قطعات و اجزای چیلر نیز دچار خرابی خواهند شد. از همین رو نصب و راه اندازی اصولی چیلرها یکی از مواردی است که باید با دقت کامل و بدون اشتباه انجام شود. در این مقاله به آموزش کلی نحوه نصب دستگاه چیلر خواهیم پرداخت. چنانچه قصد دارید چیلر نصب کنید می توانید از تکنسین های حاضر در مرکز زودکمک برای این کار کمک بگیرید.

نصب چیلر

ثبت سفارش آنلایننصب چیلر

برای نصب چیلر به شکل تخصصی، زودکمک کنار شماست. با کلیک بر لینک و یا از طریق اپلیکیشن زودکمک، می توانید درخواست نصب چیلر را به صورت آنلاین ثبت کرده و منتظر تماس همکاران ما باشید. سرویس پذیرش و تحویل در محل دستگاه در شهرستان های تهران و کرج (رایگان) هم به شما این امکان را می دهد که بدون خروج از منزل، چیلر خود را توسط مجرب ترین تکنسین های تعمیرات چیلر، تعمیر کرده و مجددا از آن استفاده کنید.

مراحل نصب چیلر به صورت اصولی

تعیین محل دستگاه اولین قدم در نصب چیلر

اولین مرحله در نصب دستگاه چیلر این است که محل قرارگیری و نصب دستگاه را مشخص کنید. با توجه به اینکه چه نوع چیلری را در ساختمان استفاده کنید، محل نصب نیز متفاوت خواهد بود. چیلرهای تراکمی هوا خنک باید در محیط باز نصب شوند و محل نصب نیز به گونه ای باشد که چیلر در مسیر هوای آزاد قرار گرفته باشد. به همین دلیل یکی از بهترین محل ها برای نصب کردن چیلر تراکمی هوا خنک روی پشت بام ساختمان است. در اینگونه موارد توصیه می شود یک سایبان نیز برای دستگاه تعبیه کنید تا در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. چیلرهای تراکمی آبی اما باید در فضاهای بسته ای که دارای سقف هستند نصب شوند. به همین دلیل بهترین محل برای نصب چیلر تراکمی آبی درون موتورخانه ساختمان است. نکته دیگری که در هنگام نصب دستگاه چیلر باید به آن توجه شود تامین فضای مورد نیاز دستگاه است. در هنگام مشخص کردن محل نصب دستگاه باید به ابعاد آن و اندازه فضای مورد نیاز چیلر نیز دقت شود. از آنجا که چیلر از بخش های بسیار متفاوتی نظیر کندانسور، اواپراتور و کمپرسور تشکیل شده، محل نصب باید به گونه ای باشد که فضای لازم برای قرارگیری تمامی این بخش ها در دسترس باشد.

بیشتر بخوانید: نصب و راه اندازی پکیج ، هوای مطبوع در سرمای زمستان

زیرسازی مناسب سطح پیش از نصب کردن چیلر

همانطور که می دانید چیلرها دستگاه هایی بزرگ با قطعات زیاد و وزن سنگین هستند، به همین دلیل یکی از نکاتی که در هنگام نصب چیلر باید مدنظر داشته باشید مناسب سازی سطحی است که چیلر روی آن قرار می گیرد. اولین مورد در مناسب سازی این است که اطمینان حاصل کنید که سطح مورد نظر توان تحمل وزن چیلر و بخش های مختلف آن را دارد. در موارد مورد نیاز می توانید با استفاده از تکنیک های مختلف مقاومت سطح مورد نظر برای قرارگیری چیلر را نیز بالا برید. مورد بعدی که در هنگام نصب کردن چیلر اهمیت دارد تراز بودن سطح است.  باید اطمینان حاصل کنید که سطح قرارگیری چیلر تراز است، زیرا در غیر اینصورت ممکن است عملکرد دستگاه مختل شده یا قطعات مختلف آن در اثر ضربه یا افتادن دچار آسیب شوند. در صورتی که سطح تراز نبوده و ناپایدار است از روش های مطمئن برای تراز کردن آن استفاده نمایید. در هنگام نصب دستگاه چیلر باید مطمئن شوید که پایه های دستگاه روی سطح صاف و هموار قرار دارد زیرا هموار نبودن سطح نیز می تواند عملکرد بخش های مختلف چیلر را با اختلال مواجه کند.

نصب کردن چیلر

تامین انرژی مورد نیاز دستگاه سومین مرحله از نصب کردن چیلر

همانطور که اطلاع دارید چیلر دستگاهی است که با استفاده از انرژی برق کار می کند، بنابراین تامین برق مورد نیاز دستگاه نیز از جمله عواملی است که می تواند روی عملکرد آن تاثیرگذار باشد. در واقع علت نیاز به برق در این دستگاه ها وجود کمپرسور است، زیرا این بخش برای راه اندازی و شروع سیکل تبرد تراکمی نیاز به انرژی برق دارد. در هنگام نصب چیلر باید توجه داشته باشید که کابل برق اصلی دستگاه باید به تابلوی برق متصل شود. در مواردی که پای انرژی الکتریکی به میان می آید ایمنی حرف اول را می زند. در هنگام نصب کردن چیلر نیز برای افزایش ضریب ایمنی و امنیت باید روی تابلوی برق از آمپرسنج و ولت متر استفاده کنید. مورد دیگری که به افزایش ایمنی در هنگام نصب کردن دستگاه چیلر تراکمی کمک می کند استفاده از کلیدهای مخصوص برای قطع و وصل کردن جریان و فیوزهای محافظ برای دستگاه است. در نظر داشتن این موارد و به کار بردن آنها باعث بالارفتن سطح ایمنی دستگاه و سیستم شده و امکان آسیب دیدگی دستگاه و افراد را به حداقل می رساند.

تامین آب مورد نیاز برای عملکرد چیلر

یکی دیگر از منابعی که برای شروع به کار چیلر مورد نیاز است آب است. در واقع سیستم چیلر آب را خنک کرده و آن را به سایر بخش ها توزیع می کند. برای اینکه چیلر بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد، در هنگام نصب چیلر باید اطمینان حاصل کنید که امکان دسترسی به آب مورد نیاز برای آن فراهم است. علاوه بر آن آب مورد استفاده باید عاری از رسوب، آلودگی و ناخالصی باشد زیرا این موارد به تدریج و در اثر مرور زمان در لوله های کندانسور و اواپراتور رسوب کرده و آنها را مسدود می کنند. یکی از روش هایی که می تواند در پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی موثر باشد استفاده از دستگاه تصفیه آب و سختی آب در هنگام نصب کردن چیلر است. این دستگاه ها ابتدا ناخالصی های آب را حذف کرده و در ادامه آبی بدون رسوب و آلودگی را در اختیار چیلر قرار می دهند. دسترسی به آب مناسب و بدون آلودگی و رسوب اهمیت بالایی در عملکرد صحیح و چرخه طبیعی کارکرد چیلر دارد.

بیشتر بخوانید: تعمیر کولرگازی، در انواع برند ها و مدل ها

نصب و راه اندازی چیلر

نکات مهم در هنگام نصب کردن چیلر تراکمی

از آنجا که چیلرهای تراکمی دستگاه هایی گران قیمت هستند، تمام نکات ایمنی در هنگام نصب چیلر باید رعایت شود تا این دستگاه بتواند عملکرد خود را داشته و تا حد امکان از آسیب دیدگی دور باشد. یکی از بهترین منابع برای پی بردن به نکات نصب کردن چیلر و راه اندازی و نگهداری آن، دستورالعمل های داده شده توسط سازنده خود چیلر است. رعایت کردن این نکات و دستورالعمل‌ها می تواند موجب جلوگیری از بروز خسارت های مالی به افراد شود. پیش از آنکه دستگاه چیلر را نصب کنید بهتر است تمامی بخش ها و قطعات آن را به صورت جداگانه بررسی کرده و در صورتی که ایرادی در هریک مشاهده کردید آن بخش را سرویس کنید. در هنگام حمل و نقل دقت داشته باشید که دستگاه به گونه ای بسته بندی شده و در ماشین قرار گیرد که امکان آسیب دیدگی در حین حمل و نقل به حداقل برسد. چنانچه امکان پذیر باشد بهتر است چیلر را در نزدیکی برج خنک کننده نصب کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد. در صورت نصب در موتورخانه نیز لازم است که تهویه هوای موتورخانه و همچنین تنظیم دمای آن به صورت صحیح انجام شود. نصب یک دماسنج در ارتفاع مناسب موجب راحت تر شدن کنترل دمای آب ورودی و خروجی از اواپراتور و کندانسور می شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران