شارژ معکوس (Reverse Charging) یک فناوری پیشرفته است که به شما اجازه می ‌دهد تا موبایل هوشمند خود را به عنوان منبع انرژی و شارژ برای یک دستگاه دیگر استفاده کنید. این ویژگی نوآورانه در سال های اخیر برجسته شده است و نحوه مدیریت نیازهای برق دستگاه هایمان را تغییر داده است. در یک سناریوی شارژ معمولی، یک دستگاه برای شارژ باتری خود از یک منبع برق مانند آداپتور دیواری یا پاوربانک برق می گیرد. با شارژ گوشی با گوشی دیگر، نقش ها برعکس می شوند. این دستگاه به منبع انرژی تبدیل می شود و از طریق اتصال سیمی یا بی سیم انرژی را به دستگاه های دیگر می رساند.

 این قابلیت منحصر به فرد معمولاً در گوشی‌ هایی که مجهز به باتری با ظرفیت بیش از 5000 میلی‌ آمپر ساعت هستند، وجود دارد. تلفن ‌هایی که از ویژگی ریورس شارژ بهره می‌ برند می ‌توانند به عنوان جایگزینی برای پاور بانک در نظر گرفته شوند. این نوع گوشی ‌ها برای اتصال به دیوایس‌ های دیگر تنها به کابل OTG نیاز دارند. به همین دلیل این امکان را خواهید داشت که وسایل کمتری را همراه خود حمل کنید. در چند سال اخیر، بیش از هر زمان دیگری شاهد پیشرفت نحوه شارژ گوشی های هوشمند و ظهور فناوری های جدید فست شارژ در آن ها بودیم. فناوری هایی که همگی بر روی بالا رفتن سرعت شارژ شدن گوشی و افزایش شارژدهی آن تمرکز داشتند. یکی از این فناوری های جذاب، شارژ معکوس نام دارد که در زمان عرضه سر و صدای زیادی به پا کرد و پس از گذشت چند نسل اکنون در کامل ترین حالت خود به سر می برد. این تکنولوژی می تواند در مواقعی که به شارژر دسترسی ندارید بسیار کاربردی باشد و مانع خاموش شدن گوشی یا گجت های دیگرتان شود.

فناوری شارژ معکوس روشی را که ما نیازهای برق دستگاه هایمان را مدیریت می کنیم متحول کرده است. در این مقاله که توسط متخصصین متبحر تعمیر موبایل زود کمک جمع آوری شده است، به طور کامل متوجه می شوید که شارژ گوشی با گوشی دیگر چیست. راحتی، انعطاف پذیری و راه حل های عملی را برای روش های مختلف ارائه می دهد. همانطور که فناوری همچنان در حال تکامل است، شارژ معکوس یک راه راحت برای به اشتراک گذاشتن انرژی بین دستگاه‌ها ارائه می‌دهد.

شارژ معکوس در گوشی آیفونآ

چه دستگاه هایی را می توان با شارژ معکوس شارژ کرد؟

فناوری شارژ کردن معکوس با اجازه دادن به دستگاه های مختلف برای به اشتراک گذاری انرژی خود، دنیایی از امکانات را باز می کند. در اینجا نگاهی دقیق به آنچه می توان با استفاده از این ویژگی نوآورانه شارژ کرد، آورده شده است.

مشاوره آنلاین زود کمک

تلفن های هوشمند

 برخی از تلفن های هوشمند به قابلیت شارژ گوشی با گوشی دیگر مجهز هستند که به آنها امکان می دهد سایر تلفن های هوشمند یا لوازم جانبی را به صورت بی سیم شارژ کنند. به عنوان مثال، می توانید از یک گوشی هوشمند برای شارژ گوشی هوشمند دیگری که از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند استفاده کنید.

هدفون های بی سیم

برخی از هدفون های بی سیم دارای جعبه های شارژ بی سیم هستند. اگر کیس هدفون از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند، ممکن است بتوانید آن را با استفاده از  برنامه شارژ معکوس از گوشی هوشمند سازگار شارژ کنید.

ساعت های هوشمند

برخی از ساعت های هوشمند با قابلیت شارژ بی سیم را می توان با استفاده از شارژ کردن معکوس از تلفن هوشمند شارژ کرد. این به ویژه زمانی مفید است که در حال حرکت هستید و به کابل شارژ دسترسی ندارید.

شارژ معکوس ساعت هوشمند

جعبه‌های شارژ بی‌سیم

لوازم جانبی مانند قاب‌های شارژ بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند دیگر که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کنند نیز می‌توانند با استفاده از شارژ معکوس شارژ شوند.

سایر دستگاه‌های کم مصرف

در تئوری، سایر دستگاه‌های کم مصرف با قابلیت شارژ بی‌سیم، مانند ردیاب‌های تناسب اندام یا دستگاه‌های کوچک اینترنت اشیاء، می‌توانند به طور بالقوه با استفاده از شارژ معکوس شارژ شوند، مشروط بر اینکه با توان خروجی دستگاه شارژ معکوس سازگار باشند.

توجه به این نکته ضروری است که همه گوشی های هوشمند یا دستگاه ها از شارژ معکوس پشتیبانی نمی کنند. علاوه بر این، سرعت شارژ و کارایی شارژ معکوس ممکن است بسته به دستگاه های درگیر و ظرفیت باتری مربوطه آنها متفاوت باشد. هنگام استفاده از شارژ معکوس، به خاطر داشته باشید که دستگاهی که شارژ می‌کند ممکن است شارژ سریع‌تری را تجربه کند و فرآیند شارژ در مقایسه با استفاده از یک شارژر بی‌سیم اختصاصی کندتر باشد.

انواع شارژ معکوس

در عصر حاضر قابلیت شارژ معکوس در دو حالت سیمی و بی‌ سیم ارائه شده است. شما می ‌توانید یکی از این دو مورد را با توجه به شرایط خود مورد استفاده قرار دهید. در ادامه هر دو حالت ریورس شارژ را شرح خواهیم داد.

شارژ معکوس سیمی

در عصر امروز برخی از برندهای تولید کننده قابلیت شارژ کردن معکوس سیمی را برای محصولات خود ایجاد کرده اند‌. فناوری شارژ معکوس سیمی در حال حاضر محبوبیت چندانی ندارد. زیرا کابل‌ های دو طرفه که برای اتصال مورد نیاز هستند به سختی یافت می ‌شوند.

برای برقراری ارتباط بین دو دیوایس باید یک کابل دو سر تایپ سی در اختیار داشته باشید. سپس از طریق کابل مربوطه تلفن هوشمند و دیوایس دیگر را به هم متصل کنید. کابل های USB به تایپ سی نیز به این منظور کاربرد دارند. در صورت دارا بودن این مدل کابل قادر خواهید بود موبایل را توسط تبدیل OTG به یک گجت دیگر متصل نمایید.

شارژ معکوس بی سیم یا وایرلس

شارژ کردن معکوس بیسیم بر پایه تکنولوژی جدید QI طراحی شده است. به لطف این فناوری می‌ توانید گجت ‌هایی که از قابلیت شارژ بی‌ سیم برخوردار هستند را با قرار دادن در پشت تلفن همراه شارژ کنید. در حال حاضر قابلیت وایرلس ریورس شارژ تنها برای مدل‌ های پرچم‌ دار در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر گوشی شما از مدل‌ های میان رده یا پایین رده باشد، امکان استفاده از این فناوری جذاب را نخواهید داشت.

با توجه به آنچه گفته شد، در شارژ معکوس وایرلس نیازی به تهیه کابل تایپ سی به تایپ سی یا تبدیل OTG ندارید.‌ تنها شرط لازم این است که گجت دوم از قابلیت شارژ بی سیم برخوردار باشد. برای این که بفهمید گوشی شما از قابلیت QI پشتیبانی می‌ کند یا خیر، می ‌توانید مدل آن را در اینترنت جستجو کنید. در مورد گجت ‌هایی نظیر هندزفری و ساعت‌ هوشمند هم بهتر است اطلاعات لازم در این رابطه را از سایت سازنده آن ها کسب کنید.

 مقاله دلایل طولانی شدن زمان شارژ گوشی را از دست ندهید.

سرعت شارژ معکوس به چه صورت است؟

سرعت شارژ معکوس به حالت های گوناگونی مانند نوع گوشی و مدل آن بستگی دارد. علاوه بر آن فاکتورهای دیگری نظیر نوع کابل مورد استفاده و ظرفیت باتری نیز سرعت شارژ را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. اگر بخواهیم دو روش شارژ را با هم مقایسه کنیم می‌ توان گفت سرعت Reverse Charge در مقایسه با حالت معمول شارژ کندتر است.

به همین دلیل توصیه می شود  برای شارژ گوشی یا گجت ‌های دیگر از آداپتور اصلی آن ها استفاده کنید. بکوشید شارژ معکوس را تنها در مواقع اضطراری استفاده نمایید که برق قطع شده باشد. همچنین هنگامی که به پاور بانک خود دسترسی ندارید، برای انتقال شارژ به سایر گجت‌ ها می ‌توانید روی این قابلیت حساب کنید.

شارژ معکوس موبایل

فعال کردن شارژ معکوس

تنظیمات شارژ معکوس بسته به مدل دستگاه و سازنده می تواند کمی متفاوت باشد. بنابراین اگر می خواهید بدانید که چگونه شارژ معکوس را انجام دهید، در اینجا یک راهنمای گام به گام کلی آورده شده است.

تأیید سازگاری

مطمئن شوید که دستگاه شما از استاندارد شارژ بی‌سیم، از جمله تلفن‌ها، تبلت‌ها، ساعت‌ها و باندها پشتیبانی می‌کند.

سطح باتری را بررسی کنید

برای استفاده موثر از شارژ معکوس، مطمئن شوید که سطح باتری گوشی شما بالای 20 درصد است.

فعال کردن شارژ معکوس

به تنظیمات گوشی خود بروید و سپس به بخش باتری بروید. گزینه Wireless Reverse Charging را فعال کنید.

آماده کردن دستگاه شارژ

دستگاهی را که می خواهید به صورت بی سیم شارژ کنید روشن کنید.

موقعیت

دستگاه شارژ را در مرکز پشت تلفن خود قرار دهید. از قرار دادن هر گونه اجسام فلزی بین گوشی و دستگاه شارژ خودداری کنید.

شروع شارژ

اگر شارژ در عرض 5 ثانیه شروع نشد، موقعیت دستگاه شارژ را تنظیم کنید و دوباره امتحان کنید.

نکته: مراقب روند شارژ باشید تا مطمئن شوید که همانطور که انتظار می رود پیش برود.

شارژ شدن معکوس گوشی

وقفه غیرفعال کردن

اگر دستگاه شارژ شده را بیش از 2 دقیقه در حین شارژ کردن از تلفن خود خارج کنید، عملکرد شارژ معکوس بی سیم به طور خودکار غیرفعال می شود.

به یاد داشته باشید که مدل های خاص دستگاه ممکن است دستورالعمل های کمی متفاوت داشته باشند، بنابراین همیشه برای راهنمایی دقیق به دفترچه راهنمای کاربر دستگاه خود مراجعه کنید.

چه گوشی‌هایی شارژ معکوس دارند؟

در حال حاضر برندهای زیادی این قابلیت را در دستگاه‌های خود به کار می‌برند. در ادامه به مواردی که از این قابلیت استفاده کرده‌اند، اشاره خواهیم کرد. در نظر داشته باشیم که در ادامه به مدل‌هایی خواهیم پرداحت که در حال حاضر هنوز به فروش می‌رسند و در بازار ایران هم موجود هستند.

بیشتر بخوانید: بازیابی برنامه ها در گوشی جدید اندروید
 

گلکسی Z Fold 5 و Z Flip 5

گلکسی زد فولد 5 را می‌توان بهترین گوشی تاشو برند سامسونگ و یکی از بهترین گوشی‌های تاشو جهان دانست. سامسونگ برای این گوشی هوشمند کهکشانی ظرفیت باتری 4400 میلی آمپر ساعتی را مناسب دیده و از شارژ سریع 25 واتی، شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی استفاده کرده است. گلکسی زد فلیپ 5 هم شرایط کاملا یکسانی دارد با این تفاوت که ظرفیت باتری این گوشی 3700 میلی آمپر ساعت است.

گلکسی Z Fold 4 و Z Flip 4

وضعیت این دو گوشی نیز دقیقا مانند Z Fold 5 و Z Flip 5 است و هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود.

سری گلکسی S24

جدیدترین پرچمداران سامسونگ طبق انتظار از شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید محصولات دیگر را به روی بخش پشتی این گوشی‌ها قرار دهید تا فرایند شارژ شدن آغاز شود.

سری گلکسی S23

گلکسی S23 اولترا یکی از بهترین و گران ‌ترین گوشی های غیر تاشو سامسونگ است و از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. گلکسی S23 پلاس یک باتری 4700 میلی آمپر ساعتی دارد و برای S23 یک باتری 3900 میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته شده است. نسخه اولترا و پلاس از شارژ سریع 45 واتی و S23 از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کند. برای هر سه مدل شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز در نظر گرفته شده است. کره‌ای‌ها پرچمداران خود را به شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی نیز مجهز کرده‌اند.

سری S22

شرایط گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا دقیقا مانند مدل‌های بالا است با این تفاوت که S22 یک باتری 3700 میلی آمپر ساعتی و S23 پلاس یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی دارد. هر سه این کهکشانی‌ها از شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی برخوردارند.

گلکسی S21 FE

گلکسی S21 FE در حال حاضر آخرین قاتل پرچمدار این سازنده کره‌ای‌ است و از قابلیت شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی دارای باتری 4500 میلی آمپر ساعتی با شارژ سریع 25 واتی است و از شارژ بی‌سیم 15 واتی نیز پشتیبانی می‌کند.

گلکسی M33

گلکسی M33 نسخه ارزان ‌تری از گلکسی M53 به حساب می‌آید که در بازه قیمتی میان‌ رده‌های خوش قیمت بازار قرار می‌گیرد. این کهکشانی در نسخه هند دارای یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی و در نسخه جهانی دارای یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است. هر دو مدل از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می‌کنند و از شارژ معکوس سیمی 4.5 واتی نیز برخوردار هستند.

آنر 70

گوشی‌های هواوی به دلیل تحریم‌های آمریکا با افت شدید فروش مواجه شدند ولی برند آنر چون برندی مجزا به حساب می‌آمد شامل تحریم‌ها نشده است و به خوبی توانست راه خود را ادامه دهد. آنر 70 یک میان ‌رده جذاب از این سازنده چینی است که حاشیه ‌های بسیار کمی اطراف نمایشگر دارد و با همین شاخصه توانسته دل کاربران زیادی را به دست بیاورد.

شیائومی 12 و 12 پرو

شیائومی 12 و شیائومی 12 پرو دو گوشی با ارزش خرید بالا هستند که از مشخصات بسیار خوبی بهره می‌برند. شیائومی 12 یک باتری 4500 میلی آمپر ساعت و مدل پرو یک باتری 4600 میلی آمپر ساعتی دارد و این دو گوشی از شارژ سریع بی‌سیم 50 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 10 واتی نیز پشتیبانی می‌کنند. شارژ سریع سیمی شیائومی 12 پرو برابر با 120 وات و برای شیائومی 12 برابر با 67 وات است.

سری شیائومی 13

شیائومی پرچمداران جدید خود را در سه مدل شیائومی 13 اولترا، شیائومی 13 پرو و شیائومی 13 روانه بازار کرد. این گوشی‌ها هنوز به صورت عمده وارد بازار کشور نشده‌اند اما احتمالا در آینده نزدیک شاهد حضور این مدل‌ها باشیم. شیائومی 13 یک باتری 4500 میلی آمپر ساعتی دارد و این عدد برای نسخه‌های پرو و اولترا به اعداد 4820 و 5000 میلی آمپر ساعت افزایش پیدا می‌کند.

برای مدل اولترا شارژ سریع 90 واتی و برای نسخه پرو شارژ سریع 120 واتی در نظر گرفته شده است و شیائومی 13 هم از فناوری شارژ سریع 67 واتی استفاده می‌کند. هر سه مدل از شارژدهی سریع بی‌سیم 50 واتی پشتیبانی می‌کنند و برای آن‌ها شارژ معکوس بی‌سیم 10 واتی نیز در نظر گرفته شده است.

پوکو X5 Pro

پوکو ایکس 5 پرو را می‌توان یک گوشی میان ‌رده ارزنده از شرکت پوکو و در نهایت برند شیائومی دانست. این محصول در بخش باتری از ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند و شارژ سریع 67 واتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. خوشبختانه به روی این مدل شارژ معکوس سیمی 5 وات هم دیده می‌شود.

آیفون

در عصر حاضر کمپانی اپل قابلیت شارژ معکوس را برای آیفون‌ های سری 15 که مجهز به پورت تایپ C هستند، در نظر گرفته است. توجه داشته باشید که انتقال شارژ بین گوشی اپل و سایر گجت‌ ها بدون سیم شارژر آیفون امکان پذیر نیست. لذا شما باید گوشی آیفون را از طریق کابل تایپ C به تایپ C به دیوایسی که مجهز به پورت تایپ سی است، متصل کنید. البته در صورت تهیه کابل تایپ C به لایتنینگ اپل هم می ‌توانید کلیه دستگاه‌ های اپل توسط آیفون خود شارژ کنید.

نکته: برای استفاده از قابلیت شارژ معکوس آیفون حتماً باید کابل اورجینال خودِ کمپانی اپل را در اختیار داشته باشید.

پیشنهاد سایت: بهترین کابل شارژر آیفون

شارژ معکوس گوشی سامسونگ

فیلم آموزشی شارژ گوشی با گوشی دیگر

شارژ گوشی با گوشی دیگر

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران