تکنولوژی HDD در هارد دیسک ها سابقه طولانی ای به اندازه کامپیوترهای امروزی دارد. با این حال امروزه همچنان از هارد دیسک ‌ها استفاده می‌ شود. این حافظه ‌ها در برابر حجم و سرعتی که ارائه می ‌دهند، قیمت مقرون به صرفه‌ ای دارند. به همین علت هنوز به طور کامل با رقبای سریع‌ تر، یعنی SSD جایگزین نشده اند. هارد دیسک‌ ها امروزه در دو نوع اینترنال و اکسترنال تولید می شوند. هارد دیسک‌ ابزار ذخیره ‌سازی دائمی اطلاعات برای کامپیوتر است. در هارد دیسک با قطع جریان برق، اطلاعات ذخیره ‌شده از بین نمی ‌روند. نحوه کار هارد به این صورت است که با چرخش پلاتر، هد خواندن و نوشتن توسط یک بازوی مکانیکی به داده‌ی مورد نظر شما دسترسی پیدا می کند. اطلاعات به کمک این بازوها و بهره گیری از مغناطیس خوانده و نوشته می ‌شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت حافظه HDD با SSD می پردازیم.

تفاوت هارد HDD با SSD

حافظه SSD چیست؟

در ساختار حافظه SSD از چندین تراشه حافظه فلش استفاده شده که هر کدام تنها قسمتی از داده ‌ها را ذخیره می‌کند. حافظه فلش یک نوع حافظه غیر‌فرار است که بدون نیاز به منبع تغذیه برق، داده ‌ها را در خود ذخیره می کند. واژه SSD مخفف Solid State Drive است که به معنی درایو حالت جامد است. انواع SSD در اصطلاح به عنوان هارد شناخته می ‌شوند، اما در واقع هیچ قسمت متحرکی ندارند و تمام فرایند خواندن و نوشتن داده‌ ها با استفاده از کنترلر الکترونیکی صورت می‌گیرد. SSD سرعت بسیار بالاتری نسبت به HDD دارد و عملکرد سیستم را به طور قابل توجهی بهبود می‌ دهد. همچنین حافظه SSD در ابعاد کوچک‌ تر و سبک ‌تری نسبت به HDD ساخته می ‌شود و برای لپ تاپ ‌های نازک و سرور مجازی انتخاب‌ مناسب تری هستند.

تفاوت حافظه SSD با HDD چیست؟

در این بخش به برخی از تفاوت های حافظه HDD با SSD می پردازیم که عبارتند از:

  • اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

  • سرعت خواندن و نوشتن

  • سرعت باز کردن فایل ها

  • توان مصرفی

  • مصرف انرژی و تولید گرما

  • تاثیر سرما و گرما بر هارد

  • مقاومت در برابر لرزش و ضربه

  • طول عمر یا میزان خرابی

  • آسیب پذیری

  • میزان صدای تولیدی

  • حداکثر ظرفیت

  • تفاوت در وزن

در ادامه به شرح این تفاوت ها می پردازیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

آیا امکان نصب دو هارد HDD و SSD روی لپ تاپ وجود دارد؟ 

اطمینان بالا در ذخیره سازی اطلاعات

حافظه HDD دارای قطعات متحرکی است مثلا اگر حافظه HDD در حال کار کردن باشد و ضربه یا لرزش ناگهانی پیش بیاید، ممکن است قطعه‌ ای که در آن وظیفه خواندن و نوشتن روی دیسک را دارد، با دیسک برخورد کند و به اطلاعات روی آن آسیب بزند. این حالت را Head Crash نام دارد که ممکن است منجر به از دست رفتن تمام اطلاعات هارد شود. خوشبختانه هارد SSD این مشکل را ندارد و اطلاعات را با اطمینان بالاتری ذخیره می‌کند.

سرعت خواندن و نوشتن

سرعت حافظه SSD در خواندن و نوشتن اطلاعات بسیار بیشتر از حافظه HDD است. به طور میانگین، سرعت خواندن یک SSD تا ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن تا ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه است، در حالی که سرعت خواندن یک HDD  تا ۱۲۵ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن آن تا ۱۲۰ مگابایت بر ثانیه است. به همین علت حافظه SSD عملکرد سیستم را به طور قابل توجهی بهبود می دهد.

سرعت باز کردن فایل ها

از دیگر موارد تفاوت هارد HDD با SSD ، سرعت باز کردن فایل ها است. حافظه SSD به طور میانگین می ‌تواند یک فایل را در کمتر از ۰.۱ ثانیه باز کند، در حالی که باز کردن فایل در هارد HDD ممکن است چند ثانیه طول بکشد. این تفاوت هارد SSD با HDD، برای کاربرانی که با فایل ‌های حجیم یا برنامه‌های سنگین کار می‌کنند، کاملا محسوس است. همچنین استفاده از هارد SSD بوت کردن ویندوز را هم بهبود می بخشد.

توان مصرفی

توان مصرفی حافظه، یعنی مقدار انرژی‌ مصرف شده در طول زمان. حافظه HDD به دلیل داشتن قطعات متحرک، توان مصرفی بالاتری نسبت به SSD دارد. به طور متوسط، یک HDD توان مصرفی حدود ۶ وات را در حالت فعال دارد، در حالی که یک SSD در حالت فعال توان مصرفی حدود ۲ وات دارد. این تفاوت حافظه HDD با SSD باعث می‌شود که هارد SSD باتری لپ تاپ را کمتر مصرف کند.

روش تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال 

مصرف انرژی و تولید گرما

یک مورد دیگر تفاوت حافظه SSD با HDD این است که هارد HDD به دلیل نیاز به چرخاندن دستگاه ‌های فلزی، مصرف انرژی بالاتری نسبت به SSD دارد. همچنین با تولید گرمای بالاتر باعث کاهش عمر باتری لپ ‌تاپ و افزایش مصرف انرژی برای خنک کردن می‌شود. اما هارد SSD به دلیل استفاده از تراشه‌ های حافظه فلش، مصرف انرژی کمتری نسبت به HDD دارد. همچنین گرمای تولید شده توسط آن ها کمتر است. در نتیجه این امر باعث افزایش عمر باتری و کاهش مصرف انرژی برای خنک کردن می شود.

تاثیر سرما و گرما بر هارد

به علت استفاده از قطعات متحرک در حافظه HDD، در برابر دمای بالا یا پایین نیز حساس‌ تر است. اگر دمای هارد HDD خیلی بالا یا پایین باشد، ممکن است عملکرد آن کاهش یابد یا خطای فیزیکی در آن رخ دهد .اما هارد SSD به دلیل عدم داشتن قطعات متحرک، در برابر دمای بالا یا پایین مقاوم ‌تر است.

مقاومت در برابر لرزش و ضربه

حافظه HDD به دلیل داشتن قطعات متحرک، در برابر لرزش و ضربه حساس است و ضربات ممکن است باعث خطای فیزیکی یا خراب شدن اطلاعات شوند. به همین دلیل، استفاده از HDD در دستگاه‌هایی که زیاد جابجا شوند و با خطر افتادن یا ضربه دیدن روبرو باشند، مناسب نیست. اما هارد SSD به دلیل عدم داشتن قطعات متحرک، در برابر لرزش و ضربه بسیار مقاوم است. در نتیجه استفاده از هارد SSD در لپ تاپ ‌ها بهتر است.

طول عمر یا میزان خرابی

هارد SSD فرسودگی کمتر و عمر بیشتری نسبت به HDD دارد. این تفاوت حافظه HDD با SSD، به این دلیل است که در هارد HDD از قطعات متحرک استفاده شده است. در نتیجه HDD مستعد فرسایش بالاتر و عمر کوتاه‌ تر نسبت به SSD است.

آسیب پذیری

از دیگر موارد تفاوت حافظه SSD با HDD، هارد HDD به دلیل داشتن لایه مغناطیسی، در برابر میدان‌ های مغناطیسی و شوک الکتریکی آسیب پذیر است. اگر شوک الکتریکی به هارد HDD وارد شود، ممکن است داده‌ های ذخیره شده روی آن حذف یا خراب شوند. اما هارد SSD به دلیل استفاده از تراشه‌های حافظه فلش، در برابر شوک الکتریکی مقاوم است و داده‌ های آن تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند. بنابراین، احتمال خراب شدن داده ‌ها در هاردهای SSD کمتر است.

نحوه پسورد گذاشتن روی هارد اکسترنال

میزان صدای تولیدی

هارد HDD به دلیل داشتن قطعات متحرک، صدای بالاتری نسبت به SSD تولید می‌کند. به طور متوسط، یک HDD در حالت فعال حدود ۲۵ دسیبل صدا تولید می‌کند، در حالی که یک SSD در حالت فعال صدایی حدود ۰ دسیبل را تولید می‌کند.

حداکثر ظرفیت

یکی از موارد تفاوت هارد HDD با SSD ، مربوط ظرفیت این هاردها می شود. یک هارد HDD حداکثر تا 20 ترابایت ظرفیت دارد، در حالی که یک هارد SSD حداکثر تا 30 ترابایت ظرفیت دارد.

تفاوت در وزن

هارد HDD به دلیل داشتن قطعات فلزی و پلاستیکی، سنگین‌تر از SSD است. به طور متوسط، یک هارد HDD با اندازه ۲.۵ اینچ، حدود ۱۰۰ گرم وزن دارد، در حالی که یک SSD با اندازه ۲.۵ اینچی حدود ۵۰ گرم وزن دارد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران