هارد اینترنال کامپیوتر اطلاعات مهم و زیادی را در خود ذخیره می کند. گاهی اوقات لازم است تا در مکانی دیگر به اطلاعات ذخیره شده درون این هارد دیسک دسترسی داشته باشید. در برخی مواقع ممکن است کامپیوتر جدیدی خریده باشید و قصد انتقال اطلاعات هارد قدیمی‌ به هارد جدید را داشته باشید. همچنین در طول سفر یا مکان‌ هایی که به هر دلیل به اطلاعات ذخیره‌ شده درون هارد اینترنال سیستم‌ خود نیاز دارید، نمی‌توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. شما می توانید با چند روش برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال اقدام کنید که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

تبدیل هارد INTERNAL به EXTERNAL

مزایا و معایب تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

از مزایای تبدیل کردن هارد اینترنال به اکسترنال، دسترسی راحت به اطلاعات در مکان های مختلف یا در سفر است. همچنین ممکن است که کامپیوترتان به‌دلایل سخت‌افزاری خراب شده باشد و بخواهید داده‌های هارد اینترنال آن را به سیستمی جدید انتقال دهید. در چنین شرایطی، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای جابه‌جایی داده‌ها و حفاظت از آن‌ ها تبدیل همان هارد اینترنال به هاردی اکسترنال است.

از معایب تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال هم این است که وقتی هارد اینترنال را به هارد اکسترنال تبدیل می‌کنید، ممکن است به هارد آسیبی برساند. همچنین قطع و وصل کردن منبع تغذیه برای هارد‌های اینترنال مضر است و باعث کاهش عمر آن ها می شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

دلایل شناسایی نشدن هارد توسط ویندوز 

نحوه تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

برای تبدیل کردن هارد اینترنال به اکسترنال می توانید به سه روش زیر اقدام کنید.

  • تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از برد

  • تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال از طریق قاب

  • داک تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از برد

بردهای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، از ابعاد و وزن خیلی کمی بهره می ‌برند، به صورتی که حتی می توانید آن ها را در جیب خود جای دهید. این نوع از تبدیل‌ها معمولا از رابط‌ های اتصال IDE و SATA پشتیبانی می‌ کنند و دارای اینترفیس USB  هستند. مهمترین مزیت این روش تبدیل هارد، در ابعاد و قابلیت حمل بسیار بالا است که امکان تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال را در هر شرایطی میسر می‌کند. اما استفاده از بردهای بی کیفیت و نامعتبر می‌ تواند باعث آسیب دیدن هارد دیسک شما شود.

همچنین لازم به ذکر است که اکثر بردها دارای ورودی برق نیستند و بنابراین امکان پشتیبانی از هاردهای اینترنال 3.5 اینچی را ندارند. استفاده از این روش برای تبدیل هارد اینترنال 2.5 به اکسترنال در برخی مواقع می ‌تواند بهترین گزینه باشد.

تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال از طریق قاب

قاب ‌های محافظ که با عنوان باکسِ هارد نیز شناخته می ‌شوند، محفظه‌ های مخصوصی هستند که هارد اینترنال درون آن ها قرار می‌گیرد. این قاب ‌ها رابط‌ های اتصال متنوعی از جمله  USB، USB Type-C، لایتنینگ و... را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. این قاب ها با ظاهری متنوع و نوع مواد سازنده مختلف تولید می شوند. بنابراین با توجه به نوع کاربری و سلیقه خود می ‌توانید یک طرح مناسب را انتخاب کنید.

بعضی از این باکس‌ ها بدنه‌ های فلزی یا چوبی دارند که استحکام بالایی را برای این قاب های محافظ سبب می شوند. همچنین انواع دیگر این باکس ها دارای ضربه‌ گیرهای سیلیکونی و یا واشرهای مخصوص برای بالا بردن مقاومت قاب در برابر نفوذ قطرات آب، رطوبت و گرد و غبار هستند.

اما اکثر باکس‌ ها با بدنه های پلاستیکی یا آلومینیومی تولید می شوند و رابط اتصال USB را در دسترس کاربر قرار می‌دهند. برای استفاده از باکس هارد هم کافی است که هارد اینترنال را از درون کیس خارج و کاوری که بر روی باکس قرار دارد را باز کنید و سپس هارد را درون باکس قرار دهید.

✅ علت ذخیره نشدن اطلاعات روی هارد چیست؟

داک تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال

روش دیگری که می ‌توان از آن برای تبدیل هارد اینترنال 3.5 به اکسترنال استفاده کرد، داک استیشن است. داک استیشن‌ ها انواع مختلفی دارند و از نظر تعداد هاردهای قابل نصب، رابط‌ های اتصال، ابعاد و... با یکدیگر متفاوت هستند. تفاوت اصلی بین داک استیشن و باکس هارد در این است که داک‌ ها معمولا فقط از رابط اتصال ساتا پشتیبانی می‌کنند و با هر دو هارد اینترنال 2.5 و 3.5 اینچی سازگاری دارند. علاوه بر این، امکان نصب دو یا چند هارد اینترنال در داک استیشن وجود دارد.

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال با استفاده از این داک ها کافی است که هارد را از کیس کامپیوتر یا لپ‌تاپ خارج و آن را از قسمت رابط‌ های اتصال درون داک قرار دهید. دقت کنید که رابط ‌های اتصال در جهت یکسانی قرار داشته باشند. به علت ویژگی‌ ها و قابلیت نصب چند هارد اینترنال، اکثر داک‌ های تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال دارای سوکت برق AC هستند. بنابراین برای استفاده از یک داک باید به پریز برق دسترسی داشته باشید. از ویژگی های مثبت این داک ها می توان به طراحی زیباتر و قابلیت استفاده آسان‌ تر آن ها اشاره کرد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران