پلاترها دستگاه هایی هستند که برای چاپ عکس‌ های با کیفیت بالا و در اندازه‌ های بزرگ به کار می ‌روند. این دستگاه ها کاربردهای زیادی دارند. پلاترها از انواع مختلفی از تصاویر پشتیبانی کرده و به عنوان انتخاب اصلی عکاسان و هنرمندان شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ ها قابلیت چاپ تصاویر و نقشه ‌ها با دقت بالا و در اندازه‌ های گوناگون را فراهم می‌کنند. پلاترها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام از آن ها وظیفه خاصی را در دستگاه بر عهده دارد. در این مقاله با زودکمک همراه باشید تا به معرفی قطعات پلاتر و کارکرد هر کدام بپردازیم.  

معرفی قطعات پلاتر

قطعات پلاتر و عملکرد آن ها

در این بخش به معرفی قطعات تشکیل دهنده پلاتر و وظیفه ای که بر عهده دارند می پردازیم. اجزای پلاتر عبارتند از:

  • صفحه نمایش یا پنل

  • صفحه کلید پلاتر

  • جای کارتریج

  • پورت USB

  • رول پلاتر

  • بردهای پلاتر

  • هد پلاتر

  • مگنت هوا

  • چرخ ها

در ادامه، هر یک از این اجزای تشکیل دهنده پلاتر را شرح می دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

مشاوره آنلاین زودکمک  خدمات تخصصی تعمیر پلاتر را از زودکمک بخواهید. 

صفحه نمایش یا پنل

یکی از اصلی ترین قطعات پلاتر، صفحه نمایش یا پنل آن است. این بخش در اکثر پلاترها در کنار صفحه کنترل یا همان صفحه کلید دستگاه قرار دارد. از این قسمت می ‌توانید اطلاعات کلی مربوط به پلاتر، تنظیمات چاپ و وضعیت دستگاه را بررسی کنید. همچنین، به کمک این پنل می ‌توان خطاهای نمایش داده شده دستگاه را برطرف کرد.

صفحه کلید پلاتر

صفحه کلید یکی دیگر از اجزای پلاتر است که در تمام این دستگاه ها وجود دارد. از طریق این بخش می‌توان فرمان دلخواه خود را به برد دستگاه ارسال کرد.

جای کارتریج

این بخش در گوشه ‌های پلاتر برای قرار دادن کارتریج‌ها تعبیه شده است. از این قسمت می‌توانید به کارتریج ‌های دستگاه دسترسی داشته باشید و به راحتی آنها را تعویض کنید.

پورت USB

با استفاده از پورت USB می توان فلش یا انواع حافظه جانبی را به پلاتر متصل کرده و اطلاعات را از روی آن مستقیم چاپ کرد. این قطعه یکی از مهم ترین قطعات تشکیل دهنده پلاتر است.

رول پلاتر

رول هم از دیگر قطعات پلاتر است. بیشتر پلاترها دو رول دارند. یک رول در قسمت بالایی و یک رول در قسمت پایین پلاتر قرار دارد. در این بخش دستگاه رول ‌های پارچه‌ای، کاغذی و … برای چاپ قرار داده می‌ شود.

بردهای پلاتر

بردها از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده پلاتر هستند. در پلاتر چند نوع برد وجود دارد که عبارتند از:

  • برد Display، که برد صفحه نمایش پلاتر است.

  • برد رول باز کن، که سرعت باز شدن رول را بر اساس سرعت دستگاه تنظیم می‌کند.

  • برد هیتر، که وظیفه کنترل کردن سیستم حرارتی دستگاه را به صورت هوشمند دارد.

  • برد هد، که روی هدهای دستگاه نصب می ‎شود.

مشاوره آنلاین زودکمک  مشکلات رایج پلاترها و راه های رفع آن ها 

هد پلاتر

هد یکی از قطعات پلاتر است که در کیفیت چاپ تاثیر زیادی دارد. از طریق هد پلاتر، جوهر روی سطح موردنظر شما پاشیده شده و تصویر چاپ می ‌شود. در پلاترهای مختلف با توجه به مدل دستگاه، نوع پاشش و تعداد هدها متفاوت است. لازم به ذکر است که هد پلاترها بر اساس نوع جذب جوهر به دو دسته هد پیزو و هد حرارتی تقسیم می‌ شوند. هر دو مدل جوهر را به صورت قطره‌ ای روی سطح می ‌پاشند اما روش جذب و خارج شدن جوهر از آنها با هم فرق می کند.

مگنت هوای پلاتر

مگنت هوا که از دیگر اجزای پلاتر است، وظیفه کنترل کردن فشار هوا در زمان چاپ را دارد که اجازه برگشت یا خالی شدن هوا را ندهد. همچنین، رنگ اضافی از داخل کارتریج به مگنت هوا برگشته و خارج می ‌شود. این قطعه از قطعات مصرفی پلاتر است و بعد از مدتی باید آن را عوض کرد.

چرخ های پلاتر

در پلاترها معمولا چهار چرخ در زیر دستگاه وجود دارد که برای جابجایی پلاتر استفاده می شوند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران