بوق زدن هارد، یکی از نشانه های خرابی این قطعه است و به شما هشدار می دهد که برای رفع این مشکل، باید فورا اقدام کنید. بیشتر هارد دیسک‌ ها کمی سر و صدا دارند اما اگر از این قطعه صداهای عجیبی به گوش شما رسید، خبر از مشکلی جدی می دهد. بوق زدن هارد، ناشی از مشکلات اجزای مکانیکی درایو است. هنگامی که قطعات ظریف داخل هارد دیسک شروع به کار می‌کنند، هارد دیسک انواع صداهای غیرعادی را تولید می کند. شما با عیب یابی و بررسی دقیق، می توانید منشا ایجاد این مشکل را شناسایی کنید و برای رفع مشکل صدای بوق هارد دیسک سیستم خود دست به کار شوید.

 

مشاوره آنلاین زودکمک

 

دلایل بوق زدن هارد

بوق زدن هارد، صدایی عادی نیست و نباید بی تفاوت از کنار آن بگذرید. اگرچه ممکن است صدای بوق زمانی ایجاد شود که سیستم شما صرفا هارد را شناسایی نمی‌کند؛ اما در بیشتر مواقع این صدا به دلیل کار نکردن اجزای داخلی هارد دیسک شنیده می شود. در این شرایط به جای صدای همیشگی هارد در هنگام عملیات، صدای بوق از سیستم به گوش می رسد. گیر کردن هد هارد، خرابی موتور اسپیندل، خرابی برد مدار چاپی، کابل یا پورت آسیب دیده، از کار افتادن تجهیزات الکترونیکی، گرفتگی پورت های هارد با گرد و غبار، خرابی منبع تغذیه، پشتیبانی نکردن از کابل USB Y یا Plug to USB Hub، معیوب بودن درگاه ها و نارسایی هارد درایو، از دلایل بروز مشکل صداهای عجیب و غریب هارد هستند که در این مقاله آنها را بررسی می کنیم و روش های رفع مشکل صدای بوق هارد دیسک را نیز به شما ارائه می دهیم.

 

بوق زدن هارد

بوق زدن هارد، یکی از نشانه های خرابی این قطعه است و به شما هشدار می دهد که برای رفع این مشکل، باید فورا اقدام کنید.

گیر کردن هد خواندن و نوشتن در هارد

هد، قطعه ای ظریف است که اجزای ریز و حساسی دارد. این قطعه اغلب روی پلاتر گیر می‌کند و می شکند. اگر هارد شما به تازگی ضربه خورده یا از بلندی افتاده است، احتمال شکستن هد آن وجود دارد و بوق زدن هارد، ناشی از این مشکل است.


خرابی موتور اسپیندل

عملکرد نامناسب موتور اسپیندل که از چرخش پلاتر جلوگیری می‌کند، یکی از دلایل عمده بوق زدن هارد است. در صورت خراب شدن موتور ، پلاتر حرکت خود را متوقف می کند و همین باعث ایجاد صدای بوق هارد می شود. برای برطرف کردن این مشکل، تنها باید از یک کارشناس متخصص کمک بگیرید.

 

 


خرابی برد مدار چاپی

خرابی اتصال کوتاه با مشاهده علائم سوختگی روی برد مدار چاپی هارد مشخص می شود و همین مشکل، باعث بوق زدن هارد می شود. تکنسین های تعمیرات هارد در زودکمک، برد مدار چاپی را ترمیم یا تعویض کرده و از این طریق، مشکل را برطرف می کنند.


کابل یا پورت آسیب دیده

در بسیاری از مواقع، مشکل داشتن و درست کار نکردن کابل USB و پورت های اتصال، باعث ایجاد صدای غیرعادی و بوق زدن هارد می‌شود. این مشکل معمولا هنگام جا به جایی دستگاه با سیم هایی که هنوز به پورت وصل هستند، اتفاق می افتد. شما می توانید با استفاده از یک کابل USB دیگر، هارد اکسترنال خود را به کامپیوتر متصل کنید. پس از این کار، احتمالا قطع شدن صدای بوق زدن هارد کامپیوتر از بین می رود. شما می توانید برای سنجش سالم بودن عملکرد کابل یا پورتUSB ، یک کامپیوتر یا درگاه دیگر به جز کامپیوتر خود را امتحان کنید. اگر هارد درایو شما بعد از تست در این دستگاه کار نکرد، مطمئن شوید که این مشکل، ناشی از خرابی کابل یا درگاه معیوب است. در این شرایط، شما با خرید یک کابل USB جدید می توانید به رفع مشکل صدای بوق هارد دیسک کمک کنید.


از کار افتادن تجهیزات الکترونیکی

یکی از دلایل اصلی بوق زدن هارد و مشکلات دیگر آن، از کار افتادن تجهیزات الکترونیکی هارد است. خراب شدن این قطعات که در تامین انرژی کافی برای موتور اسپیندل نقش دارند، ممکن است باعث بوق زدن هارد شود.


گرفتگی پورت های هارد با گرد و غبار

گاهی اوقات گرفتگی پورت با گرد و غبار، باعث بوق زدن هارد می شود. در این شرایط، با انجام کارهای زیر می توانید پورت های هارد را تمیز کنید:

  • هارد اکسترنال خود را از کامپیوتر جدا کنید.
  • کابل را از هارد دیسک جدا کنید.
  • درگاه های کامپیوتر ، هارد دیسک و کابل را تمیز کنید.
  • سپس هارد دیسک را از طریق همان کابل به کامپیوتر وصل کنید و بررسی کنید که آیا مشکل بوق زدن هارد کامپیوتر اتفاق می افتد یا نه.

 

 


خرابی منبع تغذیه هارد دیسک

اگر هارد کامپیوتر شما صدای همیشگی خود را ندارد و بوق می زند، ممکن است منبع تغذیه آن مشکل پیدا کرده باشد. درگاه USB کامپیوتر شما باید قادر باشد انرژی کافی را برای چرخاندن درایو فراهم کند و اگر این کار را انجام ندهد، باعث بوق زدن هارد می شود. برای برطرف کردن این مشکل، شما باید در مرحله اولیه، درگاه ها را در کامپیوتر خود شناسایی كنید. در مورد  USB 2.0، باید پورت USB را به روزرسانی کرده و از کابل USB Y استفاده کنید.


پشتیبانی نکردن از کابل USB Y یا  Plug to USB Hub

هارد کامپیوتر ممکن است در صورت نداشتن قدرت کافی برای پشتیبانی از این قطعه، بوق بزند. بنابراین برای خلاص شدن از بوق زدن هارد کامپیوتر، می توانید از کابل USB Y و کابل با دو اتصال استفاده کنید. از طرف دیگر می توانید به جای اتصال مستقیم این کابل، از یک هاب USB استفاده کنید تا هارد دیسک را به کامپیوتر خود وصل کنید. سپس ببینید که آیا هارد دیسک هنوز هم همان صدای بوق را می دهد یا نه.


معیوب بودن درگاه ها

یکی دیگر از دلایل بوق زدن هارد، درگاه معیوب و آسیب دیده است. برای برطرف کردن این مشکل، ابتدا باید آن را به درگاه USB دیگری متصل کنید، اگر سر و صدای هارد دیسک پس از این کار از بین رفت، بی تردید مشکل از درگاه یا پورت اتصال یو اس بی است.


نارسایی هارد درایو

وقتی هارد اکسترنال شما خراب است و صداهای عجیبی از آن به گوش به می رسد، باید تمام پرونده های خود را از آن به درایو دیگری منتقل کنید. شما همچنین می توانید فایل های خود را در یک مکان امن، برای تهیه نسخه پشتیبان بارگذاری کنید. سپس برای رفع مشکل بوق زدن هارد خود اقدام کنید. چون این مشکل در صورت برطرف نشدن، به آسیب هارد دیسک منجر می شود. اگر مشکل شما حل نشد، حتما از یک کارشناس کاربلد کمک بگیرید. همیشه قبل از انجام هر کاری، از پرونده ها و فایل های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید .

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران