هارد محصولی کاربردی است که ممکن است در حین وصل کردن آن به سیستم، با ارور You need to format the disk روبرو شوید و قادر به استفاده از آن نباشید. این ارور مربوط به فرمت اجباری هارد است که شما می توانید در جهت رفع ارور فرمت اجباری هارد، راهکار هایی را امتحان کنید. این راهکار ها کمک می کنند اطلاعات شما از بین نروند و در فضایی امن ذخیره سازی شوند. در ادامه به دلایل بروز مشکل فرمت اجباری هارد و راهکار های رفع آن اشاره می کنیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

دلایل نمایش ارور فرمت اجباری هارد

پیش از آنکه به راهکار های رفع ارور فرمت اجباری هارد اشاره کنیم، لازم است به دلایل بروز این مشکل بپردازیم. در صورتی که هارد شما دچار ضربه شده باشد و یا از ارتفاع سقوط کرده باشد، قطعات داخلی آن آسیب می بیند و ارور می دهد.

همچنین ویروسی شدن حافظه و یا سیستم نیز از دلایل دیگر نمایش فرمت اجباری هارد است. علاوه بر این، الکتریسیته و انتقال ناقص نیروی برق به هارد می تواند باعث ایجاد مشکل فرمت اجباری هارد شده و پیغام You need to format the disk نمایش داده شود. در صورت بروز مشکل با کارشناسان تعمیر هارد زودکمک تماس بگیرید.

آموزش رفع ارور فرمت اجباری هارد

راهکار های رفع ارور فرمت اجباری هارد

1. از ابزار Error Checking در ویندوز استفاده کنید

یکی از ابتدایی ترین اقداماتی که می توانید برای رفع ارور فرمت اجباری هارد انجام دهید، استفاده از ابزاری ویژه در ویندوز است. با کمک ابزار Error Checking  قادر خواهید بود، خطای ایجاد شده در هارد را برطرف سازید.

به همین منظور ابتدا هارد خود را به سیستم متصل کنید و با راست کلیک روی آیکون آن، اقدام به انتخاب گزینه Properties نمایید. سپس به تب Tools وارد شده و روی گزینه Check کلیک نمایید تا حافظه هارد به طور کامل اسکن شود. با این روش ارور های احتمالی توسط ویندوز شناسایی می شوند و از بین می روند. چنانچه هارد شما Raw شده باشد، امکان رفع این ارور در آن وجود ندارد.

استفاده از ابزار Error Checking در ویندوز

2. دستور chkdsk را اجرا نمایید

چنانچه با مشکل فرمت اجباری هارد روبرو شدید، می توانید نسبت به اجرای دستور chkdsk اقدام نمایید. به همین منظور ابتدا منوی استارت را باز کنید و با تایپ عبارت CMD در کادر جستجو ادامه دهید. حالا پنجره ای باز می شود که می توانید دستور chkdsk x:/f را تایپ کنید.

لازم به ذکر است که به جای حرف X باید حرف مربوط به درایو مورد نظر خود را تایپ نمایید. پس از اجرای مراحل ذکر شده، ویندوز شروع به تست و تعمیر دیسک آسیب دیده کرده و سپس با ریستارت کردن کامپیوتر، مشکل را رفع می کند. حالا می توانید هارد خود را به سیستم متصل کنید و برطرف شدن مشکل را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که همچنان مشکل پابرجا بود، به سراغ راهکار های دیگر بروید.

بیشتر بخوانیم : آزاد کردن فضای هارد دیسک در ویندوز 10

دستور chkdsk را اجرا نمایید

3. از نرم افزار های جانبی استفاده کنید

روش دیگری که به منظور رفع ارور فرمت اجباری هارد مورد استفاده می گیرد، استفاده از نرم افزار های جانبی است که به همین منظور طراحی و تولید شده اند. در حال حاضر چندین نرم افزار کاربردی در بازار وجود دارد که می توانید با کمک آن ها مشکل فرمت اجباری هارد را برطرف نمایید.

یکی از برنامه های پر قدرت که می تواند امکانات متنوعی را به کاربران ارائه کند، EaseUS Partition Master است. این برنامه رایگان نیست و شما می توانید روی کامپیوتر خود نسخه کرک شده آن را نصب نمایید.

پس از اینکه نرم افزار را نصب و اجرا کردید، برای کلیک روی درایو حافظه آسیب دیده اقدام کرده و از منوی سمت چپ نرم افزار گزینه Clone Partition را انتخاب نمایید.

انتخاب گزینه Clone Partition

پس از اینکه نرم افزار EaseUS Partition Master را اجرا کردید، لازم است از نرم افزار دیگری به نام Minitool استفاده کنید تا بتوانید حذف ارور فرمت اجباری هارد را به طور کامل انجام دهید. حالا باید گزینه Check file system را در این برنامه انتخاب کنید و پس از آنکه فایل های حافظه جانبی نمایش داده شد، هارد دیسک شما آزاد می شود.

انتخاب گزینه Check file system

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

M زارع
1401/12/19-03:26

با تشکر از سازنده محترم

فقط ی راهنمایی میخاستم راجبه گوشی سامسونگ j7

ک گوشی فلش شده ولی متاسفانه سیم کارت ثبت گوشی نمیشه

مشکل چی ه

سپاس گزارم