علت کمرنگ پرینت گرفتن دستگاه پرینتر چیست؟


پاسخ ها

از دلایل اصلی کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه هر یک را منحصرا شرح می دهیم و نحوه رفع آن را نیز بیان می کنیم:

  • خالی شدن کارتریج

  • کم بودن سطح پودر تونر در کارتریج

  • پودر و جوهر غیر استاندارد یا بی کیفیت کارتریج

  • خرابی فیوزینگ و بلید

  • انسداد نازل ها

  • تنظیم پرینتر روی حالت اقتصادی

  • آسیب دیدن درایورهای پرینتر

  • خراب شدن درام

  • ایراد در غلطک فوم و ... 

علت کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر

برسی دلایل کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر

کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر به دلایل مختلفی رخ می‌ دهد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1- انسداد نازل ها

اگر چاپگر شما از نوع جوهر افشان باشد، نازل‌ ها عملیات پاشش جوهر را روی برگه انجام می ‌دهند. حال اگر نازل ‌ها دچار انسداد شوند، ممکن است پرینت نهایی کمرنگ گردد.

2- تنظیم پرینتر روی حالت اقتصادی

اگر تنظیمات مربوط به چاپ روی حالت Economy Mode قرار گیرد، به خاطر صرفه‌ جویی در مصرف جوهر سند مورد نظر کمرنگ چاپ می ‌شود. در چنین شرایطی برای رفع مشکل لازم است تنظیمات را مطابق مراحل زیر به حالت عادی برگردانید:

1) فایل مورد نظر را در رایانه خود اجرا کنید، سپس وارد منوی File  شوید.

2) از بین گزینه ‌های موجود در این منوPrint  را برگزینید.

3) در گام بعدی Printer properties را انتخاب نمایید. حالا باید در پنجره پیش روی خود وارد تب Print/Quality  شوید.

4) نهایتاً از قسمت Print Quality، آیتم Economy Mode را غیر فعال سازید.

تنظیم کیفیت چاپ پرینتر و بهبود کیفیت پرینت

کمرنگ چاپ کردن پرینتر

3- آسیب دیدن درایورهای پرینتر

درایورهای چاپگر بین دستگاه و سیستم عامل ارتباط برقرار می ‌کنند. بنابراین در صورت خرابی آن ها احتمال دارد سند چاپ شده کیفیت لازم را نداشته باشد.

4- خراب شدن درام

درام یکی از قطعات حساس و مهم چاپگر است که تونر را به روی برگه انتقال می‌ دهد. در صورت خرابی این قطعه با مشکل کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر مواجه خواهید شد.

5- ایراد در غلطک فوم

در چاپگرهای جوهر افشان قطعه ‌ای به نام غلطک فوم جوهر را از محفظه کارتریج به سطح کاغذ انتقال می ‌دهد. چنانچه غلطک فوم صدمه ببیند، چاپ از حالت عادی کمرنگ‌ تر یا پررنگ ‌تر می ‌شود.

علت کمرنگ شدن پرینت بعد از شارژ کارتریج پرینتر

گاهی اوقات پس از شارژ کارتریج مشاهده می ‌کنید که پرینت کمرنگ است و کیفیت مطلوبی ندارد. عوامل مختلفی موجب بروز این مشکل می ‌شوند که تعدادی از آن ها عبارتند از:

1) ممکن است وضعیت کارتریج نامناسب باشد. برای مثال بخش ‌هایی از پلاستیک بسته ‌بندی روی هد کارتریج باقی مانده باشند.

2) در کارتریج قطعه‌ ای به نام Dr Blade وجود دارد. چنانچه این قطعه تیغه‌ ای شکل به درستی در محل خود قرار نگیرد، تونر یا جوهر به محفظه کارتریج منتقل نمی ‌شود.

3) احتمال دارد تونر خریداری شده کیفیت مطلوبی نداشته باشد. در این حالت دور از انتظار نیست که ایراد کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر به وجود بیاید.

4) گاهی رسوبات و آلودگی‌ های تجمع یافته در قسمت هد پرینتر موجب کمرنگ شدن چاپ می‌ شوند. بنابراین بهتر است قسمت هد دستگاه را با پد مخصوص تمیز کنید.

5) امکان دارد تنظیمات نرم‌ افزاری مربوط به پرینت ایراد داشته باشد. به همین دلیل اگر از نرم‌ افزار خاصی استفاده می‌ کنید، حتماً تنظیمات کیفیت و رنگ چاپ را مورد بررسی قرار دهید.

رفع مشکل کمرنگ پرینت گرفتن چاپگر

برای رفع مشکل کمرنگ پرینت گرفتن چاپگر می ‌توانید راه کارهای زیر را امتحان کنید:

بررسی کاغذهای مصرفی

قبل از هر اقدامی کاغذهایی را که برای چاپ مورد استفاده قرار داده‌اید، چک نمایید. سپس در صورت بی‌ کیفیت بودن برگه ‌ها، آن ها را با کاغذهای سالم و با کیفیت تعویض کنید. توجه داشته باشید که اوراق مورد نظر باید کاملاً خشک باشند. در غیر این صورت کیفیت چاپ افت پیدا می ‌کند. دلیل چنین مشکلی این است که رطوبت به کاغذها نفوذ کرده و سطح آن ها را ناهموار می‌ نماید. در این حالت پودر یا تونر نمی ‌تواند به درستی به روی برگه منتقل شود.

بررسی تنظیمات رنگ پرینتر

یکی دیگر از راه ‌ها برای رفع مشکل کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر این است که تنظیمات مربوط به رنگ دستگاه را تغییر دهید. به این منظور وارد منوی تنظیمات شوید. سپس به بخش رنگ مراجعه کنید و پررنگ یا کمرنگ بودن چاپ را با توجه به نیاز خود تنظیم نمایید.

به روز رسانی درایورهای چاپگر

به روز رسانی فریمور پرینتر بسیاری از ایرادات مربوط به چاپ از جمله کمرنگ بودن آن را برطرف می ‌کند. به همین دلیل اگر نسخه جدیدی برای درایورهای چاپگر ارائه شده، حتماً نسبت به آپدیت آن اقدام نمایید.

رفع انسداد نازل‌ ها در پرینترهای جوهرافشان

ممکن است در چاپگرهای جوهرافشان کمرنگ بودن پرینت به گرفتگی نازل ‌ها ارتباط داشته باشد. از این رو لازم است نازل‌ ها و همچنین هد دستگاه را به دقت تمیز کنید.

عیب یابی و تعمیر قطعات پرینتر

آسیب دیدن قطعات داخلی پرینتر نظیر درام، غلطک، دکتر بلید، فیوزینگ و… باعث می ‌شود دستگاه عملکرد مناسبی نداشته باشد. برای مثال در صورتی که فیوزینگ صدمه ببیند، تونر به خوبی در سطح برگه توزیع نمی گردد. در چنین شرایطی به علت نچسبیدن پودر به سطح کاغذ با مشکل کمرنگ پرینت گرفتن پرینتر مواجه خواهید شد.

خرابی سایر قطعات نیز افت کیفیت چاپ را به دنبال دارد. به همین دلیل حتما برای عیب یابی و ترمیم قطعات مختلف چاپگر از یک متخصص کاربلد کمک بگیرید. تکنسین‌ های حرفه‌ ای با ساختار پرینترهای امروزی کاملاً آشنا هستند، بنابراین عیوب دستگاه شما را به سرعت برطرف می‌ کنند.

جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر پرینتر خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

 

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست

 

زود کمک

1400-10-25 14:09:48

پاسخ خود را بنویسید