چگونه متوجه شویم که گوشی ما هک شده است؟


پاسخ ها

هک کردن تلفن می تواند هویت و حریم خصوصی شما را بدون اینکه شما بدانید به خطر اندازد. کلاهبرداران به طور مداوم روش‌های هک را تکامل و بهبود می‌بخشند و تشخیص آن‌ها را سخت‌تر می‌کنند. این بدان معناست که کاربر معمولی ممکن است با هر تعداد حمله سایبری نابینا شود. خوشبختانه، می توانید با به روز ماندن در مورد جدیدترین هک ها از خود محافظت کنید. با اینکه شرکت های تولید ‌کننده گوشی روز ‌به ‌روز امنیت دستگاه‌ها را بالاتر می‌برند، اما هنوز هم هیچ دستگاهی از این نظر کامل نیست. برای استعلام هک گوشی اولین کاری که باید انجام دهید اینست که آموزش ببینید چه اتفاق‌هایی نشان از رخ دادن این اتفاق است. امکان دارد بعد از مطالعه این مقاله به این نتیجه برسید که دستگاهتان تنها دچار نقص فنی شده و با مراجعه به یک تعمیرکار موبایل می‌توانید آن را برطرف کنید یا اینکه بعد از خواندن علائم بپرسید چگونه گوشی هک شده را نجات دهیم؟! اگر مورد دومی اتفاق افتاد که امیدواریم اینگونه نباشد، آرامش خود را حفظ کرده و به فکر برطرف کردن آن باشید. چرا که در ادامه به شما خواهیم گفت چه کنید تا از شر هکر گوشی موبایل خود راحت شوید. هک شدن گوشی کار سخت یا غیر ممکنی نیست، این روزها با پیشرفت تکنولوژی در جنبه‌های مختلف، امکان هک کردن گوشی‌های موبایل بیشتر از همیشه وجود دارد. از نشانه های هک شدن موبایل میتوان به :

  • کند شدن بیش از حد گوشی

  • ارسال و دریافت پیامک‌های ناگهانی و غیر عادی

  • نصب ناگهانی برنامه های غیر عادی

  • افزایش بیش از حد مصرف اینترنت و کم شدن غیر عادی شارژ سیم کارت

  • قبض‌های نجومی

  • باز شدن ناگهانی سایت های نامربوط

هک شدن موبایل سامسونگ

علائم هک شدن گوشی

برای شناسایی این مسئله، کد فهمیدن هک شدن گوشی طراحی نشده و حتی امکان دارد با زدن کدهای اشتباه دستگاه خود را بیشتر در معرض تهدید قرار دهید. ما علائمی که کاربران در گوشی هک شده خود مشاهده کردند را در این بخش گردآوری کرده‌ایم. اگر یکی از علامت‌های زیر یا حتی چند مورد از آنها را در گوشی خود می‌بینید، احتمال اینکه هک شده باشید، بالاست که در این صورت باید سریعاً برای رفع این مشکل اقدام نمایید. مواردی که در ادامه نام می‌بریم به عنوان نشانه های هک شدن گوشی در تمامی برند هاست.

مشاوره انلاین زود کمک

کند شدن بیش از حد گوشی

یک گوشی آسیب دیده ممکن است تمام قدرت پردازش خود را به برنامه‌های مخفی هکر بدهد. این می‌تواند باعث کندی گوشی شما به سمت خزیدن شود. یخ زدگی غیرمنتظره، خرابی‌ها و راه اندازی مجدد غیرمنتظره گاهی اوقات می‌توانند از علائم هک شدن گوشی باشند.

ارسال و دریافت پیامک‌های ناگهانی و غیر عادی

یکی دیگر از علائم هک شدن گوشی ارسال و دریافت پیامک های ناگهانی و غیر عادی است. هکرها ممکن است با یک SMS ویروسی به گوشی شما ضربه بزنند. از طرف دیگر، آنها می‌توانند با جعل هویت شما برای سرقت اطلاعات شخصی عزیزان شما باشند. مراقب باشید، زیرا هر یک از این روش‌ها مانند پیام‌های خروجی خرده‌های نان باقی می‌گذارد.

نصب ناگهانی برنامه های غیر عادی

یکی از نشانه های هک شدن گوشی مشاهده اپلیکیشن های ناشناخته در گوشی است. ممکن است اخیرا در گوشی خود برنامه ‌های جدیدی را دیده‌ باشید که اصلاً آنها را نمیشناسیم و از نصب آن بی خبر بوده ایم. باید به این نکته توجه داشته باشید که خود گوشی به هیچ عنوان نمی‌تواند اپلیکیشن جدیدی نصب کند، مگر در آپدیت جدید نرم افزار، شرکت موبایل یک برنامه جدید را به سیستم عامل خود اضافه کند که مورد دوم تنها بلافاصله بعد از به ‌روزرسانی گوشی اتفاق می‌افتد.

افزایش بیش از حد مصرف اینترنت

قبل از اینکه در مورد این مسئله قضاوت کنید، اول بیایید یک نکته را بررسی کنیم. این روزها مصرف اینترنت همه اعضای خانواده حتی افراد مسن هم بالا رفته، به خصوص اینکه اگر از وی.پی.ان استفاده کنیم یا اینکه به صورت آنلاین بازی کنیم و فیلم ببینیم. پس اگر همیشه مصرف اینترنتتان بالا بوده و خودتان دلیل آن را می‌دانید این مورد نمی‌تواند شما را به پاسخ این سوال که چطور بفهمیم گوشیمون هک شده برساند. روی سخن ما با کسانیست که متوجه شده‌اند مصرف اینترنت آنها بدون اینکه روند زندگی خود را تغییر دهند، بی‌دلیل چند برابر شده است. مثلاً ماه قبل با ۲.۵ گیگابایت حجم، کار خود را انجام می‌دادند، اما این ماه با اینکه همچنان کارهای گذشته را انجام دادند، حدود ۱۰ گیگابایت و بیشتر دیتا مصرف کردند. این اتفاق در بیشتر مواقع خبر از وجود بدافزار می‌دهد که حجم بالایی از اینترنت را برای مصرف خود استفاده می‌کند. البته قبل از گشتن به دنبال برنامه ای برای فهمیدن هک شدن گوشی باشید بررسی کنید که اینترنتتان براساس تعرفه آزاد حساب نشده باشد.

کم شدن غیر عادی شارژ سیم کارت

خالی شدن شارژ باتری هم از یکی دیگر از نشانه های هک شدن گوشی می باشد اول از همه سلامت باتری دستگاهتان را چک کنید، هم می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید و هم به مغازه‌های معتبر سر بزنید. اگر باتری مشکلی ندارد، آزمایش زیر را انجام دهید:

  • سه روز متوالی بعد از انجام کارهایتان اینترنت و وی.پی.ان خود را خاموش کرده و سپس آن را بی‌استفاده رها کنید.

  • شب‌ها موقع خواب، GPS، وای فای و هر چیزی که انرژی مصرف می‌کند را خاموش کنید.

اگر این کارها را انجام دادید و شارژ زود خالی شد، احتمالاً هکر گاهی اوقات گوشیتان را بکار می‌کشد.

هک شدن آیفون

قبض‌های نجومی

اگر شارژتان زود تمام شده و یا قبض تلفنتان بیشتر از حد معمول آمده، باید احتمال ارسال پیامک ها یا رد و بدل اطلاعات به شیوه‌های خاصی که هکر طراحی کرده را بدهید و آن را پیگیری کنید.

روش های هک کردن گوشی

باز شدن ناگهانی سایت های نامربوط

تبلیغات و سایت هایی که روی صفحه گوشی ظاهر می‌شوند، احتمال دارد بخاطر وجود هک شدن گوشی باشد و پیشنهاد می‌شود روی پاپ‌ آپ‌ها کلیک نکنید همچنین دریافت پیام‌هایی که حاوی تعداد زیادی کاراکتر و عدد هستند، احتمال اینکه هک شده‌اید را قوت می‎دهد.

رفع مشکل هک شدن گوشی

در بیشتر فیلم‌های پلیسی داستان هک شدن بسیار خطرناک نشان داده می‌شود، اما در دنیای واقعی اگر این اتفاق برای گوشی‌ها بیفتد، آنقدر دلهره‌ آور نیست؛ چرا که کاربر به راحتی می‌تواند این مشکل را برطرف سازد. فرض کنیم گوشی شما هک شده، چکاری از عهده‌تان ساخته است؟ آیا باید از کد لغو هک گوشی استفاده کنید؟ در این راهنمایی هدف ما پاسخ به اینگونه سؤالات است.

اطلاع رسانی کنید

اگر به هک شدن گوشی مشکوکید، در ابتدا از شما می‌خواهیم که به مخاطبین گوشی خود سریعاً اطلاع دهید؛ چون ممکن است هکر شروع به ارسال لینک به این اشخاص کند و آنها با توجه به اعتمادی که به شما دارند بر روی آنها کلیک کنند و اتفاقی که نباید، رخ دهد. اگر به نظرتان حساب‌های بانکی یا موارد مهم دیگر شما هم در معرض تهدید هستند، حتماً به ارائه ‌دهنده خدمات مربوطه اطلاع دهید.

برنامه ای برای فهمیدن هک شدن گوشی

استفاده از آنتی ‌ویروس یکی از بهترین راه‌هاییست که هم می‌تواند هک شدن گوشی را تشخیص دهد و هم اینکه جلوی رخ دادن این مسئله را بگیرد. وقتی آنتی‌ ویروس بدافزاری را تشخیص دهد، اپلیکیشن‌های دیگر را از خطر دور می‌سازد. برای این کار این نوع نرم‌افزار همیشه باید بر روی بک گراند در حال اجرا باشد.

آنتی ‌ویروس‌ها بر اساس یک سری اطلاعات، می‌توانند تشخیص دهند که فردی قصد دارد از راه دور دستگاه شما را کنترل کند. البته این روش همیشه هم نمی‌تواند پاسخگو باشد. به عنوان مثال فرض کنید که خودتان یک اپلیکیشن غیرقانونی و کاملاً مخرب نصب کرده باشید که به هکر اجازه کنترل از راه دور دستگاه را بدهد. در این شرایط برای پاکسازی گوشی هک شده باید کاری فراتر از نصب آنتی‌ ویروس انجام دهید.

تغییر پسورد

بعد از هک شدن گوشی، اولین بخشی که در معرض خطر قرار می‌گیرد، پسوردهایتان است. سریعاً تمام پسوردهای خود را تغییر دهید. در این حالت به دنبال کد ضد هک شدن گوشی سامسونگ یا هر برندی نباشید، تنها کافیست پسوردهای قدرتمند بسازید.

پاک کردن اپلیکیشن‌های مشکوک

اپلیکیشن مشکوک را پاک کنید. همیشه و همه جا گفته‌ایم که برنامه‌های گوشی خود را از مارکت‌های معتبر دانلود کنید. مارکت مطمئن برای اندرویدی‌ها، پلی استور و برای کاربران آیفون، اپ استور است. اگر از اپلیکیشن‌های شخص ثالثی برنامه‌ای را دانلود کرده‌اید و بعد از آن اتفاق‌های نامعقول رخ داده، سریعاً آنها را پاک کنید.

البته قبل از آن به بخش مجوزهای تنظیمات بروید و ببینید که آن برنامه به کدام بخش‌ها دسترسی داشته و اگر آن اپلیکیشن رمزی داشت، تغییرش دهید، چون ممکن است بعداً دوباره هک شوید و با چالش چجوری بفهمم گوشیم هک شده مواجه شوید.

ریست فکتوری کنید

اگر تمام کارهایی که گفتیم را انجام دادید و همچنان مطمئنید که شخص دیگری کنترل دستگاهتان را در دست گرفته و به هک گوشی آیفون یا اندروید مشکوکید، آخرین راه پیش رویتان ریست فکتوری کردن است.

در ابتدا اطلاعات مهم خود را در دستگاه دیگری نگه دارید یا از آنها بکاپ بگیرید و سپس گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانید. تنها نکته‌ای که باید بدانید اینست که بعد از این کار، تمام اطلاعات گوشیتان پاک خواهند شد. البته برای اپلیکیشن‌ها نسخه بکاپ تهیه نکنید، به خصوص اگر دلیل این کارتان حذف کردن بدافزار است.

بیشتر بخوانید: چگونه امنیت اینستاگرام را بالا ببریم؟

کاربر گرامی با توجه به موارد ذکر شده، دستگاه شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد؛ جهت دریافت خدمات با شماره 1662 تماس گرفته و یا درخواست تعمیر موبایل خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش ویدیویی ثبت درخواست
 

زود کمک

1400-12-18 09:20:34

پاسخ خود را بنویسید