گوشی های آیفون همواره از گوشی های پراستفاده و محبوب بین کاربران گوشی های هوشمند بوده است. خرید گوشی آیفون کارکرده هرچند به صرفه است اما می تواند یک ضرر جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد. هنگام گوشی‌ آیفون باید به تعمیری بودن یا نبودن آن‌ ها توجه داشته باشید. خرید آیفون استوک و دست دوم با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، بسیار مقرون به صرفه است اما از طرفی این ترس در میان کاربران وجود دارد که شاید گوشی تهیه شده تعمیری یا قطعات آن تعویضی و فیک باشد. خوشبختانه شرکت اپل راه حل هایی ارائه داده که با استفاده از آن ها تشخیص iphone تعمیر شده امکان پذیر است.

تشخیص iphone تعمیری

📱 در مقاله گوشی های طرح آیفون با مشخصات این گوشی ها آشنا شوید. 

نحوه تشخیص گوشی iphone تعمیر شده

یکی از روش های تشخیص آیفون تعمیر شده قابلیتی است که از iOS 15.2 به بعد در دسترس کاربران قرار گرفت. با این قابلیت می توانید از تاریخچه قطعات آیفون مطلع شوید. برای دسترسی به اطلاعات تاریخچه قطعات و سرویس‌ های آیفون مراحل زیر را دنبال کنید.

  • به تنظیمات (Settings) بروید.

  • از منوی تنظیمات به بخش General بروید و سپس گزینه اول یعنی About را انتخاب کنید.

  • در این بخش اگر گوشی تعمیر شده باشد بخشی با نام PARTS AND SERVICE HISTORY وجود دارد.

  • برای تشخیص گوشی آیفون تعمیر شده، به عباراتی که در این بخش وجود دارد توجه کنید. اگر قطعه‌ ای تعویض شده باشد، در مقابل نام قطعه به ‌صورت کم‌رنگ توضیحی نوشته شده است.

عبارات نمایش داده شده در توضیح تعمیری بودن قطعات مختلف هستند و هرکدام یک معنی دارند. اگر با پیغام Genuine Apple Part مواجه شدید، به این معنا است که تعویض قطعات در آیفون تعمیری توسط متخصص تعمیرات، تحت نظارت اپل انجام شده و قطعه اصلی جایگزین قطعه خراب شده است. همچنین، با اتصال به اینترنت می‌توانید با لمس Learn more… تاریخ دقیق انجام سرویس را پیدا کنید.

پیغام Unknown Part نیز به این معنا است که قطعه به ‌درستی تعویض نشده است یا قطعه‌ نصب‌ شده اصلی نیست یا اینکه این قطعه قبلا در دستگاه دیگری نصب بوده است و مجدداً از آن استفاده شده است. همچنین ممکن است که نشان دهنده عملکرد ناقص قطعه باشد که توسط متخصص دارای مجوز اپل تعویض نشده است و به ‌درستی وظیفه خود را انجام نمی‌ دهد. البته، با توجه به اینکه در ایران نمایندگی رسمی اپل و متخصص دارای مجوز وجود ندارد، حتی در صورت تعمیر گوشی با تعویض قطعات اصلی و توسط متخصصان خبره همچنان پیغام Unknown Part نمایش داده می ‌شود.

در تشخیص iphone تعمیری، اگر نمایشگر یا باتری تعویض شده باشند، پیغامی نمایش داده می‌ شود که می‌گوید: اپل اطلاعات دستگاه را برای این آیفون آپدیت کرده است. این پیام به این معنا است که اپل بعد از تعویض قطعات روی آیفون اطلاعات دستگاه را برای سرویس ‌ها، تحلیل امنیت و بهبود محصولات آینده به ‌روز می‌ کند. لازم به ذکر است که این پیغام به ‌معنی تأثیر قطعه روی عملکرد کلی گوشی نیست و صرفاً برای یادآوری در گزارش‌ های دستگاه ذکر می‌ شود.

در صورتی هم که آیفون تعمیری نباشد تاریخچه قطعات و سرویس گوشی چیزی نشان نمی‌ دهد. همچنین اگر قطعه ‌ای بیشتر ‌از یک‌ بار تعویض شده باشد، فقط اطلاعات مربوط به آخرین تعویض نمایش داده می شود.

تشخیص iphone تعمیر شده در مدل‌های قدیمی ای که نسخه ‌های پایین‌تر از iOS 15.2 دارند به این صورت است که فقط اطلاعاتی درباره اصلی بودن یا نبودن قطعه تعویضی به کاربر ارائه می دهد. در این گوشی ها جزئیات زیادی درباره‌ وضعیت تعمیری گوشی ارائه نمی ‌شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

📱 ترفندهای بازیابی اطلاعات در آیفون را اینجا بیاموزید. 

نحوه تشخیص تعویض باتری در آیفون

از دیگر راه های تشخیص iphone تعمیری، تشخیص باتری تعویض‌ شده در آیفون ازطریق بررسی بخش Battery Health در تنظیمات است. برای بررسی این مورد، به تنظیمات بروید و روی Battery کلیک کنید. اگر مقابل Battery Health  عبارت Service به‌صورت کم‌ رنگ نوشته شده بود، باتری نیاز به تعویض دارد.

در صورتی که مقابل Battery Health چیزی نوشته نشده بود، روی آن بزنید تا اطلاعات بیشتری از سلامت باتری مشاهده کنید. اگر گوشی آیفون دست دوم است و بیشتر از ۲ یا ۳ سال از عمر آن می‌گذرد، به‌طور میانگین درصد سلامت باتری باید کم ‌تر از ۸۵ باشد. بدین ترتیب هر عددی بیشتر از 85 درصد می‌ تواند مشکوک به تعویض باتری باشد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران