آموزش روت کردن تبلت

روت کردن تبلت این امکان را می دهد که کاربر به تنظیمات ریشه ای سیستم عامل اندروید دسترسی داشته باشد و آن را طبق علاقه خود تنظیم کند. شخصی سازی تنظیمات دستگاه تنها کاربرد روت کردن تبلت نبوده و با استفاده از این قابلیت کاربر می تواند اقدامات زیادی را بر روی دستگاه اندروید خود انجام دهد. البته باید توجه داشته باشید که روت تبلت مانند یک شمشیر دو لبه بوده و در عین این که مزایایی دارد، استفاده از آن معایبی نیز دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. برای root کردن تبلت های اندروید روش های متفاوتی وجود دارد که تقریبا در تمامی آنها نیاز به استفاده از یک اپلیکیشن ثانویه برای این کار است. در این مقاله روش روت کردن دستگاه های اندرویدی به صورت کامل توضیح داده شده است. هرچند که توصیه متخصصین این است که در صورتی که تجربه کافی در این زمینه ندارید از روت کردن دستگاه و دستکاری تنظیمات آن خودداری کرده و برای این کار از تکنسین های حرفه ای مراکز معتبر کمک بگیرید. مرکز زودکمک یکی از خوشنام ترین مراکز ارائه خدمات سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه دستگاه های اندرویدی از جمله تعمیرات تبلت است.

روت کردن تبلت

مزایای روت کردن تبلت

همانطور که اشاره کردیم روت کردن تبلت امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربر قرار می دهد، اما نباید فراموش کرد که این روش حل تمامی مشکلات نرم افزاری دستگاه نبوده و نباید انتظار داشت که با این روش تمامی ایرادات برطرف شود. اگر بخواهیم مزیت های روت تبلت را نام ببریم می توانیم به مواردی نظیر امکان حذف اپلیکیشن های سیستمی و اضافه، پشتیبان گیری بهتر، نصب کاستوم رام، دسترسی به اپلیکیشن های خارج از پلی استور و در نهایت عمر بیشتر دستگاه اشاره کنیم. به عنوان مثال با استفاده از root کردن تبلت می توانید برنامه های پیش فرض بلااستفاده در دستگاه خود را حذف کنید. این برنامه ها به صورت پیش فرض بر روی تبلت نصب شده اند و حذف آنها جز با دسترسی مدیریتی به تنظیمات دستگاه امکان پذیر نیست. پس از روت کردن دستگاه کاربر می تواند حتی اگر کمپانی سازنده آپدیت جدیدی برای دستگاه ارائه نکرده باشد، فریمور دستگاه را به نسخه های بالاتر موجود ارتقا دهد. پشتیبان گیری که به صورت پیش فرض در دستگاه برنامه ریزی شده بسیار ابتدایی است و چنانچه کاربر قصد پشتیبان گیری پیشرفته تر از عکس ها، موزیک و ویدیوها، مخاطبین، برنامه ها و سایر موارد داشته باشد باید دستگاه را روت کند.

پیشنهاد ویژه : علت پرش صفحه نمایش تبلت چیست؟


معایب root کردن تبلت

ممکن است با خواندن مزایای روت کردن تبلت به این فکر بیفتید که دستگاه خود را روت کنید. اما نباید فراموش کنید که این کار معایبی نیز دارد و بهتر است پیش از روت کردن دستگاه، نسبت به معایب آن نیز آگاه شوید تا بتوانید با دیدی باز تصمیم نهایی خود را بگیرید. یکی از مهم ترین معایب این روند این است که اگرچه روت گوشی یا تبلت هوشمند غیرقانونی نیست اما این فرآیند موجب باطل شدن گارانتی تبلت خواهد شد. البته توجه داشته باشید که روت تبلت فرآیندی برگشت پذیر است و می توان با unroot کردن دستگاه گارانتی آن را نیز به حالت عادی بازگرداند. علاوه بر این روش های تخصصی نیز وجود دارند که با انجام آنها سابقه روت دستگاه پاک شده و مشکلی برای گارانتی آن پیش نخواهد آمد. یکی دیگر از معایب روت کردن دستگاه این است که برخی اپلیکیشن ها با دستگاه های روت شده ناسازگار هستند و پس از root کردن دستگاه کاربر امکان استفاده از آنها را نخواهد داشت. این اپلیکیشن ها دائما بر روی دستگاه روت شده هشدار می دهند و امنیت آنها نیز از بین می رود. از جمله این اپلیکیشن ها می توان به نتفلیکس، واتس اپ و اپلیکیشن های بانکی اشاره کرد.


اصطلاحات مربوط به روت کردن دستگاه

در این بخش می خواهیم شما را با اصطلاحات مربوط به روت کردن تبلت آشنا کنیم و پس از آن در بخش بعدی به آموزش روت تبلت خواهیم پرداخت.

-        Bootloader: قطعه ای نرم افزار است که بر روی دستگاه های با سیستم عامل اندروید نصب شده است. این نرم افزار اجرای سیستم عامل و منوی ریکاوری را بر عهده دارد. بنابراین می توان حدس زد که پس از فشار دادن دکمه پاور دستگاه، نرم افزار بوت لودر اولین نرم افزاری است که شروع به کار می کند.

-        Root: اصطلاحی است که بیشتر در سیستم عامل لینوکس رایج است. روت در لغت به معنای ریشه بوده و اجرای آن روی تبلت و گوشی های هوشمند موجب می شود که کاربر بتواند به تمام فایل های سیستمی دسترسی داشته باشد.

-        Recovery: اولین بخشی که نرم افزار بوت لودر بارگذاری می کند. نرم افزارهای کاستوم ریکاوری قابلیت آن را دارند که از تمام اطلاعات کاربر پشتیبان گیری کرده و در صورت نیاز کاستوم رام جدیدی را روی دستگاه نصب کنند.

-        Custom ROM: جایگزینی برای سیستم عامل فعلی دستگاه. در واقع کاستوم رام پس از root کردن تبلت امکان شخصی سازی داشته و کاربر می تواند اپلیکیشن ها را طبق خواست خود حذف یا نصب کند.

-        Super user: اپلیکیشنی که پس از روت کردن تبلت به کمک کاربر آمده و به او این امکان را می دهد که بتواند به سطوح مختلف دسترسی داشته و اپلیکیشن ها را با استفاده از آن مدیریت کند.

-        ADB: تنها راه برای روت تبلت. با استفاده از بخش کاربر می تواند با دادن دستورات خط فرمان، با گوشی در ارتباط باشد.

-        Kernel: این بخش در واقع بین نرم افزار و سخت افزار بوده و ارتباط بین آن دو را برقرار می کند. کرنل نیز قابلیت شخصی سازی دارد اما تنها بخش کمی از کاربران علاقه به تغییر آن دارند.

-        Xposed framework: این فریم ورک به کاربر این امکان را می دهد که بدون نیاز به تعویض رام، تغییراتی روی تبلت و گوشی خود ایجاد کند.

-        Brick: خطرناک ترین اصطلاح در فرآیند روت شدن دستگاه. زمانی که گوشی بریک شده باشد دیگر روشن نخواهد شد و باید با استفاده از روش های تخصصی آن را به حالت قبل بازگرداند.

-        Nandroid: نسخه پشتیبان حاوی تمام قسمت های گوشی. زمانی که گوشی بریک شده باشد در صورت وجود اندروید می توان آن را به حالت سابق بازگرداند.


پشتیبان گیری قبل از روت کردن دستگاه

یکی از مهم ترین مراحلی که پیش از روت کردن تبلت باید انجام شود پشتیبان گیری از اطلاعات است. این مساله به این دلیل اهمیت دارد که پس از آنلاک شدن بوت لودر، تمامی اطلاعات روی دستگاه حذف خواهند شد. بنابراین چنانچه قصد نگهداری داده های روی تبلت خود را دارید، پشتیبان گیری را فراموش نکنید. برای پشتیبان گیری کامل می توانید از سرویس های آنلاین مانند Gmail، Dropbox، گوگل درایو یا موارد دیگر استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه : 11 نکته طلایی برای خرید تبلت


انواع root کردن تبلت

به طور کلی روت کردن تبلت به دو روش کلی انجام می شود که اصطلاحا به روش سه مرحله ای، و روش یک کلیک معروف هستند. کامل ترین روش بوت تبلت همان روش سه مرحله ای است که فرآیند روت تبلت در آن به صورت دستوری و شخصی پیش می رود اما انجام آن تا حدودی برای کاربران معمولی پیچیده است. روشی که کاربران عادی می توانند از طریق آن به root کردن تبلت خود بپردازند روش یک کلیک است. در روش یک کلیک از یک ابزار واسط برای روت کردن دستگاه استفاده می شود. در ادامه پس از توضیح روش سه مرحله ای، به بررسی روش یک کلیک می پردازیم. روش یک کلیک با استفاده از نرم افزارهای مختلفی قابل اجرا است که در این مطلب ما به ارائه توضیح در مورد برخی از آنها خواهیم پرداخت.

روش سه مرحله ای روت کردن دستگاه

اولین مرحله از مراحل روت کردن تبلت در این شیوه مرحله آنلاک کردن بوت لودر است. توجه داشته باشید که تمامی بوت لودرها قابل آنلاک کردن نیستند. بنابراین پیش از هرگونه اقدامی ابتدا لازم است که با جست و جو در وب سایت گوگل بررسی کنید که آیا بوت لودر تبلت شما قابل آنلاک کردن است یا خیر. در صورتی که بوت لودر تبلت مورد استفاده شما قابل آنلاک کردن بود، به وب سایت شرکت سازنده دستگاه خود رفته و مراحل آنلاک کردن بوت لودر را مطالعه کرده و آن را اجرا کنید. پس از آن نوبت به مرحله دوم یعنی مهاجرت از سیستم ریکاوری به کاستوم ریکاوری است. یکی از کاستوم ریکاوری های قوی که می توانید از آن برای روت تبلت خود استفاده کنید ریکاوری TWRP است که امکان اجرای دستورات دلخواه را به کاربر می دهد. علاوه بر آن با استفاده از این کاستوم ریکاوری کاربر می تواند پکیج های ZIP را به راحتی نصب کند. و در نهایت در آخرین مرحله root کردن تبلت نوبت به نصب پکیج باینری می رسد. بدین منظور لازم است که فایل روت supersSU را در مموری کارت قرار داده و پس از وارد شدن به کاستوم ریکاوری دستگاه خود را روت کنید.

--------------------------------------------------------------------------------

روت یک مرحله ای تبلت با استفاده از نرم افزار kingroot

کینگ روت یکی از بهترین ابزارها برای روت کردن تبلت در روش یک مرحله ای است. این ابزار در واقع یک پایگاه داده بسیار بزرگ است که با استفاده از آن داده های تبلت شما روی سرورهای مخصوص آن بارگذاری شده و در ادامه اکسپلویت های مخصوص آن روی گوشی نصب خواهند شد. یکی از معایب استفاده از روش تک مرحله ای برای روت تبلت این است که اکسپلویت های ابزارهای جانبی عموما غیر قابل اعتماد هستند. روش استفاده از این ابزار برای root کردن تبلت به شکل زیر است:

-        ابتدا برنامه کینگ روت را از وب سایت های معتبر دانلود کرده و آن را در دستگاه خود نصب نمایید.

-        حال برنامه را اجرا کرده و روی دکمه root کلیک کنید.

-        سپس صبر کنید تا عملیات به طور کامل انجام شود. در پایان انجام عملیات پیغام root successfully روی صفحه نمایش داده می شود.

-        حال یک مرتبه تبلت خود را ریستارت کنید.

-        پس از بالا آمدن سیستم عامل تبلت روت شده شما به تنظیمات ویژه ای دسترسی خواهید داشت. 

--------------------------------------------------------------------------------

استفاده از نرم افزار iRoot برای روت کردن دستگاه

zdk-img-responsive

-        در اولین مرحله از روت کردن تبلت لازم است که از وب سایت های معتبر اقدام به دانلود نرم افزار کرده و آن را روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب کنید.

-        در تنظیمات تبلت خود وارد بخش developer option شوید. در برخی موارد این تب در قسمت general قابل مشاهده است.

-        حال گزینه USB Debugging را با زدن تیک آن فعال کنید.

-        در مرحله بعدی روی گزینه Ok کلیک کنید.

-        برنامه iRoot را در لپ تاپ اجرا کنید.

-        در این مرحله لازم است که با استفاده از یک کابل یو اس بی تبلت را به لپ تاپ وصل کنید.  اینترنت دستگاه را نیز فعال کنید.

-        گزینه connect device را بزنید و کمی صبر کنید تا برنامه iRoot روی تبلت شناسایی شود.

-        در نهایت برای روت تبلت کافی است روی گزینه Root کلیک کرده و صبر کنید تا عملیات به صورت کامل انجام شود.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران