ظروف فلزی به دلیل نشکن، براق و مقاوم بودن طرفدارهای زیادی میان خانم های خانه دار دارند. اما آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی معضلی است که می تواند هر کسی را نسبت ظروف یا ماشین ظرفشویی خود بدبین کند. به احتمال زیاد شما هم بعد از آبی تحویل گرفتن قاشق، چنگال یا کاردهای خود سراغ این صفحه آمده اید. در این مطلب دلایل آبی شدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی را شرح خواهیم داد. در ادامه چند راهکار برای رفع این مشکل مطرح خواهیم کرد.

آیا ظروف ضد زنگ نیز زنگ می زنند؟

تصور اکثر مردم این است که یک ابزار فلزی ضد زنگ هرگز دچار زنگ زدگی نمی شود. به همین دلیل رخ دادن تغییرات شیمیایی در ابزارهای استیلی برای آن ها بسیار عجیب است. این در حالی است که برای مثال یک دست کارد ضد زنگ تنها در برابر زنگ زدگی از دیگر ابزارها مقاوم تر هستند. بنابراین با توجه به بررسی های کارشناسان تعمیر ماشین ظرفشویی زودکمک حتی ظروف ضد زنگ نیز درصورتی که به خوبی از آن ها نگهداری نکنید، دچاز زنگ زدگی می شوند.

برای اینکه بدانید دقیقا چه عاملی باعث می شود به یک ابزار، عنوان ضد زنگ اطلاق شود باید بگوییم که عامل حفظ ابزارهای استیل مانند قاشق، چنگال و کارد مقداری کروم و نیکل است که در ترکیب ساخت این وسایل به کار می رود. این دو فلز، ابزار و ظروف را در مقابل زنگ زدگی مقاوم می کنند، اما نکته اینجاست که این فلزها کمتر از 30 درصد از ترکیبات مواد اولیه را تشکیل می دهند.

دیگر فلزاتی که در ساخت ظروف استیل به کار می روند در مقابل زنگ زدگی مانند کروم و نیکل مقاوم نیستند. به طور کلی این مسئله دلیل اصلی آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی است. برای حل این  مشکل دلایل جزئی تری را که در ادامه توضیح خواهیم داد مطالعه کنید. بعد از ذکر هر دلیل به روش برطرف کردن آن نیز خواهیم  پرداخت.

آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

دلایل آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

به طور خلاصه گفتیم که به وضوح دلیل آبی شدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی، واکنش شیمیایی ظروف با مواد شیمیایی است. استفاده بیش از حد نیاز و استاندارد از مواد شوینده یکی از علت های آبی، مات یا سیاه شدن ظروف استیل است.

از دیگر عواملی که می توانند باعث رخ دادن این واکنش شیمیایی شوند، قرار گرفتن ظروف نقره یا آلیاژهای دیگر در کنار ظروف استیل است. همچنین باقی ماندن مواد شوینده روی ظروف و شسته نشده کامل آن ها نیز باعث آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی می شود.

عامل دیگری که می تواند باعث تغییر رنگ در ظروف شود، باقی مانده بعضی از مواد غذایی روی ظروف است که بعد از حل شدن در آب روی ظروف حساس تاثیر خود را می گذارد.

راهکار های جلوگیری از آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

بعد از مطالعه دلایلی که برای آبی شدن ظروف استیل در ماشین ظرفشویی ذکر کردیم، بدیهی ترین راهکارهای جلوگیری از تغییر رنگ ظروف، پرهیز از انجام کارهایی است که باعث این مسئله می شوند. با این حال ظرافت هایی نیز هستند که در جلوگیری از این اتفاق کمک کننده هستند:

  • سبدها و قسمت هایی که ظروف استیل را در آن قرار می دهید بیش از اندازه پر نکنید. وجود فضای آزاد بین ظروف باعث بهتر شسته شدن آن ها و از بین رفتن زمینه تغییرات شیمیایی می شود.
  • بهتر است ظروف حساس را در قسمتی از دستگاه  قرار دهید که به طور مستقیم با مواد شوینده در ارتباط نباشند. همانطور که می دانید ترکیبات شیمیایی بسیار قوی این مواد، از دلایل اصلی آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی است.
  • قبل از قرار دادن ظروف آغشته به سس یا نمک و مواد غذایی حاوی نمک زیاد، آن ها را آبکشی کنید. همچنین سعی کنید ظروف حساس را دقیقا در مجاورت ظروفی که مواد غذایی هنوز روی آن ها قرار دارد نگذارید.
با مطالعه رفع مشکل بهم خوردگی تنظیمات ماشین ظرفشویی می تونی تو یه روز شلوغ و موقع مهمونی ماشین ظرفشوییت و نجات بدی!  😉

روش های از بین بردن رنگ آبی ظروف

اما اگر همین حالا شاهد آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی بودیم، باید چه کنیم؟ برای از بین بردن یک تغییر شیمیایی به یک عامل شیمیایی نیاز دارید. البته گاهی برگرداندن این تغییرات به حالت اول خود ممکن نیست، با این حال خوشبختانه در این مورد می توانیم کاری کنیم که دوباره ظروف براق و یکدست خود را داشته باشیم.

برای از بین بردن رنگ آبی، خاستری یا مات ظروف، آن ها را به مدت ده دقیقه در سرکه قرار دهید. سپس آن ها را آبکشی کنید تا دوباره به رنگ اول خود برگردند. همچنین می توانید مایع ظرفشویی را با کمی آب ترکیب کنید تا کف کند. سپس آن را روی یک پد نایلونی بریزید. سپس پد را با حرکت دورانی روی ظرف مورد نظر بکشید. بعد از آبکشی نیز ظروف را با یک دستمال تمیز خشک کنید. امیدواریم این مطلب در رابطه چرایی آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی به شما اطلاعات کافی داده باشد و همچنین راهکارهایی که در آن ارائه شد، باعث شود ظروف شما مانند روز اول بدرخشند.

آبی شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران