دلایل مهم بوی بد ماشین لباسشویی

هیچ چیز بدتر از این نیست که هنگام باز کردن درب لباسشویی با بوی بد ماشین لباسشویی مواجه شوید. برای رفع بوی نامطبوع لباسشویی باید منبع مشکل را پیدا کنید. بوی بد ماشین لباس شویی شما به دلیل ترکیبی از کپک، کپک و باکتری ایجاد می شود. وقتی لباس‌ها را در دستگاه خود می‌گذارید، کثیفی، مو، و زباله در واشر و مخزن مواد شوینده محبوس می‌شوند. با گذشت زمان و ماندگاری این کثیفی ها به علاوه رطوبت رختشویخانه، رایحه ای نه چندان مطبوع ایجاد می کند.

همچنین اگر ماشینی که قرار است لباس‌های شما را تمیز کند را تمیز و جرم گیری نکنید بیشتر از خود لباس‌های کثیف بو می‌دهد. در ادامه این مطلب، به بررسی دلایل احتمالی بوی بد در لباسشویی می پردازیم و راهکارهای مفیدی در جهت رفع آن به شما معرفی کنیم. همچنین اگر مدت زمان زیادی ماشین لباسشویی خود را جرم گیری انجام نداده اید، قطعات لباسشویی شما باید توسط تکنسین تعمیر لباسشویی باز و جرم گیری شود.

بوی بد ماشین لباسشویی

بوی بد ماشین لباسشویی

علل مختلفی باعث ایجاد بوی بد از ماشین لباسشویی می شود که با اطلاع از هر یک از دلایل می‌توانید منبع بوی بد لباسشویی را پیدا و رفع مشکل نمایید. دلایل بوی ناخوشایند ماشین لباسشویی عبارتند از:

مشاوره آنلاین زودکمک

  • خارج نکردن لباس‌های خیس از داخل ماشین لباسشویی

  • کثیف بودن جاپودری

  • استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد

  • جرم گرفتن دیگ لباسشویی

  • خرابی تخلیه دستگاه

  • خالی نکردن جیب لباس‌ها

  • خشک نکردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

  • عدم تعویض فیلتر

  • عدم سرویس دهی به موقع ماشین لباسشویی

  • پایین‌بودن دمای آب

  • بستن درب ماشین لباسشویی بلافاصله بعد از اتمام شست‌وشو

خارج نکردن لباس‌های خیس از داخل ماشین لباسشویی

هنگامی که بعد از پایان چرخه شستشو، لباس‌ها را به سرعت از درون دستگاه خارج نکرده و آن‌ها، مدت زمانی طولانی درون دیگ جا بماند، ممکن است که فضای داخلی دستگاه دچار بوی ناخوشایند شود. این موضوع علاوه بر اینکه باعث می‌شود بوی بد ماشین لباسشویی در تمامی بخش‌ های لباسشویی و از جمله لباس‌ها پخش شود، باعث ایجاد قارچ نیز می‌گردد. قارچ عاملی است برای ایجاد حساسیت‌های پوستی. بنابراین اگر تمایل دارید تا از بروز این موارد جلوگیری کنید، حتما بعد از شسته شدن لباس‌ها، آن‌ها را به سرعت از درون دیگ خارج کرده. و روی رخت آویز پهن نمایید.

کثیف بودن جاپودری

جاپودری یکی از قسمت های ماشین لباسشویی است که معمولا ما کمتر به آن توجه می‌کنیم و نسبت به تمیز بودن آن اهمیت چندانی نمی‌دهیم. برخی تصور می‌کنند ماشین لباسشویی به خودی خود تمیز است و نیازی به رسیدگی و نظافت ندارد. اما این یک باور کاملا اشتباه است.

برای مثال؛ جا پودری قسمتی است که می‌تواند در گذر زمان دچار کثیفی، رسوب یا کپک شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار آن را از داخل محفظه مورد نظر خارج کرده و به طور کامل تمیز نمایید.

استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد

استفاده از مواد شوینده غیر استاندارد یا بی ‌کیفیت ممکن است باعث بوی ناخوشایند ماشین لباسشویی  و همچنین لباس ها شود. برای رفع این مورد، از مواد شوینده استاندارد و با کیفیت استفاده نمایید.

گیف زودکمک از بین بردن بوی بد لباسشویی با چند ترفند ساده را اینجا بیاموزید.

بوی نامطبوع ماشین لباسشویی

جرم گرفتن دیگ لباسشویی

ماشین ‌های لباسشویی آب راکد را نگه می ‌دارند، رسوب‌ های آهکی، باکتری‌ ها و برخی میکروارگانیسم ها در این فضا مستعد رشد هستند و این موضوع باعث بوی بد ماشین لباسشویی می شود. بر اساس مطالعات که در بخش Applied and Environmental Microbiology آب باقیمانده در لباسشویی شما می تواند بر بوی بد ماشین لباسشویی تاثیر بگذارد و منجر به آلودگی متقاطع لباس ها شود. شما می توانید به راحتی دستگاه خود را تمیز عمیق کنید و در صورت نیاز به جرمگیری کردن دستگاه ایراد پیش آمده را رفع نمایید.

جرم گرفتن دیگ لباسشویی نیز می توانید دلیل بر مشکل بوی بد ماشین لباسشویی باشد. به طور کلی توصیه می شود ماشین لباسشویی خود را نهایتا هر فصل یکبار جرم گیری نمایید. اقدام جرم گیری کردن لباسشویی یک عمل ساده است که فقط نیاز به پودر جرم گیری خواهید داشت. پخش از تهیه پودر جرم گیری، 50 گرم از پودر را در دیگ لباسشویی یا مخزن پودر لباسشویی خود قرار دهید. درب دستگاه را ببندید و روی دمای 60 درجه به بالا حدود 2 الی 2 ساعت و نیم شستشو را تنظیم نمایید.

توجه داشته باشید که برای جرم گیری کردن ماشین لباسشویی هیچ لباس را داخل دستگاه نریزید و پس از جرم گیری کامل، درب بخش تخلیه را باز کنید و جرم های خارج شده را به داخل محفظه ای مانند تشت یا کفشور آشپزخانه خود هدایت نمایید.

خرابی تخلیه دستگاه

یکی دیگر از دلایل بوی بد لباس شویی مربوط به خرابی یا مشکل در بخش تخلیه لباسشویی می باشد. به طور کلی در صورتی که بخش تخلیه به درستی عمل نکند، مقداری آب و کف در سطح لباسشویی باقی می ماند و این موضوع در بازه زمانی طولانی مدت باعث بوی بد ماشین لباسشویی می شود.

خالی نکردن جیب لباس‌ها

برخی افراد بدون اینکه جیب لباس‌های خود را چک کنند، آن‌ها را به درون ماشین لباسشویی انداخته و عملیات شستشو را آغاز می‌کنند. ممکن است اشیاء یا وسایلی که داخل جیب قرار دارند به داخل دیگ و در نهایت فیلتر دستگاه نفوذ کرده و مشکل ساز شوند. این موضوع به خصوص در مورد دستمال کاغذی صدق می‌کند. دستمال کاغذی در روند شستشو پودر شده و می‌تواند با تجمع در فیلتر ماشین و دیگر بخش‌ها باعث ایجاد بوی بد در لباسشویی شود.

بو از ماشین لباس شویی

خشک نکردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

همیشه لاستیکی که دور درب ماشین لباسشویی قرار گرفته، پس از شستشو کاملا خیس شده و مقداری آب یا حتی کف نیز در لایه‌ها و منافذ آن جمع می‌شود. در صورتی که پس از پایان کار لباسشویی نسبت به این موضوع بی‌توجه باشید، زمانی طول نخواهد کشید که بویی نامطبوع در محفظه داخلی لباسشویی پخش خواهد شد.

آب و کف می‌توانند به سرعت باعث به وجود آمدن کپک و میکروب شده و بویی ناخوشایند ایجاد کنند. بنابراین بهتر است از یک دستمال تمیز و خشک برای از بین بردن این رطوبت و کف استفاده نمایید. تا زمانی که این موارد به طور کامل رفع نشده باشند، از بستن درب لباسشویی جدا خودداری نمایید.

گیف زودکمکبیشتر بخوانید: مدت زمان مناسب شستشوی لباسشویی

عدم تعویض فیلتر

فیلتر ماشین لباسشویی با توجه به کیفیت ساخت، طول عمر متفاوتی دارد. گاهی اوقات فیلترها می‌توانند تا مدت‌ها به خوبی برای دستگاه کار کنند. اما حتی بهترین دستگاه‌ها هم گاهی نیاز به مراقبت و بررسی دارند. فیلتر ماشین لباسشویی را باید هر چند وقت یک بار بررسی نموده و در صورت کثیف یا خراب بودن، اقدامات لازم را برای رفع مشکلات آن انجام داد.

گیر کردن اشیاء یا تجمع آلودگی در ناحیه فیلتر پمپ تخلیه دستگاه می‌تواند بر روی عملکرد آن تاثیر منفی بزارد و باعث بوی بد ماشین لباسشویی شود. این موضوع حتی باعث می‌شود شستشوی لباس‌ها به خوبی انجام نشده و لباس ها همراه با لکه باشند. پس اگر ماشین لباسشویی شما دچار بوی بدی شده، بهتر است سری به این بخش بزنید و سلامت و تمیزی آن را مورد بررسی قرار دهید.

عدم سرویس دهی به موقع ماشین لباسشویی

یکی از مهم‌ترین روش هایی که باعث از بین رفتن بوی ناخوشایند لباسشویی می‌شود و همچنین به افزایش طول عمر دستگاه شما کمک می‌کند، سرویس دهی مرتب دستگاه است. شما باید هر چند وقت یک بار ماشین لباسشویی خود را سرویس دهی کرده و رسیدگی‌های لازم را برای آن انجام دهید. رسیدگی مرتب و دوره‌ای از ماشین لباسشویی از ایجاد بوی ناخوشایند درون آن جلوگیری می‌کند.

پایین‌ بودن دمای آب

دمای پایین ‌تر به محافظت از پارچه‌ ها کمک می ‌کند، اما به طور کلی در صورتی که نیاز به شستشوی بهتری داشته باشید توصیه می شود از تنظیمات با دمای بالاتر استفاده نمایید. سعی کنید لباس های خود را در یک شستشوی طولانی در بالاترین دمای مجاز بشویید. البته انتخاب تنظیمات درست شستشو که به بافت لباس های شما آسیب نرساند نیز بسیار مهم است.

✅ همچنین بخوانید: بهترین دمای آب برای شستن لباس در لباسشویی

بستن درب ماشین لباسشویی بلافاصله بعد از اتمام شست‌وشو

پس از تخلیه لباسشویی از لباس‌های شسته شده، بهتر است درب آن را برای مدت زمان (۱ یا ۲ ساعت) به طور کامل باز نگه دارید.

تبادل هوا داخل دیگ لباسشویی باعث می‌شود تا رطوبت ایجاد شده درون آن به سرعت خشک شده و میکروب‌های احتمالی نیز از بین بروند. این کار نه تنها از بوی بد ماشین لباسشویی جلوگیری می‌نماید، بلکه طول عمر دستگاه را نیز افزایش می‌دهد.

بوی بد از ماشین لباسشویی

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران