راه اندازی سانترال از جمله مهم ترین اقداماتی است باید در هر سازمان و اداره ای انجام گیرد. این قبیل  سیستم ها به منظور مدیریت خطوط شهری و برقراری ارتباط تلفنی احتیاج به راه اندازی یک مرکز تلفن دارند. PBX که اصطلاحاً به آن سانترال گفته می شود، به عنوان هسته مرکزی این سیستم عمل می کند. یکی از بهترین برندهای دستگاه سانترال، پاناسونیک می باشد که طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. اگر نیاز به راه اندازی سانترال دارید ، زودکمک خدمات نصب و راه اندازی سانترال را به صورت تخصصی و رعایت استانداردهای لازم انجام می دهد.

مشاوره آنلاین زودکمک

مزایای راه اندازی سانترال

سانترال یکی از انواع تلفن های ثابت می باشد که به منظور رفع مشکلات ارتباطی در محیط های کاری مورد استفاده قرار می گیرد. نیاز است که در هر شرکت یا سازمان برای هر یک از کارمندان یک خط تلفن اختصاصی در نظر گرفته شود، تا افراد برای برقراری ارتباط با یکدیگر بتوانند در کمترین زمان ممکن داخلی های مورد نظر خود را شماره گیری کنند. سیستم سانترال این امکانات برای کارمندان فراهم می‌کند که به صورت کاملا رایگان باهم به مکالمه بپردازند. حتی می توانند تمامی تماس های دریافتی را نیز ضبط کنند. پیشنهاد میشود مقاله تعمیر تلفن های بیسیم و سانترال را نیز مطالعه نمایید.

به طور کلی مزایای راه اندازی سانترال شامل این موارد است:

  • برخورداری از پیغام گیر گویا
  • کاهش هزینه های جاری
  • برخورداری از آیفون درب بازکن
  • قابلیت برنامه ریزی سیستم های سانترال به کمک کد ها
  • برخورداری از منشی اتوماتیک
  • امکان نگه داشتن چندین کاربر به طور همزمان پشت خط
  • قابلیت قرار دادن قفل روی خطوط شهری
  • امکان انتقال کاربران به داخلی های مختلف

راه اندازی سانترال


انواع تلفن سانترال

تلفن سانترال به دو نوع کم ظرفیت و پر ظرفیت تقسیم می شود. انواع کم ظرفیت معمولا در اداره هایی که کوچک هستند و از تعداد کمتری خطوط تلفن استفاده می کنند، کاربرد دارد.‌ دستگاه سانترال کم ظرفیت از قابلیت ساپورت ۸ خط شهری و ۲۴ خط داخلی برخوردار است. در حالی که این میزان در سانترال های پر ظرفیت افزایش می یابد و این نوع دستگاه ها قادرند خطوط زیادتری را مدیریت نمایند.


نصب و راه اندازی سانترال

اولین گام در راه اندازی سانترال این است که باید موقعیت مکانی شرکت مربوطه به دقت بررسی شود و انتخاب سیستم با توجه به اطلاعات به دست آمده انجام گیرد. مراحل نصب سیستم سانترال به این صورت است:

۱- انتخاب مکان مناسب برای نصب

برگزیدن محل مناسب برای نصب دستگاه اهمیت بسیار زیادی دارد. این مکان باید از سطح زمین فاصله داشته باشد، تا گرد و خاک و همچنین رطوبت به داخل سیستم نفوذ نکند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۲- تهیه نقشه مخابراتی

در گام بعدی لازم است که مسیر خطوط مخابراتی از قسمت ورودی مخابرات تا دستگاه سانترال نقشه برداری شود. نقشه مورد نظر باید دارای شماره خطوط، رنگ بندی خطوط مخابراتی و کابل های داخلی باشد. در قسمت هایی که اتصالاتی نظیر ترمینال و پست وجود دارد، بهتر است که در نقشه تفکیک رنگ، شماره پورت مورد نظر و سیم های ورودی و خروجی به طور کامل درج گردد.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۳- سیم بندی داخلی ها

با توجه به نوع داخلی که دیجیتال، هیبرید یا آنالوگ است و همچنین رنگ بندی کابل، زوج سیم های داخلی از مرکز تلفن تا پریز تلفن کاربران آرایش داده می شود. دقت داشته باشید که برای داخلی از نوع هیبرید دو زوج سیم کشیده می شود که یکی برای دیتا است و دیگری برای بوق. در حالی که برای داخلی های آنالوگ و دیجیتال، یک زوج سیم کفایت می کند.

سپس باید سیم‌ ها در داخل پریز تلفن قرار داده شود. در این مرحله نیز برای داخلی های هیبرید دو رشته دیتا در دو پین جانبی پریز و دو رشته بوق در پین های مرکزی بسته می شود، اما در داخلی های آنالوگ و دیجیتال سیم ها در دو پین مرکزی بسته می شوند.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۴- نصب سانترال و تجهیزات جانبی آن

در این گام ضروری است که بر اساس دفترچه راهنمای دستگاه سانترال، نخست پایه های لازم روی دیوار نصب شود و بعد دستگاه در محل مورد نظر قرار داده شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

۵- انجام تنظیمات تلفن سانترال

برای نصب و راه اندازی سانترال ، ابتدا تنظیمات عمومی سیستم انجام می شود که از جمله آن ها می توان به مشخص کردن شماره و نام داخلی ها و تاریخ سیستم اشاره کرد.‌ در مرحله بعد هم خطوط شهری دقیقا طبقه بندی شده و سطح دسترسی و زنگ خور خطوط شهری برای هر کدام از داخلی ها تعیین می گردد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران