تست سرعت هارد SSD یکی از ترفندهایی است که به کاربران کمک می کند متوجه شوند که آیا کندی عملکرد لپ تاپ یا کامپیوتر آنها به دلیل پایین بودن سرعت هارد است یا خیر. یکی از دلایلی که باعث کندی انتقال داده در لپ تاپ یا کامپیوتر شده و در نتیجه موجب عقب افتادن کارهای روزانه کاربران می شود سرعت پایین هارد است. با تست سرعت هارد SSD می توانید از عملکرد صحیح هارد دستگاه خود مطمئن شده و در صورت نیاز آن را ارتقا دهید. البته گاهی اوقات نیز ممکن است تست سرعت هارد اس اس دی نشان دهد که عملکرد هارد صحیح بوده و سرعت مناسبی نیز دارد. در چنین شرایطی باید به سراغ خنک کننده یا مواردی از این دست رفته و عملکرد آنها را نیز بررسی کنید.

تست سرعت هارد SSD

تست سرعت هارد ssd در زودکمک

در صورت نیاز به تست سرعت هارد می توانید از مشاوره با کارشناسان تعمیر هارد در زودکمک بهره مند شوید. چنانچه نیاز به ارتقای هارد یا هر نوع تعمیرات سخت افزاری یا نرم افزاری دیگر داشته باشید می توانید به مرکز زودکمک مراجعه نموده و از مهارت تکنسین های متخصص این مرکز برای تعمیر هارد بهره مند شوید.

تست سرعت هارد SSD با استفاده از برنامه های داخلی سیستم عامل

برخی از سیستم عامل ها برنامه مخصوص تست سرعت هارد SSD را در خود تعبیه کرده اند و همین امر کار کاربران برای بررسی سرعت هارد را بسیار ساده کرده است. در ادامه نحوه بررسی این موضوع در دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس را توضیح داده ایم:

تست سرعت هارد در ویندوز

برای تست سرعت هارد اس اس دی لپ تاپ یا کامپیوتر باید از طریق پنجره command prompt اقدام نمایید. نکته ای که باید مدنظر داشته باشید این است که این در این روش این دستورات باید به صورت Run as administrator اجرا شوند. بدین منظور به شیوه زیر عمل کنید:

تست سرعت هارد اس اس دی

  • از منوی استارت لپ تاپ یا کامپیوتر، به قسمت نوار جست و جو رفته و در کادر مربوطه CMD را تایپ نمایید.
  • در ادامه روی برنامه command prompt کلیک کرده و گزینه run as administrator را انتخاب نمایید.
  • حال باید دستور مقابل را در پنجره باز شده تایپ نمایید:

“winsat disk -ran -write -drive(name)”

تست سرعت هارد SSD در ویندوز

  • به جای (name) باید درایوی که سیستم عامل روی آن نصب شده را انتخاب نمایید. در اغلب سیستم ها درایو C به این بخش اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: بازیابی اطلاعات هارد بعد از نصب ویندوز

تست سرعت هارد SSD در لینوکس

امکان تست سرعت هارد اس اس دی در سیستم عامل لینوکس نیز برای کاربران فراهم است. کاربران دستگاه هایی که از سیستم عامل استفاده می کنند می توانند برای تست سرعت هارد دستگاه از مسیر زیر پیش بروند:

  • در مرحله اول لازم است به بخش ترمینال رفته و آن را باز نمایید.
  • پس از آن لازم است که دستور زیر را در بین علامت نقل قول تایپ نمایید:

$ ”  sync; dd if=/dev/zero of=tempfile bs=1M count=1024; sync “

تست سرعت هارد ssd در لینوکس

  • عددی که در این مرحله نشان داده می شود همان سرعت write دستگاه ذخیره سازی است.
  • توجه داشته باشید که در این بخش ما در واقع یک فایل موقت ایجاد کرده ایم. بنابراین از آنجایی که داده ها در حافظه پنهان دستگاه ذخیره می شوند در صورتی که بخواهید سرعت خواندن دستگاه را امتحان کنید ممکن است نتیجه منحرف کننده باشد.
  • بدین منظور برای صحیح شدن نتیجه بهتر است کش را از فایل موقت دستگاه پاک کنید. برای این کار می توانید از دستور زیر استفاده نمایید:

$ ” sudo /sbin/sysctl -w vm.drop_caches=3 “

  • حال مجددا دستور قبلی را تایپ کنید تا بتوانید سرعت خواندن هارد را مشاهده کنید. سرعت هارد در واقع عددی است که در آخر خط کدهای روی صفحه نمایش داده می شود.

بیشتر بخوانید: علت کند شدن هارد

تست سرعت هارد اس اس دی با استفاده از برنامه های ثانویه

در برخی سیستم ها ممکن است امکان تست سرعت هارد SSD با استفاده از برنامه های داخلی خود سیستم عامل وجود نداشته باشد. اما جای نگرانی نیست زیرا امروزه برنامه های ثانویه بسیار زیادی در اینترنت موجود هستند که کاربران می توانند با استفاده از آنها به تست سرعت هارد اس اس دی لپ تاپ یا کامپیوتر خود بپردازند. در ادامه به چند مورد از این برنامه ها اشاره خواهیم کرد:

  • CrystalDiskMark: این برنامه یکی از بهترین گزینه ها برای کاربران ویندوز است که دانلود آن نیز رایگان است.

  • Novabench: یکی از مواردی که در مورد سیستم عامل لینوکس باید به آن توجه داشته باشید این است که این نوع سیستم عامل در مورد برنامه های منبع باز است، از همین رو تکیه بر نرم افزار شخص ثالث در این سیستم عامل غیرممکن است. اما در صورتی که برای تست سرعت هارد نیاز به نرم افزار شخص ثالث دارید می توانید برنامه novabench را استفاده نمایید.

  • HD Tach: این برنامه یکی از بهترین برنامه ها برای تست سرعت هارد برای کاربران سیستم عامل های ویندوز است. شیوه عملکرد این برنامه بدین صورت است که تمامی اطلاعات موجود روی هارد دیسک را خوانده و بر طبق آنها یک گزارش عملکرد دقیق از هارد برای کاربر نمایش می دهند.

تست سرعت هارد اس اس دی با استفاده از نرم افزار cross-platform

برخی از کاربران ممکن است از چندین سیستم عامل روی دستگاه خود استفاده نمایند. این کاربران برای تست سرعت هارد SSD لپ تاپ یا کامپیوتر خود باید از برنامه cross-platform استفاده نمایند. این برنامه دو نسخه پولی و رایگان دارد که نسخه پولی ویژگی های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد، اما نسخه رایگان نیز می تواند جهت تست سرعت هارد مورد استفاده قرار گیرد. در این نرم افزار کاربران می توانند سرعت حافظه ذخیره سازی را بررسی کرده و علاوه بر آن قطعات سخت افزاری کامپیوتر یا لپ تاپ را نیز بررسی کنند. این نرم افزار در سیستم عامل های ویندوز و مک قابل استفاده بوده و شیوه اجرای آن به شکل زیر است:

  • ابتدا برنامه را در دستگاه خود دانلود کرده و آن را اجرا نمایید.
  • در مرحله بعدی برای تست سرعت هارد اس اس دی کافی است روی گزینه start در وسط صفحه کلیک نمایید.
  • برخی پارامترها را می توانید در منوی کشویی تغییر دهید.
  • در نهایت از روی اطلاعات نمایش داده شده روی صفحه به راحتی می توانید به سرعت عملکرد هارد دستگاه خود پی ببرید.

بیشتر بخوانید: بوق زدن هارد در حین وصل شدن به سیستم

تست سرعت هارد اس اس دی

تست سرعت هارد اس اس دی با برنامه Anvil’s Storage Utilities

اگر به دنبال یک برنامه خاص و منحصر به فرد برای تست سرعت هارد SSD لپ تاپ خود می گردید پیشنهاد ما به شما دانلود برنامه Anvil’s Storage Utilities است. شیوه کار این نرم افزار نیز ساده بوده و تنها کافی است آن را اجرا کرده و روی گزینه استارت کلیک کنید. در ادامه یک صفحه جدید روی نمایشگر باز می شود که اطلاعات کاملی از سرعت read و write هارد را در بر دارد.

تست سرعت هارد با استفاده از نرم افزار

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران