رفع مشکل صدای موتور یخچال

در صورتی که صدای موتور یخچال تغییر کند، باید به دنبال علت مسئله باشید؛ زیرا ممکن است که بعداً دستگاه شما با مشکلات جدی‌تر روبرو شود. گاهی با یک تغییر جزئی مثل گذاشتن پایه و یا تمیز کردن یخچال مشکل صداهای نامعمول برطرف می شود. اگر دوست دارید بدانید که علت صدای موتور یخچال چیست؟ این مقاله را مطالعه کنید. تعمیرات تخصصی یخچال در زودکمک انجام می شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

دلایل غیر طبیعی بودن صدای موتور یخچال

به طور کلی هنگامی که صدای موتور یخچال از حالت عادی خارج می شود، علت را باید در عوامل زیر جستجو کنید:

  • نوع گاز مبرد
  • ناهموار بودن مکانی که دستگاه را در آن گذاشته اید.
  • وجود برفک زیاد
  • روغن کمپرسور
  • آسیب رسیدن به فن یخچال

رفع مشکل صدای موتور یخچال


روش های برطرف کردن سروصدای زیاد موتور یخچال

در صورتی که صداهای نامتعارف از یخچال شنیدید، برای حل مشکل می توانید راه کارهایی که در ادامه نوشتار بیان می شود، را مورد استفاده قرار دهید.

  • روش اول: محل اصلی تولید صدا را پیدا کنید

اگر بتوانید محل ایجاد سرو صدا را بیابید، رفع مشکل ساده تر می شود. اغلب صداها از بخش های زیرین دستگاه تولید می شوند؛ مثلا احتمال دارد که پایه های یخچال در یک سطح قرار نگرفته باشند. پس از چک کردن پایه ها و تراز کردن آن ها، می توانید در زیر هر کدام لاستیکی بگذارید، تا لرزش های بدنه دستگاه را خنثی کند. با این راه کار تا اندازه زیادی صداها کاهش پیدا می کنند.

  • روش دوم: گذاشتن یخچال روی یک پایه چوبی

اگر پایه ای از جنس چوب تهیه نمایید و دستگاه خود را روی آن قرار دهید، میزان صدای موتور یخچال به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. می توانید از یک نجار بخواهید که این پایه را برایتان بسازد.

  • روش سوم: به کار بردن فوم آکوستیک

فوم های آکوستیک به دلیل قدرت جذب بالای صوت، می توانند شما را از صداهای آزاردهنده موتور یخچال رها کنند. این فوم ها را از بازار خریداری کرده و در بخش هایی مانند درز دستگاه و یا روی درب آن نصب نمایید.

 

  • روش چهارم: تعویض سنسور ترموستات

گاهی صداهای زیاد به خاطر صدمه دیدن سنسور ترموستات ایجاد می شود. در این حالت بهتر است که از یک کارشناس بخواهید دستگاه شما را عیب یابی کند و پس از اطمینان یافتن از خرابی سنسور ترموستات، آن را با هزینه ای اندک تعویض نماید.

  • روش پنجم: پاک کردن کمپرسور و فن

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد صدای ناهنجار موتور، وجود گرد و خاک روی فن یا کمپرسور است. تمیز کردن این قطعات تاثیر زیادی روی کاهش صداها دارد. می توانید از پارچه یا برسی نرم برای پاک کردن این قطعات کمک بگیرید.

  • روش ششم: تمیز کردن کلی یخچال

برای کاهش صدای موتور یخچال توصیه می شود که ابتدا دستگاه را خاموش کرده و کل مواد غذایی موجود در آن را خارج کنید. سپس تمام قسمت ها را به دقت تمیز نمایید. بهتر است مدتی صبر کنید، تا برفک های داخل یخچال و همچنین یخ های روی رادیاتور ذوب شوند. پس از پاک کردن تمام بخش ها می توانید دستگاه خود را مجددا به برق بزنید.

  • روش هفتم: تعمیر کمپرسور

گاهی اوقات صداهای غیرطبیعی یخچال ناشی از خراب شدن کمپرسور است. در چنین شرایطی باید از دستکاری کردن دستگاه خودداری نمایید؛ زیرا در صورتی که گاز مبرد نشت پیدا کند، علاوه بر این که برای شما خطرناک است، می تواند به محیط زیست نیز صدمه بسیاری بزند.

✔ آموزش تعویض لولا درب یخچال


کدام صداهای یخچال طبیعی هستند؟

صداهای وزوز که از یخچال شنیده می شوند، طبیعی هستند و جای نگرانی ندارند. البته دقت داشته باشید که یخچال های پیشرفته امروزی صداهای بلندتری تولید می کنند. اگر متوجه شدید که صدا از قسمت پشت دستگاه می آید، به احتمال زیاد فن کندانسور در ایجاد صدا دخیل است. در این حالت برای رفع مشکل باید با استفاده از یک برس تمام گرد و خاک بین پره های فن را پاک کنید.

گاهی صدای موتور یخچال به این علت پیش می آید که یخچال را تازه نصب کرده اید. پس از گذاشتن دستگاه در محل جدید خود، باید چند ساعت منتظر بمانید، تا سرو صداها کمتر شود. در مواردی هم نصب نادرست ممکن است که باعث ایجاد سروصدای موتور شود، چون در چنین شرایطی موتور با دیواره های داخلی یخچال تماس پیدا کرده و ایجاد صدا می کند.

 

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران