تعمیر پاور ماینر

منبع تغذیه یا پاور در ماینر، قطعه ای است که برق موردنیاز دستگاه را تامین می کند. از این رو خرابی و تعمیر پاور ماینر مسئله ای بسیار مهم است. چرا که معیوب بودن این قطعه بر کل عملکرد دستگاه تاثیرگذار است. این قطعه حساس می تواند به مرور زمان دستخوش ایرادات و خرابی هایی شود که لازم است تحت تعمیر قرار گیرد. در این مقاله به بررسی عوامل معیوب کننده پاور ماینر و تعمیرات این قطعه که یکی از خدمات واحد تعمیر ماینر زودکمک است می پردازیم.

تعمیر پاور ماینر

دلایل خرابی و تعمیر پاور ماینر کدامند؟

در این بخش، به مهم ترین عواملی که موجب خراب شدن پاور ماینر و نیاز این قطعه به تعمیرات می شوند اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • فرسوده شدن ماینر

  • حرارت و دمای بالا

  • رطوبت محیط

  • افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ برق

در ادامه، هر یک از این 4 مورد را که باعث خرابی و نیاز به تعمیرات پاور ماینر می شوند را شرح می دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

فرسوده شدن ماینر

یکی از دلایل اصلی خرابی پاور ماینر، فرسودگی دستگاه است. ماینرها هم مانند هر دستگاه دیگری عمر مفیدی دارند، در نتیجه با گذشت زمان به وجود آمدن مشکلاتی برای دستگاه کاملا طبیعی است. نیاز به تعمیر منبع تغذیه ماینر هم یکی از مشکلاتی است که با فرسوده شدن دستگاه می تواند رخ دهد.

حرارت و دمای بالا

حرارت زیاد هم دیگر عامل اصلی برای تعمیر پاور ماینر است. در صورتی که دستگاه در محیط بسیار گرمی نگهداری شود یا فن های خنک کننده ماینر نتوانند به خوبی دستگاه را خنک کرده و دما را پایین بیاورند، پاور یا سایر قطعات دستگاه می توانند آسیب ببینند.

رطوبت محیط

رطوبت عاملی است که همواره می تواند برای دستگاه ها و لوازم الکترونیکی و برقی دردسرساز باشد. پایه های قطعات مختلف ماینر مانند خازن، مقاومت، ترانزیستور و... روی برد دستگاه قرار دارد. رطوبت و آب خوردگی موجب اتصال کوتاه یا سولفاته کردن و قطع شدن پایه های این قطعات می شود که در نتیجه، قطعات سوخته و از کار می افتند. پاور هم یکی از قطعاتی است که در این زمینه بسیار آسیب پذیر و حساس است.

افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ برق

همانطور که می دانید، نوسانات ولتاژ برق نیز می تواند همواره برای دستگاه های برقی خطرناک و آسیب زا باشد. ماینرها هم از این قاعده مستثنی نیستند و افزایش یا کاهش ناگهانی ولتاژ برق و نوسانات می تواند موجب خرابی و نیاز به تعمیر تخصصی پاور ماینر شود.

بهترین دستگاه های ماینر رو اینجا ببین.

بررسی و عیب یابی در تعمیر منبع تغذیه ماینر

عیب یابی دقیق اولین اصل در تعمیر پاور ماینر است که اهمیت زیادی دارد. با عیب یابی دقیق می توان فهمید که ایراد به وجود آمده واقعا از پاور دستگاه است یا مشکل جای دیگری است. همچنین در صورت خرابی پاور، با یک عیب یابی دقیق و اصولی می توان علت خرابی را تشخیص داد. با روش های زیر می توان برای عیب یابی پاور ماینر اقدام کرد.

بررسی و چک کردن ولتاژ در تعمیرات پاور ماینر

در اولین قدم لازم است که ولتاژ برق را بررسی کرده و مطمئن شوید که دستگاه با ولتاژی کمتر از ولتاژ شروع کار نمی‌کند. ولتاژ شروع، حداقل میزان ولتاژی است که ماینر برای روشن شدن به آن نیاز دارد. اگر ولتاژ ورودی کمتر از ولتاژ شروع پاور باشد، پاور کار نخواهد کرد و ماینر نیز روشن نخواهد شد.

تعمیر منبع تغذیه ماینر

بررسی دقیق پاور

پس از بررسی ولتاژ برق، نوبت به بررسی دقیق منبع تغذیه یا همان پاور می رسد. پاور را به دقت بررسی کنید تا بتوانید به درستی ایراد به وجود آمده را تشخیص دهید. در برخی مواقع، ایراداتی در برد کنترل دستگاه وجود دارد که به اشتباه به پاور ماینر نسبت داده می شود. از این رو، لازم است که برد کنترل دستگاه را نیز بررسی کرد.

همچنین می توان با استفاده از مولتی متر به بررسی دقیق پاور پرداخت. برای این منظور، از اتصال صحیح کابل برق مطمئن شوید. سپس مولتی متر را در حالت DC تنظیم کرده و ولتاژ منبع را بررسی کنید. این کار را می توان به دو روش زیر انجام داد:

  • اتصال پروب های قرمز و مشکی به سیم های مشکی و زرد.

  • اتصال پروب ها به ترمینال های مثبت و منفی.

برای بررسی پاور با مولتی متر، اگر عدد نمایش داده شده 12 یا نزدیک به آن باشد، پاور سالم است، در غیر این صورت مشکلی در قطعه وجود دارد.

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران