آموزش رجیستری انواع گوشی ها

رجیستری گوشی های موبایل یکی از مواردی است که نه تنها مسافرانی که از خارج از ایران به داخل کشور وارد می شوند، بلکه افرادی که اقدام به خرید گوشی جدید می کنند نیز باید آن را انجام دهند. پس از اجرای طرح رجیستری گوشی های موبایل در سال 1396، تمامی کاربران موظفند که گوشی های تلفن همراه خود را در سامانه همتا فعال سازی یا رجیستر کنند.

دیگر محصولات هوشمند که سیم کارت خور بوده و دارای کد IMEI هستند نیز مشمول این طرح می شوند. این طرح برای جلوگیری از قاچاق تلفن همراه به کشور تصویب شده و شامل بسیاری از برندها می شود. مسافرانی که گوشی خود را در خارج از ایران خریداری کرده و قصد دارند بیش از 30 روز آن را در داخل کشور مورد استفاده قرار دهند نیز باید اقدام به فعال سازی گوشی خود کنند.

در ادامه این مقاله به آموزش رجیستر کردن گوشی موبایل برندهای مختلف می پردازیم. در صورتی که موفق به رجیستری موبایل خود نشدید می توانید از مشاوره رایگان با کارشناسان تعمیر موبایل زودکمک بهره مند شوید . در این مرکز علاوه بر فعال سازی گوشی، تمامی خدمات تعمیراتی گوشی های تلفن همراه نیز ارائه می شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

آموزش رجیستری گوشی سامسونگ

 در صورتی که گوشی خود را به صورت اینترنتی خریداری کرده اید وظیفه رجیستری و فعال سازی گوشی با خود شماست، اما در صورت خرید حضوری می توانید از فروشنده بخواهید که رجیستری را برای شما انجام دهد. اولین گزینه ای که برای رجیستری گوشی سامسونگ مورد نیاز است، کد IMEI است. برای به دست آوردن این کد دو راه وجود دارد.

این کد بر روی جعبه گوشی های تلفن همراه نوشته می شود و در صورتی که جعبه گوشی را داشته باشید به راحتی می توانید آن را بر روی جعبه پیدا کنید. اما در صورتی که به جعبه گوشی دسترسی ندارید می توانید با شماره گیری کد دستوری *#06# با گوشی مورد نظر، کد IMEI را به دست آورید. توجه داشته باشید که در گوشی های تک سیم کارته یک کد، و در گوشی های دو سیم کارته دو شماره سریال نمایش داده می شود. پس از پیدا کردن کد IMEI می توانید به دو طریق اقدام به رجیستر کردن گوشی سامسونگ خود کنید.

رجیستری گوشی

رجیستر کردن گوشی سامسونگ با استفاده از کد USSD

برای رجیستری گوشی سامسونگ با کد USSD ابتدا باید با استفاده از گوشی مورد نظر خود کد *7777# را شماره گیری نمایید. پس از آن در منوی ظاهر شده بر روی صفحه نمایش گوشی موارد مختلفی نظیر استعلام اصالت، راهنما، انتقال مالکیت و ... را مشاهده می کنید. در این مرحله عدد 2 را شماره گیری کنید. پس از انتخاب عدد 2 باید کد IMEI که در مرحله قبل به دست آوردید را با استفاده از شماره گیر گوشی تایپ کنید.

در مرحله بعدی گزینه ارسال یا Send را بزنید. حال صفحه ای بر روی گوشی ظاهر می شود که باید در آن شماره سیم کارت مورد استفاده را وارد کرده و دکمه ارسال را بزنید. پس از آن یک کد فعال سازی برای شماره سیم کارتی که در مرحله قبل وارد کرده اید ارسال می شود.

این شماره فعال سازی 6 رقمی بوده و با رقمی غیر از صفر شروع می شود. در آخرین مرحله از شما خواسته می شود که کد فعال سازی را وارد کنید. پس از آن شماره سیم کارت و کد IMEI برای تایید نهایی به شما نشان داده خواهد شد. در صورت صحیح بودن اطلاعات نمایش داده شده عدد 1 را وارد کنید.

رجیستری و فعال سازی گوشی سامسونگ با استفاده از سامانه همتا

روش دیگری که می توانید از آن اقدام به رجیستر کردن گوشی سامسونگ خود کنید استفاده از سامانه همتا است. بدین منظور ابتدا باید وارد صفحه اصلی سایت سامانه همتا شوید. برای وارد شدن به سایت می توانید آدرس دقیق سایت همتا را تایپ کرده یا در موتور جست و جو عبارت "سامانه همتا" را تایپ کنید. پس از آن در قسمت رجیستری گوشی شماره موبایل و همچنین کد IMEI دستگاه مورد نظر خود و کد فعالسازی را وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز گزینه فعال سازی را انتخاب کنید. مد نظر داشته باشید که هنگام فعال سازی، شماره موبایل وارد شده در سامانه همتا به عنوان مالک دستگاه شناخته می شود.

بیشتر بخوانیم : تعمیر موبایل سامسونگ

فعال سازی گوشی های شیائومی

رجیستری گوشی های شیائومی نیز شباهت بسیار زیادی با مراحل رجیستری و فعال سازی گوشی های سامسونگ دارد. اما در ابتدا لازم است کد فعال سازی گوشی خود را به دست آورید. در صورتی که گوشی خود را آکبند خریداری کرده اید به راحتی می توانید کد فعال سازی را بر روی جعبه گوشی یا کارت گارانتی آن پیدا کنید.

در صورتی که قصد خرید گوشی های دست دوم را دارید باید حتما فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهید. توجه کنید که انتقال مالکیت باید توسط مالک فعلی دستگاه انجام شود. عدم انجام فرآیند انتقال مالکیت به این معنی است که سند گوشی به نام مالک قبلی آن بوده و خریدار جدید نمی تواند هیچ گونه ادعایی بر آن داشته باشد.

در صورتی که گوشی کارکرده را از فروشگاه های حضوری خریداری می کنید می توانید از فروشنده بخواهید تا عملیات انتقال مالکیت را انجام دهد. پس از انجام انتقال مالکیت کد فعال سازی 6 رقمی از طریق پیامک با سرشماره HAMTA برای مالک فعلی ارسال می شود. مراحل رجیستر کردن گوشی شیائومی به صورت خلاصه در ادامه بیان شده است:

فعال سازی گوشی شیائومی با استفاده از کد USSD

  • ابتدا با گوشی خود کد *#06# را شماره گیری کرده و شماره سریال IMEI را یادداشت نمایید. توجه داشته باشید که این شماره سریال 15 رقمی بوده و بر روی جعبه گوشی هم ثبت شده است.
  • پس از پیدا کردن شماره سریال IMEI باید کد دستوری *7777# را شماره گیری کنید.
  • عدد 2 را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • در این قسمت از رجیستری گوشی شیائومی از شما خواسته می شود که شماره سریال IMEI گوشی را وارد کنید.
  • در مرحله بعد باید تلفن همراه خود را از میان لیست نمایش داده شده انتخاب کنید.
  • پس از آن کد فعال سازی 6 رقمی را در محل مربوطه تایپ کنید.

بیشتر بخوانیم : تعمیر موبایل شیائومی

نحوه رجیستر کردن گوشی آیفون

گوشی های آیفون جزو اولین گروهی بودند که شامل طرح رجیستری شدند. پس از آن به مرور سایر برندها نیز به این گروه پیوستند به طوریکه امروزه تقریبا تمامی برندها مشمول این قانون می شوند. رجیستری گوشی آیفون نیز به صورت کلی مشابه همان مراحلی است که در مورد گوشی های سامسونگ و شیائومی توضیح داده شد. در این بخش ابتدا روش های به دست آوردن شماره سریال یا همان IMEI گوشی را به تفصیل بیان کرده و پس از آن به روش های فعال سازی و رجیستر کردن گوشی آیفون خواهیم پرداخت.

روش های دریافت کد IMEI

_ ساده ترین راه برای پیدا کردن شماره سریال گوشی آیفون مراجعه به جعبه گوشی و پیدا کردن این کد در پشت جعبه است.

_ روش دیگری که از طریق آن می توانید به کد IMEI دست پیدا کنید رفتن به تنظیمات یا همان Setting گوشی است. پس از وارد شدن به بخش تنظیمات، به قسمت general بروید. پس از آن گزینه about را انتخاب کنید. در صفحه باز شده به قسمت پایین صفحه رفته و کد IMEI را یادداشت نمایید.

_ سومین روش به دست آوردن شماره سریال گوشی استفاده از کد دستوری *#06# است. بدین منظور کافی است این کد دستوری را در قسمت تماس تایپ کرده و کلید dial را بزنید. پس از آن شماره سریال 15 رقمی گوشی بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود.

_ در گوشی های آیفون این امکان وجود دارد که با استفاده از آیتونز نیز به شماره IMEI دست پیدا کرد. برای این کار باید گوشی خود را به لپ تاپ وصل کرده و برنامه آیتونز را باز کنید. در منوی برنامه گزینه devices را انتخاب کرده و پس از آن از بخش summary شماره سریال گوشی را به دست آورید.

بیشتر بخوانیم : تعمیر آیفون

مراحل رجیستر کردن گوشی آیفون

1- رجیستری با استفاده از کد USSD :

برای استفاده از این روش کافی است کد دستوری *7777# را در قسمت تماس گوشی خود وارد کرده و گزینه dial را بزنید. پس از آن منویی روی صفحه گوشی نشان داده می شود که گزینه های مختلفی دارد. در این بخش عدد 2 را در کادر مربوطه وارد کنید. در مراحل بعدی رجیستری گوشی آیفون از شما خواسته می شود که شماره سریال IMEI و همچنین شماره موبایل مورد استفاده را وارد کنید. در نهایت اطلاعات دستگاه مجددا برای شما نمایش داده می شود. در صورت تایید اطلاعات عدد 1 را وارد کرده و گوشی خود را رجیستر کنید.

2- رجیستر کردن گوشی با سامانه همتا :

ابتدا با استفاده از شماره ملی یا شماره تلفن همراه خود وارد سایت سامانه همتا شوید. پس از چند لحظه یک پیامک حاوی رمز یک بار مصرف به گوشی شما ارسال می شود. رمز یک بار مصرف را در قسمت مربوطه در سایت وارد کرده و گزینه ورود را بزنید. حال باید گزینه فعال سازی یا همان رجیستری گوشی همراه را انتخاب کرده و در سمت چپ اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. در ادامه گزینه فعال سازی را انتخاب کرده و صبر کنید تا مراحل تکمیل شوند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران