تصویر ندادن لپ تاپ تاپ به دلایل مختلفی مانند خرابی آداپتور، خالی بودن باتری، آسیب به پاور سیستم، قطع شدن برق منزل و غیره ایجاد می شود. اما گاهی اوقات لپ تاپ روشن می شود، ولی تصویر ندارد که در این حالت دلیل مشکل از جانب بایوس سیستم می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا این مسئله و روش برطرف کردن آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

تصویر ندادن لپ تاپ به دلیل مشکل در بایوس

با توجه به این نشانه ها می توانید بفهمید که مشکل تصویر ندادن لپ تاپ از جانب بایوس دستگاه می باشد:

  • یکی از نشانه های ایراد بایوس این است که تنها چراغ مربوط به سیستم روشن می شود، اما چراغ صفحه نمایش دستگاه همچنان خاموش می ماند.
  • یکی دیگر از علائم اختلال در بایوس سیستم این است که روشن نشدن دستگاه یک الگوی خاص و مشخص ندارد. برای مثال ممکن است که رایانه چندین روز متوالی بدون کوچکترین مشکلی روشن شود و بعد از آن ناگهان مشاهده کنید که  لپ تاپ روشن می شود، اما تصویر ندارد.

تصویر ندادن لپ تاپ


از کجا بفهمیم که صفحه مانیتور لپ تاپ ایراد پیدا نکرده است؟

گاهی ممکن است که مانیتور دستگاه دچار نقص فنی شده و تصویر ندادن لپ تاپ اصلاً ربطی به بایوس سیستم نداشته باشد. برای این که فرق این دو را کاملاً تشخیص بدهید، بهتر است که کابل مانیتور لپ تاپ خود را به یک مانیتور دیگر متصل کنید. اگر مشاهده کردید که روی کامپیوتر دیگر نیز تصویر نمایش داده نمی شود، بیانگر این است که ایراد از جانب بایوس است و باید به روز رسانی شود.


حل مشکل تصویر نداشتن لپ تاپ

زمانی که تصویر نداشتن لپ تاپ به دلیل ایراد در بایوس ایجاد می شود، به کمک این راه کارها می‌ توانید مشکل پیش آمده را برطرف کنید.

1- فلش کردن بایوس سیستم به صورت نرم افزاری

به این منظور باید زمانی که دستگاه روشن شد، دکمه F2 و یا  delete را بزنید، تا بتوانید به محیط بایوس وارد شوید. این که کدام دکمه برای ورود به بایوس به کار شما می آید، با توجه به برند لپ تاپ متفاوت است.

در گام بعدی لازم است که اقدام به دانلود فایل بایوس از بخش دانلود درایور نمایید. چنانچه آپدیت جدیدی برای درایور شما ارائه شده باشد، ممکن است که به کمک آن بتوانید مشکل تصویر ندادن لپتاپ را رفع کنید. اگر دیدید که آپدیت جدید بایوس شما آمده است، باید جدیدترین آن را دانلود کرده و نصب نمایید.

 اگر جز کاربران حرفه‌ای نیستید و خیلی با امور مربوط به کامپیوتر آشنایی ندارید، توصیه می کنیم که بروز رسانی بایوس را خودتان انجام ندهید، زیرا یک خطای کوچک موجب می شود که لپتاپ به طور کلی روشن نشود شود. از این رو بهتر است که کامپیوتر خود را نزد یک تکنسین ماهر ببرید و از او بخواهید که کار آپدیت بایوس را برای شما انجام دهد.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2- فلش کردن بایوس به صورت سخت افزاری

این روش زمانی به کار برده می شود که سیستم به طور کلی روشن نمی شود و بایوس آن پریده است. در  کامپیوترها این امکان برای کاربر فراهم شده است که آی سی بایوس را به راحتی جدا کنند و آن را روی پروگرامر قرار داده و عملیات فلش را به راحتی انجام دهند.

در لپ تاپ ها آی سی به راحتی از دستگاه جدا نمی شود. بنابراین تکنسین ها به منظور فلش بایوس در این شرایط آی سی را توسط هیتر داغ کرده و از مادربرد جدا می کنند. بعد از این که عملیات فلش کردن به اتمام رسید، مجدداً آن را روی مادربرد لحیم می کنند. نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است که در این حالت باید ورژن بایوس با ورژن قبلی آن یکی باشد.


چرا بایوس دچار مشکل می شود؟

معمولاً آپدیت نادرست و همچنین نفوذ ویروس ها به سیستم موجب اختلال در عملکرد بایوس می شوند که اغلب با تصویر ندادن لپ تاپ همراه است. بهترین راه تعمیر بایوس قرار دادن برنامه پروگرامر بر روی آن است. این عملیات یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به تجربه فراوان دارد. بنابراین بهتر است که توسط یک فرد با تجربه و ماهر انجام شود. چنانچه مبتدی هستید، هرگز به تنهایی تعمیر بایوس را انجام ندهید، چون احتمال دارد که صدمه بیشتری به دستگاه وارد کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران