ریست کردن پرینتر هنگامی انجام می شود که عملکرد آن به دلیل مشکلاتی همچون ویروسی شدن، ارور دادن و به هم خوردن تنظیمات مختل شده باشد. با این کار کلیه تنظیمات اعمال شده در دستگاه نظیر تنظیمات مربوط به IP، شبکه، رزولوشن، فکس و غیره از بین می رود. بنابراین پس از به اتمام رسیدن عملیات لازم است که تنظیمات مورد نظر خود را مجددا انجام دهید. در این مقاله نحوه ریست کردن چاپگر را آموزش خواهیم داد.

مشاوره آنلاین زودکمک

ریست کردن پرینتر در چه مواقعی انجام می شود؟

به هنگام ساخته شدن پرینتر در کارخانه یک سری تنظیمات پیش فرض و متداول بر روی دستگاه اعمال می گردد. پس از خریداری آن می توانید این تنظیمات را مطابق با نیاز خود تغییر دهید. در مواردی به دلیل اشتباه در تنظیم کردن چاپگر، عملیات چاپ کیفیت لازم را ندارد، پس اگر نمی توانید تنظیمات را به صورت حرفه ای انجام دهید، بهتر است که دستگاه را ریست نمایید.

بعضی مواقع هم با خطاهای مکرر روبرو می شوید و ناگزیر هستند که از ریست کردن پرینتر استفاده نمایید. بازگرداندن به تنظیمات کارخانه در واقع یک راه میانبر و موثر برای رفع ایرادات دستگاه و یا تعمیر پرینتر می باشد.

گاهی نیز قصد دارید پرینتر خود را بفروشید و نمی خواهید که مستندات ذخیره شده در حافظه آن در اختیار دیگران قرار گیرد. در چنین حالتی ریست فکتوری بهترین گزینه برای حذف تمام اطلاعات موجود می باشد. همچنین در مواردی که حافظه چاپگر پر شده و نیاز به فضای خالی دارید، می توانید از  قابلیت بازگشت به تنظیمات کارخانه بهره بگیرید و مقداری از حافظه را خالی کنید.

 ریست کردن پرینتر

آموزش ریست کردن پرینتر

به طور کلی چاپگرها در دو نوع مختلف وجود دارند. دسته ای از آن ها قدیمی هستند و صفحه نمایش ندارند. تعدادی هم مطابق با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده اند و مجهز به صفحه لمسی می باشند. ریست کردن پرینتر در هر دو نوع در ادامه بحث بیان می شود.

ریست کردن در چاپگرهای فاقد صفحه نمایش لمسی

بازگرداندن پرینتر به تنظیمات کارخانه در این نوع از دستگاه ها مطابق مراحل زیر انجام می شود:

  • دستگاه را خاموش کرده و دو شاخه را از پریز جدا کنید. چند ثانیه منتظر بمانید و مجددا پرینتر را به برق وصل نمایید.

  • چاپگر را روشن کنید و دکمه Resume آن را فشرده و به مدت ۲۰ ثانیه در همین حالت نگه دارید. هنگامی که چراغ های دستگاه شروع به چشمک زدن کنند، می توانید دکمه را رها نمایید.

  • در این مرحله فرآیند ریست فکتوری آغاز می شود. منتظر بمانید تا عملیات به اتمام رسیده و چاپگر بالا بیاید. دستگاه به طور خودکار چند بار خاموش روشن می شود و بعد از اعمال مجدد تنظیمات آماده کار است.

ریست فکتوری کردن در چاپگرهای دارای صفحه نمایش

به منظور ریست کردن پرینتر در انواعی که دارای صفحه نمایش هستند، به این صورت عمل کنید:

  • دستگاه را خاموش کرده و کلیه اتصالات آن را از برق جدا نمایید. ۳۰ ثانیه منتظر بمانید و مجددا پرینتر را به برق وصل کنید.

  • اکنون دستگاه را روشن نموده و هنگام بالا آمدن آن بخش پایینی صفحه نمایش را لمس کرده و به مدت ۲۰ ثانیه نگه دارید. هنگامی که عبارت Permanent Storage init روی پنل لمسی ظاهر شد، می توانید انگشت خود را بردارید.

  • سپس فرآیند بازگشت به تنظیمات کارخانه آغاز می شود. صبر کنید تا عملیات خاتمه یابد و پرینتر خاموش و روشن گردد.

آیا ریست فکتوری می تواند تمام مشکلات پرینتر را حل کند؟

بازگرداندن پرینتر به تنظیمات کارخانه در حل بسیاری از ایرادات موثر است، اما این روش همیشه جواب نمی دهد. بعضی اوقات علی رغم انجام این کار، مشکل همچنان پابر جاست و دستگاه نیاز به تعمیر اساسی دارد. توصیه می شود که در چنین شرایطی از یک فرد متخصص درخواست کنید که چاپگر را بررسی و عیب یابی کند، تا ایرادات آن برطرف گردد. همچنین پیشنهاد میشود مقاله تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر را نیز مطالعه نمایید.

نکات مهم در هنگام ریست کردن چاپگر

مراقب باشید که به هنگام ریست کردن چاپگر، کابل برق از پریز جدا نشود و یا این که دستگاه را خاموش نکنید. این قبیل اقدامات می تواند صدمات جدی به پرینتر وارد نماید و هزینه گزافی برای تعمیر آن به شما تحمیل کند. برای جلوگیری از صدمه دیدن دستگاه بهتر است از پشتیبان برق شهری استفاده نمایید، تا احتمال ایجاد هر مشکلی به صفر برسد.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

مافی
1402/01/25-14:28

پرینتر canon مدل lpb654cx

ریست نشد

لطفا راهنمایی کنید