صدا دادن هارد یکی از مشکلاتی است که می تواند کاربران کامپیوتر و لپ تاپ را به شدت نگران کند. هارد مسئول ذخیره اطلاعات سیستم است، بنابراین یکی از مهم ترین بخش های لپ تاپ و کامپیوتر محسوب شده و قیمت نسبتا بالایی نیز دارد. صدا دادن هارد نشانه خرابی در آن بوده و باید سریعا نسبت به عیب یابی و تعمیر آن اقدام کرد تا حد امکان از بروز مشکلات جدی بعدی جلوگیری شود. هارد لپ تاپ و کامپیوتر در هنگام عملکرد بی صدا بوده و شنیده شدن صداهای غیر عادی از هارد می تواند نشانه خوبی برای آسیب دیدگی آن باشد. صدای غیر عادی هارد می تواند شامل بوق زدن، تق تق کردن و صداهایی از این دست باشد. در ادامه این مقاله به علل بروز این مشکل در هارد و همچنین اقدامات لازم در هنگام مواجهه با این اختلال خواهیم پرداخت. در صورتی که با هرگونه ایراد سخت افزاری یا نرم افزاری در لپ تاپ، کامپیوتر یا سایر گجت های خود مواجه شدید می توانید برای تعمیر آن به مرکز زودکمک مراجعه نمایید. تکنسین های متخصص حاضر در این مرکز با استفاده از جدیدترین تکنیک های تعمیرات هارد در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام به رفع ایراد از دستگاه شما می کنند.

مشاوره آنلاین زودکمک

اصلی ترین دلایل صدا دادن هارد لپ تاپ یا کامپیوتر

صدا دادن هارد می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. از جمله مواردی که می توانند منجر به شنیده شدن صدای غیر عادی هارد شوند می توان به خرابی هد یا ثابت نبودن آن، گیر کردن محور هارد در حین چرخش، ایراد در لایه مدیا، مشکل بدسکتور و مواردی از این دست اشاره کرد. هارد یکی از قطعاتی است که نسبت به ضربه بسیار حساس است. در واقع می توان گفت علت بروز بیشتر ایراداتی که به آن اشاره کردیم وارد شدن ضربه به هارد است. چنانچه از هارد صدای غیر عادی می شنوید باید سریعا برای تعمیر آن اقدام کنید. یکی از مهم ترین مسائل در هنگام تعمیر لوازم الکترونیکی عیب یابی و پیدا کردن قطعه خراب شده در دستگاه است. هارد لپ تاپ نیز از این قضیه مستثنی نبوده و پیش از هر نوع اقدامی جهت تعمیر ابتدا لازم است که تشخیص دهیم که کدام بخش دچار خرابی شده است. در مورد هارد یکی از نکاتی که در عیب یابی اهمیت دارد نوع صدای هارد است. به عنوان مثال صدای شنیده شده از هارد با هد خراب با صدای شنیده شده از هاردی که محور آن گیر می کند متفاوت است و همین امر راهنمای تکنسین ها برای تعمیر آن خواهد بود.

صدا دادن هارد


اقدامات لازم در هنگام شنیدن صدای غیر عادی هارد

 اگرچه تعمیر صدادادن هارد یک کار تخصصی بوده و توصیه اکید این است که در صورت آشنایی نداشتن با تعمیرات هارد از دستکاری آن در منزل جدا خودداری کرده و این کار را صرفا به افراد متخصص بسپارید، اما برخی اقدامات می تواند در این زمینه به شما و تکنسین کمک کرده و از بروز ایرادات بعدی جلوگیری کند. در ادامه به بررسی اقداماتی می پردازیم که در صورت مواجهه با صدا دادن هارد بهتر است انجام دهید:

1. ابتدا لازم است اطمینان حاصل کنید که صدای شنیده شده مربوط به هارد بوده و به دیگر سخت افزار لپ تاپ یا کامپیوتر ارتباطی ندارد. بدین منظور بهتر است هارد را از دستگاه جدا کرده و یک مرتبه لپ تاپ یا کامپیوتر را خاموش و روشن کنید. در صورتی که باز هم صدای غیر عادی شنیدید می توانید مطمئن باشید که هارد سالم بوده و صدا مربوط به دیگر بخش های دستگاه است.

2. در صورت شنیدن صدای غیر عادی هارد بهتر است یک مرتبه کابل دیتا را به هارد وصل کرده و به صدای آن گوش دهید. در صورتی که در زمان وصل کردن کابل برق به هارد صدایی شنیده نشد اما پس از وصل کردن کابل دیتا متوجه صدا شدید احتمالا خود هارد سالم بوده و صرفا کابل دیتای مورد استفاده مشکل دارد. البته توجه داشته باشید که انجام این عملیات در لپ تاپ تا حدودی پیچیده بوده و کاربر عادی از عهده آن بر نخواهد آمد.

3. در صورتی که پس از موارد گفته شده تا حدودی مطمئن شدید که هارد مشکل دارد می توانید از نرم افزارهای تشخیص ایراد هارد استفاده کنید. این نرم افزارها در دسترس بوده و به راحتی می توانید با جست و جوی نام آنها در گوگل آنها را پیدا کرده و دانلود کنید. یکی از مثال های خوب در این زمینه برنامه SeaTools است. علاوه بر این نرم افزارهای پیشرفته تری نیز برای عیب یابی صدا دادن هارد وجود دارند که دانلود آنها عموما نیاز به پرداخت هزینه دارد. در صورتی که با این روند آشنایی ندارید بهتر است سریعا هارد را از لپ تاپ جدا کرده و آن را برای تعمیر به مراکز مربوطه ببرید. کار کردن با هارد ایراد دار موجب بیشتر شدن خرابی شده و تعمیر آن را دشوارتر و گاهی حتی ناممکن می کند.

4. در زمانی که نرم افزار عیب یاب هارد را اجرا می کنید بهتر است تمامی برنامه های دیگر روی لپ تاپ بسته باشند.

5. پس از اجرای نرم افزار می توانید ایرادات گفته شده را برطرف کنید. در صورتی که این کار مفید فایده واقع نشد بهتر است یک نسخه پشتیبان از اطلاعات روی هارد خود تهیه کنید.

6. توجه داشته باشید که روش های گفته شده صرفا راه حل های موقتی برطرف کردن صدا دادن هارد بوده و برای تعمیرات اساسی لازم است به افراد متخصص در این زمینه مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانیم : ارتقا هارد لپ تاپ

روش های سالم نگه داشتن هارد

مراقبت از هارد و سالم نگهداشتن آن موجب افزایش طول عمر این قسمت شده و از صدا دادن هارد نیز جلوگیری می کند. در ادامه به بررسی روش های ساده ای می پردازیم که رعایت آنها می تواند عمر مفید هارد را تا حدود زیادی بالا برده و از خرابی آن جلوگیری کند.

جلوگیری از لرزش هارد:

آسیب های جسمی از اصلی ترین علل خرابی هارد هستند. هارد از بخش های مختلفی تشکیل شده که بسیاری از آنها متحرک هستند. وارد شدن ضربه ها و تکان های هرچند کوچک و ناچیز می تواند این بخش های متحرک را در معرض آسیب قرار داده و در نهایت موجب بروز صدای غیر عادی هارد شوند. توجه داشته باشید که وارد شدن ضربه به هارد مخصوصا در مواقعی که دستگاه در حال خواندن اطلاعات روی آن است بیشترین ضربه را به هارد خواهد زد. بنابراین حتما سعی کنید که هارد را طوری به لپ تاپ وصل کنید که لرزش نداشته باشد و مکان آن ثابت بوده و در معرض خطر افتادن نباشد.

بیشتر بخوانیم : تعمیر هارد اینترنال

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

محافظت در مقابل گرما:

گرمای بیش از حد محیط نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند به هارد و قطعات داخلی آن آسیب وارد کند. هارد دارای محدوده دمای مطلوب مشخصی است و دماهای بالاتر از این محدوده می تواند عملکرد بخش های مختلف آن را با ایراد مواجه کند. افزایش دما می تواند بیرونی یا درونی باشد. یکی از مثال های افزایش دمای بیرونی هارد قرار گرفتن آن در مقابل نور مستقیم خورشید و محیط با گرمای زیاد است. افزایش دمای درونی هارد اما می تواند ناشی از تهویه نامناسب باشد. از همین رو برای جلوگیری از صدا دادن هارد لازم است آن را در محیطی با دمای مناسب نگهداری کرده و گرد و غبار روی آن را نیز پاک کنید تا تهویه هوای درون آن به درستی انجام شود.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

خاموش و روشن نکردن بیش از حد هارد:

توجه داشته باشید که بوت شدن هارد و خاموش شدن آن به طور مکرر می تواند موجب آسیب پذیر شدن این بخش، ساییدگی اضافی در درایو و شنیده شدن صدای غیر عادی هارد شود. بنابراین توصیه می شود که در صورتی که هارد به لپ تاپ متصل است اما در حدود چند ساعت با آن کاری ندارید به جای خاموش کردن لپ تاپ و روشن کردن مجدد آن، لپ تاپ را در حالی که هارد به آن متصل است روی حالت sleep بگذارید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران