سری و موازی بستن باتری یو پی اس، اسباب بازی ها یا حتی خودرو جزو روش هایی است که باتری ها می توانند بدین طریق بهم متصل شده و انرژی مورد نیاز برای حرکت و عملکرد وسیله را تامین کنند. البته سری و موازی بستن باتری یو پی اس تنها راه اتصال باتری ها به یکدیگر نبوده و این کار به روش های دیگری نیز امکان پذیر است که ما در این مقاله به آن نمی پردازیم. سری و موازی کردن باتری یو پی اس یکی از مواردی است که باید حتما به دست افراد خبره انجام شود در غیر این صورت می تواند منجر به آسیب های فراوانی چه برای دستگاه و چه برای نصب کننده باشد.

در صورتی که برای سری و موازی بستن باتری UPS نیاز به کمک دارید می توانید با مرکز زودکمک تماس بگیرید. در این مرکز انواع خدمات مربوط به نصب و تعمیر یو پی اس ارائه می شود. برای دریافت خدمات کافی است پس از تماس با کارشناسان تلفنی، آدرس محل و نوع درخواست خود را ثبت کنید. پس از این مراحل کارشناسان واحد تلفنی با تکنسین های متخصص هماهنگ کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن تکنسین به محل شما اعزام می شود.

ثبت درخواست آنلاین تعیر باتری

نکات مهم پیش از سری و موازی بستن باتری یو پی اس

در هنگام انجام تمامی کارهای فنی باید نکات ایمنی به صورت دقیق و کامل رعایت شوند و سری و موازی بستن باتری UPS نیز از این قاعده مستثنی نیست.

  • اولین نکته ای که باید در هنگام سری و موازی بستن باتری یو پی اس ها مدنظر داشته باشید این است که خطر برق گرفتگی در UPS ها بسیار بالا بوده و بنابراین در هنگام نصب باید با دقت و احتیاط بسیار زیاد عمل کنید.
  • برای ایمنی بیشتر بهتر است پیش از شروع به کار و سری و موازی بستن باتری UPS حتما فیوز کابینت را قطع کنید.
  • برای این که عمل نصب باتری و سری و موازی کردن آن دقیق تر باشد توصیه می شود که تنها یک نفر برای این کار اقدام کند.
  • پیش از شروع به کار برای سری و موازی کردن باتری یو پی اس تمامی وسایل و زیورآلات فلزی اعم از انگشتر، ساعت، کلید، دستبند و مواردی از این دست را از خود جدا کنید.
  • حتما از ابزارآلاتی استفاده کنید که دارای عایق ضدرسانا باشند.
  • دقت کنید که در هر مرحله بیش از 6 باتری را به یکدیگر وصل نکنید، برای کاهش خطر برق گرفتگی بهتر است ولتاژ کمتر از 100 ولت باشد.
  • برای جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی حتما و حتما اولین و آخرین سر قطب باتری ها را در آخرین مرحله و پس از وصل کردن تمام باتری های طبقات به فیوز کابینت باتری وصل کنید.
  • در هنگام سری و موازی کردن باتری یو پی اس دقت کنید که تمامی اتصالات به صورت صحیح متصل شده باشند.
  • هر یو پی اس یک دفترچه راهنما دارد که با کمک آن می توانید اطلاعات اساسی مربوط به نصب و راه اندازی دستگاه را پیدا کنید. یکی از اطلاعاتی که در این دفترچه گفته شده نوع کابل مناسب برای اتصالات است. انتخاب کابل مناسب در ایمنی بیشتر اهمیت فراوانی دارد و بنابراین باید همان نوع کابل گفته شده درون دفترچه را فراهم کنید.
  • در هنگام سری و موازی بستن باتری یو پی اس و پس از اینکه تمامی اتصالات وصل شدند با استفاده از یک ولت متر ولتاژ خروجی را اندازه گیری کنید. منفی بودن عدد ولت متر یک نشانه خطر است و به این دلیل رخ می دهد که قطب منفی و مثبت باتری ها برعکس به کانکتور دستگاه وصل شده اند. چنانچه با چنین شرایطی مواجه شدید سریعا و با رعایت کامل نکات ایمنی کانکتورها را بررسی و اصلاح کنید.
بیشتر بخوانیم : علت روشن نشدن یو پی اس

سری و موازی کردن باتری یو پی اس

نحوه سری و موازی کردن باتری یو پی اس

در این بخش قصد داریم روش سری و موازی بستن باتری یو پی اس را به صورت کامل توضیح دهیم. در این بخش باید یک مرتبه دیگر متذکر شویم که پیش از هرگونه اقدام جهت سری و موازی بستن باتری UPS حتما نکات ایمنی لازم را که در بخش قبل گفته شده مطالعه کنید تا خدای نکرده آسیب جانی یا مالی متوجه شما نشود.

سری کردن باتری یو پی اس

در این نوع روش اتصال میزان جریان در باتری ها همیشه ثابت است و مولفه ولتاژ تغییر می کند. به عنوان مثال چنانچه 3 باتری 12 ولت صد آمپری را به صورت سری به یکدیگر متصل کنید در نهایت یک جریان 36 ولتی صد آمپری خواهید داشت. بنابراین باید با توجه به نیاز خود تصمیم به سری و موازی بستن باتری UPS بگیرید. برای سری بستن باتری کافی است قطب های مخالف باتری ها را به یکدیگر وصل کنید. به عنوان مثال باید بدین صورت عمل کنید که با استفاده از یک کابل مناسب قطب منفی یک باتری را به قطب مثبت باتری بعدی متصل کنید. در ادامه قطب منفی باتری دوم را نیز به قطب مثبت باتری سوم وصل کنید و این روند را تا زمانی که تعداد باتری ها تمام شوند ادامه دهید.

موازی بستن باتری یوپی اس

علاوه بر سری و موازی بستن باتری یو پی اس، روش های دیگری نیز برای اتصال باتری ها به یکدیگر وجود دارد که یکی دیگر از آنها روش اتصال موازی است. در این مدل اتصال برخلاف مدل سری جریان ثابت نیست و بنابراین زمانی از این مدل اتصالی استفاده می کنیم که نیاز به جریان بیشتری داشته باشیم. به عنوان مثال با اتصال موازی 6 باتری 12 ولت صد آمپری در انتها یک خروجی 6 ولت 1200 آمپری خواهیم داشت. نحوه اتصال موازی باتری یو پی اس بدین صورت است که باید قطب های همنام به یکدیگر متصل شوند. قطب مثبت باتری اول به قطب مثبت باتری دوم، قطب مثبت باتری دوم به قطب مثبت باتری سوم و الی آخر و همچنین قطب منفی باتری اول به قطب منفی باتری دوم، قطب منفی باتری دوم به قطب منفی باتری سوم و الی آخر.

بنابراین پیش از اینکه شروع به سری و موازی کردن باتری یو پی اس کنید ابتدا لازم است نیازهای جریان، آمپر و ولتاژ را بسنجید و بر اساس آن یکی از روش های گفته شده در این مقاله را جهت نصب باتری ها انتخاب نمایید.

فیلم آموزش سری و موازی بستن باتری ups

حجم ویدئو: 27.9 MB
مدت زمان ویدئو: 00:01:44
موضوع ویدئو: آموزش سری و موازی بستن باتری یو پی اس

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران