تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی

تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی را تنها زمانی متوجه می شوید که در فصل زمستان، گوشی شما کند کار کرده و حتی در برخی از موارد، خاموش شود. اگر تا به حال از گوشی خود در دمای زیر صفر استفاده کرده اید، شاید کند شدن عملکرد یا خاموش شدن آن را تجربه کرده باشید. همه تلفن ها معمولاً در شرایط مختلف، به صورت یکسان دوام نمی آورند؛ مخصوصا تلفن هایی که ماندگاری باتری کمی دارند. تاثیر سرما بر باتری گوشی موبایل، بر کسی پوشیده نیست و دمای بسیار پایین، حتی برای سلامتی ما نیز بسیار خطرناک است و سرمازدگی و هیپوترمی را در پیش دارد. به همین دلیل، اگر با مشکلاتی که نشان دهنده تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی هستند آشنا باشید، به راحتی می توانید عملکرد گوشی خود را به حالت عادی بازگردانید.

مشاوره آنلاین زودکمک

چگونگی تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی

ممکن است زمانی که هوا حتی به طور معمولی سرد است، شارژ تلفن شما ناگهان به طرز عجیبی کاهش پیدا کند یا دستگاه شما خاموش شود. اگر تلفن شما هنگام استفاده شروع به تار شدن می کند یا به هر ضربه و لمس شما بلافاصله پاسخ نمی دهد، به سادگی می توانید متوجه شوید که سرعت آن تحت تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی، کمتر شده است. ما هم در این مطلب، به خطر آسیب به باتری در هوای سرد، عملکرد بد باتری های لیتیوم یونی در سرما و نگهداری از گوشی در برابر سرما پرداخته ایم تا بیشتر با تاثیر سرما بر باتری موبایل آشنا شوید و در فصل سرد، بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی

تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی باعث می شود تا گوشی شما کند کار کرده و حتی در برخی از موارد، خاموش شود.


خطر آسیب به باتری موبایل در هوای سرد

هوای سرد کارکرد باتری را سخت تر می کند و می تواند باعث خاموش شدن آن شود؛ حتی اگر شارژ گوشی باقی مانده باشد. در صورتی که تلفن شما در دمای انجماد به کار خود ادامه دهد، احتمالاً بسیار کندتر عمل می کند و واکنش کمتری نسبت به دستورات شما دارد؛ زیرا حداکثر توان لحظه ای استفاده از گوشی در این شرایط، کم است. قرار گرفتن در سرما و تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی، معمولاً اثرات منفی طولانی مدتی ندارد.

چون خاموش شدن تلفن ها در دمای پایین، یک مکانیسم محافظتی است و آسیبی به گوشی نمی زند. معمولاً به محض بازگشت به دمای اتاق، گوشی شما هم باید بدون مشکل دوباره روشن شود. البته در صورت قرار گرفتن طولانی مدت و مداوم گوشی در دمای انجماد، ممکن است سرما، مایع موجود در باتری را منجمد کند و باعث آسیب دیدگی آن شود. البته خنک ماندن باتری خوب است اما سرمای زیاد و طولانی، آسیب های جدی به باتری را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: رفع مشکل کند شدن موبایل

عملکرد بد باتری های لیتیوم یونی در سرما

دلیل اصلی اینکه گوشی شما در هنگام سرد شدن هوا بیش از حد آسیب می بیند، مربوط به سطح مقاومت داخلی باتری است. مقاومت باتری، معیاری است که نشان می دهد چقدر از انرژی باتری هدر می رود. اگر می خواهید اندازه گیری مقاومت و توان خروجی باتری را محاسبه کنید، باید بدانید هنگامی که دما کاهش می یابد، مقاومت داخلی باتری شما بالا می رود. این موضوع به این معناست که مقدار بیشتری از انرژی باتری شما به هدر می رود. بنابراین باتری باید سخت تر کار کند تا تلفن را به کار بیندازد. به همین دلیل، تحت تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی شما،  شارژ آن خیلی سریع تر از زمان مورد انتظارتان کم می شود.

دلیل دیگر تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی، یک قانون ساده شیمی است. وقتی دما پایین می آید، سرعت واکنش های شیمیایی نیز کاهش می یابد. باتری های لیتیوم یونی به طور مداوم برای تولید انرژی، واکنش های شیمیایی انجام می دهند. وقتی دما پایین می آید، این باتری ها نمی توانند واکنش های شیمیایی را با سرعت همیشگی انجام دهند و ممکن است شارژدهی را به درستی انجام ندهند.

 

عملکرد بد باتری های لیتیوم یونی در سرما

روش های نگهداری از گوشی در برابر سرما

خاموش کردن گوشی

-تاثیر هوای سرد بر باتری گوشی شما، با کمتر شدن دمای هوا بدتر می شود. مثلا دمای 2- درجه سانتی گراد، می تواند باتری تلفن شما را در پنج دقیقه از بین ببرد. بنابراین، خاموش کردن گوشی در سرما، یکی از روش های بسیار موثر برای ماندگاری باتری گوشی است. خاموش کردن موبایل اگرچه ممکن است راحت نباشد، باعث می شود باتری گوشی در برابر سرما بسیار مقاوم تر شود. بنابراین وقتی به داخل برگردید همچنان شارژ خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: قفل کردن برنامه ها در گوشی

نگهداری گوشی در فضای گرم

اگر نمی خواهید گوشی خود را خاموش کنید، آن را در جیب داخلی کت یا کاپشن خود نگه دارید تا گرمای بدن شما باعث گرم ماندن گوشی شود.

 

نگهداری گوشی در فضای گرم

استفاده از قاب های محافظ موبایل

اگر زمان زیادی را باید در خارج از منزل بگذرانید و به گوشی خود نیاز دارید، می توانید از قاب های محافظ عایق گوشی، استفاده کنید تا گرمای دستگاه را حفظ کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

Person
زودکمک
1402/11/29-16:37

درود بر شما Ekdoemeoo عزیز

دستگاه شما باید از نزدیک بررسی شود برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 1662 تماس بگیرید.

Person
زودکمک
1402/11/29-16:36

درود بر شما یوسف خان یوسفی عزیز

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات میتوانید با شماره 1662 تماس بگیرید.

Person
Ekdoemeoo
1402/04/21-13:55

من وقتی گوشیم رو میزنم شارژ میاره به علت سرد بودن گوشی آهسته شارژ میشه در صورتی که گوشیم اصلا سرد نیست

Person
زودکمک
1402/04/05-09:54

درود بر شما کمکم کنید زود عزیز

زودکمک از همراهی شما سپاسگزار است.لطفا ابتدا از سلامت دستگاه خود نظیر پورت، اختلالات نرم افزاری و همچنین کابل شارژ خود اطمینان حاصل نمایید. اگر هیچ یک موارد بالا وجود نداشته باشد باتری گوشی شما نیاز به تعویض دارد. لطفا جهت دریافت اطلاعات یسشتر با شماره های در ج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

Person
کمکم کنید زود
1402/01/18-09:12

سلام موبایلم جای سرد بود الان باطریش خراب شده زود شارج خالی میکنه یکی بگه چکار کنم ک درست شه آیا قابل درست شدن هس یان؟

Person
یوسف خان یوسفی
1401/12/07-21:10

سلام من گوشیم مشکل باطری ندارد فقط لمس توی هوای معتدل کار نمیکنه باید گرم باشه اگه یکم سرد باشه صفحه تار میشه دیده نمیشه که ازش استفاده کنم

Person
یوسف خان یوسفی
1401/12/07-21:09

سلام من گوشیم مشکل باطری ندارد فقط لمس توی هوای معتدل کار نمیکنه باید گرم باشه اگه یکم سرد باشه صفحه تار میشه دیده نمیشه که ازش استفاده کنم

Person
زودکمک
1401/10/11-15:53

سلام دوست عزیز. ایراد گوشی شما ممکن است از باطری باشد. جهت دریافت خدمات با شماره درج شده در سایت تماس گرفته و یا درخواست خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکمک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه دریافت خدمات را به شما ارائه می دهند.

Person
امین نصیری
1401/10/09-07:58

سلام من گوشیم یادم رفت از ماشین بردارم یه شب تا صبح در دمای منفی 2درجه موند وقتی آوردنش خونه درصد باترش 37یک روز هم گذشته باز هم 37موند مشکلش چیه ممنون