بسیاری از کاربران برای کانفیگ روتر سیسکو با مشکل مواجه می شوند. همان طور که می دانید، روتر برای انتقال اطلاعات بین دو شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. به این صورت که داده ها را از طریق یکی از اینترفیس ها یا پورت ها، متناسب با ip مقصد و همچنین اطلاعات جدول روتینگ منتقل می کند. در این مقاله زودکمک می خواهیم روش کانفیگ نمودن روتر سیسکو را شرح دهیم.

مشاوره آنلاین زودکمک

آموزش کانفیگ روتر سیسکو

روتر ها در واقع شبیه سوئیچ ها می باشند، البته پورت های کمتری دارند و تعداد بیشتری ماژول در آن ها تعبیه شده است. این تجهیزات وظیفه دارند که چند شبکه مختلف با آی پی های گوناگون را به هم مرتبط کنند. هنگامی که یک شبکه محلی ایجاد می شود، تمام آی پی های موجود در آن در یک رنج هستند. بنابراین همه سیستم های متصل به شبکه به راحتی می توانند با هم ارتباط داشته باشند. به منظور کانفیگ روتر سیسکو کافیست که مطابق این مراحل عمل نمایید: 

کانفیگ روتر سیسکو

مرحله اول: ورود به فضای کانفیگ روتر

نخست وارد فضای کانفیگ روتر شوید. برای این کار از دستور router>en استفاده کنید. سپس از طریق Configure Terminal که به شکل conf t نیز نوشته می شود، به بخش برنامه ریزی روتر وارد شوید. بعد از اجرای صحیح دستور en فلشی که در قسمت جلوی نام روتر وجود دارد، به صورت # دیده می شود. همچنین  پس از اجرای دستورConf t ، در داخل پرانتز عبارت Config قرار می گیرد. یعنی شکل نهایی به این صورت خواهد بود:

router(config)#

 ورود به فضای کانفیگ روتر 

مرحله دوم: انتخاب یک اسم برای روتر

در اینجا باید برای روتر یک نام انتخاب کنید. به این منظور دستور Hostname را در محیط کانفیگ اجرا نمایید. به این صورت که دستور مورد نظر را تایپ کرده و بعد از فشردن کلید اسپیس، نام دلخواه خود را بنویسید. توجه داشته باشید که این اسم بعدا در احراز هویت WAN به کار می آید.

مرحله سوم: تنظیم پسورد

گام بعدی برای کانفیگ روتر سیسکو، تنظیم پسورد است که پنج حالت مختلف به شرح ذیل دارد:

  • Enable Password

این رمز هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که از دستور en استفاده کنید. اگر برای مشاهده کانفیگ روتر دستور show running-configuration را به کار ببرید، رمز وارد شده کاملا دیده می شود. در واقع این امر یک نقطه ضعف بزرگ برای این نوع پسورد محسوب می گردد.

  • Enable Secret Password

این نوع رمز برای حالت privilege به کار برده می شود و دارای این مزیت است که به هنگام کانفیگ، پسورد به شکل کاراکترهای نامشخص برای کاربر ظاهر می گردد. از این رو کسی چیزی از آن متوجه نمی شود.

  • Line Console Password

اگر می خواهید توسط اتصال با کابل کنسول به روتر دسترسی داشته باشید، این نوع پسورد به دردتان می خورد.

  • Line VTY Password

این رمز در مواقعی که دسترسی به کمک خطوط VTY انجام می گیرد، استفاده می شود.

  • Auxiliary Password

که تنها برای پورت aux مورد استفاده قرار می گیرد.

مرحله چهارم: تعیین IP پورت ها

هر روتر دارای چندین پورت شبکه است که به مدل آن بستگی دارد. روتر به کمک این پورت ها به سوئیچ اتصال داده شده و تنظیمات مربوط به ارتباطات درون شبکه را انجام می دهد. هنگامی که برای بار اول روتر را می خرید، پورت های شبکه IP ندارند. بنابراین برای آن که بتوانید به هر پورت یه آی پی اختصاص دهید، لازم است که وارد قسمت کانفیگ شوید.

تعیین IP پورت ها

برای تکمیل فرآیند کانفیگ روتر سیسکو و تعیین IP پورت ها مطابق دستورات زیر عمل کنید:

  • router(config)#interface Fastethernet0/0
  • router(config-if)#ip address 192.168.1.1 255.255.255.0
  • router(config-if)#no shut

دقت نمایید که در بخش Ip Address باید آدرس آی پی را نوشته و بعد Subnet Mask شبکه را به طور صحیح وارد کنید. به قسمت No shut نیز توجه ویژه داشته باشید؛ زیرا اگر این دستور را جا بندازید و پورتی که برای آن آی پی در نظر گرفته اید، خاموش باشد، نمی توانید از پورت یا همان اینتر فیس استفاده نمایید.

 بخش Ip Address

مرحله پنجم: ذخیره تنظیمات اعمال شده

هنگامی که اقدام به کانفیگ کردن روتر می کنید، دستورات اجرا شده تنها تا زمانی که روتر روشن باشد، حفظ می گردد. به محض خاموش شدن آن تمامی تنظیمات اعمال شده از بین می رود. بنابراین ذخیره این تنظیمات ضروری است. برای این کار باید در حالت privilege دستور wr را به کار ببرید. یعنی به این صورت: 

router#wr

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران