یکی از اساسی ترین تنظیمات تلفن های سانترال تنظیم زنگ سانترال است. این مساله به این معنی است که مسیر تماس ها در سانترال تعیین شود. در این مقاله قصد داریم به آموزش چگونگی تنظیم زنگ سانترال بپردازیم. امروزه اکثر کسب و کارها از خطوط سانترال 824 استفاده می کنند. پیش فرض این سانترال 3 خط ورودی شهری و 8 خط داخلی است که البته امکان ارتقای خطوط نیز در این مورد وجود دارد. سانترال کمک می کند که مشتریان به راحتی با هر بخشی که نیاز داشته باشند تماس حاصل نمایند. در صورتی که در هر یک از مراحل کار با سوال یا مشکلی مواجه شدید می توانید با مرکز زودکمک تماس حاصل کرده و مشکل خود را با مشاوران این مرکز مطرح کنید.

تنظیم زنگ سانترال

حالت های مختلف کد 414 در تنظیم زنگ سانترال

این کد این امکان را به کاربر می دهد که تعیین کند تماس ورودی به مرکز سانترال در طول روز به کدام قسمت وصل شود. با استفاده از این کد برای تنظیم زنگ سانترال یک حالت نرمال در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت که انتقال تماس به کد 408 نام دارد. در این حالت تمام موارد مربوط به تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال که برای کد 408 در نظر گرفته ایم اجرا خواهد شد. در حالتی که کد 414 روی حالت نرمال کد 408 قرار نداشته باشد برای وصل کردن تماس ها به یک داخلی خاص یا گروهی از داخلی ها باید دستگاه را برنامه ریزی کرده و از آن طریق مشخص کنیم که تماس به کجا وصل شود. با استفاده از این روش همچنین می توان ساعت اتصال تماس ها به یک داخلی خاص را نیز تنظیم کرد تا بدین ترتیب بهترین پاسخگویی ممکن انجام شود. کدهای دیگری که در همین زمینه عمل می کنند عبارتند از کدهای 415 و 416 که به ترتیب مربوط به تعیین مسیر تماس ورودی در شب، و تعیین مسیر تماس ورودی در ناهار هستند. کدهای 409 و 410 نیز حالت های نرمال مربوط به کدهای 415 و 416 هستند.

پیشنهاد ویژه : برای اطلاع از خدمات نصب و راه اندازی سانترال با زوکمک تماس بگیر!


تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال با کد 400

کد 400 برای غیرفعال کردن خطوط شهری که هیچ خطی به آنها متصل نیست به کار می رود. با استفاده از این کد و یک تلفن قابل برنامه ریزی می توان آن را فعال کرد. برای تنظیم زنگ سانترال با استفاده از کد 400 لازم است مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

تنظیم زنگ خوردن سانترال

  • ابتدا به حالت برنامه ریزی دستگاه وارد شده و کد 400 را وارد نمایید.
  • حال دو مرتبه پشت سر هم دکمه اسپیکر دستگاه را فشار داده و صبر کنید تا نام خط شهری و وضعیت آن روی صفحه نمایش تلفن نشان داده شود.
  • حال خطی که از آن استفاده نمی کنید را پیدا کنید.
  • برای تغییر حالت خط بلااستفاده پس از نمایش خط روی صفحه نمایش دکمه auto-ANS را فشار دهید.
  • سپس دکمه Auto-DIAL را فشار دهید.
  • در این مرحله خط مورد نظر شما به حالت disconnect تغییر حالت داده و تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال انجام شده است.

تعیین مسیر تماس های ورودی با استفاده از کد 414

همانطور که پیشتر اشاره کردیم کد 414 برای تعیین مسیر تماس های ورودی در طول روز به کار می رود. بنابراین با استفاده از این کد برای تنظیم زنگ سانترال می توانید مشخص کنید که تماس های ورودی به یک داخلی، یک گروه از داخلی ها، مودم، صندوق صوتی یا دیزا هدایت شوند. بدین منظور کافی است طبق روش زیر پیش بروید:

تنظیم زنگ خوردن سانترال

  • ابتدا وارد بخش برنامه ریزی دستگاه خود شوید.
  • کد 414 را برای تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال وارد کنید.
  • کلید اسپیکر را فشار دهید. در این مرحله مشاهده می کنید که در حالت پیش فرض تمامی خطوط در زمان های مختلف روی حالت نرمال تنظیم شده اند. در چنین شرایطی وقفه تماس های ورودی، زنگ خوری داخلی ها و موارد این چنینی از حالت نرمال کد 408 پیروی می کند.
  • برای انتخاب حالت های دیگر برای خطوط مورد نظر خود کافی است دکمه AUTO-ANS را فشار داده و حالت مد نظر خود را انتخاب کنید.
  • با استفاده از حالت DIL-Jack می توانید تعیین کنید که تماس ورودی از خط شهری به صورت مستقیم به شماره داخلی مورد نظر شما متصل شود.
  • این حالت موجب می شود که تنها داخلی مشخص شده به تماس های خطوط شهری متصل شود.

تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال در حالت UCD

در مواردی ممکن است کاربر نیاز داشته باشد که تماس های ورودی از خطوط شهری به گروهی از داخلی ها متصل شوند. بدین منظور باید از حالت UCD برای تنظیم زنگ سانترال استفاده نماییم. شیوه انجام کار به شکل زیر است:

  • مانند بخش های قبل وارد حالت برنامه ریزی دستگاه شده و پس از انجام مراحل ابتدایی کلید AUTO-ANS را فشار داده و با استفاده از آن حالت UCD را تعیین کنید.
  • حال گروه UCD را برای تماس های ورودی مشخص کنید. در چنین حالتی تمامی تماس های ورودی خط شهری مورد نظر به داخلی هایی که در مرحله قبل تعیین کرده اید متصل خواهند شد.
  • انتخاب دیگری که کاربر می تواند در این مرحله داشته باشد حالت دیزا است. در صورت استفاده از این حالت برای تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال، می توان مشخص کرد که تماس های ورودی خط شهری مورد نظر به کدام کانال دیزا هدایت شود.
  • با وصل کردن تماس ورودی به حالت دیزا نیز پیغامی که از قبل ضبط شده برای تماس گیرنده پخش خواهد شد.

کدهای مربوط به انتخاب حالت نرمال

کد 408 کدی است که از طریق آن می توان به تنظیم زنگ سانترال در طول روز یا ساعات کاری شرکت پرداخت. برای تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال با استفاده از این کد لازم است از مسیر زیر پیش بروید:

تنظیم زنگ سانترال

  • ابتدا وارد بخش برنامه ریزی دستگاه شده و کد 408 را در بخش مربوطه وارد نمایید.
  • دکمه اسپیکر را فشار داده و صبر کنید تا پیغام CO 1: #01: Enable روی صفحه نمایش تلفن ظاهر شود.
  • CO در واقع همان خط شهری مورد نظر است که قصد داریم تماس های ورودی از آن را به داخلی مورد نظر خودمان هدایت کنیم.
  • #01 نیز شماره جک مورد نظر است که می توانید با استفاده از صفحه کلید تلفن به راحتی آن را تغییر دهید.
  • برای فعال و غیر فعال کردن این قابلیت نیز می توانید از دکمه AUTO-ANS که در بخش های قبل توضیح داده شد استفاده نمایید. در صورتی که تنظیمات روی حالت پیش فرض باشد همه خطوط برای خط شهری روی حالت enable قرار خواهند داشت. اگر بخواهیم یک داخلی خاص برای تماس های خط شهری زنگ نخورد لازم است در این بخش آن را disable کنیم.

کد 409

این کد در هنگام انتخاب حالت نرمال کد 414 وجود دارد و زمانی به کار می آید که کاربر قصد تنظیم زنگ سانترال در شیفت شب را داشته باشد. با استفاده از این کد می توان مشخص کرد که تماس های ورودی از خطوط شهری در ساعات معین مربوط به شیفت شب به داخلی خاصی (مثلا نگهبانی) وصل شوند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

کد 410

این کد هم عملکردی مشابه کد 409 دارد با این تفاوت که در زمان ناهار و استراحت شرکت وارد عمل شده و تماس های ورودی را در این بازه زمانی به داخلی مخصوصی هدایت می کند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

کد 405 برای تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال

کد 405 نیز کدی است که برای تنظیم زنگ سانترال در شیفت روز به کار می رود. تنها عملکرد این کد مربوط به دسترسی به خطوط شهری بوده و برای ایجاد محدودیت در شماره گیری باید از روش های دیگری استفاده نمایید. فعال کردن این کد برای تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال نیز مانند موارد پیشین بوده و کافی است از طریق حالت برنامه ریزی دستگاه آن را فعال و تنظیم کنید. پیغام Day out Co برای تماس هایی به کار می رود که می خواهند در یک شیفت روز از خط شهری خارج شوند. برای تنظیم کردن آن کافی است دکمه اسپیکر را بزنیم و در ادامه برای هر خط شهری و داخلی مشخص کنیم که دسترسی داخلی به خط شهری برای تماس گرفتن در طول شیفت روز فعال باشد یا خیر. این تنظیمات به صورت پیش فرض برای تمامی داخلی ها فعال بوده و چنانچه قصد دارید امکان تماس با خطوط شهری را برای داخلی خاصی غیرفعال کنید باید با استفاده از دکمه AUTO-ANS اقدام نمایید. بدین منظور کافی است شماره داخلی مورد نظر را انتخاب کرده و آن را disable نمایید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

تنظیم وقفه در زنگ خوردن سانترال با استفاده کد 411

یکی از قابلیت های سانترال این است که می توان مشخص کرد که تماس های ورودی پس از یک وقفه به داخلی مورد نظر وصل شوند. بدین منظور باید از کد 411 استفاده کنید. با تنظیم این کد و با استفاده از دکمه AUTO-ANS می توانید با ایجاد وقفه های 5، 10 یا 15 ثانیه ای در تماس های ورودی به تنظیم زنگ سانترال بپردازید. در حالت پیش فرض تماس ها بدون وقفه به داخلی مورد نظر وصل می شوند.


تعمیرات سانترال در زودکمک

در چنین مواردی در صورت امکان مشاورین تعمیر سانترال  توصیه هایی به شما ارائه می کنند اما در صورتی که مشاوران احساس کنند برای رفع مشکل لازم است که یک متخصص در محل حضور پیدا کند، اقدام به اعزام تکنسین به محل مشتری می نمایند. تکنسین های فنی در کوتاه ترین زمان ممکن به محل مشتری رفته و علاوه بر تنظیم زنگ خوردن تلفن سانترال، مشکلات آن را نیز برطرف می کنند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران