نوتیفیکیشن ها برای اطلاع از اعلانات دستگاه نظیر پیام ها ، ایمیل ها ، تماس ها و... بسیار مفید و کاربردی هستند اما مشکل از آنجایی شروع می شود که سیل عظیمی از نوتیفیکیشن های ناخواسته به خاطر اسپم ها ، پیام های تبلیغاتی مزاحم ، تماس از طرف شرکت های فروش تلفنی و افراد مزاحم به طرف گوشی شما سرازیر می شود. در چنین وضعیتی تنها سلاح شما خاموش کردن نوتیفیکیشن های اندروید می باشد. اما تکلیف نوتیفیکیشن های مهم چه می شود ؟ اگر یک تماس یا پیام مهم به موقع دیده نشود چه پیامدهایی بر زندگی ما دارد ؟ اینجاست که باید گفت نگران نباشید زیرا سیستم کنترل نوتیفیکیشن های اندروید یکی از بهترین ها در این زمینه است ، چه از نظر انعطاف پذیری و چه از نظر امکانات باید گفت این سیستم یک مرکز کنترل بی نظیر است. کنترل نوتیفیکیشن های اندروید در ورژن های مختلف از این سیستم عامل متفاوت است که در این مطلب از ورژن 11 تا 4.1 آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

مشاوران آنلاین زودکمک

قطع نوتیفیکیشن های اندروید با Do Not Disturb

ابزار Do Not Disturb یا به اختصار DND ابزاری است که به کاربر اجازه می دهد تا برای سیستم نوتیفیکیشن اندروید مشخص کند که نوتیفیکیشن پیام و تماس های چه مخاطبی از دستگاه اعلام شود . این حالت برای زمانی مناسب است که شما منتظر یک پیام یا تماس مهم از طرف شخص خاصی هستید اما مایل به پاسخگویی به بقیه اعلانات نیستید. این حالت برای اپلیکیشن ها نیز قابل تنظیم است یعنی به عنوان مثال اجازه می دهید نوتیفیکیشن های واتساپ اعلام شود اما مایل به دریافت نوتیفیکیشن های اینستاگرام نیستید. همچنین DND قابلیت زمانبندی دارد یعنی می توانید مشخص کنید این حالت در چه بازه های زمانی فعال شود. گوشی های با سیستم عامل اندروید 5 و بالاتر از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

قطع نوتیفیکیشن های اندروید با Do Not Disturb

بیشتر بخوانیم : آپدیت اندروید

حذف نوتیفیکیشن های اندروید در ورژن 11 (R)

نزدیکترین راه برای قطع نوتیفیکیشن های اندروید در ورژن 11 استفاده از منوی کرکره ای است ، با مشاهده یک نوتیفیکیشن منوی کرکره ای را پایین بکشید و دست خود را روی نوتیفیکیشن دریافت شده نگه دارید و سپس از گزینه ایی که نمایش داده می شود دکمه Turn Off Notifications را انتخاب کنید. راه دوم این است که پس از پایین کشیدن منوی کرکره ای روی علامت چرخ دنده ضربه بزنید ، سپس Apps & Notifications را انتخاب کرده و بعد از آن   Notifications را انتخاب کنید. در قسمت Recently Sent گزینه See All from Last 7 Days را انتخاب کنید. در این لیست برنامه های که بیشترین نوتیفیکیشن را در هفت روز گذشته نمایش داده اند را مشاهده می کنید. فلش بغل گزینه Most Recent را لمس کرده سپس All Apps  را انتخاب کنید. در اینجا برای غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های هر برنامه می توانید کلید نرم افزاری کنار آن را لمس کنید.

قطع نوتیفیکیشن های اندروید در ورژن 11 (R)


فعال کردن حالت Snooze نوتیفیکیشن در اندروید 11

اگر می خواهید یک نوتیفیکیشن در بازه های زمانی مشخص مجددا از طرف مرکز کنترل نوتیفیکیشن اندروید به شما یادآوری شود ، از منوی کرکره ای علامت چرخ دنده را انتخاب کنید. حالا Apps & Notifications و سپس Notifications بعد از آن Advanced را انتخاب کنید ، حالا کلید مقابل Allow Notification Snoozing را فعال کنید. حالا با پایین کشیدن منوی کرکره ای نوتیفیکیشن مورد نظر را به چپ یا راست بکشید و آیکون Snooze را که شبیه یک ساعت با حرف Z بالای آن است را انتخاب کنید. فلش رو پایین را لمس کنید تا بتوانید زمان یادآوری را از بازه های 15 دقیقه تا 2 ساعت انتخاب کنید.

فعال کردن حالت Snooze نوتیفیکیشن در اندروید 11


غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید 10 (سامسونگ)

قطع نوتیفیکیشن های اندروید در اندروید های سامسونگ کمی متفاوت تر از اندروید خام است . مهم است به خاطر داشته باشید که لزوما تمام برنامه ها به شما امکان قطع نوتیفیکیشن ها را نمی هند ، مثلا اعلانات مربوط به اپلیکیشن های سیستمی نظیر آپدیت سیستم عامل یا اعلانات ضروری مربوط به سلامت دستگاه قابلیت خاموش شدن ندارند. برای غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید منوی کرکره ای را باز کرده روی نوتیفیکیشن انگشت خود را نگه دارید و سپس دکمه Show Notifications را غیر فعال کنید. راه دوم خاموش کردن نوتیفیکیشن اندروید از طریق Setting و فعال کردن حالت Snooze نیز مانند اندروید 11 است که در بالا ذکر شد.

غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید 10 (سامسونگ)


خاموش کردن نوتیفیکیشن های اندروید 9 (Pie)

شیوه قطعه کردن نوتیفیکیشن های اندروید 9 بدین شرح می باشد، در نوار کرکره ای روی نوتیفیکیشن مورد نظر یک لمس طولانی انجام دهید و سپس گزینه Stop Notifications را انتخاب کنید. برای تنظیم نوتیفیکیشن های اندروید 9 ، در نوار کرکره ای انگشت خود را روی نوتیفیکیشن اپلیکیشن مورد نظر نگه داشته آیکون info(i) را انتخاب کنید و بعد Notifications را لمس کنید. حالا دکمه کنار Show Notifications را غیر فعال کنید یا کلید روشن و خاموش کنار یک نوتیفیکیشن دلخواه را تغییر به وضعیت غیر فعال حالت دهید. برای غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید 9 از طریق setting نیز می توانید از این طریق اقدام کنید

Settings > Apps & Notifications > Notifications > App

البته ناگفته نماند که در اندروید 9 اگر یک نوتیفیکیشن خاص را چند بار بدون باز کردن از طریق کشیدن به چپ یا راست نادیده بگیرید سیستم عامل متوجه این موضوع می شود و از طریق باز کردن پنجره گفتگویی پیشنهاد غیر فعال کردن آن نوتیفیکیشن را به شما می دهد.

خاموش کردن نوتیفیکیشن های اندروید 9 (Pie)


قطع کردن نوتیفیکیشن های اندروید ورژن 8 (Oreo)

لمس نوتیفیکیشن در اندروید 8 همچنان منجر به باز شدن اپلیکیشن مربوطه می شود اگر چه می توانید برای حذف آن نوتیفیکیشن آن را به سمت چپ بکشید. برای غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید 8 منوی کر کره ای را از بالا به پایین باز کنید و نوتیفیکیشن مورد نظر را به سمت راست بکشید، در این حالت دو آیکون مشاهده خواهید کرد، یک چرخ دنده و یک آیکون ساعت. لمس آیکون چرخ دنده با نمایش یک دکمه دو حالته به شما این امکان را می هد که نوتیفیکیشن یک برنامه را غیر فعال کنید و همچنین با لمس More Settings می توانید به تنظیمات نوتیفیکیشن آن برنامه وارد شوید. لمس آیکون ساعت به شما امکان فعال کردن Snooze را می دهد. برای غیر فعال کردن نمایش نوتیفیکیشن در لاک اسکرین هم می توانید از مسیر زیر اقدام کنید

Settings>Apps & Notifications>Notifications>On the Lock Screen>Don’t Show Notifications at All

قطع کردن نوتیفیکیشن های اندروید ورژن 8 (Oreo)


خاموش کردن نوتیفیکیشن های اندروید ورژن 7 (Nougat)

در اندروید 7 نیز لمس نوتیفیکیشن باعث اجرا شدن اپلیکیشن مربوطه می شود اگر چه می توانید برای حذف آن نوتیفیکیشن آن را به سمت چپ بکشید. برای قطع کردن نوتیفیکیشن های اندروید 7 نیز باید منوی کرکره ای را باز کنید و با کشیدن نوتیفیکیشن به سمت راست آیکون چرخ دنده را مشاهده کنید ، در این حالت باید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

  • Show Notifications Silently (نمایش نوتیفیکیشن ها به صورت بی صدا)
  • Block All Notifications (بلاک کردن تمام نوتیفیکیشن ها)
  • Don’t Silence or Block (خارج کردن از حالت بلاک یا بی صدا)

برای انجام تنظیمات بیشتر نیز می توانید گزینه More را انتخاب کرده تا بتوانید تمام تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن آن برنامه را مشاهده کنید. برای تنظیم کردن قوانین نوتیفیکیشن برای برنامه ها نیز می توانید از این مسیر اقدام کنید Settings>Notifications>All Apps سپس برای تنظیم نوتیفیکیشن های هر برنامه نام آن را انتخاب کنید.

خاموش کردن نوتیفیکیشن های اندروید ورژن 7 (Nougat)


حذف کردن نوتیفیکیشن های اندروید 5 و 6

کمپانی گوگل به منظور داشتن کنترل بیشتر روی نوتیفیکیشن ها تغییراتی را اعمال کرد. برای اولین با یک قسمت مجزا برای نوتیفیکیشن ها در اختیار کاربر قرار گرفت و امکاناتی برای قطع کردن نوتیفیکیشن های اندروید در دسترس قرار گرفت. این تنظیمات برای اندروید ورژن 5 و 6 قابل اجراست، منوی کرکره ای را باز کرده و روی نوتیفیکیشن مورد نظر انگشت خود را نگه داشته سپس آیکون Info(i) را انتخاب کنید ، کلید کنار گزینه Block را برای غیر فعال کردن آن نوتیفیکیشن لمس کنید. اگر از پسورد ، پین یا پترن برای قفل کردن دستگاه خود استفاده می کنید می توانید نوتیفیکیشن هایی را به عنوان Sensitive یا محرمانه انتخاب کنید تا محتوای آنها روی صفحه لاک اسکرین نمایش داده نشود. همچنین در این ورژن های 5 و 6 قابلیت اولویت بندی نوتیفیکیشن ها وجود دارد، به این معنی که نوتیفیکیشن های دارای اولویت بالاتر از نظر کاربر در قسمت بالاتر نمایش داده می شوند و در صورت تعدد نوتیفیکیشن ها در پایین پنهان نمی شوند.

قطع کردن نوتیفیکیشن های اندروید 5 و 6


خاموش کردن نوتیفیکیشن های اندروید 4 و 4.1

اگر از اندروید های جلی بین یا کیت کت روی دستگاه خود استفاده می کنید شیوه ساده ای برای قطع کردن نوتیفیکیشن های اندروید در دست دارید ، پس از باز کردن منوی کرکره ای انگشت خود را روی نوتیفیکیشن مورد نظر نگهدارید سپس آیکون Info(i) را انتخاب کنید ، با برداشتن تیک کنار گزینه Notifications نوتیفیکیشن های آن برنامه غیر فعال خواهد شد.

خاموش کردن نوتیفیکیشن های اندروید 4 و 4.1


غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید قدیمی تر

حقیقت تلخ این است که هیچ مکانیزمی برای قطع نوتیفیکیشن های اندروید قبل از ورژن 4 وجود ندارد و این امکان تنها به دست توسعه دهندگان اپلیکیشن ها بود که به کاربر اجازه خاموش کردن نوتیفیکیشن ها را از درون تنظیمات آن برنامه بدهد.

غیر فعال کردن نوتیفیکیشن های اندروید قدیمی تر

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران