تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی یکی از مشکلات شایعی است که اغلب کاربران با آن روبرو می ‌شوند. دلایل گوناگونی برای جمع شدن آب درون دیگ دستگاه وجود دارد که شما می‌ توانید با شناختن این علل به رفع مشکل کمک کنید. بر آن شده ‌ایم که در این مقاله شما را با علت تخلیه نشدن آب لباسشویی و راه‌ کارهای برطرف کردن این مشکل آشنا کنیم، پس تا انتهای بحث همراه ما باشید.

مشاوره آنلاین زودکمک

دلیل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

تخلیه نشدن آب در برندهای گوناگون لباسشویی به علت نقص در بخش ‌های مختلف دستگاه ایجاد می‌ شود. مهم‌ ترین دلایل این مسئله در زیر آورده شده است:

تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

مسدود شدن فیلتر پمپ تخلیه

قطعه ‌ای که عملیات تخلیه آب را در ماشین لباسشویی انجام می‌ دهد، پمپ تخلیه است. قبل از پمپ تخلیه یک فیلتر مخصوص نصب شده که اشیای ریز جدا شده از  لباس ها مانند پرز، دکمه، و غیره را می‌ گیرد. در واقع فیلتر با این کار از رسیدن این اشیاء به پمپ و صدمه دیدن آن ممانعت می‌ کند. یکی از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی، مسدود شدن فیلتر است. برای برطرف کردن این مشکل باید فیلتر را به دقت تمیز کنید و مجددا در سر جای خود قرار دهید.

انسداد شیلنگ تخلیه دستگاه

مسدود شدن شیلنگ تخلیه نیز مانع خروج آب از لباسشویی می‌ شود، برای حل این مشکل باید شیلنگ را مورد بررسی قرار داد و در صورت گرفتگی نسبت به رفع آن اقدام کرد.

انسداد در مسیر خروج آب زیر دیگ

گاهی لباس‌ های کوچکی مانند جوراب مسیر خروج آب زیر دیگ را می‌ بندند و باعث گرفتگی این ناحیه می‌شوند. هنگامی که این مشکل پیش می‌آید، کاری از دست شما ساخته نیست و حتما باید از  یک کارشناس برای تعمیر ماشین لباسشویی خود کمک بگیرید.

آسیب پمپ تخلیه آب

یکی دیگر از دلایل تخلیه نشدن آب، صدمه رسیدن به پمپ تخلیه آب است. بعضی از اوقات اشیای کوچکی مانند دکمه، سنجاق و غیره از لباس جدا شده و حتی می ‌توانند از فیلتر پمپ نیز عبور کنند و به خود پمپ آسیب برسانند. در چنین شرایطی اغلب پره‌های پمپ ‌می‌ شکند و این قطعه به طور کامل خراب می‌ شود. برای رفع مشکل باید پمپ تعویض شود.

خراب شدن برد یا تایمر ماشین لباسشویی

می ‌توان گفت که برد یا تایمر مهم ‌ترین قطعه لباسشویی است. به طور کلی برد عملکرد کل قطعات دستگاه را تنظیم می ‌کند و در صورت خرابی آن مشکلات اساسی برای ماشین لباسشویی ایجاد می ‌شود. یکی از این مسائل نیز تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی است. برای برطرف کردن این مشکل لازم است که دستگاه توسط یک تکنسین مجرب بازدید شده و تعمیر آن انجام شود.

 فیلم آموزشی تعمیر تایمر ماشین لباسشویی
 
خراب شدن میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

یکی از دلایل جمع شدن آب درون دیگ لباسشویی، خراب شدن میکروسوئیچ درب است. در صورت خرابی این قطعه باید آن را با یک میکروسوئیچ نو عوض کنید.

خرابی شیر برقی لباسشویی

چنانچه قبل از این‌که دکمه استارت دستگاه بزنید، متوجه شوید ماشین لباسشویی عملیات آبگیری را آغاز کرده است و این کار همچنان ادامه دارد، ایراد از جانب شیر برقی آن است.

گاهی خود دستگاه هیچ مشکلی ندارد، بلکه علت عدم تخلیه آب به خاطر استفاده بیش از حد از مواد شوینده پیش می‌ آید. بعضی از بانوان فکر می‌ کنند که اگر از مقدار بیشتری مواد شوینده استفاده کنند، لباس ‌ها تمیزتر می‌شود. این کار باعث می‌ شود که کف زیادی تولید شود و عملکرد لباسشویی را مختل کند. در چنین شرایطی تخلیه آب معمولا انجام نمی‌ گیرد.

تخلیه ی آب ماشین لباس شویی در مواقع اضطراری

وقتی درب ماشین لباسشویی قفل می ‌شود یا ماشین لباسشویی خطای Unbalanced Load (Ub) (بار نامتعادل) می‌ دهد، یا مقداری آب در داخل ماشین لباسشویی شما مانده است به Emergency Drain (تخلیه ‌ی اضطراری) نیاز خواهید داشت. این فرآیند همچنین شامل تمیز کاری صافی آشغال در ماشین لباسشویی نیز می ‌شود که بهتر است هر دو ماه یک بار انجام شود. در ادامه به روش های جامع و کاملی برای تخلیه‌ ی ایمن آب از ماشین لباسشویی، پرداخته ایم که در تمام ماشین های لباسشویی با برند و مدل های مختلف، یکسان است.

چطور آب درون دیگ لباسشویی را تخلیه کنیم؟

زمانی که با مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی مواجه می ‌شوید، قبل از پیدا کردن علت تخلیه نشدن آب باید بتوانید مایعات جمع شده درون دیگ دستگاه خالی کنید. برای این کار ابتدا ماشین لباسشویی را خاموش نمایید و دوشاخه ماشین لباسشویی را از پریز برق بکشید، سپس دریچه فیلتر را که در قسمت پایین و جلوی ماشین قرار دارد باز کنید. با باز کردن این فیلتر تمام آب درون دیگ خارج می‌ گردد و می‌ توانید لباس‌ ها را از درون دستگاه بیرون بیاورید. اکنون باید به دنبال رفع این مشکل باشید.

توجه: برخورد آب با جریان برق بسیار خطرناک است و امکان برق گرفتگی شما را دارد، بنابراین در این مرحله بسیار احتیاط نمایید.

چگونه مشکل تخلیه نشدن آب لباسشویی را برطرف کنیم؟

برای این‌ که بتوانید مشکل دستگاه را در مورد خالی نکردن آب درون دیگ عیب‌ یابی کرده و آن را برطرف کنید، باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. در اولین گام بهتر است که فیلتر کف لباسشویی را بررسی کنید و ببینید که در فیلتر اشیای خارجی مانند پرز، دکمه و غیره گیر کرده است یا نه؟ در صورت وجود هر گونه جسم خارجی باید فیلتر لباسشویی را به دقت با آب و مسواک بشوئید، تا اجسام ریز از آن جدا شوند. ( بررسی علت نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی)

2. در صورتی که مشکل تخلیه نشدن آب لباسشویی با روش بالا حل نشد، در مرحله بعد پمپ تخلیه و پروانه لباسشویی را چک کنید. اگر پروانه دستگاه گرفتگی داشت، آن را برطرف کنید. خود پمپ تخلیه باید بررسی شود، تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

3. شیلنگ خروجی لباسشویی را هم چک کنید؛ زیرا این بخش پس از مدتی جرم می‌گیرد و دچار گرفتگی می‌ شود. از طرف دیگر ممکن است، شیلنگ در پشت ماشین لباسشویی، از دستگاه جدا شده و یا دچار تاخوردگی شده باشد. در صورتی که شیلنگ گرفتگی داشته، یا روی زمین افتاده باشد، باید این مشکل رفع شود.

4. لوله‌ های فاضلاب هم باید مورد بررسی قرار دهید و در صورت وجود انسداد، آن ‌ها را با استفاده از جوهر نمک و آب باز کنید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران