نحوه کانفیگ سوئیچ شبکه

کانفیگ سوئیچ شبکه هنگامی که یک دستگاه جدید خریداری می کنید، ضروری است. توجه داشته باشید که کاربران خانگی احتیاج به تنظیمات پیچیده ای ندارند و گاهی اوقات با یک پیکربندی ساده قادرند، نیازهای خود را برطرف کنند. اما در سوئیچ های مدیریتی به دلیل قابلیت های فراوانی که در این دستگاه ها ارائه می شود، امکان دارد که عملیات کانفیگ با پیچیدگی بیشتری همراه باشد. کانفیگ سوئیچ شبکه در زود کمک به صورت تخصصی انجام می شود.

مشاوره آنلاین زودکمک

نحوه کانفیگ سوئیچ شبکه

بر روی سوئیچ یک نوع پورت به نام RJ45 تعبیه شده است که برای کنسول مورد استفاده قرار می گیرد. در انواع جدید سوئیچ نیز می توانید به درگاه USB دسترسی داشته باشید. به طور کلی فرآیند کانفیگ سوئیچ شبکه توسط اتصال کابل کنسول به سوئیچ و رایانه انجام می گیرد.

کانفیگ سوئیچ شبکه

کانفیگ سوئیچ از طریق برنامه putty

به منظور اتصال دادن سوئیچ به رایانه لازم است که از برنامه های جانبی کمک بگیرید. یکی از معروف ترین نرم افزارهایی که برای این کار طراحی شده، putty است. این برنامه کاملا رایگان است و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به راحتی بتوانند دستورات مورد نظر خود را بر روی سوئیچ اجرا نمایند.


مراحل کانفیگ سوئیچ

مراحل کانفیگ سوئیچ شبکه به شرح ذیل می باشد:

  1. در مرحله نخست سوئیچ را توسط کابل سریال به نرم افزار PuTTY متصل کنید.
  2. سپس برنامه PuTTY را اجرا کرده و وارد بخش پیکربندی شوید. بعد روی Connection type  کلیک کنید و در نهایت گزینه Serial را برگزینید.
  3. از طریق پنلی که در سمت چپ قرار دارد، وارد Category شوید و در نهایت گزینه Serial را انتخاب نمایید.
  4. اکنون تنظیمات نوع ارتباط سریال نمایش داده می شود. گزینه مربوط به درگاه COM را انتخاب کنید، تا فعال‌ سازی فیلد Serial line to connect انجام گیرد. به این منظور گزینه COM1 را برگزینید.
  5. سپس لازم است که سرعت ارتباط با سوئیچ را مشخص کنید. برای سری ‌های ۳۰۰ و ۵۰۰ توصیه می شود که مقدار آن را بر روی ۱۱۵۲۰۰ تنظیم نمایید.
  6. در گام بعدی فیلد Data bits را روی ۸ و همچنین فیلد Stops bits را روی ۱ قرار دهید.
  7. سپس در منوی Parity گزینه None را برگزینید.
  8. در لیست Flow Control نیز روی گزینه None کلیک کنید.
  9. در نهایت تنظیمات را ذخیره کرده و برنامه PuTTY CLI را باز کنید. به این منظور لازم است که گزینه Session   را انتخاب نمایید.
  10. سپس از طریق فیلد Saved Session برای تنظیمات اعمال شده یک اسم انتخاب کرده و نهایتاً روی گزینه Save کلیک کنید، تا کلیه تنظیمات ذخیره شوند.
  11. در قسمت پایین صفحه روی گزینه Open بزنید، تا محیط خط فرمان CLI نشان داده شود.
  12. در گام آخر پیام Switch را می توانید ببینید.

مشخص کردن نام میزبان برای سوئیچ

گام بعدی در کانفیگ سوئیچ شبکه تعیین نام میزبانی است. به منظور انتخاب یک نام مناسب برای سوئیچ باید وارد حالت EXEC شده و مطابق مراحل زیر عمل نمایید:

  • ابتدا به بخش پیکربندی سوئیچ ۲۹۶۰ وارد شوید. سپس عبارت Enable را نوشته و در صفحه کلید رایانه اینتر را بزنید.
  • اکنون اعلان خط فرمان به شکل #Switch نشان داده می شود. اطمینان حاصل کنید که سوئیچ در حالت کانفیگ سراسری قرار گرفته است.
  • در این مرحله باید طبق دستورات زیر یک نام میزبانی برای آن انتخاب کنید:

انتخاب  نام میزبان


تعیین رمز برای سوئیچ

به منزله حفظ امنیت سوئیچ لازم است یک گذرواژه امن مشخص کنید، تا افراد محدودی اجازه دسترسی به آن را داشته باشد. برای تعیین پسورد کافیست که دستور زیر را اجرا کنید:

access-switch1(config)# enable secret COMPARI7ECH


پیکربندی تلنت

یکی از مهم ترین مراحل در کانفیگ سوئیچ شبکه این است که بتوانید پیکربندی تلنت را به بهترین شکل انجام دهید. از این طریق کاربران با امنیت بالا به سوئیچ متصل می شوند و چنانچه افراد غیرمجاز بخواهند به سوئیچ دسترسی پیدا کنند، این کار برایشان مقدور نیست. به منظور تعیین پسورد برای تلنت مطابق این دستورات عمل کنید:

تعیین پسورد برای تلنت

در گام بعدی لازم است تعیین کنید که کدام آی پی ها مجازند به تلنت دسترسی داشته باشند. برای این کار ضروری است که آدرس ها را به PuTTY CLI بیفزایید. برای دادن اجازه دسترسی به آی پی ها دستور زیر را انجام دهید:

 اجازه دسترسی به آی پی ها

در نهایت بهتر است با استفاده از دستورالعمل زیر تنظیمات را به نحوی انجام دهید که فقط مدیر و کاربران مجاز بتوانند به کمک سوئیچ به تلنت وصل شوند.

سوئیچ به تلنت

مطالب مرتبط

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران