بوق ممتد در لپ تاپ ممکن است ناشی از آسیب دیدن مادر برد، یا قطعات دستگاه و همچنین بایوس  باشد. این بوق ها از نظر تعداد و ترتیب متفاوت هستند و هرکدام مفهوم خاص خود را دارند. اگر بتوانید معنی آن ها را درک کنید، قادر به عیب یابی دستگاه خواهید بود. در این مقاله در مورد علت بوق زدن لپ تاپ، نحوه برطرف کردن آن و همچنین معنای هرکدام از بوق ها صحبت خواهیم کرد.

مشاوره آنلاین زودکمک

علت بوق ممتد در لپ تاپ چیست؟

بوق ممتد در لپ تاپ علل مشخصی دارد. در وهله اول لازم است که نوع بوق را از نظر تعداد و الگوی آن شناسایی کنید، تا بتوانید مشکل ایجاد شده را رفع نمایید. به عنوان مثال اگر رایانه تنها یک بار بوق بزند و بعد از چند دقیقه این بوق دوباره تکرار شود، نشان دهنده این است که کارت ویدئو دچار مشکل شده است. بوق زدن پی در پی هم خبر از خراب شدن سی پی یو می دهد.

بوق ممتد در لپ تاپ


مفهوم بوق های بایوس لپ تاپ

همان طور که قبلا هم گفته شد، هر یک از بوق های لپ تاپ مفهوم ویژه ای داشته و خبر از ایراد در قسمت خاصی از دستگاه می دهد. بنابراین برای این که بتوانید ایرادات رایانه را حل کنید، باید معنی هر کدام را به خوبی بفهمید. در ادامه بحث به منظور آشنایی شما عزیزان مفهوم هر یک از الگوهای بوق لپ تاپ آورده شده است.

مفهوم شنیده شدن تک بوق از لپ تاپ

زمانی که فقط یک تک بوق از لپ تاپ شنیده می شود مشکل ایجاد شده از ناحیه بایوس دستگاه، حافظه آن و یا کارت ویدئو می باشد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

مفهوم دو صدای بوق در لپ تاپ

چنانچه 2 بوق ممتد در لپ تاپ به گوش رسید، بیانگر این است که رم تشخیص داده نمی شود و یا این که متصل نیست. در این حالت نصب دوباره رم و عیب یابی آن به برطرف کردن مشکل کمک شایانی می کند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

معنی سه بوق متوالی در لپ تاپ

زمانی که صدای 3 بوق پشت سر هم شنیدید، بلافاصله باید مادر برد دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. با تعمیر مادر برد مشکل چیپ ها نیز برطرف می شود و عملکرد کامپیوتر شما بهبود می یابد. تعمیرات مادر برد جزء اموریست که حتما باید توسط تکنسین ماهر و آگاه تعمیرات لپ تاپ انجام گیرد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

مفهوم بوق های چهارتایی و پنج تایی در لپ تاپ

الگوی بوق 4 تایی نشان دهنده این است که رم رایانه دچار آسیب شده است. اگر هم الگوی 5 تایی را شنیدید، بهتر است که تنظیمات بایوس را چک کنید. با این کارها مشکلات دستگاه به احتمال بسیار زیاد برطرف می گردد.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

معنای بوق های شش تایی و هفت تایی در لپ تاپ

اگر صدای 6 بوق متوالی از لپ تاپ به گوش رسید، بیانگر این است که ایراد از جانب پایه ورودی کارت گرافیک است. الگوی هفت تایی نیز حاکی از این است که بخش CPU خراب شده است. تعمیرات مربوط به خرابی کارت گرافیک و پردازشگر از جمله امور تخصصی هستند و باید حتما رایانه توسط یک متخصص خبره تعمیر شود. لذا توصیه می شود که در صورت شنیدن این الگوهای بوق ممتد در لپ تاپ از دستکاری کردن آن بپرهیزید و دستگاه را برای رفع مشکل در اختیار تکنسین قرار دهید.


عیب یابی کامپیوتر توسط بوق های بایوس

معنی بوق ممتد در کامپیوتر نیز به شرح ذیل می باشد:

  • 1 بوق کوتاه: نشان دهنده این است که مادر برد یا حافظه سیستم خراب شده است.  
  • 1 بوق بلند و 3 بوق کوتاه: این الگو بیانگر آن است که تنظیمات کارت گرافیک به هم خورده است.
  • 1 بوق کوتاه و 3 سه بوق طولانی: مفهوم این نوع بوق وجود ایراد در حافظه رایانه است.
  • مکث، 1 بوق، مکث و 2 بوق: این الگو نشان می دهد که پردازشگر یا CPU دچار نقص شده است.
  • 3 بوق، مکث، 3 بوق و مجددا مکث، و بعد 4 بوق: در این حالت ایراد از ناحیه کارت گرافیک می باشد.
  • 1 بوق طولانی و ۹ بوق کوتاه: در صورت شنیده شدن این الگو رم دستگاه ایراد پیدا کرده است.  
  • 3 بوق، مکث، 4 بوق، مکث و بعد 1 بوق: در این حالت کارت گرافیک دچار مشکل شده است.
  • 4 بوق، مکث، 3 بوق، مکث، و بعد 1 بوق: شنیده شدن حاکی از وجود مشکل در حافظه کامپیوتر می باشد.
  • 5 بوق کوتاه: در این حالت پردازشگر سیستم یا همان سی پی یو خراب شده است.
  • بوق بلند متوالی:  این نوع بوق خبر از ایرادات حافظه می‌دهد.

اقدامات لازم در مواقع بوق زدن لپ تاپ

در مواقع بوق زدن لپ تاپ، با توجه به الگوی بوق لازم است اقدامات مختلفی به عمل آورید. قبل از هر چیز کارت ویدئو را بررسی کنید، وجود گرد و غبار روی این قطعه حساس می تواند موجب شنیده شدن صدای بوق گردد. پس از آن رم کامپیوتر را چک کنید و اطمینان حاصل نمایید که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری ایرادی نداشته باشد.

اتصالات لپ تاپ به HDD را هم به دقت مورد بررسی قرار دهید، گاهی اوقات رفع ایرادات این بخش به حل مشکل کمک می کند. در نهایت اگر موفق نشدید بوق زدن رایانه را برطرف کنید، توصیه می شود که از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

کارشناسان مجموعه زود کمک در این قبیل موارد آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم هستند و ایرادات لپ تاپ را به بهترین نحو و با هزینه ای اندک برطرف می کنند. به منظور برقراری ارتباط با تکنسین های کارکشته و مجرب زود کمک کافیست که از طریق سایت اقدام نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران