تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر اولین آیتمی است که موقع استفاده از این دستگاه به آن نیاز خواهید داشت. از آنجا که مدارک بر روی کاغذهایی با سایزهای متنوع چاپ می شوند، بعضی مواقع نیاز دارید که پرینتر را متناسب با اندازه برگه تنظیم کنید. در این مقاله بر آن شده ایم که آموزش تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر را مورد بحث قرار دهیم.

بررسی ظرفیت سینی کاغذ در پرینتر

قبل از هر اقدامی برای تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر، نخست ظرفیت دستگاه را مورد بررسی قرار دهید؛ زیرا باید دستگاه شما از سایز کاغذی که انتخاب می کنید، پشتیبانی کند. دقت به این نکته موجب می شود که کاغذ در درون پرینتر گیر نکرده و شما را با چالش روبرو نکند.

به طور کلی ظرفیت یا همان سایز سینی کاغذ در برندهای مختلف پرینتر، فرق می کند. برای اطمینان از این که بفهمید، پرینتر قابلیت تنظیم شدن برای سایز دلخواه شما را دارد یا نه؟ می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه کمک بگیرید.

از آنجا که هر کدام از شرکت های سازنده پرینتر، دستگاه های تولیدی خود را به شکل خاصی طراحی می کنند، مطالعه دفترچه راهنما بسیار کمک کننده است. اگر با حالت های پیش فرض پرینتر و قابلیت های آن آشنا نباشید، ممکن است با انتخاب سایز نامناسب، باعث گیر کردن کاغذ در دستگاه و خرابی آن شوید.

تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر


تنظیم دستی سینی پرینتر

یکی از روش های تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر، تنظیم دستی سینی دستگاه است. اصولا این روش بسیار ساده است و با تنظیم بازو نگهدارنده سینی بر روی یکی از شیارهای موجود در پرینتر، می توانید این کار را انجام دهید.

برای تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر به صورت دستی باید سینی کاغذ را بیرون بکشید و ضامن های دستگاه را باز کنید. اکنون سایز برگه را می توانید، با توجه به علامت هایی که داخل سینی کاغذ وجود دارد، تنظیم نمایید.


تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق کامپیوتر

نحوه تنظیم سایز کاغذ در پرینتر از طریق کامپیوتر در زیر آمده است:

1.در مرحله اول باید به بخش کنترل پنل رفته و گزینه Hardware and Sound را برگزینید.

تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق کامپیوتر

2.سپس وارد قسمت Device and Printer شده و دستگاه متصل شده به کامپیوتر را انتخاب نمایید.

تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق کامپیوتر

3.در مرحله بعد در نوار ابزار فعال شده در بالای صفحه، گزینه Print Server properties را برگزینید.

تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق کامپیوتر

4.بعد از انتخاب این گزینه، پنجره ای در کامپیوتر شما نمایش داده خواهد شد که در آن باید گزینه Create New Form را با تیک بزیند. بعد از فعال شدن این گزینه، اطلاعات و اعداد مورد نیاز برای تغییر سایز را وارد کنید.

تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق کامپیوتر

5.بعد از وارد کردن اعداد مربوط به عرض و طول کاغذ، گزینه Save Form را انتخاب کرده و در نهایت بر روی گزینه Ok کلیک نمایید.


تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق نرم افزار word

یک روش دیگر برای تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر این است که از طریق نرم افزار ورد اقدام کنید. برای این منظور، نخست فایل ورد مورد نظر را باز کنید، سپس از قسمت نوار ابزار ورد بر روی گزینه layout کلیک نمایید. از بین گزینه های نمایش داده شده، در بخش page setup ، روی گزینه Size بزنید. در این حالت نرم افزار word تعدادی از سایزهای کاربردی برای اندازه کاغذ را به شما نشان خواهد داد. اکنون می توانید یکی از این سایز ها را انتخاب کنید.

تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق نرم‌افزار word

چنانچه اندازه دلخواه شما در لیست نمایش داده شده موجود نباشد، این امکان برای شما فراهم است که سایز موردنظر خود را تنظیم نمایید. به این منظور باید ابتدا گزینه More Paper Sizes را انتخاب کنید، با کلیک روی این گزینه، پنجره page setup باز می شود. در پنجره مذکور بر روی تب paper بزنید و از قسمت paper size سایز دلخواه خود را در بخش های width و height وارد کنید.

تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر از طریق نرم‌افزار word

 


تنظیم اندازه کاغذ a3 در پرینتر 

گاهی مسیر چاپ را به درستی پیش میروم  اما سایز A3 وجود ندارد، برای رفع این مشکل کافیست چاچگر پیش فرض خود را انتخاب کنید؛ راست کلیک کنید و گزینه Set as default printer را انتخاب کنید. اکنون اگر از برنامه ورد و یا اکسل به مسیر Page Layout>Page setup>Size بروید سایز A3 را مشاهده خواهید کرد.
 

چرا تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر مهم است؟

با توجه به این که برای اسناد و مدارک مختلف از برگه هایی با سایزهای متفاوت استفاده می شود، کاربران گاهی تمایل دارند که اندازه کاغذ را متناسب با نیاز خود تنظیم کنند. در پرینترهای مدرن امروزی این امکان برای فرد فراهم شده است که به راحتی نسبت به تنظیم اندازه کاغذ در پرینتر اقدام نماید.

اگر در انتخاب سایز کاغذ دقت کافی به عمل نیاید، مشکلات بسیاری برای پرینتر ایجاد می گردد. استفاده از کاغذ با اندازه نامناسب باعث می شود که کاغذ درون سینی چاپگر گیر کند و به مرور زمان موجب خرابی دستگاه شود. با توجه به این مطلب انتخاب اندازه استاندارد برای کاغذ، موجب افزایش طول عمر پرینتر شده و هزینه ای بابت تعمیر پرینتر به کاربر تحمیل نمی کند.

نظر خود را بنویسید

نظرات کاربران

زودکمک
1402/11/10-10:49

درود بر شما علیرضا عزیز

اگر مراحل را به درستی طی کنید نباید همچین مشکلی پیش بیاید اما شما میتوانید برای راهنمایی بیشتر با شماره 1662 تماس بگیرید.

زودکمک
1402/11/10-10:38

درود بر شما دنیا قاسمی عزیز

برای کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر میتوانید با شماره 1662 تماس بگیرید.

زودکمک
1402/11/10-10:27

درود بر شما فرحی عزیز

دوست عزیز میتوانید حافظه پرینتر  را پاک فرمایید، تا تنظیمات چاپگر شما را به تنظیمات پیش فرض کارخانه برگردد.

فرحی
1402/09/10-18:02

سلام من وقتی میخام از طریق لپتاپ چیزی رو پرینت بگیرم فقط یک برگی سال قبل باهاش پرینت گرفتم رو پرینت میگیره

باید چه کار کنم؟

دنیا قاسمی
1402/03/29-00:05

سلام

یه کمک میخواهم چگونه برگه A3 را در دو برکه A4 کپی کنم وچه اندازه ای را باید زد

علیرضا
1402/02/19-06:31

برای تنظیم اندازه کاغذ در دستگاه چند کاره از طریق کامپیوتر اقدام کردم .مرحله اول جواب داد . ولی دوباره که فروم جدید ساختم هیچ کدومش بالا نیومد